.

تکنیک content first در طراحی سایت چیست؟ + 3 افسانه درباره آن!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

اگر شما به سراغ این مقاله آمده اید شاید یک طراح سایت تازه کار باشید و یا اینکه اگر هم قبلا طراحی سایت های زیادی انجام داده اید، روش طراحی سایتتان با چیزی که الان می خواهیم درباره آن صحبت کنیم فرق می کند. بدیهی است که تکنیکی که می خواهیم به شما معرفی کنیم با وجود عالی بودنش، استفاده زیادی از آن نمی شود و دلیل آن را هم ذکر خواهیم کرد. تکنیک content first در طراحی سایت یک تکنیک اصولی و جالب در طراحی سایت هستش که کاملا از نام آن مشخص است که درباره چه چیزی صحبت می کند. امروز قرار است که این تکنیک را به طور کامل بررسی کنیم و 3 تا از افسانه هایی که با آن می گویند این تکنیک کاربردی نیست را بررسی کنیم. پس در این مقاله همراه ما باشید و یادتان باشد که بدون قضاوت قبلی آن را بخوانید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

تکنیک content first در طراحی سایت

تکنیک Content First
در طراحی سایت

در تکنیک content first در طراحی سایت قرار است کمی اولویت های ما در طراحی سایت عوض بشود تا یک طراحی سایت کاملا کاربردی را به کارفرما تحویل بدهیم. به احتمال زیاد اگر بخواهید چنین تکنیکی را استفاده کنید، با مخالفت های بسیاری رو به رو بشوید که دلایل متعددی دارد. اما چرا شما قرار است با این مخالفت ها رو به رو شوید؟ همه چیز در تعریف این تکنیک نهفته است که کمی هم طراحی سایت را برای شما سخت تر می کند و هم چون تکنیک مرسومی نیست، ممکن است یک سری نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اما تعریف این تکنیک دقیقا چیست؟ تکنیک content first در طراحی سایت به چه چیزی اشاره می کند؟

Content First یعنی ما بیاییم برای طراحی سایت اول از همه محتوا را در نظر بگیریم و بعد چیدمان و طراحی سایت را انجام بدهیم. یعنی به جای اینکه ما طراحی سایت را انجام دهیم و با متن های Lorem Ipsum المان ها را پر کنیم، بیاییم تمامی محتوا را اول از همه ارائه بدهیم و طبق محتوا طراحی را انجام بدهیم. چیز سختی نیست! فقط در اینجا دیگر طراحی ما Design First نیست و قبل از اینکه به سراغ طراحی سایت برویم، ساختار محتوای سایت را کاملا اجرا می کنیم. کار درستی ام می تواند باشد به این خاطر که در دنیای سینما هم اول داستان و فیلمنامه نوشته می شود، بعد سینماتوگرافی و طراحی صحنه انجام می شود یا اول هدف تجاری یا مسکونی بودن یک ساختما مشخص می شود بعد آرشیتکت طرح آن را می کشد. پس تکنیک content first در طراحی سایت کاربردی است.

اما چرا این تکنیک انقدر مهم است و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت

مطمئن باشید اگر به کارفرما یا برنامه نویس ارشد این تکنیک را پیشنهاد دهید، احتمال کمی دارد که تکنیک content first در طراحی سایت را قبول کنند. با اینکه احتمالا برنامه نویس ارشد شما می داند که پیشنهاد شما خوب است اما به دلایل غیر تکنیکی و البته درست این پیشنهاد را قبول نمی کند. معمولا در طراحی سایت همه ترجیح می دهند که طراحی سایت به طور کامل انجام بشود، چیدمان المان ها مشخص بشود و اسکلت سایت کاملا پی ریزی شود و بعد حالا هر وقت خودشان خواستند تولید محتوا را انجام دهند. حال این موضوع در نظر گرفته نمی شود که آیا ما واقعا برای محتوای احتمالی، طراحی درستی انجام داده ایم؟ آیا ما توانسته ایم در طراحی سایت حدس بزنیم که قرار است چه محتوایی نوشته بشود؟ اگر طراحی سایت ما متناسب با محتوایی که می خواهد نوشته یا گذاشته شود نبود چه می شود؟

اگر طراحی سایت ما Design First باشد دیگر دستمان در تولید محتوا باز نیست. محتوا را باید در خدمت طراحی بیاوریم و مجبوریم که طبق طراحی انجام شده محتوا را بنویسیم. حال اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت اینجا خودش را نشان می دهد. اگر اول از همه ما تمامی محتوا ها را که شامل متون، تصاویر و ویدیو ها هستند را درون صفحه قرار بدهیم و طراحی را طبق آن ها انجام بدهیم، هدف سایت ما در خلال طراحی سایت گم نمی شود. کاربر برای محتوا وارد سایت ما می شود و طراحی سایت چیزی به جز قالبی که محتوا در آن قرار می گیرد نیست. پس واقعا چرا باید طراحی را در اولویت قرار بدهیم؟ بیایید یک سری از دلایلی که اول بودن طراحی را به محتوا ترجیح می دهند را با یکدیگر بررسی کنیم و دلیل این کار را هم مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل عدم استفاده طراحان سایت از Content First

احتمالا شما هم هنوز قانع نشده اید که از این تکنیک content first در طراحی سایت استفاده کنید و احتمالا یک سری دلیل شبیه به این دلایل را برای استفاده نکردن از آن بیاورید:

-“پروژه را متوقف کنیم تا محتوا برسد؟ چرا این کار را بکنیم؟”

-“مشتری ما که تخصص حرفه ای ندارد و ممکن است نتواند تولید محتوا کند. ما هم طراحیم و محتوا نویس نیستیم. پس بگذارید طراحی را انجام بدهیم و تحویل مشتری دهیم و دستمزد بگیریم. با تشکر…”

-“مطمئن باشید ما انقدر حرفه ای هستیم که یک طراحی انعطاف پذیر نسبت به محتوا خواهیم داشت و محتوا را بعدا اضافه می کنیم.”

-“شرمنده، مشتری می خواهد طراحی را اول ببیند و بعد بفهمد که چه محتوایی در آن بگذارد و ما هم گوش به فرمان کارفرما هستیم.”

-“اینطوری کار اضافه به خودمان تحمیل نمی کنیم؟”

بله! تمامی این ها درست است و فکر نکنید که ما درکشان نمی کنیم. دلایلی که ممکن است به ذهن شما خطور کند و در مواردی که در بالا گفتیم هم نباشد درست اند. ما به هیچ عنوان نمی گوییم که تکنیک content first در طراحی سایت ریسک ندارد و باید حتما تحمیل بشود. اما برای هرکدام از مشکلات گفته شده راه حلی وجود دارد که جلوتر به آن ها می پردازیم. اما چرا ما همچنان اصرار بر طراحی content first داریم؟

1-یک سری مشکلاتی که همین حالا هم با آن در بحث طراحی دست و پنجه نرم می کنیم را حل می کند.

2-یک پیشرفت در تمامی پروژه ها به حساب می آید و یک قدم بزرگ است.

3-به شما کمک می کند که استراتژی مارکتینگتان را به خوبی در سایت جلو ببرید.

3 افسانه نادرست درباره تکنیک Content First

یادتان هست که گفتیم راه حلی برای مشکلاتی که برای تکنیک content first در طراحی سایت مطرح کردید داریم؟ در این 3 افسانه نادرستی که همه درباره این تکنیک همه برای خود ساخته اند این راه حل ها را به شما می گوییم. یعنی با توضیح چگونگی “نادرست” بودن این افسانه ها و زیر سوال بردن آن ها، راه درست را به شما نشان می دهیم.

افسانه اول: Content First = Design Last

خیر! وقتی می گوییم “اول محتوا” دلیل نمی شود که بگوییم “آخر طراحی” یا “دوم طراحی” و ما به هیچ عنوان نمی خواهیم اهمیت طراحی را زیر سوال ببریم. در تکنیک content first در طراحی سایت فقط قرار نیست که محتوا در خدمت طراحی باشد و این دو قرار است که همزمان با یکدیگر کار ها را پیش ببرند. به این صورت که شما همزمان با طراحی سایت، محتوا را نیز در دست دارید (شاید نه همه محتوا را ولی حداقل بخشی از آن پیش شماست) و می توانید بستر خوبی را برای محتوا با طراحی خود فراهم کنید.

افسانه اول Content First = Design Last

افسانه دوم: Content first فقط درباره نوشتن است

خیر درست نیست! محتوا فقط کپی رایتینگ نیست و محتوا شامل تمامی رسانه هایی می شود که داستان برند را می گوید. خواه ممکن است این محتوا متن باشد، ویدیو باشد، تصویر باشد و هر چیز دیگری که بشود به آن نام محتوا را داد. ما قرار نیست چند نوشته را در سایت قرار دهیم و بعد بگوییم که “حال بیایید برای این نوشته ها طراحی انجام بدهید” و ما قرار است تمامی محتوا ها را در یک صفحه ساده داشته باشیم و طراحی را همزمان با گذاشتن این محتوا ها انجام بدهیم.

افسانه سوم: هیمنطوری هم گرفتن محتوا از کارفرما سخت است، چه برسه به قبل طراحی

بله درست است! این یکی افسانه کمی به واقعیت نزدیک تر است به این خاطر که ممکن است همه ما با آن درگیر بوده باشیم. اما توجه کنید که کارفرمای شما احتمالا انسان فهمیده و با درکی هستش که یک کسب و کاری را مدیریت می کند و به سراغ شما برای طراحی سایت آن آمده است. پس کافی است که کمی این موضوع را برای او توضیح بدهید و با ابزار های مختلف، کار رساندن محتوا را برای کارفرما راحت تر کنید. شما قرار نیست مو به مو همه چیز را از کارفرما تحویل بگیرید، می توانید بخش های مورد نیاز خود را بگیرید و باقی را بعدا دریافت کنید یا به کارفرما یاد بدهید که خودش آن ها را بارگذاری کند.

سخن پایانی

تکنیک content first در طراحی سایت می تواند انقلابی در طراحی سایت باشد. دیگر همه ما می دانیم که هدف از مخاطب برای ورود به سایت چیست و همیشه هم همین بوده است. منتهی طراحی سایت دارد آرام آرام اهمیت محتوا را درک می کند و کمی طول می کشد که ما محتوا را هم جزو اولویت های خودمان در طراحی سایت به حساب بیاوریم. در آخر که طراحی سایت و زیباسازی آن خوب است اما نباید هرگز هدف و مقصود خودمان را از طراحی سایت فراموش کنیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع:

Contentsnare

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *