.

صفر تا صد انتخاب فونت در طراحی سایت

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

انتخاب فونت از زمان های قدیم هم دغدغه بزرگی برای صنعت چاپ محسوب می شد. مردم چه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه فونت ها نظرشان را جلب می کرد. به طور کلی، شکل کلمات هم گاهی اندازه کلمات برای همه جذابیت داشت و به نوعی انگار هر نوع نوشتن، منظور خاصی را به مخاطب می رساند و همینطور هم بود. حال با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن سایت ها و نرم افزار های موبایلی و کامپیوتری، موضوع انتخاب فونت همچنان با قدرت برقرار است و یک دغدغه مهم در تمامی زمینه ها محسوب می شود. حال بیایید ما هم نگاهی داشته باشیم اهمیت انتخاب فونت به عنوان اصول طراحی سایت و کمی بیشتر درباره این موضوع مطالعه کنیم.

انتخاب فونت در طراحی سایت

واقعا چه اهمیتی دارد که فونت ما چه چیزی باشد؟ چه تاثیری بر کار ما دارد؟ آیا اصلا برای انتخاب فونت در طراحی سایت وقتی باید صرف بشود یا اینکه نیازی به این کار نیست؟ آرام آرام خودتان به جواب این سوال ها می رسید اما قبل از آن درباره هر موضوعی که دوست دارید یک سرچ کوچک در گوگل بکنید، نتایج اول را باز کنید و خوب با دقت سایت ها را بررسی کنید. وقتی بر روی آن ها تمرکز می کنید متوجه می شوید که نه تنها فونت این سایت ها با یکدیگر گاهی فرق می کند، بلکه در بخش های مختلف تمامی این سایت ها هم از فونت های متفاوت استفاده شده است. چرا باید این اتفاق بیافتد؟ مگر چه می شود اگر همه سایت ها در همه بخش های سایت خود از یک فونت یکسان استفاده کنند و کار را برای خودشان راحت تر کنند؟

چرا انتخاب فونت در طراحی سایت بسیار مهم است؟

جواب کاملا سادست! تجربه کاربری. اینگونه هم نیست که بگوییم کاربر وقتی وارد سایت شما می شود به فونت شما توجه خیلی زیادی می کند. خیر، در واقع کاربر ها معمولا وقتی دنبال یک موضوع و مطلبی در اینترنت می گردند سرعت پیدا کردن مطلب برایشان بسیار مهم تر است. اما زمانی که مشغول خواندن متن می شوند مواردی هست که باعث می شود علاقه مند تر بشوند و از خواندن متن خسته نشوند که یکی از معمول ترین و مهمترین آن ها فونت است. راه دوری نمی رویم، شما با همین فونت هم می توانید کاربر را به سمت مطلبی که می خواهد راهنمایی کنید. فرض کنید کاربر وقت چندانی ندارد که برای فهمیدن موضوع مورد نظرش کل مقاله شما را بخواند و اگر ببیند شما هم یک راست سر اصل مطلب نرفته اید سر تیتر ها را نگاه می کند تا به موضوع خود برسد. حال شما تصور کنید که سر تیتر های شما فونتی با اندازه و شکل یکسان با پاراگراف های شما داشته باشند. تجربه نشان داده است در این حالت کاربر تمایلی به ماندن در صفحه نشان نمی دهد و صفحه را می بندد. شاید تفاوت سر تیتر و پاراگراف موضوع ساده ای باشد اما همین موضوع می تواند سرنخی به شما بدهد که با انتخاب فونت در طراحی سایت چه کارهایی که نمی شود کرد.

انتخاب فونت در طراحی سایت

انتخاب فونت در طراحی سایت چگونه باید انجام شود؟

اول از همه برای کسانی که می خواهند بدانند به معنای “واقعی” کلمه چگونه برای سایتشان فونت انتخاب کنند بگوییم که چندان هم سخت نیست. در وردپرس شما می توانید از افزونه ها استفاده کنید و اگر هم در همین وردپرس تمایلی به افزونه نداشتید و یا سایتتان اصلا وردپرسی نیست و اختصاصی است می توانید یک کلاس سی اس اس جامع برای کل سایتتان تعریف کنید که به فرض مثال اگر شما تگ H1 را در جایی قرار دادید، متنی که داخل <> نوشته می شود با فونت مورد نظر شما که در کلاس CSS تعریف شده برای H1 نمایش داده شود. اگر هم می‌بینید که این موضوع کمی پیچیده به نظر می رسد اصلا نگران نباشید، از یک برنامه نویس اگر بخواهید به راحتی این کار را برای شما انجام می دهد هرچند کاری نیست که نتوانید آن را انجام دهید.

اما اگر منظور ما از “چگونه برای سایت خودمان فونت انتخاب کنیم” فونت “خوب” باشد بحث کاملا متفاوت است. اولا که واضح است که قانون و قاعده خاصی وجود ندارد که بگوید مثلا کسب و کاری با موضوع خاص حتما باید از فلان فونت استفاده کند. اما این موضوع دال بر این نیست که فونت در برندسازی تاثیری ندارد. حتی اگر به تاریخچه فونت ها هم نگاه کنیم می بینیم که مردم از هر فونتی به صورت ناخودآگاه برداشت متفاوتی دارند.

انتخاب فونت در طراحی سایت

پیرو همین مسئله همیشه باید پرسونای مخاطبمان را به خوبی در نظر بگیریم و سپس اقدام به انتخاب فونت در طراحی سایت کنیم. معمولا سازمان ها و مراکز دولتی از فونت ساده ما مانند Tahoma و Arial استفاده می کنند و گاهی هم پیش می آید که در چند جا از موارد سایتشان هم از Times New Roman استفاده کنند و فونت های ساده و عادی دیگر. سایت های فروشگاهی یا سایت هایی که اغلب با موضوعات غذایی درگیر هستند دیده شده که از فونت های شکسته کمتر استفاده می کنند و بیشتر از فونت های ساده اما غیر رسمی استفاده می کنند.

در هر صورت مهمتر از همه این است که سعی کنید از فونت های آزار دهنده و فانتزی استفاده نکنید که باعث می شوند چشم های مخاطب خسته شود و یا اینکه تمرکزش از متن بهم بریزد.

تاثیر انتخاب فونت در طراحی سایت بر روی موتور های جست و جو

موتور های جست و جو مانند گوگل به مواردی اهمیت می‌دهند که شاید گاهی به ذهن ما خطور نکرده باشد که این موارد چقدر حائز اهمیت هستند. یکی از این موارد فونت سایت شماست. شاید اول فکر کنید به فرض مثال گوگل فونت خاصی را از شما می خواهد یا اینکه تعیین کرده است که هر نوع سایتی چه فونتی داشته باشد. خیر اینطور نیست. موتور های جست و جو از شما می خواهند فونتی داشته باشید که به د مخاطب بشیند و در حین خواندن اذیت نشود. قبل تر به شما درباره اینکه کیفیت فونت ها چگونه باشد توضیحی کوتاه دادیم اما اگر ابزار های سئویی را چک کنید در می‌یابید که مسئله فونت مهم تر از این حرف هاست. مثالی که می توان زد یکی از موارد Google Search Console است که برای اطلاعات بیشتر از Google Search Console هم می توانید مقاله آموزش 0 تا 100 گوگل سرچ کنسول را مشاهده کنید و از ویدیو های آن مقاله استفاده کنید. در گوگل سرچ کنسول در بخش URL Inspection و Coverage ممکن است به اروری بر بخورید که در آن به این موضوع اشاره کرده است که صفحه شما موبایل فرندلی نیست، چرا نیست؟ به این خاطر که ریسپانسیوش خوب طراحی نشده. چرا خوب طراحی نشده؟ به این خاطر که ممکن است فونت های استفاده شده در صفحه خیلی کوچک باشند، ممکن است از صفحه موبایل بیرون زده باشند یا اینکه شما فونتی را انتخاب کرده اید که در موبایل به خوبی نماش داده نمی شود. این موارد به طرز چشمگیری بر روی رتبه سایت شما تاثیر می گذارند.

در کل گوگل سرچ کنسول در موضوع فونت هم کمک کوچکی به شما می کند اما یکی دیگر از ابزار هایی هم که به موضوع فونت اشاره می کند Google Light House است. مثلا این ابزار به این موضوع اشاره می کند که رنگ فونت شما به رنگ پس زمینه نمی‌آید و باعث زنندگی برای کاربر می شود. همچنین همین ابزار و ابزار GTmetrix هم به این موضوع اشاره می کنند که ممکن است شما فونت پر حجمی را انتخاب کرده باشید که باعث شود سرعت لود سایتتان پایین بیاید و در نتیجه در رتبه شما اختلال ایجاد کند.

انتخاب فونت در طراحی سایت

از این گفتیم که فونت چگونه نباشد. حال وقتش رسیده است که بگوییم چگونه شما می توانید با بروز کمی خلاقیت در نحوه انتخاب فونت در طراحی سایت و چینش آن می توانید هم دل موتور های جست و جو را بدست بیاورید و هم اینکه کاربران مطالب شما را دوست داشته باشند.

اجزای پر اهمیت فونت در طراحی سایت

موضوع این نیست که فونت ها صرفا به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. موضوع اینجاست که خود همین انواع مختلف را هم می‌توان دیزاین کرد و با آن ها خلاقیت های مختلفی به خرج داد. حال فونت ها چه اجزایی دارند و در طراحی سایت چگونه می‌شود از آن ها به طرز بهینه استفاده کرد؟

اندازه فونت

اگر یکم که دقت کنید متوجه می شوید که این تیتر جدید ما که همان “اندازه فونت” هستش یک مقدار از تیتر های قبلیش کوچکتر است اما به هر حال یک تیتر است و شکل و شمایلش با متن پاراگراف نیز فرق می کند. چه اتفاقی افتاد؟ به این خاطر که این تیتر ما زیر مجموعه تیتر قبلی است سایزش کمی از آن کوچکتر است که نشان دهد همچنان ما از آن موضوع رد نشده ایم. سایز فونت ها می توانند یک همچین معانی ای را تداعی کنند.

مشخص است که برای موارد مهم و مواردی که شما دوست دارید حتما کاربر به آن ها توجه کند هم فونت های بزرگ بسیار کاربردی هستند. البته باید توجه داشته باشید که معمولا این نوع کلمات یا جملات بزرگ بین پاراگراف نیستند و معمولا خارج از متن قرار می گیرند چون کلا این موضوع هم خوب نیست که شما جملات را از یک دست بودن خارج کنید و کلمات داخل یک جمله را کوچک و بزرگ کنید.

رنگ فونت

به همین متن اگر دقت کنید درمی‌یابید که بخش بالایی مقاله که به گونه‌‌ای مقدمه این مقاله حساب می شود رنگش با دیگر جاهای مقاله فرق می کند. یک رنگ سفید در بکگراند بنفش ملایم که یک مقدار مقاله را از خشکی و بیش از اندازه یکدست بودن در می‌آورد. یا اگر دقت کرده باشید در همین سایت و سایت های مختلف رنگ متن های لینک داده شده(به عبارتی انکرتکست ها) یا آبی هستند یا به دلخواه تغییر می کنند اما مسما رنگ دیگری هستند که چشم و کلیک کاربر را جذب کنند.

وجود رنگ ها همیشه نمایانگر زیبایی و جذابیت است و حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند که بار ها دیده شده که تاثیر بسیاری هم در نرخ برگشت پذیری مخاطبان داشته است. در ضمن موتور های جست و جو هم رنگ ها را به خوبی تشخیص می دهند و اگر ماهرانه از ترکیب رنگ ها در فونت استفاده کنید نظر این کراولر های موتور های جست و جو را نیز جلب کرده‌‌اید.

تو پر کردن یا بولد کردن فونت

بهترین راه برای نشان دادن یک کلمه یا مطلب مهم در خلال متن بولد کردن آن است. دقیقا همان چیزی که باعث می شود نه متن از یکدست بودن دربیاید و نه اینکه مطلب مهمی از دست کاربر در برود و در حال خواندن روزنامه وار آن را رد کند. اتفاقا بولد کردن هم به این دلیل که یک تگ جداگانه در متن ایجاد می‌کند کراولر های موتور های جست و جو را متوجه می‌کند و باعث می شود کراولر ها به کلمه بولد شده دقت کنند و ارتباط و اهمیت آن را در متن بفهمند.

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

معرفی چند فونت خوب برای انتخاب فونت در طراحی سایت

چند نوع فونت خوب هستند که معمولا با زبان فارسی هم سازگار هستند و شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید بدون اینکه نگران بهم خوردن متنتان باشید.

B Mitra
Iransans
B Yekan
Adobe Arabic
MJ_talat (خصوصا برای علاقه مندان به حروف خطاطی)
Nasim
Vazir
Rezvan
Nazanin

و… که ممکن حتی شما هم بتوانید یک فونت خوب و مناسب پیدا کنید یا چه کسی می داند؟ شاید خود شما طراح همان فونت باشید

سخن آخر

اگر تا به حال موضوع فونت چندان برایتان جذاب نبوده است و فکر نمی‌کردید تا این حد ممکن است روی سایت شما تاثیر گذار باشد خوش حال می‌شویم که بدانیم تاثیر هرچند کوچکی بر روی عوض شدن این رویکرد داشته‌ایم. در هر صورت باید همیشه این را بدانید که انتخاب فونت در طراحی سایت موضوع بسیار مهمی به شمار می رود و شما به عنوان یک توسعه دهنده، وب مستر و یا صاحب سایت نباید به آسانی از آن عبور کنید. اگر این مطلب مورد پسند شما بود یا اگر نظر و پیشنهادی داشتید برای تابان شهر کامنت بگذارید. خوش حال می شویم که نظرات شما را بدانیم و از دانش شما نیز استفاده کنیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *