.

آموزش تصویری دو زبانه کردن وردپرس

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

 دو زبانه کردن وردپرس

اگر مدتی است که سایت وردپرسی خود را دارید و اکنون تصمیم به دو زبانه کردن وردپرس و یا چند زبانه کردن آن دارید،  پس جای درستی آمده اید و یا اگر به دنبال آموزش طراحی سایت با وردپرس هستید از صفحه آموزش طراحی سایت ما نیز دیدن فرمایید. بسیاری از کسب و کار ها دارای مشتریان بین المللی هستند و یا به خاطر وجود مواردی دیگر تصمیم می گیرند سایت خود را چند زبانه کنند.چندزبانه بودن سایت به این معنا است که کاربر با انتخاب زبان مورد نظر خود بتواند محتواهای موجود را به همان زبان ببیند. فرقی نمی کند این محتواها در برگه، مقالات ، پست ها، منو و یا سایدبار ها باشند. همگی باید ترجمه شوند.ما در این مقاله دو راه حل پیش روی شما می گذاریم و شما با انتخاب هر کدام از آنها می توانید به راحتی اقدام به دو زبانه کردن وردپرس خود کنید . در ادامه به معرفی دو افزونه می پردازیم .که با استفاده از آنها سایت ما چند زبانه می شود.

اما قبل از همه این ها بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه اصلا چه لزومی دارد که سایت ما دو زبانه باشد یا اینکه این دو زبانه شدن گاهی می تواند چه عوارضی به بار بیاورد. بله درست شنیدید! همه چیز به همین سادگی هم نیست و گاهی دو زبانه کردن یک سایت، ممکن است باعث صدمه دیدن تجربه کاربری بشود.

طراحی سایت دو زبانه چیست؟

همانطور که از نام این مفهوم هم پیداست، طراحی سایت دو زبانه به طراحی سایتی گفته می شود که در آن ما امکانی به سایت اضافه می کنیم که سایت با دو زبان مختلف به انتخاب کاربر، به او نمایش داده شود. در این راه، مشکل چندانی در طراحی سایت سر راه ما نیست و خصوصا برای سایت ها وردپرسی، با نصب یک پلاگین می توانیم این کار را انجام بدهیم. در طراحی سایت اختصاصی هم کافیست یک ماژول ترجمه برای سایت تعریف کنیم تا کاربر بتواند با ورود به سایت زبان را تغییر بدهد.

اما آیا لازم است که همه سایت ها دو زبانه باشند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 کدام سایت های وردپرسی به دو زبانه شدن نیاز دارند؟

قبول داریم که طراحی سایت دو زبانه چیز جذابی است و اگر نبود واقعا چرا باید آموزش تصویری دو زبانه کردن وردپرس را اینجا می گذاشتیم؟ یا حتی این دو زبانه بودن برای خود ما به عنوان طراح سایت هم خوب است، با یک اعمال یک سری روش های ساده می توانیم سایت را دو زبانه کنیم و در عوض آن هزینه بیشتری هم دریافت کنیم. ولی باز با این حال، پیشنهاد ما به شما این است که فقط زمانی اقدام به ساخت سایت وردپرسی دو زبانه یا چند زبانه کنید که واقعا کاری که انجام می دهید بین المللی باشد و مخاطب خارج از ایران داشته باشید.

در واقع سایت هایی که مخاطب هدفشان به طور خاص یک کشور است، اصلا لزومی ندارد که سایت دو زبانه داشته باشد و هم هزینه اضافی کند، هم ریسک داپلیکیت شدن صفحاتش را بکند، هم حجم هاستی که اشغال می کند و بیشتر کند و هم روی سئو سایت خودش هم کمی تاثیر منفی بگذارد.

با چه افزونه هایی دو زبانه کردن وردپرس را انجام می دهند؟

برای دو زبانه کردن وردپرس شما می توانید از دو افزونه WPML و Polylang استفاده کنید که بهترین افزونه ها در این زمینه به شمار می روند. در اینجا قصد داریم که آموزش نصب و تنظیم این افزونه ها را با یکدیگر پیش ببریم و انتخاب با شماست که دوست دارید از کدام یک از این افزونه ها استفاده کنید. هردوی آن ها خوب و سبک هستند و هردو هم مورد تایید خود وردپرس و برای همین هم از بابت امنیت و کیفیت می توانید کاملا مطمئن باشید. در ادامه به معرفی و آموزش نصب این دو افزونه می پردازیم.

ساخت برنامه اندروید

افزونه polylang

ساخت برنامه اندروید

افزونه wpml

آموزش تصویری دو زبانه کردن وردپرس

 

1-افزونه WPML راه حل اول دو زبانه کردن وردپرس

افزونه ی WPML افزونه ای رایگان و کارآمد در زمینه ی ترجمه ی محتوای وب سایت و دو زبانه کردن وردپرس است. با استفاده از این افزونه شما می توانید به صورت دستی مطالب خود را ترجمه کنید و یا با استفاده از ماژول مدیریت ترجمه افزونه WPML این کار را به صورت خودکار انجام دهید. در ترجمه دستی در حالی که کار به کندی پیش می رود، اما مطالب به صورت دقیق ترجمه می شوند که ترجمه خودکار این ویژگی را ندارد.بعد از انجام روال طراحی سایت شما می توانید افزونه های مورد نظر خود را برای چندزبانه کردن، به راحتی نصب کنید. در آموزش تصویری دو زبانه کردن وردپرس همراه ما باشید

 

افزونه wpml
نصب و راه اندازی WPML

بعد از اینکه افزونه را نصب کردید، به تنظیمات WPML رفته و منو زبان ها را انتخاب کنید. در ابتدا زبانی که سایت شما به صورت پیش فرض می خواهید داشته باشد را انتخاب کنید و سپس دکمه ی “بعد” را بزنید.

 

 

 

سپس در ادامه زبان های دیگری را که می خواهید شما داشته باشید را انتخاب کنید.

 

انتخاب زبان
سوئیچر زبان

در مرحله ی بعد باید یک سوئیچ کننده زبان را مشخص کنید. کاربرد سوئیچ کننده برای این است که کاربر بتواند زبان مناسب خود را باتوجه به نام و یا پرچم کشور انتخاب کند. در این افزونه می توانید این سوئیچر را در منو، ابزارک ها و یا فوتر نمایش دهید تا کاربران بتواند زبان مورد نظر خود را انتخاب کند.

 

 

در قسمت بعد که مربوط به گزارش سازگاری است، دکمه ی “ِDont send this information and skip” را انتخاب و ادامه دهید.

 

گزارش سازگاری
چگونه محتوای ترجمه شده را آماده کنیم؟

همان طور که گفته شد WPML به صورت خودکار محتواها را ترجمه نمی کند. پس برای این کار باید در پیشخوان سایت وردپرس در قسمت نوشته ها رفت. اگر نمی دانید چگونه مقاله در وردپرس ایجاد کنید، می توانید چگونگی ایجاد مقاله در وردپرس را بخوانید.  رو به روی هر نوشته + قرار دارد که مربوط به هر زبان است. با کلیک بر روی هرکدام از آنها ترجمه ی زبان مورد نظر را وارد کنید و کار دو زبانه کردن وردپرس خود را به پیش ببرید.

همچنین در صفحه ویرایش نوشته ها نیز می توانید این کار را انجام دهید. زمانی که صفحه ی ویرایش را باز می کنید یک باکس را مشاهده می کنید که تازه اضافه شده است. در ابتدا زبان این صفحه را انتخاب کنید و یا می توانید آن را به عنوان ترجمه ی صفحه ای دیگر بگذارید. مثلا صفحه ای درست کنید به زبان انگلیسی و آن را ترجمه ی صفحه اصلی قرار دهید.

اگر به صفحات قبلی زبانی اضافه می کنید، محتویات همان گونه که هست(المان ها، عکس ها و دکمه ها) کپی می شود و فقط کار ترجمه با شما است.

 

ترجمه محتوا
ترجمه منو

دو زبانه کردن وردپرس علاوه بر نوشته ها و برگه ها شامل منو نیز می شود. برای این کار کافی است به پیشخوان وردپرس->نمایش رفته و سپس به فهرست ها بروید. فهرستی که می خواهید ترجمه شود را انتخاب کنید. در بالا سمت چپ زبان ها وجود دارد و آن ها را انتخاب کنید. سپس دکمه ی ذخیره فهرست را بزنید.

ترجمه دسته ها و برچسب ها

برای دو زبانه کردن وردپرس ، لازم است دسته ها و برچسب ها هم به زبان دلخواه تغییر کنند. برای این کار به پیشخوان وردپرس رفته و در مسیر افزونه چند زبانه، به Taxonomy Translation بروید. حال دسته و برچسب مورد نظر را انتخاب کنید و روبه روی آن با زدن + زبان آن را نیز مشخص کنید

 

افزونه polylang

2-افزونه polylang

افزونه ی محبوب دیگری که مناسب برای دو زبانه کردن وردپرس و یا چندزبانه کردن آن است، افزونه polylang است. این افزونه ی مترجم هم نسخه ی رایگان اش در دسترس است و هم نسخه ی پرمیوم آن. نحوه ی کار افزونه ی polylang بسیار شبیه به افزونه WPML است.این افزونه به خودی خود قابلیت ترجمه را ندارد اما به کمک افزونه های کمکی می تواند  کار ترجمه را نیز انجام دهد.

برای تنظیم تنظیمات کافی است به قسمت زیر منوی زبان رفته و هر قسمت را پر کنید.زبان مورد نظر را انتخاب می کنید، نام کامل آن را می نویسید. سپس کد محلی آن را نیز وارد می کنید. نوشتن کد درست بسیار مهم است پس بهتر است  به سایت های مربوطه رفته و  کد زبان مورد نظر را از آن سایت ها انتخاب کنید. جهت زبان و پرچم را نیز در مرحله ی بعد انتخاب کنید.

ترجمه ی محتوا با polylang

برای ترجمه با این افزونه همانند افزونه ی WPML به ویرایش متن رفته و به کمک باکسی که در کنار صفحه است، کار ترجمه را انجام می دهیم. در ابتدا زبان اصلی را انتخاب می کنیم و سپس با زدن دکمه + زبان دیگر را نیز اضافه می کنیم.به کمک این افزونه می توان منو، دسته بندی ها و برچسب ها را نیز به زبان دلخواه ترجمه کرد و به راحتی دو زبانه کردن وردپرس انجام می شود

 

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن تابان شهر همیشه بروز بوده و در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست،همین حالا در خواست خود را ثبت نمایید.

 

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

اولین نظر ثبت شده

  1. Amirreza Ghaffari

    خوشحالم برایتون مفید بوده دوست عزیز.

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *