.

راهنمای گام به گام انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن

تولید شده توسط پارسا امین زاده

سابقه علمی و عملی در زمینه سئو و تولید محتوا و مفاهیم عمیق و با تکیه بر روی دانش و تجربه عملی با تمامی چالش ها و نکات حوزه های گوناگون آشنایی کامل را دارد در نتیجه نکته در آموزش های ایشان نکته ای از قلم نخواهد افتاد ، همچنین روحیه شاد و پر انرژی او باعث می شود هرگز از یاد گرفتن خسته نشوید .

انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن 

نکته اصلی انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن این است که شما باید در ابتدا بتوانید اصول آن را درک کنید.

در کنار عملکرد و قابلیت اپلیکیشن، رنگ اپلیکیشن شما جنبه اصلی به شمار می‌رود. تصور کاربر از برنامه شما از طریق تعامل با عناصر گرافیکی صورت می‌گیرد که یک عامل مهم است. انتخاب طرح رنگی که متناسب با برنامه شما باشد یک روند طولانی است زیرا تعداد زیادی از الگوهای رنگی وجود دارد. پس می‌توان گفت انتخاب یک طرح رنگی مناسب راه آسانی نیست.

اشتباهات انتخاب رنگ بسیار ساده است، به همین دلیل ممکن است وقت زیادی را صرف کنید تا متوجه شوید به‌طور مثال رنگ دکمه‌های موجود در محصول باید به چه صورت باشد. شناخت اصول اولیه اولین قدم برای دانستن این است که چه کارهایی را باید انجام و چه کارهایی را نباید انجام دهیم. که انتخاب رنگ نیز به همان اندازه مهم است.

در ادامه این مطلب با تیم تابان شهر همراه باشید تا مهم‌ترین نکات طراحی اپلیکیشن که مربوط به انتخاب یک پالت رنگی برای طراحی اپلیکیشن شماست، بپردازیم.

 

روانشناسی ادراک رنگ‌ها

درک رنگ غالبا با خصوصیات فردی افراد مرتبط است و دلیل برای آن وجود دارد که در انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن موضوع مهمی است. وقتی افراد در زندگی روزمره خود وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها را مشاهده می‌کنند، پالت‌های مختلفی باعث ایجاد ارتباط خاص می‌شوند.

به‌عنوان مثال: سبز، بیشتر در ارتباط با طراوت و صمیمیت است.

آبی تیره، نشان‌دهنده اعتماد و ثبات است.

بنفش، نشان‌دهنده ثروت و رفاه است.

سفید، به معنای صلح و آرامش است.

هنگام ایجاد یک طرح رنگی باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود، که می‌توان به رنگ‌های برند و ترکیب‌های رنگی مناسب اشاره کرد.

 

انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن

نحوه انتخاب یک رنگ تاثیرگذار

ترکیب‌های رنگی ساده در انتخاب رنگ برای طراحی اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربری اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید. طرح رنگی ساده برای چشم‌ها مناسب‌تر است و همچنین باعث درک بهتر محتوا از سوی کاربران می‌شود. از طرفی دیگر، استفاده از رنگ‌های زیاد موجب شلوغ شدن طراحی می‌شود که توصیه نمی‌شود.

در مطالعات صورت گرفته از سوی دانشگاه تورنتو، که در ارتباط با نحوه استفاده افراد از Adobe Color CC  بود نشان داد که الویت مردم استفاده از ترکیب‌های رنگی ساده که براساس تنها دو یا سه رنگ است، می‌باشد.

نحوه ساخت ترکیب‌های رنگی

انتخاب همین دو یا سه رنگ چگونه است؟ دایره رنگی در این مورد به کمک ما خواهد آمد. تعدادی استانداردهای ترکیب رنگی وجود دارد که ساخت طرح جدید را برای ما آسان‌تر می‌کند به ویژه برای افراد مبتدی.

 

تک رنگ

طرح‌های تک رنگ ساده‌ترین طرح برای ایجاد یک ترکیب رنگی است و هر رنگی  از پایه همان رنگ گرفته می‌شود. طرح‌های تگ رنگ اپلیکیشن به بهترین شکل در کنار هم قرار می‌گیرند و آرامش خاصی را به طرح ما می‌دهند.طرح‌های تک رنگ در مقابل چشمان ما عملکرد بهتری دارند، مخصوصا اگر ترکیب رنگ آن با سبز و آبی آمیخته شده باشد.

رنگ های مشابه

طرح‌های رنگی مشابه از رنگ‌های مرتبط با هم ساخته می‌شوند که نسبت به یکدیگر برتری ندارند. یک رنگ به عنوان رنگ غالب، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی رنگ‌ها جهت پر کردن طرح مورد نظر استفاده می‌شوند.

اگرچه این طرح نسبتا ساده است، اما تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه رنگی استفاده شود از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال Clear که یک برنامه To Do است از رنگ‌های مشابه برای الویت‌بندی استفاده کرده است.

Calm  یک اپلیکیشن مدیتیشن است که از ترکیب‌های رنگ آبی و سبز جهت القای حس آرامش به کاربران استفاده کرده است.

رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل رنگ‌های متضاد هستند و اختلاف بین آنها زیاد است که می‌توان برای جلب توجه بیننده استفاده کرد. هنگام استفاده از طرح‌های رنگ مکمل، باید یک رنگ غالب را انتخاب و در کنار ان از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. برای مثال، اگر از رنگ غالب سبز استفاده می‌کنید، کمی رنگ قرمز می‌تواند ظاهر خوبی را ایجاد کند.

طرح‌های رنگی کاستوم

برخلاف آنچه افراد فکر می‌کنند، ایجاد طرح‌های رنگی شخصی شما چندان کار پیچیده‌ای نیست. اضافه کردن یک ترکیب رنگی روشن به پالت خنثی یکی از راه‌های ساخت طرح‌های رنگی ساده است.

 

تاثیر تضاد رنگی

به‌طور معمول، جز یا ناحیه‌های رنگی به تنهایی در رابط کاربری نمایش داده نمی‌شود، بلکه در مجاورت یا بر روی یک جز یا ناحیه رنگی دیگر قرار می‌گیرند. همین شرایط تضاد رنگ‌ها را ایجاد می‌کند.

تضاد رنگی این است که چگونه یک یک رنگ از سایر رنگ‌ها جدا می‌شود. که در صورت استفاده مناسب موجب کاهش آسیب‌های چشمی و توجه کاربر را بر روی صفحه معطوف می‌کند. برای کسانی که قصد ساخت اپلیکیشن اختصاصی را دارند توجه به این موضوع بسیار مهم است. چون هم باید سعی کنیم رنگ اختصاصی برندمان را حفظ کنیم و هم در ساخت اپلیکیشن اختصاصی عملکرد خوبی داشته باشیم. در نتیجه توجه به این نکات کاملا لازم و ضروری است.

 

ساخت برنامه اندروید

تضاد و خوانایی متن

تضاد رنگی بخشی از تئوری رنگ‌هاست، که برای طراحی حیاتی می‌باشد. طراحان معمولا دوست دارند از تکنیک‌های با تضاد کم استفاده کنند زیرا تضاد کم باعث می‌شود همه موارد زیبا و هماهنگ به‌نظر برسد. اما این زیبایی و هماهنگی به معنای مناسب بودن از نظر خوانایی نمی‌باشد و متناسب با استانداردهای طراحی اپلیکیشن تعیین می شوند.

این مورد را در نظر داشته باشید، موقع استفاده رنگ‌ها در متن، قرار گرفتن دو رنگ با تضاد کم می‌تواند موجب دشواری خواندن متن شود. این موضوع مخصوصا برای صفحات موبایل صدق می‌کند. چرا که کاربران اغلب گوشی‌های خود را بیرون از خانه و در محیط‌های پرنور مورد استفاده قرار می‌‌دهند که به تابش خیره‌کننده صفحه می‌انجامد.

ساخت برنامه اندروید

تضاد رنگ و جلب توجه کاربر

در کنار تولید محتوای خوانا، تضاد رنگ‌ها می‌تواند توجه کاربر را بر روی عناصر خاص بر روی صفحه نمایش جلب کند.

به‌طور کلی، تضاد بالا بهترین انتخاب برای مطالب مهم و یا عناصر اصلی است. اگر می‌خواهید کاربران چیزی را مشاهده یا کلیک کنند، آن را به نوعی متفاوت کنید. برای مثال، کاربران به احتمال زیاد روی دکمه فراخوانی (Call To Action) که تضاد رنگی بالایی دارد بیشتر کلیک می‌کنند.

میخوای اپلیکیشن حرفه ای داشته باشی؟ همین الان برای یک شروع شگفت انگیز اقدام کن

نکات مهم

هر روشی را که انتخاب کردید، کاربری آسان برای کاربر را به‌خاطر داشته باشید. در اینجا چند نکته مهم را بررسی می‌کنیم:

C
رقیب اپلیکیشن تاکسی

تحلیل رقبا

برای یافتن اپلیکیشن‌های موجود در بازار و مقایسه آن‌ها با یکدیگر تحقیق و تحلیل انجام دهید. این تحلیل و شناسایی الگوهای طراحی در نهایت در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند.

رقیب اپلیکیشن تاکسی

مخاطب هدف

داشتن اطلاعات لازم در مورد نیازها، علاقه‌مندی‌ها و ترجیحات کاربران احتمالی در تعیین رنگ‌های لازم به شما کمک می‌کند. ممکن است مخاطب هدف شما، پالت‌های رنگی معمولی را ترجیح دهد.

رقیب اپلیکیشن تاکسی

رنگ برند

شما باید استراتژی رنگ برند خود را در طرح مورد نظر پیاده‌سازی کنید تا با یکدیگر هم‌سو باشند.

رقیب اپلیکیشن تاکسی

تمرکز بر روی محتوا

به‌خصوص در مورد کیفیت محتوا و اینکه به چه صورت مخاطب آن را ببیند. اندازه عناصر، متن، حاشیه‌ها همه موارد تاثیر بسزایی در طرح نهایی اپلیکیشن شما دارد.

رقیب اپلیکیشن تاکسی

ارتباط برقرار کردن از طریق رنگ‌ها

برای جلب توجه کاربران و انتقال اطلاعات مهم از طرح‌های رنگی استفاده کنید. با این حال شما باید آن را با احتیاط انجام دهید.

رقیب اپلیکیشن تاکسی

خوانا بودن

اطمینان حاصل کنید تمامی عناصر برنامه شما با یکدیگر ارتباط دارند. متن، حاشیه‌ها، دکمه‌ها، پس زمینه همگی باید قابل تشخیص باشند و هیچ‌گونه ابهامی وجود نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید عناصر سفید در برابر پس زمینه سفید تنظیم نشده باشند.

حرف آخر

در این مطلب کلیاتی در ارتباط با با اینکه چگونه تئوری رنگ‌ها می‌تواند طراحی اپلیکیشن شما را ارتقا دهد صحبت کردیم. تقویت مهارت استفاده از رنگ‌های مختلف مستلزم یک تلاش مداوم و مستمر است. پس اگر می‌خواهید نحوه ایجاد طرح‌های رنگی زیبا را بیاموزید نیازمند تمرین و تست بسیار است.

 

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *