.

بهینه سازی اپلیکیشن چیست و چگونه انجام می شود ؟

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

بهینه سازی اپلیکیشن

فرض کنید شما یک اپلیکیشن ساخته و تمامی موارد مرتبط با بهینه سازی اپلیکیشن آن هم به پایان رسیده است. برنامه نویسان با دقت کامل اپلیکیشن را نوشته اند و شما هم آن را در اپ استور های مختلف در دسترس کاربران قرار داده اید. خب حال موضوع اینجاست که چه کسانی از اپلیکیشن شما استفاده می کنند؟ آیا این اشخاص به راحتی می توانند اپلیکیشن شما را پیدا کنند یا خیر؟ اصلا چگونه با اپلیکیشن شما آشنا بشوند؟ اینطور که معلوم است بحثی که همیشه برای وبسایت ها مطرح بود در حال حاضر برای اصول طراحی اپلیکیشن نیز مطرح شده است و آن هم چیزی نیست جز “بهینه سازی” و این دفعه به عنوان بهینه سازی اپلیکیشن ظاهر شده است. با تابان شهر همراه باشید تا بیشتر درباره بهینه سازی اپلیکیشن صحبت کنیم که مخاطبان راحت تر بتوانند اپلیکیشن شما را پیدا کنند.

برای مشاهده خدمات طراحی اپلیکیشن کلیک کنید!

بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟

به طور کلی بهینه سازی اپلیکیشن به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که برای نشان دادن بهتر و توسعه آن اپلیکیشن در اپ استور ها و افزایش کاربر انجام می گیرد. بهینه سازی اپلیکیشن ها و یا درواقع همان ASO (App Store Optimization) چیزی شبیه به همان سئو سایت می باشد با این تفاوت که امور مرتبط با آن به منظور بهینه سازی اپلیکیشن ها انجام می شود و دیگر بحث سایت به میان نمی آید. هرچند که چند تا از کار هایی که برای سایت ها انجام می گیرد برای اپلیکیشن ها نیز باید انجام شوند که جلوتر به آن ها خواهیم پرداخت.

چرا باید اپلیکیشن خودمان را بهینه سازی کنیم ؟

اول از همه اینکه به طور کلی برای ساخت اپلیکیشن بهینه سازی کردن همانطور که از نامش پیداست برای هر اپلیکیشنی لازم است. نه تنها برای اپلیکیشن، به طور کلی ما هر مفهومی را بهینه تر عرضه کنیم بهتر است. حال اینکه چرا بهینه سازی اپلیکیشن لازم است؟ طبق آماری که از سمت سایت های معتبر مانند استاتیستا عرضه شده است بیشتر کاربران اگر اپلیکیشنی را بخواهند آن را جست و جو می کنند، بهتر است بگوییم آن فرایندی را جست و جو می کنند که به آن نیاز دارند.

مثلا اگر ما بخواهیم از طریق یک اپلیکیشن عمل ” کارت به کارت” کردن را انجام دهیم و ندانیم که دقیقا چه اپلیکیشن هایی برای ما این کار را انجام می دهند، کلمه کارت به کارت یا انتقال وجه را در اپ استور ها جست و جو می کنیم. در کنار اپلیکیشن های معروف در این حوزه، ما چندین اپلیکیشن نوپا نیز می بینیم که شاید حتی امکانات بیشتری نسبت به اپلیکیشن های معروف تر داشته باشند. اما بی اختیار شما به سراغ اپلیکیشنی می روید که در نتایج اول آمده یا اگر دقیق تر باشید، بر روی آن اپلیکیشنی کلیک می کنید که از نامش مشخص است که کاری که شما می خواهید را انجام می دهد. حال چگونه اپلیکیشن ما در نتایج اول بیاید؟ کاری که باید انجام دهیم بهینه سازی اپلیکیشن است.

اپلیکیشن ها بر چه اساسی در اپ استور ها اولویت بندی می شوند ؟

سوال ما می تواند اینگونه هم مطرح شود که به طور کلی اپ استور ها چه معیار هایی دارند که اپلیکیشن ما را اول از همه نشان بدهند؟ این مورد برای اپلیکیشن های اندروید و IOS یکسان نیست. هرکدام از اپ استور های اندروید و IOS معیار های خاص خودشان را دارند(هرچند که یکسری از موارد آن ها یکسان هستند) .

معیار های اپل استور:

نام اپلیکیشن
URL اپلیکیشن
زیر نویس نام اپلیکیشن
کلمات کلیدی
خرید های درون برنامه
Review ها و امتیازات کاربران
به روز رسانی های اپلیکیشن
میزان دانلود و انگیجمنت یا تعامل کابران با اپلیکیشن

معیار های گوگل پلی:

نام اپلیکیشن
توضیحات
لینک های داده شده به اپلیکیشن
خرید های درون برنامه ای
Review ها و امتیازات کاربران

انتشار اپ در اپ استورها

چگونه اپلیکیشن خودمان را بهینه سازی کنیم ؟

تمام این توضیحات داده شد که ما به اینجا برسیم و حال به دنبال این باشیم که اپلیکیشن خودمان را بهینه سازی کنیم. اینگونه به شما بگویم که این کار آنطور که به نظر می رسد آسان نیت و معیار هایی هم که برای هرکدام از اپ استور ها گفته شد صرفا یک معیار محسوب می شوند اما چگونه دقیقا می توان به این معیار ها رسید؟ حال اصلا ما توضیحات خوبی هم از اپلیکیشنمان دادیم و یک نام مناسب هم برایش انتخاب کردیم اما مسلما تمامی رقبای ما هم همین کار ها را انجام داده اند. چه چیز هایی ما را متمایز از بقیه می کند.

1. از بک لینک ها استفاده کنیم

هر لینکی که در جاهای مختلف کاربران را به سمت اپلیکیشن شما بکشاند یک بک لینک محسوب می شود. اگر لینک شما در سایت های معتبر قرار بگیرد مسلما گوگل هم به اپلیکیشن شما اعتبار بیشتری می دهد و باعث می شود که اپلیکیشن شما بیش از پیش دیده شود.

2. یک اسم خوب برای اپلیکیشن خود استفاده کنید

درست است که ممکن است شما دوست داشته باشید اسم مورد علاقه تان را بر روی اپلیکیشن خودتا بگذارید اما سعی کنید این اسم جذاب و گیرا باشد. البته یک روش خوب هم اینکه می توانید جلوی اسم اپلیکیشنتان کار آن را هم بنویسید تا کاربران با سرچ کردن هم بتوانند آن را پیدا کنند.

3. اپلیکیشنتان را بروزرسانی کنید

وقتی توسعه اپلیکیشنتان به پایان می رسد کار شما به پایان نرسیده است. شما باید همیشه اپلیکیشنتان را بروزرسانی کنید تا هم به اپ استور ها و هم به گوگل نشان دهید که اپلیکیشن شما فعال است و همیشه به آن فیچر های جدید اضافه می شود.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *