.

12 نکته درباره تاثیر محتوا بر سئو سایت

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

کسی که کمترین اطلاعات درباره سئو را هم داشته باشد، تاثیر محتوا بر سئو سایت را می داند. در واقع این موضوع شاید برای توضیح SEO به عامه مردم، اولین موردی باشد که مطرح می شود. مثلا شما اگر بخواهید سئو را توضیح بدهید و نمی خواهید که از کلمات خیلی تخصصی استفاده کنید، می گویید “سئو یک سری کار است که روی محتوای سایت انجام می دهیم تا موتور جست و جو از سایت ما خوشش بیاید” و احتمالا اگر شخص یک کارآموز سئو یا فرد متخصص در دیگر زمینه های سایت نباشد، به همین موضوع بسنده خواهید کرد. اما همین موضوع بدیهی و واضح هم البته نکاتی دارد که باید رعایت شوند. این نکات احتمالا نکات ساده ای باشند، اما به هر حال باید از وجود آن ها با خبر باشیم و بدانیم که حداقل کاری که باید برای سئو انجام بدهیم چیست.

به خدمات سئو سایت نیاز داری ؟

تاثیر محتوا بر سئو سایت

تاثیر محتوا بر سئو سایت

موارد زیادی روی سئو سایت تاثیر دارند که واضح ترین آن ها تاثیر محتوا بر سئو سایت است. در واقع محتوا شاید جزو معدود مواردی هستش که خود موتورهای جست و جو به جد تاکید می کنند که روی سئو سایت تاثیر دارد. ما نیز باید قبل از هرچیز، تمرکز سئو سایت خودمان بر روی محتوای سایت باشد. نه فقط برای اینکه خودمان را به موتور های جست و جو اثبات کنیم، بلکه کاربران ما هم از ما انتظار محتوای خوب دارند و محتوا دلیل اصلی آن ها برای ورود به سایت ما می باشد. در نتیجه تمرکز روی محتوا چه از منظر سئویی و چه از مناظر دیگر مارکتینگی بسیار مهم است. بدیهی است که قرار نیست در این مقاله صرفا بگوییم که “شما باید محتوای خوب بنویسید” و اصلا چرا به این موضوع اشاره کنیم؟ تکرار مکررات آن چیزی نیست که شما برای آن اینجا آمده اید.

در اینجا قرار نیست به شما بگوییم که چه چیزی بنویسید، قرار است به شما بگوییم “چگونه” بنویسید که “تاثیر محتوا در سئو سایت” حاصل بشود. در واقع قرار نیست ماهی دست شما بدهیم(هیچکس این کار را نمی کند، ماهی هر کسب و کار با کسب و کار دیگر فرق دارد) بلکه قرار است ماهیگیری را یاد شما بدهیم. این مقاله به دو بخش تقسیم بندی می شود، بخش اول کار هایی که برای محتوایمان باید انجام بدهیم و نکته هایی که باید رعایت شوند، بخش دوم هم کار هایی که نباید انجام بدهیم که به محتوا و سایت ما آسیب می رسانند. این نکات از نکته های پیشنهادی هم نیستند، آنقدر این نکته ها کلی و بدیهی هستند که باید مو به مو اجرا بشوند تا تازه شما یک “محتوای” قابل قبول داشته باشید. باقی امور هم باشه برای بعد پس همراه ما باشید.

تاثیر محتوا بر سئو سایت چگونه است؟

اول از همه این موضوع را باید در نظر گرفت که الگوریتم های موتور جست و جو، خصوصا گوگل، همیشه در حال رشد و تغییر هستند. چیزی که همیشه تو این الگوریتم ها ثابت ماند این است که محتوای خوب، همیشه به سئو سایت شما کمک خواهد کرد. تاثیر محتوا بر سئو سایت از آن دسته موضوعاتی است که هر سئو کاری بر آن واقف است و تلاش می کند که در عین حال که روش های گوناگون را برای سئو اتخاذ می کند، تمرکزش بر روی محتوا از بین نرود. محتوای ما هم هر محتوایی نباید باشد، محتوای ما باید با کیفیت و کاربردی باشد. به این صورت که شما هم باید خوب بنویسید و هم باید اطلاعات درست و دقیق به کاربر بدهید. به طوری که اگر کاربر وارد سایت شما شد، دیگر لازم نباشد که سایت دیگری را هم باز کند.

یکی از بهترین راه ها برای نوشتن محتوای خوب این است که زمانی که می خواهید یک موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، این موضوع را از تمامی جوانب بررسی کنید و دیدگاه های مختلف درباره آن را بررسی کنید. به این صورت که شما باید ارزش بیشتری به نسبت دیگر سایت ها برای آن موضوع قائل بشوید. حال بهتر است به آن نکاتی بپردازیم که تاثیر محتوا بر سئو سایت شما را بیشتر می کنند و احتمالا باعث می شوند که صفحه شما رتبه بهتری دریافت کند.

اندازه محتوا

هیچکس نگفته است که محتوای کوتاه رتبه بهتری می گیرد. تجربه نشان داده است که محتواهای بیش از 1000 کلمه (بهتر است بگوییم محتوا هایی که “حداقل” 1000 کلمه دارند) رتبه بهتری در موتور های جست و جو دریافت می کنند. با این وجود شما باید در محتوای خود، پاراگراف های کوتاه داشته باشید و نهایت پاراگراف های شما شامل 3 الی 4 جمله بشوند.(حداکثر 150 کلمه داشته باشند)

محتوای قابل خواندن

تاثیر محتوا بر سئو سایت زمانی خودش را نشان می دهد که کاربر اصلا بتواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند. شما نمی دانید چه کسی قرار است وارد صفحه سایت شما بشود، آیا از محتوای شما چیزی می داند؟ آیا در زمینه ای که شما تولید محتوا می کنید تخصصی دارد؟ موتور های جست و جو محتوا هایی را دوست دارند که جامعه بزرگی از مخاطبان بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. هرچقدر هم که موضوع شما تخصصی باشد، ساده نوشتن و در عین حال دقیق نوشتن آن می تواند کاربر را بیشتر مجذوب محتوای شما کند.

تاثیر لحن محتوا بر سئو سایت

این موضوع شاید تاثیر محتوا بر سئو سایت را به صورت مستقیم نگذارد، اما دلیل نمی شود که به آن کمک نکند. به هر حال شاید ربات های موتور جست و جو مثلا نتوانند لحن را در زبان فارسی تشخیص بدهند، اما آن ها به خوبی متوجه می شوند که کدام محتوا را کاربران بیشتر دوست داشته اند. پس لحن محتوای خودتان را با آن چیزی که مخاطب شما انتظار دارد همسان کنید.

تاثیر شکل بندی بر محتوای سایت

این یکی مورد از تاثیر محتوا بر سئو سایت شاید آنقدر پیچیده نباشد، اما تاثیرش بر روی سئو سایت کاملا مستقیم و غیر قابل انکار است. موارد شبکل بندی یا فرمتینگ محتوا شامل استفاده از سر تیتر های مناسب و حاوی کلمه کلیدی، لیست کردن محتوا ها و موضوعات، تعیین هدینگ ها و به طور کلی شکل بندی منظم محتوای شما می شود.

استفاده به جا و مناسب از کلمات کلیدی

اول از همه برای تاثیر محتوا بر سئو سایت شما باید ببینید که چه کلمات کلیدی ای توسط کاربران در رابطه با کار شما بیشتر جست و جو می شود. سپس باید در رابطه با آن کلمات شروع به تولید محتوا کنید و اتفاقا اینطوری دیگر مشکل اینکه ندانید چه چیزی بنویسید را هم ندارید و می توانید یک تقویم محتوایی خوب و مرتبط با کسب و کارتان تهیه کنید. برای این کار شما می توانید از ابزار های Keyword Research مانند Keyword Planner، MOZ و یا KWfinder استفاده کنید. همچنین در جست و جوی کلمات کلیدی حواستان به Search Volume هم باشد که نشان می دهد یک کلمه چقدر در موتور جست و جو سرچ شده است.

تاثیر لینک سازی بر سئو سایت

خود گوگل علنی اعلام کرده است که وجود لینک های داخلی در سایت شما، چه به صفحه دیگری از سایت خودتان و چه به سایت های دیگر، تاثیر مستقیم بر سئو سایت شما دارد. همچنین این موضوع نه تنها باعث می شود که کاربر شما محتوا های دیگر شما را هم از طریق لینک ها به سایت خودتان ببیند، بلکه باعث می شود به خاطر لینک دادن شما به صفحات سایت های دیگر، اعتبار محتوای شما بالاتر برود. مسلما محتوای معتبر یکی از ملاک های انتخاب برای موتور های جست و جو می باشد.

اشتباهات موثر بر سئو سایت

یکسری کار ها در سئو سایت هستند که انجام دادن آن ها، تاثیر محتوا بر سئو سایت را منفی می کنند. شما اگر این کار ها را انجام بدهید موتور های جست و جو رتبه شما را پایین می آورند. حال این موارد شامل چه چیز هایی می شوند؟

استفاده از کلمات کلیدی اشتباه

حواستان باشد که بهترین کلمات کلیدی برای جذب مخاطب لانگ تیل ها هستند (عبارات کلیدی 3 الی 5 کلمه ای) که هم رقابت بین آن ها کم است و هم دقیق تر هدف مخاطب را توضیح می دهند. استفاده از کلمات کلیدی 1 الی 2 کلمه ای ممکن است تمام تلاش های شما را بی اعتبار کند.

استفاده زیاد از کلمه کلیدی

قدیم تر ها سایت ها برای اینکه در گوگل رتبه بهتر بگیرند، بیش از اندازه از کلمه کلیدی در صفحه خود استفاده می کنند. بعد ها گوگل الگوریتم های خودش را اصلاح کرد و Keyword Stuffing را که همین روش بود را ملاکی بر بی اعتبار بودن صفحه دانست. پس برای تاثیر محتوا بر سئو سایت به اندازه از کلمه کلیدی استفاده کنید. (نهایتا 2 درصد از کل کلمات محتوا)

محتوای کپی

مطمئن شوید که محتوای شما کپی شده از سایت دیگری نباشد. تاثیر محتوا بر سئو سایت وقتی مثبت است که محتوای شما کاملا از ذهن و تجربه شما باشد و اگر هم از جایی الهام گرفته شده باشد، بهتر است که منبع را ذکر کنید.

تعیین نکردن عنوان سئو و توضیحات متا

حواستان باشد که عنوان سئو و توضیحات متا نماینده صفحه سایت شما در صفحه SERP یا همان صفحه نتایج می باشند. پس حواستان باشد که با استفاده از ابزار Yoast یا ابزار های دیگر، توضیحات متا و عنوان سئوی خوب برای صفحه سایتتان بنویسید.

فراموش کردن ALT تصاویر

زمانی که یک تصویر در صفحه سایت قرار دادید، یادتان نرود که در بخش توضیحات ALT آن تصویر، کلمه کلیدی را قرار بدهید. به این دلیل که این موضوع هم تاثیر محتوا بر سئو سایت را بیشتر می کند و هم اینکه به گوگل نشان می دهد که تصویر شما مرتبط با مطلب شما می باشد.

لینک سازی اشتباه و بیهوده نکنید

لینکسازی در محتوا لازم است و برای سئو محتوای شما نیز اجباری می باشد. اما یادتان باشد، لینک سازی یک شمشیر دو لبه است. لینکسازی درست تاثیر مثبت روی محتوای شما می گذارد و لینک سازی اشتباه هم می تواند اصلا شما را از صفحه نتایج گوگل حذف کند. حواستان باشد که لینک های بیهوده و غیر مرتبط در داخل صفحه قرار ندهید، انکرتکست(کلمه لینک شده) اشتباه نباشد و حتما لینکی که می دهید به منظور اضافه کردن ارزش به محتوای سایتتان باشد، نه صرفا برای اینکه به گوگل اعتبارتان را نشان دهید.

سخن پایانی : تاثیر محتوا بر سئو سایت به شما بستگی دارد

توجه داشته باشید دوستان عزیز، محتوا جزو موارد شانسی نیست و کاملا دست شماست. در نتیجه چیزی نیستش که کنترل آن از دست شما خارج باشد. پس رعایت نکات محتوایی چیزی است که شما باید جزو اولویت های خودتان قرار بدهید. همین موضوع باعث می شود که حداقل از بابت رتبه گرفتن حداقلی صفحه تان در موتور جست و جو خیالتان راحت شود. همیشه به یاد داشته باشید که تاثیر محتوا بر سئو سایت چیزی است که مربوط به شماست و رعایت آن صد در صد بر عهده شما می باشد. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *