.

صفر تا100 آشنایی با استاندارد های طراحی اپلیکیشن

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

استاندارد های طراحی اپلیکیشن

افزایش دسترسی روزانه افراد به تلفن همراه هوشمند و تجربه راحتی کارهای روزمره با استفاده از اینترنت و تلفن همراه باعث شده است تا دنیای امروز با اینترنت گره بخورد. به همین دلیل بیزینس ها از این دسترسی بالا، به نفع کسب و کار خود استفاده کرده اند و ارائه خدمات توسط موسسات و شرکت ها الکترونیکی شده است. در ادامه اهمیت اپلیکیشن در کسب و کار باید گفت که برای پیاده سازی هر دانشی باید آن را با فناوری روز دنیا تلفیق کرد. بنابراین در ساخت اپلیکیشن استاندارد باید پارامترهایی را رعایت کرد تا از جانب کاربران مورد استقبال قرار بگیرد. در واقع یک اپلیکیشن حرفه ای باید از این استاندارد ها تبعیت کند.

با استفاده از سرورهای قوی سرعت اپ را بالا ببرید

همه کاربرانی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند؛ دوست دارند کارشان در کمترین زمان انجام شود. یک دوره زمانی استاندارد وجود دارد که کاربران منتظر ظاهر شدن محتوا می مانند بنابراین وقتی سرعت اپلیکیشن پایین باشد کاربران مجبورمی شوند بیشتر از آن زمان استاندارد در اپلیکیشن منتظر بمانند. و این یک تجربه کاربری منفی است وهمین موضوع ساده علت برتری بسیاری از رقبا نسبت به یکدیگر بوده. برای اینکه سرعت اپلیکیشن بالا برود می توانید از سرورهای قوی استفاده کنید زیرا این کار در روان کار کردن اپلیکیشن کمک خواهد کرد.پس فراموش نکنید که سرعت یکی از مهمترن استاندارد های طراحی اپلیکیشن است.

اندازه فونت مناسب

همانطور که قبلا در مقاله ای تحت عنوان” ویژگی های فونت اپلیکیشن” گفته بودیم ، اندازه نوشته ها در یک اپلیکیشن تاثیر زیادی در دل زدگی کاربر یا تجربه کاربری خوب دارد و یکی دیگر از مهمترین استاندارد های طراحی اپلیکیشن است. زیرا استفاده از فونت های بیش از حد بزرگ چشم خواننده را اذیت می کند بنابراین هر چه داده ها، اطلاعات غیر ضروری و نوشته های بولد در برنامه کمتر باشد، رابط گرافیکی جذاب تر به نظر می رسد.

 

استاندارد های طراحی اپلیکیشن

اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن موبایل

وقتی یک کسب و کار می تواند ادعا کند که در طراحی اپلیکیشن ios و اندروید موفق شده است که کاربر بتواند با اپلیکیشن ارتباط برقرار کند و استاندارد های طراحی اپلیکیشن را رعایت کرده باشد. برای این کار نیاز به یک طراحی بصری ساده و هوشمندانه است که خواسته های کاربر را پیش بینی کند بنابراین سازنده اپلیکیشن باید بتواند زمان زیادی را صرف افرادی که از اپلیکیشن استفاده می‌کنند کند تا بتواند اهداف و انگیزه های کاربران را درک کند. به این ترتیب می‌تواند کارایی اپلیکیشن را افزایش دهد. در بعضی از شرکت های برنامه نویسی طراح ux  و ui  وجود ندارد و تیم برنامه نویسی با تکیه بر پروژه های مشابه یا استفاده از دیزاین های آماده گرافیک پروژه را انجام میدهند. بنابراین این شرکت ها توانایی رقابت با رقیب را از نظر گرافیک اپلیکیشن ندارند.

 انجام تست A/B برای کنترل کیفی

هر چند تست A/B در بازاریابی وبسایت استفاده می شود اما این تست در حوزه اپلیکیشن های موبایل نیز قابل اجرا می باشد. بنابراین در ابتدای طراحی اپلیکیشن موبایل خود استفاده از تست A/B بسیار حائذ اهمیت است.اما در تعریف این تست باید بگویم که  در واقع ارائه دو نسخه از اپلیکیشن با یک امکان متفاوت هست. پس از انجام تست نهایتا آن نسخه ای که بازخورد بهتر و خرید بیشتری از سمت مشتریان داشت برنده است!

چیدمان مناسب عناصر

استفاده از سایز مناسب تصاویر و سایر عناصر تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان نیز دارد و یکی از استاندارد های طراحی اپلیکیشن می باشد اما روش درست آن  نیازمند داشتن دانش در این زمینه می باشد و هر کسی قادر به انجام آن نیست بنابراین  چیدمان لینک، عکس و سایر المان ها در طراحی اپلیکیشن وظیفه کارشناسان و متخصصان است.

استاندارد های طراحی اپلیکیشن

قابل اجرا در تمامی سیستم عامل ها

 دو سیستم عامل ios و اندروید در بین گوشی‌های موبایل قابل استفاده هستند بنابراین بهتر است اپلیکیشنی داشته باشید که بر روی همه این سیستم عامل‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.زیرا اگر اپلیکیشن شما فقط برروی یک نسخه برای یک دسته از کاربران اندروید یا آیفون قابل اجرا باشد شما بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد.لازم به ذکر است که برنامه نویسی هر دو سیستم عامل، تفاوت چندانی ندارد اما تفاوت عمده در رزولوشن و اندازه صفحه است پس  بهتر است قبل از ارائه اپلیکیشن ، آن را بر روی همه این سیستم عامل‌ها امتحان کنید.

امنیت

امنیت یکی از عواملی است که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خواهد بود این مسأله در مورد اپلیکیشن‌ها هم صادق است. بنابراین امنیت یکی از استاندارد های طراحی اپلیکیشن علی الخصوص برای اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات مهم شخصی و اطلاعات بانکی اشخاص را ذخیره می‌کنند، امنیت یک رکن اساسی و مهم به شمار می‌رود. پس اگر می خواهید به یک توسعه دهنده موبایل موفق تبدیل شوید، امنیت در طراحی اپلیکیشن موبایل از مهمترین نکاتی می باشد که باید به آن توجه کنید.

فیدبک یا بازخوردهای مخاطبان

یکی از روش های رفع نیاز کاربر این است که از آن ها فیدبک بگیرید و با استفاده از آن ، مشکلات تکراری اپلیکیشن را شناسایی کنید تا بتوانی آن را اصلاح کنید و این موضوع باعث میشود که فازهای توسعه و ارتقای نرم افزار به منظور جلب بیشتر رضایت مشتری را شناسایی و پیاده سازی کند. پس فراموش نکنید که یک دکمه «بازخورد» یا «فیدبک» در اپ تعبیه کنید.

 آپدیت و بروزرسانی‌ها

بعد از شناسایی مشکلات اپلیکیشن توسط فید بک کاربران در اپلیکیشن می‌توانید آنچه را که در بازخوردها به عنوان مشکلات یا نیازهای کاربران کشف کردید، در به روز رسانی‌های برنامه به‌کار بگیرید. همچنین موتور های جستجو به روز رسانی منظم را دوست دارند بنابر این اگر شما اپ خود را آپدیت یا به روز رسانی نکنید و از محتوای مفید استفاده نکنید، ممکن است رتبه خود را در اپ استور ها از دست بدهید. فراموش نکنید که علایق کاربران و نیازهای انها به طور مداوم در حال تغییر است و شما با به روز نگه داشتن بعد از طراحی اپلیکیشن خود می توانید همیشه پاسخگوی نیاز ها و سلایق مشتریان و کاربران باشید و کاربرن خود راحفظ کنید. در به روزرسانی‌  توجه به مسائل امنیتی را که از استاندارد های طراحی اپلیکیشن می باشند در اولویت قرار دهید و مشکلات امنیتی که در آینده رخ خواهد داد را مدیریت کنید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *