.

اهمیت و تاثیر انتخاب رنگ در طراحی سایت

تولید شده توسط حانیه نوری

انتخاب رنگ در طراحی سایت

اثر گذاری رنگ در انتخاب هر چیزی به قدری زیاد است که مستقیما با در ذهن انسان در ارتباط می باشد . هر رنگی نماد و سمبل خصوصیتی می باشد که انتخاب رنگ لوگوی برندهای معروف و شناخته شده ، نشات گرفته از نماد رنگ ها است . انتخاب رنگ در طراحی سایت به شکلی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و گاها نشانه دهنده حوزه کاری ، سبک و… شماست .

برای طراحی هر سایتی نیاز به اصول استانداردی هستید که رعایت آنها به طراحی یک سایت ایده آل به شما کمک خواهد کرد برای بررسی این استاندارد ها به صفحه اصول طراحی سایت مراجعه کنید.

انتخاب رنگ در طراحی سایت

اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی راه بیاندازید و یا به کسب و کار خود رونق دهید و به فکر داشتن سایت هستید می توانید به ما اعتماد  کنید تا شما را در این راه کمک کنیم .

آشنا شدن با نماد رنگ ها در لوگو های معروف

همانطور که در بالا گفته شد رنگ ها تاثیر مستقیمی بر احساسات و تصمیم گیری های ما در انتخاب وسایل گوناگون دارد . طراحی سایت از مواردی است که در آن چیدمان رنگ ها باید به درستی انجام شود. انتخاب رنگ در طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است تا انتقال پیام به مخاطب به درستی انجام شود. در ادامه به بررسی نماد چند رنگ معروف در انتخاب لوگوی برندها می پردازیم .

رنگ سبز

نماد طبیعت ، ثروت و پیشرفت می باشد . این رنگ جز رنگ های آرامش بخش محسوب می شود و تمام اتاق عمل های جهان با این رنگ طراحی شده اند . این رنگ در تبلیغات تاثیر بسیار زیادی دارد و معروف ترین برند ها مثل گوگل و ماکروسافت ، spotify ، starbucks و …از این رنگ در لوگوی برند خود استفاده نموده اند .

رنگ قرمز

نماد انرژی ، عشق و خطر می باشد . این رنگ جز رنگ های جذاب محسوب می شود که توجه بیننده را سریع جلب می نماید ، همچنین این رنگ تحریک کننده اشتهاست که برند مک دونالد ازین رنگ در طراحی لوگو خود استفاده کرده است یا شبکه netflix از این رنگ برای جذب مخاطبین خود استفاده کرده است .

رنگ آبی

نماد اعتماد و هوش است . آبی هم جزرنگ های آرامش بخش محسوب می شود . آبی پررنگ نشان دهنده خصوصیت قدرت است که در طراحی برند تیم های فوتبال از این رنگ استفاده نموده اند . لوگوی برنامه تلگرام هم از رنگ آبی در طراحی استفاده کرده ، که به کاربران خود حس مسئولیت پذیری و اعتماد را القا کند .

رنگ نارنجی

نماد شور و حرارت ، جوانی ، اشتیاق و خلاقیت است . برند هرمس ازین رنگ در طراحی لوگو خود استفاده نموده زیرا در جنگ جهانی دوم از جعبه های نارنجی رنگ استفاده می کردند . ازین رنگ در قرص های ویتامین C استفاده کرده اند چون این رنگ نماد سلامتی هم است و  هرچند گیرایی رنگ قرمز را ندارد ولی در جاده ها برای هشدار و کله قند های نارنجی ازین رنگ برای توجه رانندگان استفاده شده است .

رنگ زرد

نماد شادی ، امید ، گل آفتابگردان و خورشید است . این رنگ به بیننده انرژی مثبت انتقال می دهد و شرکت هواپیمایی لوفت هانزا از این رنگ در برند خود استفاده نموده تا حس خوش بینی و شادمانی را انتقال دهد.

رنگ بنفش

نماد اشراف ، قدرت و ثروت است همچنین القا کننده حس رومانتیک است . این رنگ در طبیعت غالب نیس و بیشتر برای ترویج قوه تخیل استفاده می شود . یاهو در طراحی لوگو برند خود از این رنگ استفاده کرده تا حس خلاقیت رو انتقال دهد حتی در فضای کاری این کمپانی و دیوارهای آن رنگ بنفش به کار برده شده است .

رنگ سیاه و سفید

این دو رنگ نماد سادگی و شفافیت است و به بیننده بیشتر حس راز آلود و ناشناخته بودن یک موضوع را انتقال می دهد . سیاه رنگ شیک و به روزی است و در اکثر انتخاب های ما این رنگ در بین وسایل ها به چشم میاد .

همانطور که در بالا به روانشناسی رنگ و نماد هر یک پرداختیم ، ابتدا باید هدف و انگیزه خود را قبل از انتخاب رنگ در طراحی سایت مشخص کنید تا پیامی که تمایل دارید به بینندگان خود انتقال دهید، صحیح باشد و رنگ پس زمینه از مواردی است که باید به آن توجه کنید .

رنگ پس زمینه وب سایت

بسته به وب سایت شما رنگ پس زمینه متفاوت خواهد بود . رنگ پس زمینه بدون شک یکی از مواردی است که به شما اجازه می دهد تا در جایی که به طور هماهنگ با رنگ های تاکیدی لوگو خود کار می کنید ، مخاطب شما در هنگام مرور وب سایت شما احساس خوبی کند . هنگامی که می خواهید برند خود را تبلیغ کنید باید از سایه های رنگ غالب در برند خود استفاده کنید تا برای مخاطبان به یاد ماندنی باشد یا اگر هدف شما ارئه خدمات است و می خواهید ارزش خدمات شما نقطه کانونی باشد ، از رنگ سفید یا خنثی استفاده کنید . رنگ های ملایم یا پاستیلی هم گزینه خوبی برای انتخاب پس زمینه سایت هستند چون هم احساس آرامش را به مخاطب القا می کند و همچنین توجه مخاطب از عکس های سایت کم نمی شود

انتخاب رنگ در طراحی سایت

اصول رنگ ها

 رنگ های قرمز ، زرد ، آبی رنگ های پایه و اساس تشکیل رنگ های دیگر هستند . رنگ های ثانویه از ترکیب رنگ های پایه بوجود می آیند :

بنفش = قرمز + آبی

سبز= زرد +آبی

نارنجی = قرمز + زرد

اصول رنگ ها به سه دسته(شید) shade ، (تینت) tint ،(هیو)hue می باشد . رنگ شید از ترکیب رنگ مشکی به رنگ ها بوجود می آید . رنگ تینت از ترکیب رنگ سفید به رنگ ها تشکیل می شود و رنگ هیو به رنگ های پایه وثانویه بدون اضافه کردن رنگی به آنها می گویند .

الهام گرفتن از رنگ های طبیعت

در طراحی وب سایت باید خلاقانه عمل کنید . افرادی که در این عرصه فعالیت دارند همواره سعی می کنند که ایده هایی خلاقانه و جدید ارائه دهند . تمام موارد از انتخاب قالب سایت ، عکس ، محتوا ، فونت ، رنگ های استفاده شده در سایت در نتیجه نهایی تاثیر گزار خواهد بود . در بالا رنگ های استفاده شده در اکثر برندها و علت به کاربردن آنها را بررسی کردیم اما یکی از منابع در دسترس و الهام بخش شما می تواند رنگ های طبیعت ، فصل ها و حیوانات باشد ، چون این رنگ ها به صوت هارمونی و تضاد در کنار هم هستند و ظاهری خیره کننده و جذاب دارند .

قانون رنگ ها

قطعا استفاده از قانون 60 30 10 به شما در انتخاب رنگ سایت کمک میکند ، یعنی 60 % محیط سایت شما رو رنگ غالب که می تونه رنگ اصلی انتخاب شما باشد یا رنگ غالب در لوگوی برند شما و 30% رنگ دوم که نیمی از رنگ اول است و می توانید از چرخه رنگی بالا از رنگ تضاد یا مکمل رنگ اول در انتخاب آن کمک بگیرید . 10% رنگ تزیینی است که بسته به سلیقه شما می باشد . UI / UX معمولا از این قانون برای دیزاین سایت خود استفاده می کنند ، البته ممکنه پیروی از این قانون در همه جا جذاب و زیبا نباشد و شما بخواهید از رنگ دیگری هم استفاده کنید که می توانید از قانون 110% پیروی کنید 60 30 10 10 که در این قانون از دو رنگ تزیینی استفاده شده است .

شرکت  تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *