.

نکاتی برای شروع برنامه نویسی سایت و اپلیکیشن

تولید شده توسط ha3an

نکاتی برای شروع برنامه نویسی

قبل از طراحی سایت و اپلیکیشن برای کسب و کار اینترنتی  (E-commerce) خود و تبدیل شدن به کارآفرینی موفق باید نکاتی برای شروع برنامه نویسی را در نظر بگیرید و بزرگترین اشتباهات افراد این است که:

نکاتی برای شروع برنامه نویسی

1- فقط یک ایده کلی و خام:

بسیاری از افرادی که برای مشاوره ایده کسب و کار خودشون به کانون تابان شهر تشریف میارند به دنبال نکاتی برای شروع برنامه نویسی هستند، ایده ای بسیار خوب و جالبی را دارند ولی فقط یک ایده خامی هست و فکر می کنند . همین برای شروع کافی است، توجه داشته باشید که این ایده در ذهن بسیاری مثل شما وجود دارد. پس روش مطالعه بازار و همچنین روش اجرا و صد ها نکته ریز و درشت دیگه میتونه این ایده شما را تبدیل به یک کسب و کار موفق بکنه.

2- جواب این سوال که ایده شما چه مشکلی رو حل میکنه:

همیشه باید این سوال رو به صراحت پاسخ دهید که ایده شما چه مشکلی و مشکل چند نفر و به چه قیمتی میتونه حل کنه.

3- ایده شما به درد هیچ کسی نمیخوره:

بسیاری از افراد ایده ای که خود این ایده از روی یک استارت آپ داخلی و یا خارجی با تغیرات کوچک کپی برداری شده را، در ذهن خود می پرورانند و بعد به دنبال یک فرشته نجات پولدار میگردند. که تصوراتش را عملی کند که این موضوع صد در صد غیر قابل اجرا بوده. خوب ولی در عمل همه سرمایه گذاران کوچک و بزرگ به دنبال فردی خوش فکر و توانمند میگردند . که توان اجرای ایده های خلاقانه را داشته باشد. 

پس اگر فکر میکنید که ایده ای خلاقانه دارید پس فوراً کار خود را شروع کنید. و با نشان دادن روند رشد خود و نمایش نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتری . به راحتی میتوانید سرمایه گذار و افراد توانمند رو جذب کنید . کسب و کار خود را به سرعت رشد دهید. بدانید که هیچ فردی برای تصورات و توهمات ذهنی شما که حتی توان برداشتن کوچک ترین قدم ها را هم به تنهایی ندارید و هیچ ارزشی قائل نخواهد بود.

4- اگر کسب و کار مشابه ی وجود دارد چرا باید مشتری سراغ شما بیاید:

همیشه این نکته رو در نظر داشته باشید که کسب و کار شما نیاز به دلایل بسیار قانع کننده ای برای این که مشتری، رقیب شما رو رها کند دارد. به عنوان مثال برای طراحی سایت فکر نکنید که چون فقط ارزان تر و یا با کیفیت تر خدمات می دهید.

برای مشتری کافی هست، خیر این دلایل، دلایلی است که در دل امور فنی، نحوه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ شما، طراحی سایت و اپلیکیشن UI/UX شما و …. نهفته است.

5- شما نیازمند چه پلتفرم های هستید:

برای پاسخ به این سوال اول باید بدانید که جامعه هدف مشتری های شما کجا قرار دارند و چگونه شما را پیدا خواهند نمود؟ و یا چگونه با شما در ارتباط هستند؟ و برای این دسترسی ها چه ابزار هایی را در اختیار دارند؟ و یا این ابزار چقدر میتونه کار مشتری شما رو بهبود ببخشه؟ و یا …. این که کسب و کار شما آدم های باکلاسی داره پس iOS ابزار کارم هست دلیل غیر منطقی هست.

و یا این که اگر قراره مشتریان، شمارو در جست و جو های خود پیدا کنند . وب سایت و بهینه سازی سایت SEO, رو نمی توانید از خدمات خود حذف کنید. چون مشتری ها برای رفع نیاز های خود در کافه بازار سرچ نمیکنند در Google مشکلات خود را حل می کنند . هزاران دلیل دیگر که نیاز مند یک مطالعه بازار دقیق در میان اهل فن های اون کسب و کار بوده.

6-شما همیشه نیازمند تیم فنی هستید:

تیم برنامه نویسی مثل واحد پشتیبانی در جبهه جنگ هست . یکی از نکاتی برای شروع برنامه نویسی این است که نیازمند تیم فنی هستید. یک روز دوستی گفت “خدارو شکر وب سایت و اپلیکیشن مون رو تست کردیم و تموم شد و تیم فنی رو فرستادیم خونه از فردا کارمون رو شروع میکنیم” .

این حرف برای یک کسب و کار کوچک خونگی قابل قبول بود . نه برای مجموعه ای که محوریت اصلی اش بر پایه کسب و کار اینترنتی و انعطاف پذیر بوده و بعد در دفتری که هنوز شروع به کار نکرده چندین منشی و آبدارچی داشت..!

شما همیشه نیاز مند توسعه در برنامه نویسی و طراحی وب سایت و اپلیکیشن های خود هستید . عوض کردن تیم فنی برای یک کسب و کار شک بسیار سنگینی در کار شما به وجود میآ ورد. که ممکن است کسب و کار شما رو از بین ببرد و این مورد رو از فکر بیرون کنید که اگر تخصص فنی بسیار بالایی ندارید تیم فنی استخدام کنید.

نکاتی برای شروع برنامه نویسی

این کار در زمانی قابل قبول بوده که بودجه بسیار خوبی داشته باشید چون هزینه های شما را بسیار بالا برده. همچنین در صورت خروج یک برنامه نویس از شرکت ، تمامی دانش کار شما رو هم از مجموعه خارج می کند . آن روز دست شما به هیچ جا بند نیست. ولی سعی کنید تیم شرکتی و حقوقی قابل قبول و مطمئنی رو پیدا کنید . تا در صورت بروز هر گونه اشکال کسب و کار شما امن بماند.

7-روند ایده و کار خود را با جزئیات دقیق مکتوب داشه باشید:

اگر قرار هست در مورد کسب و کار خود و شروع طراحی سایت  و طراحی اپلیکیشن با افراد مختلف صحبت کنید. باید یک پیشنهاد پژوهشی (پروپوزال) و یا RFP دقیقی به همراه مشخصات فنی داشته باشید.چون در غیر این صورت در زمان استعلام قیمت با سلیقه های شخصی قیمت داده می شود . حتی برای پروژه هایی که نمونه های مشابه آن وجود دارد. مثلا شما هیچ وقت نمی توانید بگویید که یک اپلیکیشن می خواهم مشابه اسنپ ، چون چنین سیستمی فقط یک اپلیکیشن نیست

قسمت عمده این پروژه در قسمت پشت کار است . برنامه نویسی هایی که سمت سرور شده است آن اپلیکیشن را بسیار با ارزش میکند. شما هم هیچ مستندی ندارید که بتوانید بگویید که چه چیزی نیاز دارید . در نتیجه ممکن است در میان استعلام هایی که می گیرید . از 5 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان تفاوت های قیمتی داشته باشید. چون برنامه نویس ها باید بر اساس مستندات فنی شما قیمت و زمان را اعلام نمایند . نه بر اساس تفکرات خودشان که در نهایت شما ضرر خواهید کرد.

به سایت حرفه ای نیاز داری ؟

همین الان سفارش بده تا تخفیف های ویژه رو از دست ندی

8-بر اساس نیاز حال و برنامه ریزی های آینده سیستم مدیریت محتوا (CMS) خود را انتخاب نمایید:

یکی از مهم ترین نکاتی برای شروع برنامه نویسی این است که برای کسب و کار شما CMS های متنوع بسیاری وجود دارد. که قطعا فقط یکی یا دو تا از این ها برای کسب و کار شما مناسب است .

از آنجایی که این مورد بحث بسیار تخصصی بوده فقط سعی میشود که توضح مختصری داده شود. طراحی و پیاده سازی این CMS ها می تواند برای یک کسب و کار متوسط در حدود 80% از فرایند پروژه باشد (البته اگر قرار باشد که از CMS های اختصاصی برای پروژه استفاده شود). پس در نظر داشته باشید که ممکن است شما در حال حاضر از یک سیستم مدیریت محتوای سورس آماده مثل وردپرس (wordpress) استفاده نمایید. و زمان- هزینه خود را کاهش دهید. و سوال اینجاست که آیا این سیستم مدیریت محتوا امروز و یا فردا پاسخ گوی نیاز های شما هست و یا خیر.

چون در این سیستم شما نمی توانید ،تمامی خواسته های خود را داشته باشید و یا حتی تعداد کاربران بالایی را پاسخ گو نبوده و همچنین سرعت پایینی هم خواهد داشت. خوب انتخاب این موضوع دقیقا بر میگرده به نوع استارت آپ شما و برنامه هایی که در حال حاضر دارید و یا در آینده می خواهید پیاده سازی نمایید. چون تغییر کامل CMS در وسط کار مورد بسیار سخت و یا گاهی غیر ممکن است.

9-در طراحی سایت و اپلیکیشن به اندازه نیاز های استارت آپ امکانات را پیاده سازی نمایید:

این مورد را بدانید که هیچ استارت آپی در روز اول همه چیز را نداشته و اگر قرار هست که استارت آپ جدیدی را راه اندازی نمایید.

پس نیاز های خود را به اندازه، برنامه ریزی نمایید. ولی اگر قرار هست که با رقیب بزرگی وارد رقابت شوید خوب موضوع کمی فرق خواهد داشت. پس باید حتی بیش از او شما پیشی بگیرید و ایده پرازی داشته باشید که این امر از روز اول مشخص بوده. اگر شما این موضوع یعنی حداقل محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) را رعایت نکنید .

 

مطمئن باشید که پروژه شما هیچ وقت تمام نخواهد شد  و هر روز ایده های جدیدی به ذهن شما خطور خواهد نمود. یک روز به خود میآید و میبینید که ایده و استارت آپ شما نمونه های بسیاری دارد و وارد بازار بسیار سختی شده اید . مزیت رقابتی اولین را دیگر از دست داده اید پس کار خود را با حد اقل های قابل قبول شروع کنید  و کار خود را بر اساس نیاز های آتی توسعه دهید.

10- از امروز برنامه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ خود را برنامه ریزی کنید:

در زمان شروع پروژه طراحی و برنامه نویسی وب سایت و اپلیکیشن های خود به فکر برنامه ریزی برای مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ خود باشید . چون این موضوع امری بسیار تخصصی و پر هزینه بوده و همچنین نیازمند بستر هایی بوده که باید در زمان برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن ها و وب سایت دیده شود.

11- خود را درگیر مجوز های نامربوط نکنید:

دقیق مطالعه و بررسی نمایید که برای راه اندازی کسب و کار خود چه مجوز هایی را نیاز دارید. یکی از نکاتی برای شروع برنامه نویسی این است که این مطلب را آگاه باشید که برای اخذ مجوز های لازم باید وب سایت و اپلیکیشن های شما آماده باشد تا بتوانید برای دریافت مجوز ها اقدام نمایید. به طور مثال اگر درگاه بانکی نیاز داشته باشید باید حتما مجوز نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی را از وزارت صنایع و معادن داشته باشید.

و اگر هنوز نتوانستید این مجوز را بگیرید میتوانید از درگاه های واسط مثل زرینپال و … استفاده نمایید و یا برعکس اگر قرار هست که یک سیستم فروش و بازاریابی غذایی شبیه به اسنپ فود را داشته باشید . نیازی ندارید که از اتحادیه رستوران داران مجوزی را کسب نمایید چون شما فروشنده غذا نیستید شما بازاریاب غذایی هستید این موضوع را به درستی باید درک کنید.

12- اندازه کار خود را درک کنید:

در بسیاری از موارد افرادی که به دنبال شروع استارت آپ خود هستند . کل فرایند و مسیر کارآفرینی رو بسیار ساده و کوتاه می بینند که این موضوع در جایی خطرناک میشود . که در چند چالش اول کنار میکشند. اگر شما در انجام کارهایی خوب بسیار سخت کوش هستید و حاضر هستید برای رویاهای خود بخش عمده ای از زمان و زندگی خود را صرف کنید جای امید است.

ولی اگر برای این موضوع می خواهید کارآفرین شوید که استراحت بیشتری کنید. هیچ گاه چنین چیزی ممکن نیست همیشه به یاد داشته باشید که اگر شما کارمند موفق و خوبی هستید . ممکن هست که کارآفرین موفقی هم باشید ولی اگر مدیر شما از کار شما ناراضی هست شروع کار خوب جای تفکر  بشتری دارد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

6 Comments

  1. اردشیر

    سلام اعتماد در کسب و کار اینترنتی واقعا چقدر مهم است ؟
    ممنون

    پاسخ
  2. فرشید

    لطفا در مورد استارت آپ ها مطلب بذارید

    پاسخ
  3. اصغر

    عالی ولی توضیحتون کم بود

    پاسخ
  4. شبنم باقری

    سلام در مورد ساخت اپلیکیشن لطفا توضیح بدهید

    پاسخ
  5. محمد

    برای سفارش طراحی سایت با شرکت شما چه مراحلی باید طی شود.

    پاسخ
  6. مریم

    در مورد حداقل محصول پذیرفتنی توضیح می دهید

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *