.

تاثیر اسلایدر در طراحی سایت ، استفاده کنیم یا نکنیم ؟

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

درباره بحث تاثیر اسلایدر در طراحی سایت اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. یک سری از طراحان سایت عاشق اسلایدر ها هستند و یک سری دیگر از آن ها متنفرند. یک سری از آن ها می گویند که این اسلایدر ها باعث می شوند مخاطب بیشتر با صفحه ما درگیر شود و گروه دیگر معتقدند اتفاقا همین موضوع باعث حواس پرتی مخاطب از اصل موضوع و هدف سایت می شود. اما در هر صورت اسلایدر ها موارد جذابی هستند که شما می توانید در طراحی سایت خود از آن ها استفاده کنید و اجرای آن ها در نسخه های موبایلی سایت ها هم بسیار خوب انجام می شود و باعث می شوند که مخاطب بتواند به راحتی با سایت ارتباط برقرار کند. ما هم می خواهیم این اسلایدر ها را در سایت بررسی کنیم و ببینیم که دقیقا قرار است چه کاری انجام دهند.

به خدمات طراحی سایت نیاز داری ؟

تاثیر اسلایدر در طراحی سایت

تاثیر اسلایدر در طراحی سایت

در هر صورت تاثیر اسلایدر در طراحی سایت را نمی شود انکار کرد. هرچقدر هم که یک سری از طراحان سایت هم از آن ها استفاده نکنند، نمی گویند که این اسلایدر ها تاثیری بر سایت ندارند. بلکه آن ها معتقد هستند که اتفاقا تاثیر دارد اما به نظرشان این تاثیر منفی است و قرار نیست که برای سایت ما مفید باشد. در هر صورت تصمیم گیرنده در آخر شما به عنوان صاحب سایت هستید که آیا می خواهید از این اسلایدر ها استفاده کنید یا ترجیح می دهید که این المان در سایت شما وجود نداشته باشد. برای اینکه این تصمیم گیری راحت شود اول باید با اسلایدر ها آشنا بشویم و ببینیم اصلا چه المانی هستند و چه کاری در سایت ما انجام می دهند.

اسلایدر ها چه هستند؟

اسلایدر ها در واقع المانی هستند که به صورت اسلاید شو، یک سری محتوا ها را به مخاطب نشان می دهند. به فرض مثال زمانی که شما وارد یک سایت می شوید، در بخشی از این سایت می بینید که یک المان افقی وجود دارد که در دو طرف آن دو تا فلش است که با زدن آن ها تصویر یا محتوای داخل المان تغییر می کند. اسلایدر ها تقریبا در هر نوع سایتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و برای کسب و کار هایی که می خواهند محتوا های بیشتری را به مخاطب نشان بدهند بسیار مناسب است. این اسلایدر ها زمانی استفاده می شوند که طراحان سایت می خواهند چندین انتخاب را در کمترین زمان به مخاطب نشان بدهند و به مخاطب کمک کنند که به سرعت انتخاب خودش را انجام بدهد. حال می خواهیم بیشتر تاثیر اسلایدر در طراحی سایت را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم.

چرا طراحان سایت اسلایدر ها را یا دوست دارند یا ندارند؟

عقیده مخالفان اسلایدر

مخالفان اسلایدر و کسانی که عقیده دارند تاثیر اسلایدر در طراحی سایت منفی است، می گویند این اسلایدر ها در یک آن مخاطب را با چند انتخاب رو به رو می کنند که همه آن ها اهمیتشان یکسان است. در حالی که تجربه کاربری می گوید که انتخاب مخاطب باید روشن باشد و شما با ساختن این اسلایدر دارید مخاطب را دچار سردرگمی می کنید. همچنین آن ها به دلایل زیر عقیده دارند که اسلایدر برای تجربه کاربری مضر است:

-رفتار کاربر با اسلایدر مثل تبلیغات است و معمولا آن را رد می کند.

-اسلایدر ها سرعت صفحه را پایین می آورند و تاثیر بدی رو سئو سایت می گذراند.

-بعضی از اسلایدر ها روی نسخه موبایل به خوبی اجرا نمی شوند.

-فضایی که اشغال می کنند جا را برای محتوا های دیگر پر می کند.

-اسلایدر نشان می دهد که کسب و کار مورد نظر خودش نمی داند که می خواهد چه چیزی به مخاطب ارائه بدهد.

عقیده موافقان اسلایدر

در طرف دیگر کسانی هستند که تاثیر اسلایدر در طراحی سایت را مثبت می دانند و به آن خوشبین تر هستند. دلایل آن ها نیز به شرح زیر می باشد:

-اسلایدر ها اجازه می دهند که محتوای زیادی را در یک المان به مخاطب ارائه کرد.

-اسلایدر ها مخاطب را درگیر می کنند و باعث می شوند با سایت ما تعامل برقرار کند.

-اسلایدر ها اتفاقا باعث می شوند که به علاوه توجه مخاطب به تصویر، مخاطب به محتوای متنی آن ها نیز توجه کند.

-اسلایدر ها کنترل را به دست مخاطب می دهند و می گذارند دست مخاطب در انتخاب محتوا بازتر باشد.

چه زمانی از اسلایدر ها استفاده کنیم؟

تاثیر اسلایدر در طراحی سایت همه سایت ها مثبت نیست و گاهی خیلی از سایت ها اصلا نباید از این نوع المان استفاده بکنند. اول از همه قبل از اینکه از این اسلایدر ها استفاده کنید بررسی کنید و ببینید که کاربر شما دقیقا به دنبال چیست. ابزار های ترک کردن مخاطب می تواند به شما کمک کند که تشخیص بدهید کاربر در هر صفحه از سایت شما به دنبال چه چیزی می گردد و آیا اصلا به اسلایدر توجهی می کند؟ آیا اسلایدر باعث حواس پرتی او می شود؟ یا آیا اتفاقا اسلایدر باعث می شود که مخاطب با صفحه شما انگیجمنت بیشتری داشته باشد؟ اگر این بررسی ها نشان داد که مخاطب با وجود اسلایدر اعتمادش به برند شما بیشتر می شود، مسلما باید از این امکان استفاده کنید و در غیر این صورت بهتر است قید آن را بزنید و حذفش کنید.

اگر هم که تصمیم گرفتید که اسلایدر باید در سایت شما وجود داشته باشد بهتر است به بهترین نحو ممکن آن را طراحی کنید. مثلا فلش های نویگیشن آن باید عملکرد درستی داشته باشند و اندازه خوبی هم برای کلیک مخاطب داشته باشند. همچنین این اجازه را به مخاطب بدهند که خودش آن ها را عقب و جلو کند و اگر موس را روی محتوایی از اسلایدر نگه داشت، ناگهان اسلایدر تصویر و محتوا را عوض نکند که اعصاب کاربر را بهم بریزد. همچنین بهتر است تصاویر دیگر اسلایدر که هنوز به صورت بزرگ در تصویر نشان داده نشده اند کوچک باشند که روی سرعت سایت ما تاثیر نگذارند و آن را کند تر نکنند.

مزیت استفاده از اسلایدر ها

اسلایدر ها یک گالری عکس زنده هستند که می توانند زیبایی را به سایت شما ببخشند. از تمامی نکات منفی این اسلایدر ها اگر چشم پوشی کنیم، از لحاظ بصری اگر اسلایدر به بهترین نحو طراحی شده باشد، بسیار می تواند تاثیر خوبی بر مخاطب بگذارد و علاقه مخاطب را به سایت شما بیشتر کند. اگر اسلایدر مزاحم وقت مخاطب نباشد و مخاطب به طور خود خواسته با آن تعامل برقرار کند، این موضوع می تواند برای Time on Page شما که یک فاکتور خوب سئو محسوب می شود عالی باشد. در آن صورت است که می توانیم به جرئت بگوییم تاثیر اسلایدر در طراحی سایت مثبت است.

این موضوع را در نظر داشته باشید که اسلایدر ها یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن نمونه کار های کسب و کار شما می باشند. ممکن است کاربر به فکرش نرسیده باشد که قبل از اینکه از خدمات شما استفاده کند، نمونه کار های شما را ببیند و شما با نشان دادن بهترین نمونه کار های خود در قالب یک اسلایدر می توانید مخاطب را هیجان زده کنید که بخواهد از خدمات شما استفاده کند.

یادتان نرود که ابزار های آماری و بررسی رفتار مخاطب حرف اول و آخر را می زنند. در واقع چون تاثیر اسلایدر در طراحی سایت چیزیست که نمی شود با اطمینان درباره آن صحبت کرد بهتر است از طریق داده های آماری ابزار هایی مانند Google Analytics تصمیمتان درباره اسلایدر را اتخاذ کنید.

استفاده اسلایدر ها در سایت فروشگاهی

به جرئت می شود گفت که اسلایدر ها در طراحی سایت فروشگاهی بسیار تاثیر گذار هستند و معمولا هم این تاثیر مثبت است. اگر یک سایت فروشگاهی دارید استفاده از اسلایدر را باید مد نظر داشته باشید. کسب و کار های اینترنتی می توانند یک سری از بهترین محصولات و جذاب ترین آن ها را در قالب اسلایدر به مخاطب نشان بدهند و مخاطب را وادار کنند که به این محصولات هم سری بزند و شاید بخواهد که آن ها را خریداری بکند.

همچنین گاهی برای محصولات مختلف، رنگ بندی ها و انواع مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن این تفاوت ها در محصول اسلایدر ها می باشند. اسلایدر ها به شما کمک می کنند که دیگر لازم نباشد مخاطب از شما بپرسد که “از این کفش ها مشکی اش را هم دارید؟” و خودش در سایت با اسلایدر رنگ بندی محصولات را مشاهده کند. تحقیقات درباره سایت های فروشگاهی نشان داده است که اسلایدر ها بیشتر تاثیر مثبت روی این نوع از سایت ها دارند و مخاطبان از وجود این اسلایدر ها در سایت راضی هستند.

نتیجه گیری 

با وجود اختلافاتی که بین طراحان سایت در رابطه با تاثیر اسلایدر در طراحی سایت وجود دارد، در نهایت این شما هستید که باید قضاوت کنید. این شما هستید که صاحب سایت هستید و تصمیم می گیرید که طراحی سایتتان با اسلایدر انجام شود یا اصلا در آن هیچ اسلایدری وجود نداشته باشد. به هر صورت اگر طراح سایت هستید، دست شما باز است که از این المان استفاده کنید یا نکنید و اگر هم صاحب سایت هستید، حتما تصمیم خودتان را با طراح سایتتان در میان بگذارید و بعد از مشورت با او، تصمیم بگیرید که باید از این المان جذاب، اما کمی فضا اشغال کننده استفاده کنید یا خیر. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید.

منبع:

usabilitygeek

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *