.

مهم ترین اصول طراحی اپلیکیشن

تولید شده توسط حانیه نوری

اصول طراحی اپلیکیشن

طبق آمار در حال حاضر بیش از 95 درصد مردم ایران از تلفن همراه استفاده می کنند! و این آمار می تواند تلنگری باشد برای صاحبان کسب و کار! بله؛ اکنون دیگر تنها سایت پاسخگوی نیازهای مردم نیست چرا که با استفاده از اپلیکیشن کاربران می توانند ساده تر و سریع تر به خدمات مورد نیاز خود دست یابند. در این مطلب قصد داریم باهم اصول طراحی اپلیکیشن را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

بررسی اصول طراحی اپلیکیشن

همانطور که گفته شد امروزه اکثر امور به صورت آنلاین و غیر حضوری شده است و مردم سعی دارند تمامی نیاز های خود را با همان تلفن همراه برطرف کنند. از خرید لباس و مایحتاج روزانه گرفته تا تحصیل و آموزش همگی به صورت آنلاین انجام می شود. استفاده از خدمات آنلاین علاوه بر حفظ سلامتی در شرایط کنونی، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می شود. پس بهتر است کسب و کار خود را با توجه به نیاز های روز ارتقا دهیم!

برای داشتن یک اپلیکیشن دو راه ساده دارید. اول این که بدون نیاز به هیچ دانش قبلی و علم برنامه نویسی و با کمک برنامه های اپلیکیشن ساز مانند APPERY APPY PIE ، SWIFTIC ، GAMESALAD و… همچنین رعایت اصول طراحی اپلیکیشن خودتان ساخت اپلیکیشن را انجام دهید. و یا از خدمات متخصصین و شرکت های فعال در حوزه طراحی اپلیکیشن مانند تابان شهر بهره گیرید تا طراحی اپلیکیشن را به بهترین و حرفه ای ترین شکل برای شما انجام دهند .

برای مشاهده خدمات طراحی اپلیکیشن روی دکمه کلیک کنید

داشتن اپلیکیشن چه مزیتی برای کسب و کار ما دارد؟

1- دسترسی راحت تر و همیشگی! برخلاف سایت ،  دیگر نیازی نیست کاربر برای هر ورود به سایت شما نام دامنه را  به خاطر داشته باشد بلکه اپلیکیشن را به راحتی باز کرده و تمامی سفارشات خود را به سرعت ثبت می نماید .
2- کاربری و مدیریت ساده تر نسبت به سایت
3- امکان به روز رسانی و صدور اطلاعیه های جدید بر روی اپلیکیشن
4- معرفی سریع تر برند
5- ایجاد ارتباط دو طرفه

 در ساخت اپ  موارد مختلفی از جمله بهینه سازی اپلیکیشن  و…. باید رعایت شود تا اپلیکیشن مورد نظر یک اپ با بیس قوی باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر از یک منبع مطمئن با کارشناسان تابان شهر در تماس باشید .

مهم ترین نکات و اصول طراحی اپلیکیشن

قبل از طراحی اپلیکیشن، ابتدا باید در نظر داشته باشیم که اپلیکیشن مورد نیاز ما چه ویژگی هایی باشد داشته باشد؟ این ویژگی ها با توجه به موضوع و کاربری اپلیکیشن متغیر است. برخی از مهمترین امکانات و ویژگی های مورد نیاز در اصول طراحی اپلیکیشن عبارتند از:

1. بخش ثبت نام کاربر

 2. پروفایل اختصاصی هر کاربر

3. پنل مدیریت آسان

4. سرعت بالا اپلیکیشن

5. حجم کم اپلیکیشن

6. هماهنگی بین سایت و اپلیکیشن

7. امکان پاسخگویی روی هر سیستم عاملی

8. امکان پاسخگویی روی هر اندازه تلفن همراه

9. فروشگاه اینترنتی

10. درگاه پرداخت

11. امکان ویرایش محصولات

12. امکان مشاهده سبد خرید و سفارشات

13. باشگاه مشتریان

14. امکان جستجو

بررسی اصول طراحی اپلیکیشن

برای داشتن یک اپلیکیشن موفق و پرسود باید نکاتی را هم از لحاظ ظاهری و هم ساختاری مد نظرقرار دهیم. این موارد شامل لیست زیر است:

1.  انتخاب یک طرح و قالب مشخص برای اپلیکیشن

انتخاب طرح و قالب از مهم ترین اصول طراحی اپلیکیشن میباشد که باید در آن از رنگ سازمانی، فونت مشخص و لوگو سازمان استفاده کرد که المان های ثابت در سایت و اپلیکیشن می باشند. همچنین محل قرارگیری منو، عکس ها، تیتر ها، فرم ها و … باید در این قسمت مشخص شود.

انتخاب یک طرح و قالب مشخص برای اپلیکیشن
داشتن ui اصولی

2. داشتن ui اصولی

ظاهر اپلیکیشن و طراحی ui اهمیت بالایی دارد و باید دقیق و اصولی طراحی شود. در واقع طراحی اپلیکیشن باید به گونه ای باشد که کاربر هنگام استفاده از آن احساس راحتی کند. از مهم ترین نکات این قسمت می توان به درنظر گرفتن اندازه های مختلف موبایل ها اشاره کرد.

3. چیدمان اصولی عناصر

گام بعدی در اصول طراحی  اپلیکیشن ، رعایت چیدمان و محل قرار گیری مناسب لینک ها، عکس ها، منو ها و سایر المان های یک اپلیکیشن می باشد. سایز عکس ها و محل قرار گیری آنها، تنوع رنگ منو ها و فاصله مناسب لینک ها از یکدیگر از موارد مهم این بخش می باشند.

چیدمان اصولی عناصر
طراحی ساده

4. طراحی ساده

همه ما می دانیم که زیبایی در سادگی است و بس! رعایت سادگی چه در ساختار و چه در طراحی گرافیکی اپلیکیشن نکته قابل توجهی است. چرا که کاربر آسان تر می تواند با آن ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد. کاربران اپلیکیشن ها می توانند از هر قشر و فرهنگی با هر میزان دانشی باشند، پس بهتر است برای همه افراد قابل درک و قابل استفاده باشد.

5. قابلیت به روز رسانی

آپدیت یا به روز رسانی در هر پلتفرم از ملزومات اصول ساخت اپلیکیشن اختصاصی یا در کل اصول طراحی اپلیکیشن با هر کاربرد و خدماتی است. تفاوتی ندارد این آپدیت برای رفع ایرادات فنی اپلیکیشن باشد یا تغییرات ظاهری و کاربری. و یا حتی این آپدیت برای هماهنگی بهتر اپلیکیشن روی نسخه جدید سیستم عامل باشد، اپلیکیشنی که امکان به روز رسانی و پاسخ به نیاز های جدید کاربر را ندارد، اپلیکیشن مرده محسوب می شود!

قابلیت به روز رسانی اصول طراحی اپلیکیشن
قابلیت جستجو در اصول طراحی اپلیکیشن

6. قابلیت جستجو

تفاوتی ندارد که اپلیکیشن شما یک اپلیکیشن خبری باشد یا فروشگاهی و یا حتی کتابخانه آنلاین، امکان جستجو در اپلیکیشن برای رسیدن بهتر و سریع تر کاربر به هدف یک المان پر اهمیت است و حتما در اصول طراحی اپلیکیشن باید رعایت شود.

7. روانشناسی طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن باید به گونه ای باشد که مشتری را به سمت استفاده و دانلود اپلیکیشن هدایت کند. از این رو روانشناسی و شناخت رفتار کاربر در اصول طراحی اپلیکیشن اهمیت ویژه ای دارد. روانشناسی اپلیکیشن در واقع تحلیل رفتار کاربر در صفحه می باشد. لزوم این کار نیز شناخت نقاط و المان های پر بازدید در صفحه است. اولین و مهم ترین نکته در روانشناسی طراحی اپلیکیشن شناخت هدف کاربر است. 

روانشناسی طراحی اپلیکیشن

باید بدانید کاربر با چه هدفی وارد شده و قصد دارد به کدام نقطه برسد و او را برای رسیدن راحت تر و سریع تر به هدف راهنمایی کنید. گزینه بعدی در این مرحله انتخاب مناسب رنگ هاست. در اپلیکیشن نیز بسیار مورد توجه می باشد. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله ” انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن ” است.

بررسی نهایی و نکات قبل از انتشار اپلیکیشن :

در نهایت، پس از بررسی نکاتی که باهم در اصول طراحی اپلیکیشن مرور کردیم، نوبت به انتشار آن می رسد. در زمان انتشار نیز باید مواردی را مد نظر قرار دهیم تا نرخ دانلود اپلیکیشن بیشتر شود. این نکات شامل موارد زیر می باشند.
انتخاب عنوان چشم گیر و متناسب با نام سازمان و خدمات برای اپلیکیشن
استفاده از اسکرین شات ها و ویدئو از صفحات اپلیکیشن جهت بارگذاری در پلتفرم های انتشار دهنده
دسته بندی اپلیکیشن بر اساس موضوع و خدمات
استفاده از لوگو و طراحی گرافیکی جذاب و متناسب با خدمات در آیکون اپلیکیشن

کلام آخر

در این مقاله با هم نگاهی داشتیم به اصول طراحی اپلیکیشن، از طراحی و زیبایی بصری آیکون اپلیکیشن گرفته تا روانشناسی و تحلیل رفتار کاربر همگی اهمیت خاص خود را دارند. تیم تابان شهر متخصص در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، شخصی، آموزشی و … آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *