.

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ نمایش محتوا به محض انتشار!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

یکی از اصلی ترین ترین ماده های مغذی که انرژی ما را تامین می کند کافئین است. به طوری که هروقت اسم این ماده را می شنویم، مفاهیمی مانند سرعت، تازگی، انرژی و سرزندگی در ذهن ما شکل می گیرد. خیر! کاربری سایت ما عوض نشده است و قرار نیست درباره مواد غذایی صحبت کنیم. این مقدمه را گفتیم که آرام آرام به سراغ یکی از مباحث سئو سایت، یعنی الگوریتم کافئین گوگل برویم. الگوریتمی که مانند دیگر الگوریتم های گوگل اسم جالبی دارد که مانند قبل، این اسم هم به دلایل خاص و جالبی انتخاب شده است. در این مقاله قصد داریم بدانیم که الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ چه کاربردی برای کاربر و وب مستر دارد؟ چه پیشرفت هایی را برای موتور جست و جوی گوگل رقم زده است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این به روز رسانی یا الگوریتم گوگل بیشتر آشنا شویم.

میخوای سایتت تو نتایج رتبه داشته باشه ؟

برای مشاهده خدمات و روش های سئو سایت تابان شهر ….

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل

تا به حال فکر کردید که چرا زمانی که یک خبر به تازگی منتشر می شود، در همان بدون انتشار موتور های جست و جو هم آن را نمایش می دهند؟ مگر طول نمی کشد که یک صفحه در گوگل ایندکس شود و رتبه بگیرد؟ شاید تا قبل از سال 2010 این موضوع امکان پذیر نبود اما از این سال به بعد که الگوریتم کافئین گوگل رسما ارائه شد، کاربران می توانستند صفحات جدید و تازه را در موتور جست و جو مشاهده کنند که اتفاقا این صفحات در نتایج اول وجود داشتند و نیازی نبود که کاربر چند صفحه در گوگل بگردد که آن ها را پیدا کند. حال در این صورت ممکن است تصور کنید که هرچیزی که درباره سئو سایت و خصوصا مقاله قبلی که درباره مدت زمان سئو سایت حرف زدیم حقیقت ندارد. اما اینطور نیست و الگوریتم کافئین گوگل به این سادگی ها نیست.

الگوریتم کافئین همانطور که از نامش هم پیداست سعی می کند که محتواهای تازه را کراول، ایندکس و نمایش بدهد. به گفته کری گریمز مهندس نرم افزار گوگل، کافئین باعث می شود که نتایج تازه، 50 درصد بیشتر در صفحه نتایج نمایش داده شوند. حال ممکن است این صفحات یک پست بلاگ، خبر یا یک پست فروم باشند. هرچند که نه خانم Carrie Grimes و نه هیچکس دیگری در گوگل گفته است که شرط نمایش این نتایج چیست و چگونه ممکن است شانس نمایش آن ها بیشتر باشد. شاید بهتر باشد که ما به همان مواردی که همیشه در رابطه با سئو سایت روی آن ها تمرکز داریم کار کنیم و با همان انتشار اولیه مطلب آن ها را رعایت کنیم و شاید “الگوریتم caffeine گوگل” شامل حال ما نیز بشود. حال شاید در ادامه بتوانیم کمی بیشتر کارکرد این الگوریتم را کشف کنیم پس همراه ما باشید.

الگوریتم کافئین گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم کافئین گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم کافئین گوگل کاری می کند که محتوای خوب از همان اول کار در دسترس قرار بگیرد. قبلا اگر گوگل اینگونه عمل می کرد که یک صفحه را مرحله به مرحله و نسبت به آپدیت هایش به آن رتبه می داد، اینجا دیگر بحث چند بار آپدیت کردن یک صفحه مطرح نیست و ممکن است یک صفحه به محض انتشار در صدر نتایج قرار بگیرد. در واقع این الگوریتم به ما نشان می دهد که گوگل از یک سیستم Crawl و Index مستمر به صورت قدم به قدم استفاده می کند تا صفحات تازه را سریعتر پیدا کند و به آن ها رتبه ای که شایستگی آن را دارند بدهد. یعنی اولویت برای یک سری مطالب دیگر چندین بار به روز رسانی کردن آن مطلب نیست و اگر تشخیص داده شود که مطلب شما یک مطلب جدید است که محتوای مهمی دارد، به همین صورت در همان ابتدا در رتبه های اول قرار می گیرد.

این الگوریتم کافئین گوگل به ما نشان می دهد که صد ها و هزاران صفحه وب به صورت موازی و در هر ثانیه در حال ایندکس شدن هستند که چیزی حدود نزدیک 100 میلیون گیگابایت هستند. حال شما تصور کنید که به این 100 میلیون گیگابایت در هر ثانیه، 100 میلیون دیگر هم اضافه بشود و موتور جست و جوی گوگل مجبور باشد که ربات هایش را به همه آن ها بفرستد تا آن را رتبه بندی کنند. پس در واقع گوگل در تلاش است که بتواند با این الگوریتم ها روز به روز جایگاه موتور جست و جوی خودش را بیشتر به عنوان غول صنعت وب در دنیا ثبت کند.

تاثیر الگوریتم کافئین بر کاربران موتور جست و جو چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل باعث شده است که همیشه محتواهای جدید تر و بروز تر به دست کاربران گوگل برسد. از وقتی این الگوریتم معرفی شده است، تازگی محتواهایی که به کاربران نمایش داده می شود 20 درصد بیشتر شده است که این موضوع به خودی خود نوید یک قدم بزرگ در موتور های جست و جو را می دهد. این موضوع نه تنها در رابطه با محتوا های ثابت صدق می کند، بلکه روی محتواهایی مانند ویدیو ها، تصاویر، اخبار و به روز رسانی های ریل تایم نیز تاثیر گذاشته است. حال دیگر کاربران گوگل می توانند خیلی بیشتر از تازگی محتواها مطمئن باشند و بدانند که محتوایی که در حال مطالعه هستند برای امروز است و قرار هم نیست دیگر محتوای کهنه و تازیخ مصرف گذشته به دستشان برسد. می دانیم که اولویت گوگل هم همیشه کاربران بوده است و دوست دارد محتوای خوب را به آن ها برساند.

تاثیر الگوریتم کافئین بر کاربران موتور جست و جو چیست؟

تاثیر الگوریتم کافئین گوگل بر روی وب مستر ها چیست؟

اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، احتمال اینکه یک مدیر سایت باشید خیلی بیشتر از این است که صرفا یکی از کاربران موتور جست و جو باشید. پس در نتیجه می خواهید بدانید که الگوریتم کافئین گوگل دقیقا چه منفعتی برای شما دارد. مسلما این الگوریتم برای مدیران سایت و وب مستر ها پر از منفعت است و در واقع یک خبر خوب برای سئو سایت شما محسوب می شود. تصور کنید که یک محتوایی را انتشار می دهید و طولی نمی کشد که آن محتوا Crawl می شود و سپس در موتور جست و جوی گوگل Index می شود. در این صورت دیگر نیازی نیست که محتوا را چندین بار بروز رسانی کنید تا رتبه خوبی دریافت کند. اما شاید این دفعه کمی کار شما سخت تر باشد و مجبور باشید که موارد سئو سایت را بدون اشتباه و در بار اول تولید محتوا رعایت کنید.

این موضوع را هم باید مد نظر داشته باشید که گاهی این رتبه گرفتن سریع به صرفا خود محتوای شما مربوط نیست و سایت شما نیز باید از ویژگی هایی برخوردار باشد که موتور جست و جو با میل و رغبت بیشتری به شما رتبه بدهد. مثلا سایت شما باید هاست و سرور خوبی داشته باشد، سرعت سایت شما باید در حد قابل قبولی باشد، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری سایت شما به خوبی انجام شده باشد و از این دست موارد که هر کدام تاثیر خودشان را روی سریع نتیجه گرفتن شما بگذارند. پس در نتیجه حتما باید به این موضوع حواستان باشد که صرفا تازه بودن محتوا کافی نیست. چون به هر حال سایت های دیگر هم در حال تولید محتوای آن موضوع شما هستند و الگوریتم کافئین گوگل ممکن است شامل حال آن ها نیز بشود.

کافئین باعث پیشرفت در چه زمینه هایی از گوگل شده؟

هر طور که به موضوع الگوریتم کافئین گوگل بخواهیم نگاه کنیم، متوجه می شویم که این الگوریتم یک قدم بسیار بزرگ برای موتور جست و جو بوده است. این الگوریتم از سال 2010 و تا هم 2022 در حال بروزرسانی و بهتر شدن بوده است و باعث اثر گذاری در بخش های مختلف موتور جست و جو شده است. در کل این پیشرفت ها هرچقدر هم که زیاد باشند، در سه مورد به طور کلی خلاصه می شوند که این موارد عبارتند از:

-کاربر می تواند خیلی سریعتر از قبل به محتواهای جدید دست پیدا کند.

-حجم فضای ذخیره سازی گوگل بیشتر شده است و گوگل به راحتی می تواند این حجم را مقیاس بندی کند.

-حال زمانی که صحبت از ذخیره محتواها می شود، می توانیم ببینیم که گوگل چقدر انعطاف پذیر تر شده است.

همانطور که قبلا هم گفتیم کافئین هم به نفع جست و جو کنندگان است و هم منفعت های زیادی برای صاحبان سایت و صاحبان محتوا دارد. این موضوع را جناب مت کاتس (Matt Cutts) مهندس ارشد گوگل نیز تایید می کند و دلیل آن را هم این معرفی می کند که محتوا، چند ثانیه پس از انتشار قابل جست و جو می شود و کاربر می تواند به آن دسترسی پیدا کند.

کافئین باعث پیشرفت در چه زمینه هایی از گوگل شده؟

سخن پایانی

الگوریتم کافئین گوگل تغییری در کلیت الگوریتم های گوگل بوجود نیاورده است. بلکه این الگوریتم صرفا باعث شده است که محتواهای تازه تر، بروزتر و فوری تر در دسترس ما باشند. به احتمال زیاد به همین خاطر هم اسم رمز این الگوریتم کافئین شده است به این خاطر که قهوه و مواد دیگری که حاوی کافئین هستند، به ما انرژی می دهند و سرعت ما را در انجام کار ها بیشتر می کنند و به گونه ای، ما را تازه تر می کنند که چیز جدید تری برای ارائه دادن داشته باشیم. حال گوگل هم از این کافئین استفاده کرده است تا محتواهای تازه را در اختیار ما قرار دهد. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که شما هم مانند گوگل، همیشه در حال پیشرفت باشید.

منبع:

Sistrix

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *