.

تاریخچه طراحی وب سایت از دیروز تا به امروز و حتی فردا !

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

طراحی وب سایت هیچوقت قبلا شبیه به چیزی که امروز هست نبوده و در آینده هم قرار نیست همین شکلی باقی بماند. طراحی وب سایت به شکلی بوده است که شاید هرگز آن زمان تصور نمی کردند به این شکلی که حالا هست دربیاید. حال قرار است ما در این مقاله به گذشته سفر کنیم و آرام آرام به امروز بیاییم و در آخر هم ببینم که فردای طراحی وب سایت احتمالا چه شکلی خواهد بود. در این مقاله قرار است به تاریخچه طراحی وب سایت بپردازیم و آن را به طور کامل مورد تحلیل و بررسی قرار بدهیم. می دانید که برای شناخت هر چیزی در این دنیا، یکی از منابع تاریخچه آن مفهوم است و اینکه ببینیم ریشه آن مفهوم چه بوده و از کجا به چیزی که حالا هست رسیده است. پس در این مقاله همراه ما باشید تا تاریخ طراحی سایت را بهتر بشناسیم.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

Meta Refresh چیست

تاریخچه طراحی وب سایت

طراحی سایت همیشه در حال تغییر است. هر روز که می گذرد ترند های جدیدی در رابطه با آن ارائه می شوند و هیچوقت طراحی سایت ثابت نمی ماند. مفهومی که با تکنولوژی گره خورده است و تکنولوژی هم همیشه در حال پیشرفت است. تاریخچه طراحی وب سایت شاید چیزی باشد که خیلی از برنامه نویسان و طراحان سایت بدانند ولی ما قرار است خیلی جزئی تر به این مفهوم بپردازیم و آن را در تایم لاین های مختلف بررسی کنیم. “تاریخچه طراحی سایت” پر از نکته های گوناگون و حتی گاهی پر از ایده است. ایده هایی که شاید آن زمان ها به آن ها به خوبی پرداخته نشده بود و شاید الان بتوان با مدرن تر کردن آن ها به نتایج جالبی دست یافت. البته که دانستن تاریخچه طراحی وب سایت فواید دیگری را هم به همراه دارد. البته ما قرار نیست درباره آن ها صحبت کنیم.

صحبت اصلی ما کاملا متمرکز بر اتفاقات و تغییرات است. قرار است نقاط حساس و کلیدی را در تاریخ طراحی وب سایت بررسی کنیم و ببینیم که اصلا چی شد که ما اینجا هستیم. شاید تا به حال این موضوع برای شما مهم نبوده و شاید هم فکر می کنید که این موضوع می تواند برای شما جالب باشد. به هر حال هرچیزی هم که باشد، همیشه مطالعه تاریخ در هر زمینه ای جذاب است و یک حالت روایت داستانی دارد که می تواند برای خیلی ها جذاب باشد. پس بهتر است خیلی حاشیه نرویم و مستقیم به سراغ تاریخچه طراحی وب سایت برویم. پس در این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه طراحی وب سایت ، سال 1199 ، روز های اول

در این بخش از تاریخچه طراحی وب سایت می خواهیم به سال های 1991 تا 1994 سفر کنیم. زمانی که اولین وب سایت توسط Tim Berners-Lee طراحی شد و در مرکز تحقیقاتی Swiss با نام CERN معرفی شد. سایتی که هنوز هم در دسترس است و کاربران می توانند به آن سر بزنند و به عنوان آثار باستانی از آن دیدن کنند. تیم برنرز نه تنها اولین وب سایت را طراحی کرد، بلکه زبان فرامتنی مارک آپ یا همان HTML (Hypertext Markup Language) را نیز ساخت که کد های CERN را هم با آن زد. سپس او World Wide Web (WWW) را هم ارائه داد که تا همین امروز پایه همه سایت ها می باشد.

در روز های اول وب تنها تگ <table> بود که کارکرد خودش را در سایت ها داشت و کار آن تولید جدول برای داده های متنی سایت بود. نه بلوک رنگی وجود داشت، نه تصویر، نه طراحی گرافیک و فقط متن بود و متن که همانطور که می بینیم، خیلی با طراحی سایت امروز فرق داشت.

World Wide Web پیشرفت کرد و موتور جست و جوی ALIWEB هم ارائه شد که صفحات وب را بر حسب لینک ها دسته بندی می کرد و آن ها را به کاربران ارائه می داد. ALIWEB همچنین یک رنگ سازمانی جدید به خودش گرفت با یک پس زمینه زرد و رنگ هایی برای دسته بندی های مختلف سایت ها که بتوان آن ها را به راحتی از یکدیگر جدا کرد.

روز به روز سایت ها بیشتر شدند و دنیای وب گسترده تر شد. رنگ ها اضافه شدند و بنر های تبلیغاتی برای سایت ها نیز بوجود آمد. در سال 1994 هم جف بزوس سایت Amazon.com را توسعه داد که تا به امروز یکی از محبوب ترین سایت های جهان است.

تاریخچه طراحی وب سایت، سال 1995 ، تکامل وب

کم کم دیگر وب سایت داشتن داشت مد می شد و سایت ها به فکر طراحی سایت با افکت های مختلف بودند. در این بخش از تاریخچه طراحی وب سایت بود که جاوا اسکریپت وارد میدان شد و انقلابی در طراحی و توسعه سایت ایجاد کرد. جاوا اسکریپت اولین زبان برنامه نویسی ای بود که سایت های استاتیک و ایستا را به سایت ها قابل تعامل و پویاتر تبدیل کرد. در سال 1995 هم HTML 2.0 آمد که از طراحی گرافیک، فرم ها، جدول ها و موارد دیگری نیز پشتیبانی می کرد که این موارد به طراحان سایت آزادی عمل بیشتری می داد. اینجا بود که سایت ها دیگر مبحث “تجربه کاربری” را در نظر گرفتند و برایشان مهم شد که کاربر درباره سایتشان چه فکری می کند و در آن چه تجربه ای کسب می کند.

در سال 1996 بود که Cascading Style Sheets (CSS) در دسترس قرار گرفت که انقلابی در طراحی المان ها و ظاهر سایت ایجاد کرد. امکاناتی که به طراحان اجازه می داند از رنگ های مختلف، لی اوت های مختلف و تایپوگرافی های متفاوت استفاده کنند. همین موقع ها بود که انیمیشن های وب با کمک Flash 1.0 بوجود آمدند و در سال 1998 هم یکی از اتفاقات بزرگ صنعت وب رقم خورد و لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergei Brin) موتور جست و جوی Google را تاسیس کردند که شاید فکرش را هم نمی کردند که این موتور جست و جو تبدیل به قدرت اول وب بشود. در سال 2000 هم فروشگاه های اینترنتی کار خودشان را شروع کردند و تبدیل به محل هایی برای خرید و فروش شدند.

تاریخچه طراحی سایت ، سال 2001 ، تثبیت قدرت

در ادامه سفر در زمان به سال 2001 که در اینجا دیگر برای اولین بار بود که طراحی ریسپانسیو مطرح شد و سایت ها آرام آرام شروع کردند که در تمامی پلتفرم ها بهترین عملکرد را داشته باشند. هرچند که خود این موضوع باعث سختی هایی هم بود و طراحان مجبور بودند که آپدیت های جداگانه از سایت را برای پلتفرم های مختلف ارائه بدهند. زمان گذشت و رسید به سال 2003 که یکی دیگر از آن نقاط عطف برای طراحی سایت بود، جایی که بهترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا بوجود آمد و برای اولین بار WordPress معرفی شد. WordPress در واقع اول به عنوان یک پلتفرم بلاگ نویسی معرفی شد اما آرام آرام با پیشرفت هایی که کرد، تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوا شد که بیشتر سایت های جهان از آن استفاده می کردند.

در تاریخچه طراحی وب سایت سال 2003 و سال 2004 جزو عجایب بودند. در سال 2003 MySpace به عنوان اولین شبکه اجتماعی در دنیا خودش را معرفی کرد اما هرگز تبدیل به بهترین نشد. بهترین آنی بود که دقیقا سال بعدش یعنی 2004 ساخته شد و در سال 2006 به طور عمومی عرضه شد. Facebook که توسط مارک زاکربرگ توسعه داده شد و دیگر فکر می کنیم که خیلی ها از این بخش از تاریخ به خوبی با خبر هستند. شبکه های اجتماعی چیزی نبودند که ما برای آن ها آماده باشیم و همین آماده نبودن بود که خودش این انقلاب را ایجاد کرد. ایده های عجیبی که ناگهانی خلق شدند و عمومیت پیدا کردند.

تاریخچه طراحی سایت، سال 2007، امپراطوری گوشی های موبایل

خیلی سریع در تاریخچه طراحی وب سایت به سراغ سال 2007 ای برویم که اپل اولین آیفون را معرفی کرد. استیو جابز با ساخت اپل همه چیز را برای طراحی سایت عوض کرد و اینجا بود که دیگر کاربران سایت در گوشی های موبایل بیشتر هم شدند.  در سال 2010 طراحی سایت ریسپانسیو دیگر شکل دیگری به خودش گرفت و خیلی مهمتر از قبل شد. دیگر طراحان وب سایت ها آرام آرام شروع کرده بودند که نسخه های موبایلی سایت ها را در اولویت قرار بدهند و Flash هم داشت همچنان در طراحی سایت های موبایلی پادشاهای می کرد. این قسمت، تنها نکات مهمش همین موارد بودند تا اینکه به سال 2011 رسیدیم.

2011 تا به امروز، Flat Design و پیشرفت های بیشتر

در این بخش از تاریخچه طراحی وب سایت دیگر همه چیز زنده تر شد. تعامل در سایت مهمتر شد و طراحی وب سایت به یک سطح جدیدی وارد شد. طراحی سایت از Rich Design وارد Flat Design شد و طراحی ها مینیمال تر شد، رنگ ها روشن تر شدند، آیکون های دو بعدی آمدند و طراحی سایت ها مرتب تر شد و از شلوغی فاصله گرفت. طراحی سایت های قبلی شاید حس پیچیدگی بیشتری می دادند اما در واقع در این دوره، بیش از پیچیدگی، این راحتی بود که در اولویت قرار گرفت. مایکروسافت و اپل هر دو به فلت دیزاین رو آوردند و به خوبی می شد تغییر را در آن ها دید.

تاریخچه طراحی وب سایت ، امروز، کاربران انسان اند!

تاریخچه طراحی وب سایت به جایی رسید که نشان بدهد کاربران به جزئیات توجه می کنند. پس باید جزئیات لحاظ بشوند و تجربه کاربری از قبل هم بهتر بشود. دیگر حالا کاربران و بازدید های سایت یک عدد نیستند و انتظارات کاربران بالاتر رفته است و می خواهند که سایت ها به انتظارات آن ها به خوبی پاسخ بدهند. تعاملات در سایت ها بیشتر شد و منو های Drop Down، Hover ها و استراتژی های طراحی سایت به گونه ای شد که کاربر هم از جذابیت سایت ها لذت ببرد و هم اینکه امکانات شخصی سازی بیشتری به کاربران و مدیران سایت داده شد. با وجود اینکه هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری هم یافته است به سطح بالای خود در طراحی سایت رسیده است، همچنان هم جای پیشرفت بیشتر وجود دارد.

آینده طراحی سایت چگونه خواهد بود؟

تاریخچه طراحی وب سایت تمام شده است و حال می خواهیم به سراغ آینده طراحی وب سایت برویم، چه چیزی در انتظار ماست؟ چه اتفاقی می افتد؟ برای شروع باید بگوییم که دسترسی ها احتمالا بیشتر خواهد شد و منابع وب رایگان تر از قبل نیز می شوند. دسترسی به تکنولوژی به طرز چشمگیری بیشتر خواهد شد و در آینده به سطح های بالاتری از تجربه کاربری نیز دسترسی پیدا خوهیم کرد. شخصی سازی های کوچک برای سایت ها بوسیله هوش مصنوعی بیشتر از قبل هم می شود و سفارشی سازی های جزئی تری نیز برای تجربه کاربری ارائه خواهد شد. حریم خصوصی کاربران اهمیتش از قبل هم بیشتر می شود و دیگر جایی برای سایت هایی که اطلاعات زیادی از کاربران برای استفاده از امکاناتشان می خواهند نخواهد بود. در نتیجه محافظت از اطلاعات شخصی نیز سختگیرانه تر می شود. آنجاست که Dark UX هم از بین می رود.

تجربه کاربری تاریک یا همان Dark UX مفهومی است که در آن سایت ها کاربران را مجبور می کنند که کار های خاصی را در سایت انجام بدهند تا تعامل در سایت بالا برود. دیگر قرار نیست چنین چیزی رخ بدهد و احتمالا پاپ آپ های آزار دهنده هم دیگر به طور کلی از بین بروند. البته که باز هم باید به آن نقل قول کلیشه ای از اسپایدرمن هم اشاره کنیم که “قدرت زیاد، مسئولیت زیاد می آورد” و احتمالا در آینده خیلی بیشتر از قبل باید مراقب پیشرفت های بیشتر باشیم و حواسمان باشد که قرار است به کجا برویم. دیگر سوال این نیست که “چقدر می توانیم پیش برویم” و سوال اینجاست که “تا کجا باید پیش برویم” و خود این سوال، به خطرناک بودن تکنولوژی هم اشاره می کند.

سخن پایانی

از سال 1991 شروع کردیم و به سال 2022 رسیدیم و تاریخچه طراحی وب سایت را با نگاهی به آینده تمام کردیم. اطلاعات از گذشته همیشه در دسترس ما هستند و اطلاعات امروز را هم در حال مدیریت کردن هستیم اما آینده تکنولوژی، کاملا دست ماست. اینکه دقیقا از اینجا به بعد چه اتفاقی می افتد مهم است و باید بتوانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم. می دانیم که در دنیا و در مبحث تکنولوژی همیشه همه چیز خوب نبوده است و باید تلاش کنیم که اجازه ندهیم تکنولوژی باعث شود که ما از خودمان و زندگی واقعی غافل شویم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع:

Tillerdigital

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *