.

اصول و تکنیک های کاربردی تایپوگرافی در طراحی سایت

تولید شده توسط حانیه نوری

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپو گرافی یعنی هنری که برای زیباتر شدن نوشته به کار میرود. تایپوگرافی باعث میشود که نوشته ما خوانایی بهتری پیدا کند و زیبا تر شود. تایپوگرافی در طراحی سایت هم کاربرد زیادی دارد و یکی از اصلی ترین کارهایی است که برای زیبایی وبسایت از آن استفاده میکنیم. برای کاربران سایت ها نوشته ای که به صورت تایپوگرافی باشد بسیار جذاب تر و موردپسند تر است از یک نوشته معمولی به صورت متن. تجربه کاربری ثابت کرده است که کاربران بیشتر به نوشته های تایپو توجه میکنند و خیلی بیشتر از متن های معمولی آنها را میخوانند، در ادامه به صورت دقیق تر به تایپوگرافی در طراحی سایت خواهیم پرداخت پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. برای یک طراحی سایت خوب و ایده آل باید تمامی اصول طراحی را رعایت کرد برای یاد گیری آن به صفحه اصول طراحی سایت مراجعه کنبد.

تایپوگرافی در طراحی سایت

اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی راه بیاندازید و یا به کسب و کار خود رونق دهید و به فکر داشتن سایت هستید می توانید به ما اعتماد  کنید تا شما را در این راه کمک کنیم .

تاثیر تایپوگرافی در طراحی سایت

طراحی سایت ها باید به گونه ای باشد که ارتباط ایجاد کند، یعنی هر قدر که ما بتوانیم ارتباط بیشتری از کاربر بگیریم او بیشتر مشتاق میشود و ما را به خاطر میسپارد، اگر میخواهیم راحت تر به اهدافمان برسیم میبایست اول از همه ظاهر و محتوای بصری مان را تقویت کنیم، تایپوگرافی در طراحی سایت باعث میشود که متفاوت تر ظاهر شویم و همین تفاوت باعث میشود کاربر ما ارزش دیگری برای محتوای ما قائل شود. بیش از 95 درصد از اطلاعاتی که در دنیای وب وجود دارند میشود به صورت نوشته های ساده هستند اما تاثیر عکس ها و تایپو ها بسیار بیشتر از متن های ساده است. تایپوگرافی ها در سایت هایی که داده محور هستند بسیار مناسب هستند، همه ما میدانیم که آمار اطلاعات به صورت خشک و خالی اصلا جذابیتی ندارند اما وقتی که در یک تایپوگرافی قرار داده شوند و رنگ و تم زیبا به خود بگیرند خیلی جالب تر میشوند. تایپوگرافی در طراحی سایت به عنوان یک هنر شناخته میشود در ادامه چند تکینک که باید در طراحی تایپوگرافی ها به آنها توجه کنید را ذکر خواهیم کرد.

1.  “خوانایی در متن”

اصل اول و یکی از مهم ترین اصول در تایپوگرافی در طراحی سایت این است خوانا باشد. به هیچ وجه نباید زیبایی را ارجح تر از خوانایی بشمارید. تایپوگرافی ها باید سریع مفهموم را برسانند و سیگنال را در ذهن مخاطب ایجاد کنند. در بسیاری از سایت ها از کار های گرافیکی سنگین و تایپوگرافی های پر زرق و برق میتوان مشاهده کرده، اما شاید تاثیری که یک متن ساده و زیبا با رنگ های مناسب بر ذهن مخاطب میگذارد بسیار بیشتر از از یک طرح گرافیکی شلوغ باشد که طبعا هزینه ی مالی و زمانی بیشتری برده است. برای این که خوانایی بیشتری ایجاد کنید میتوانید از فونت های Serif و Sans Serif استفاده کنید که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

2. ”تاثیرگذار باشد”

گاهی تنها یک کلمه میتواند از یک جمله دو خطی تاثیر بیشتری داشته باشد! متنی که شما در طراحی تایپوگرافی در طراحی سایت از آن استفاده میکنید باید با متن های معمولی متفاوت تر باشد و تاثیر بیشتری روی ذهن مخاطب بگذارد، اینگونه فکر کنید که اگر شما به کسی به آن علاقه دارید در چند کلمه میخواهید توجه او را جلب کنید به او چه میگفتید. اگر از متن مناسب در تایپوگرافی استفاده کنید تاثیر بسیار بیشتری روی ذهن مخاطب خواهید گذاشت که شاید خود آن طرح و کار گرافیکی آن نتواند بگذارد.

3. ”ارتباط تایپوگرافی به سبک برند شما”

اگر برند شما تم منحصر به فرد خودش را دارد میتوانید در تایپوگرافی در طراحی سایت از آن بهره ببرید، تم یکسان باعث میشود نظم بیشتری در صفحه شما احساس شود. البته این مورد الزامی ندارد و شما میتوانید از پلت رنگ دیگر و فونت دیگری استفاده کنید، باید به این نکته توجه کنید که در آن بخش چه چیزی بیشتر میتواند بر روی مخاطب تاثیر گذار باشد. شاید رنگی که شما انتخاب میکنید یک رنگ کاملا متفاوت با رنگ سازمانی و تم اصلی کسب و کارتان داشته باشد اما باعث شود که کاربر تعامل بهتری با آن ایجاد کند در اینجا شما باید از همان طرح استفاده کنید.

4. ”متناسب بودن فونت ها”

سعی کنید در تایپوگرافی در طراحی سایت بیش از دو فونت استفاده نکنید این مورد باعث به هم ریخته شدن نظم شما میشود که نظم هم یکی از اصلی ترین اصول زیبایی است. حتی گاهی دو مدل فونت هم کار درستی نیست. چند پارگراف بالاتر گفتیم که یک متن اول از همه باید خوانا باشد وقتی شما از بیش از دو فونت استفاه کنید باعث میشود تا خوانایی در متن شما کمتر شود، و همین باعث میشود کاربر دیر تر پیام شما را درک کند و آنقدر که باید او تاثیر نگذارد، پس هم از لحاظ نظم و هم از لحاظ خوانایی توصیه میشود که بیش از دو نوع فونت استفاده نشود.

5. ”فونت ها و تایپ فیس ها در تایپوگرافی”

انتخاب اندازه و نوع فونت های در تایپوگرافی در طراحی سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برای نشان دادن اهمیت یک نوشته اصلی ترین عامل در طراحی اندازه و نوع فونت است، این مورد حتی در نوشن یک متن ساده در سایت ها صدق میکند یعنی وقتی شما میخواهید اهمیت یک کلمه را نشان دهید از تگ های HTML استفاده میکنید مثل
(H1 H2 H3) میکنید. اما حالا میخواهیم همین موارد را در طراحی تایپوگرافی بگوییم.

6. ”تایپ فیس ها (Typefaces)”

ادر یک تعریف کلی تایپ فیس مجموعه ای از یک یا چند نوع فونت است که تشکیل دهنده شکل کاراکتر های حروف الفبا است. در اصل تمام فونت های بکار رفته در متن های یک سایت زیر مجموعه تایپ فیس ها هستند، یکی از مهم ترین اصول تایپوگرافی در طراحی سایت این است که تایپ فیس شما چه باشد. این مسئله حتی برای متخصصان سئو سایت اهمیت دارد که تایپ فیس یک وب سایت چه باشد زیرا در بهینه سازی در موتور های جستجو این مسئله اهمیت دارد و حتی در رتبه بندی یک وبسایت هم تاثیرگذار است.

7. ”سریف و سنس سریف ها (Serif and Sans Serif)”

به طور کلی نوع قلم در تایپوگرافی در طراحی سایت به دو دسته تقسیم میشود، سریف (Serif) حروفی است که انتهای آنها کشیده شده است و سانس سریف (Sans Serif) حروفی است که ساده ترند و انتهای حروف کشیدگی ندارد. فونت های Sans Serif امروزی ترند و بیشتر از آنها استقبال میشود. البته هیچ قانونی وجود ندارد که شما از کدام یک در تایپوگرافی در طراحی سایت استفاده کنید، شما میتوانید از هر کدام که احساس کردید مناسب تر است استفاده کنید. به طور کلی Serif ها برای نوشته های رسمی تر استفاده میشود و اغلب نشریات و روزنامه ها از آنها استفاده میکنند. برای تعیین فونت های تایپوگرافی در طراحی وبسایت باید با استفاده از تگ HTML خانواده فونت (font family) را تعیین کنید.

برخی از serif های خوب :

– Minion
– Garamond
– FF Meta Serif
– Caslon

برخی از sans serif های خوب :

– Promixa Nova
– Futura
– Open Sans
– Avenir

شرکت  تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

2 Comments

  1. anahita makvandi

    سلام روز بخیر چه نوع تایپ فیسی برای سئو مناسب تر است؟؟؟

    پاسخ
    • elahe_ghadimi

      سلام اناهیتا عزیز انتخاب تایپ فیس بستگی به محتوایی دارد که مینویسید که از نوع شاعرانه ، صنعتی ، علمی و….. باشد ولی اصل مهم در انتخاب تایپ فیس خوانایی ان است .

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *