.

هرآنچه که باید از حوزه های طراحی سایت بدانید!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

در حال حاضر در سرتاسر دنیا، طراحی سایت جزوی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. می توان گفت همه شرکت ه و برند های معتبر در دنیا یک وب سایت دارند و اتفاقا یک سری از کسب و کار های کوچک هم به فکر طراحی سایت افتاده اند. حال ما می خواهیم بدانیم که اصلا حوزه های طراحی سایت چه هستند و این طراحی های سایت به چه مواردی تقسیم بندی می شوند. هرچند که به طور کلی نمی شود محدودیت خاصی برای طراحی سایت در نظر گرفت. اما این تقسیم بندی حوزه ها صرفا برای این است که ما بدانیم دقیقا چگونه باید به طور جزئی این طراحی های سایت و دسته بندی کنیم و هرکدام از آن ها دقیقا چه ویژگی هایی دارند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا حوزه های طراحی سایت را بیشتر بشناسیم.

به خدمات طراحی سایت نیاز داری ؟

حوزه های طراحی سایت

حوزه های طراحی سایت

قبلا درباره طراحی سایت خیلی صحبت کرده ایم و درباره اینکه شما یک طراحی سایت با کیفیت داشته باشید بسیار صحبت کرده ایم. اینجا اما قرار است نگاه کلی تری به جریان داشته باشیم و کمی بیشتر درباره تقسیم بندی انواع طراحی سایت تفکر کنیم. اینجا دیگر قرار نیست درباره تقسیم بندی های طراحی سایت از لحاظ تکنیکی صحبت کنیم و بخواهیم درباره طراحی سایت استاتیک، داینامیک، سیستم های مدیریت محتوا و … صحبت کنیم. اینجا قرار است طراحی سایت را از منظر محتوایی بررسی کنیم و ببینیم که حوزه های طراحی سایت دقیقا چه هستند و چه کسب و کار هایی با چه سبکی از طراحی سایت استفاده می کنند. حواسمان هم باشد که این حوزه ها همیشگی نیستند و ممکن است در آینده موارد دیگری هم به آن ها اضافه بشود و طراحی سایت یک علم پویاست که همیشه در حال تغییر است.

قرار نیست بیش از اندازه به حاشیه برویم و بخواهیم مقدمه چینی زیادی انجام بدهیم. اما قبل از این باید به شما بگوییم که قبل از اینکه بخواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید، خواندن این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد. این مقاله به شما کمک می کند که نیازتان را از طراحی سایت بدانید و کشف کنید که دقیقا کسب و کار شما به چه طراحی سایتی نیاز دارد. پس بدون معطلی به سراغ این حوزه های طراحی سایت می رویم و هرکدام را موشکافانه با یکدیگر بررسی می کنیم.

طراحی سایت اختصاصی و سیستم های مدیریت محتوا

طراحی سایت اختصاصی

اول از همه لازم است که در حوزه های طراحی سایت به شما توضیح بدهیم که از نظر ساختاری، طراحی سایت به دو دسته طراحی سایت اختصاصی و طراحی سایت غیر اختصاصی تقسیم می شود. طراحی سایت اختصاصی در واقع همان نوع طراحی سایت است که از صفر تا صد آن توسط برنامه نویسان مخصوص و حرفه ای انجام می شود و شبیه به آن هیچ کجای دیگر وجود ندارد. در واقع در طراحی سایت اختصاصی، همه چیز با کد نویسی انجام می شود و حتی پنل مدیریت محتوای آن هم اختصاصی برای همان سایت طراحی می شود. این نوع طراحی سایت بیشتر برای برند های خیلی بزرگ و شرکت های بزرگ انجام می شود و حتما هم این کار توسط برنامه نویسان حرفه ای صورت می پذیرد.

طراحی سایت اختصاصی هزینه بسیار بالایی دارد به این دلیل که در آن از هیچ چیز آماده ای استفاده نمی شود. یک یا چند برنامه نویس، طراح، تولید کننده محتوا و … روی این سایت کار می کنند و به همین دلیل هم هزینه هرکدام از این موارد به طور جداگانه پرداخت می شود. طراحی سایت اختصاصی انتخاب خوبی برای برند های بزرگ محسوب می شود که می خواهند طراحی سایت منحصر به فردی داشته باشند که از رقبای خود در این زمینه جلو بزنند و برایشان اصلا چیزی مثل هزینه مطرح نیست.

سیستم های مدیریت محتوا

نوع دوم از طراحی سایت از لحاظ ساختار، طراحی سایت غیر اختصاصی است که شاید اسم آن کمی گول زننده باشد. مثلا ممکن است فکر کنید که هیچگونه کدنویسی ای در آن ها به کار نمی رود و به هیچ عنوان هم ساختار پیچیده ای ندارند. در حالی که اصلا اینطور نیست و این کاملا بستگی به این دارد که شما از کدام سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید و یا اینکه از کدام سایت ساز برای طراحی سایت خودتان استفاده می کنید. در سیستم های مدیریت محتوا شما می توانید برای پنل مدیریت خود، از ابزار هایی مانند WordPress، جوملا و … استفاده کنید که پر استفاده ترین آن ها وردپرس می باشد. وردپرس به خودی خود دست شما را در طراحی سایت و ویرایش قالب های آماده نیز باز می گذارد و شما می توانید قالب خریداری شده وردپرس را شخصی سازی کنید.

استفاده از سایت ساز ها هم چیزیست که به تازگی مرسوم شده است و خیلی از کسب و کار های کوچک یا اشخاص، برای طراحی سایت خود ممکن است از این سایت ساز ها استفاده کنند. درست است که استفاده از سایت ساز پیشنهاد نمی شود، خصوصا برای کسب و کار های متوسط به بالا، باز هم استفاده از سایت ساز ها یکی از روش ها برای طراحی سایت می باشند.

طراحی سایت فروشگاهی

یکی از حوزه های طراحی سایت که خیلی در حال حاضر بازار آن داغ شده است، طراحی سایت فروشگاهی می باشد. طراحی سایت فروشگاهی امروزه بسیار کاربرد زیادی دارد به این خاطر که خیلی از کسب و کار های بزرگ و کوچک وارد فضای وب شده اند و می خواهند حوزه فعالیت خودشان را بیش از پیش گسترش بدهند. طراحی سایت فروشگاهی ممکن است به طور اختصاصی باشد و امکانات بسیار زیادی را در اختیار مدیر سایت و کاربران قرار بدهد. همانطور هم که قبلا گفتیم طراحی سایت فروشگاهی اگر به صورت اختصاصی باشد، هزینه بسیار زیادی می برد که البته برای فروشگاه های بزرگ بسیار مناسب است اما معمولا کسب و کار ها و فروشگاه های کوچک از این امکان استفاده نمی کنند. هرچند که برای آن ها نیز راه جایگزین وجود دارد.

وردپرس برای طراحی سایت فروشگاهی راهی دارد. شما می توانید با استفاده از امکاناتی که وردپرس در اختیار سایت های فروشگاهی قرار می دهد و گرفتن یک قالب فروشگاهی، یک سایت فروشگاهی با پنل وردپرس داشته باشید تا با هزینه کمتر، طراحی سایت فروشگاهی شما انجام شود.

طراحی سایت فروشگاهی این امکان را به کاربران می دهد که بدون اینکه نیازی باشد به فروشگاه مراجعه کنند، در خانه یا محل کار خود خریدشان را انجام بدهند و درب منزل تحویل بگیرند. طراحی سایت فروشگاهی یک انقلاب در صنعت طراحی سایت به شمار می رود و یکی از مهمترین حوزه های طراحی سایت است.

صفحه اصلی

نمونه کار پروژه جووانی مارکت

صفحه فروشگاه

نمونه کار پروژه جووانی مارکت

طراحی سایت شرکتی

می توان گفت بعد از طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی یکی از مهمترین حوزه های طراحی سایت به شمار می رود. طراحی سایت شرکتی برای بیشتر کسب و کار ها کاربرد دارد و بیشتر سایت های برند ها که می بینید، طراحی سایت شرکتی به حساب می آیند. شما در طراحی سایت شرکتی می توانید خدمات، محصولات، نوع کار و … را معرفی کنید و می توانید مطالب مربوط به کسب و کارتان را در آن تولید کنید. طراحی سایت شرکتی شاید به طور مستقیم در آن خرید و فروش خدمات انجام نشود، اما مشتریان بالقوه شما می توانند با موتور های جست و جو شما را پیدا کنند و تبدیل به مشتریان بالفعل شما بشوند.

در طراحی سایت شرکتی مهم است که یک پرزنت خوب از خدمات و شرکت خود داشته باشید که هم مشتری را به خوبی از کیفیت کارتان مطمئن کنید و هم اینکه اعتبار بالایی به کسب و کار خودتان ببخشید. طراحی سایت شرکتی شکل خاصی ندارد اما معمولا بخش هایی مانند قسمت صفحه اصلی، معرفی کسب و کار، درباره ما، بلاگ، تماس با ما و خدمات را شامل می شود. حال در اینکه چگونه این بخش ها در سایت طراحی شوند، کاملا به خلاقیت و سلیقه طراح و خود شما بستگی دارد.

صفحه اصلی

screencapture vazmeh 2021 09 06 16 44 38 min

لندینگ پیج

صفحه فروشنده شوید

طراحی سایت املاک

اگر شما هنوز عادت داشته باشید که همچنان از مغازه های مختلف به صورت حضوری خرید کنید و آشنایی با شرکت های مختلف را هم با مشاهده حضوری ترجیح می دهید، باز هم احتمال زیادی وجود دارد که در دنیای امروز برای امور املاک به سراغ دنیای وب بیایید. پس به همین خاطر یکی دیگر از حوزه های طراحی سایت، یعنی طراحی سایت املاک بوجود آمده است. تصمیم برای اجاره و خرید خانه، اجاره ویلا یا سوئیت، انتخاب محل سکونت موقت و … از آن دسته تصمیمات بزرگی است که با صرفا حضور پیدا کردن در محل شاید نشود آن را اتخاذ کرد.

طراحی سایت املاک باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند هرآنچه که از یک خانه یا ویلا انتظار دارد را ببیند و حق انتخاب برای تعیین محدوده قیمت، زمان و اندازه محل داشته باشد. به همین خاطر هم در طراحی سایت املاک معمولا طراحی دسته بندی ها بسیار مهم است و تصاویر هم در این نوع از سایت ها نقش مهمی ایفا می کنند. طراحی این سایت ها باید جذاب باشد و رابط کاربری این سایت ها باید به نحو احسنت طراحی شده باشد تا هر مخاطبی بتواند به سادگی از آن ها استفاده کند.

دمو 1

دمو های سایت املاک

مشاهده همه دمو ها

همه دمو ها

طراحی سایت آموزشی

با سایت هایی مانند Hubspot یا W3Schools آشنایی دارید؟ این سایت ها در یکی از حوزه های طراحی سایت به نام طراحی سایت آموزشی قرار می گیرند. هدف این سایت ها در درجه اول آموزش دادن یک یا چند مهارت به مخاطب هستند و معمولا در این سایت ها چیزی به فروش نمی رسد و اگر هم برسد، محتوای آموزشی است. طراحی سایت این نوع سایت ها به گونه ای باید باشد که مخاطب بتواند آن علمی را که می خواهد به راحتی فرا بگیرد و یا اگر در جست و جوی پاسخ به سوالی است، این سوال پاسخ داده شود. طراحی سایت آموزشی به صورت های مختلفی انجام می گیرد. این سایت ها ممکن است طراحیشان به قدری حرفه ای باشد که ابزار های مختلف برای آموزش را در اختیار مخاطب بگذارند یا صرفا محتوای متنی و خواندنی باشند.

طراحی سایت آموزشی می تواند به صورت های مختلف موجب درآمد زایی بشود به این صورت که شما می توانید دوره های کامل تر و پیشرفته تر خود را در آن ها به طور مستقیم برای فروش قرار بدهید، برای آموزش رایگان محدودیت زمانی قرار بدهید، آموزش در سایت رایگان باشد و تست ها هزینه داشته باشند و از جمله موارد دیگری که مربوط به حوزه آموزشی بشوند.

طراحی سایت پزشکی

شاید تصور کنید که طراحی سایت پزشکی باید در زیر مجموعه طراحی سایت شرکتی قرار بگیرد. بگذارید به شما بگوییم که وقتی بحث سلامت انسان به میان می آید، مواردی که در طراحی سایت هم باید لحاظ بشود متفاوت می شود. در طراحی سایت پزشکی شما می توانید امکان نوبت دهی و زمان بندی ویزیت را هم در سایت ارائه دهید که می تواند بسیار کار شما و مشتریانتان را راحت تر کند. تصور کنید که دیگر نیازی نیست مشتریان به خط های همیشه اشغال مطب شما تماس بگیرند و از منشی وقت دریافت کنند. آن ها می توانند در سیستم نوبت دهی سایت شما وقت ویزیت را دریافت کنند یا حتی خودشان آن را به دلخواه انتخاب و تایید کنند. در این صورت هم در زمان شما صرفه جویی می شود و هم مراجع از این راحتی کار راضی تر خواهد بود.

به علاوه این موضوع مهم شما می توانید رزومه کاری و معرفی خودتان را در سایت قرار بدهید تا مخاطبان با شما و کارتان آشنا بشوند. همچنین این امکان را دارید که مسائل آموزشی و توصیه هایتان را به صورت مقاله در بلاگ سایت قرار بدهید تا بتوانید از طریق ورود مخاطب با موتور جست و جو به سایتتان، مشتری های جدید کسب کنید.

طراحی سایت خبری

از حوزه های طراحی سایت می توان طراحی سایت خبری را هم نام برد که در ایران، این نوع سایت ها معمولا ترافیک بیشتری دارند و مخاطبان زیادی هم به آن ها سر می زنند. باید دقت کنید که این نوع طراحی سایت درست است که بیشتر بر پایه متن می باشد، اما دلیل نمی شود که طراحی سایت آن به خوبی انجام نشود و از امکانات مختلف در آن استفاده نکنید. با این حال تمرکز شما در این طراحی سایت باید روی متن و بستری باشد که قرار است متن خبر در آن جای بگیرد.

طراحی سایت خبری از آن دست طراحی سایت هایی هستش که باید حتما روی طراحی پنل مدیریت آن به خوبی وقت گذاشته شود. به این دلیل که محتوای این نوع سایت ها باید هر روز بروزرسانی بشوند و مطالب با بهترین کیفیت و زودتر از دیگر سایت ها بر روی آن قرار بگیرد.

طراحی سایت گردشگری

حوزه گردشگری از آن دسته حوزه های طراحی سایت به شمار می رود که رقابت بر سر آن ها خصوصا در ایران، بسیار بالاست. خیلی ها زمان صرف می کنند و حضوری از فروشگاه ها خرید می کنند، خیلی ها شناختشان از کسب و کار ها را محدود به بازاریابی دهان به دهان می کنند، خیلی ها ترجیح می دهند در دوره های حضوری آموزشی شرکت کنند و خیلی ها هم اخبارشان را از شبکه های تلوزیونی دنبال می کنند، اما سال هاست که بیشتر مردم برای مسافرت و گردشگری، فضای وب را انتخاب می کنند.

طراحی سایت گردشگری از آن دسته طراحی سایت هاییست که نیازمند دقت و توجه بسیاری می باشد. وجود باگ در یک سایت شرکتی شاید چندان هم خطر آفرین نباشد ولی اگر در یک سایت گردشگری خطایی در خرید و فروش بلیط رخ بدهد، از دست دادن مشتری در این بازار پر رقابت، قابل جبران نیست. تصاویر در طراحی سایت گردشگری هم مانند طراحی سایت املاک بسیار مهم هستند و با تصاویر شما به خوبی می توانید اطلاعات سفر را به مخاطب انتقال بدهید.

طراحی سایت حوزه نیازمندی

در واقع طراحی سایت حوزه نیازمندی یکی از حوزه های طراحی سایت است که در 10 سال اخیر بسیار رواج پیدا کرده است و اتفاقا مخاطبان بی شماری هم از آن ها استفاده می کنند. طراحی این نوع سایت ها به این صورت است که کاربران می توانند نیازمندی های خودشان را مانند نیروی کار در این نوع سایت ها قرار بدهند و مخاطبان دیگری که به دنبال شغل هستند نیز با آن ها تماس بگیرند. البته که حوزه نیازمندی فقط به جذب نیرو محدود نمی شود و موارد دیگری را هم در خود دارد. این نوع سایت ها معمولا باید سامانه های ایمیل و اطلاع رسانی های مختلف نیز در آن ها تعبیه شود که نیازمندی های مختلف به مخاطبان خبر داده شود.

طراحی سایت حوزه نیازمندی باید به گونه ای باشد که توضیح اطلاعات به خوبی انجام بشود و راه های ارتباطی مخاطبان با یکدیگر نیز مشخص باشد. یکی از عمده ترین مثال ها در رابطه با این سایت ها هم “دیوار” است که مسلما خیلی از شما ها با آن سر و کار داشته اید و یا نیازمندی ثبت کرده اید و یا به سراغ نیازمندی های آن رفته اید.

طراحی سایت حوزه سرگرمی

یک سری سایت ها هستند که ممکن است اصلا هدف اصلیشان چیزی به جز سرگرمی نباشد. در واقع شاید بتوان گفت که کسب درآمد در این نوع سایت ها به صورت غیر مستقیم انجام بشود اما خود سایت به خودی خود تنها کاری که می کند سرگرم کردن مخاطب است. برای مثال می توان سایت هایی را نام برد که محتوای سرگرم کنند در خودشان جای داده اند و یا اینکه با زبان های برنامه نویسی مخصوص، یک بازی را در سایت خود جای داده اند و مخاطب می تواند لحظاتی را با آن بازی سرگرم بشود. معمولا طراحی این نوع سایت ها تمرکز بسیار بالایی در جلوه های بصری دارد و این سایت ها به این خاطر که جنبه های مهم و کلان ندارند و هدف اصلی آن ها سرگرمی است، روی زیبایی و جذابیتشان تمرکز بیشتری می شود.

گاهی این نوع از طراحی سایت ها می توانند به صورت غیر مستقیم یا حتی مستقیم منجر به کسب درآمد هم بشوند. مثلا برای پیشرفت بیشتر در بازی یا دسترسی به سرگرمی های بیشتر، مخاطب باید هزینه ای را پرداخت کند. نمی توان گفت که دقیقا طراحی سایت های سرگرمی شامل چه مواردی می شوند به این خاطر که خلاقیت در این نوع سایت ها به وفور یافت می شود اما به جرئت می توان گفت که معمولا کسی بدون هدف به سراغ این نوع از طراحی سایت نمی رود و معمولا هدف های غیر مستقیم کسب در آمد در آن ها دیده می شود.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که عمده حوزه های طراحی سایت را توضیح بدهیم و به شما بگوییم که بیشتر حوزه های طراحی سایت شامل چه مواردی می شود. ممکن است که ما نتوانسته باشیم تمام حوزه های طراحی سایت که وجود دارند را در این لیست جا بدهیم. به این خاطر که تقریبا هرچیزی در دنیا ممکن است برایش سایتی طراحی شده باشد و می دانید که در فضای وب تا به امروز، بی شمار طراحی سایت به صورت های مختلف انجام شده است. این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که طراحی سایت دنیای وسیعی دارد و مانند یک دریای بی پایان است. هر روز هم به آن خلاقیت ها و امکانات جدید اضافه می شود و نمی توان پیش بینی کرد که برای چه حوزه های دیگری در آینده سایت طراحی می شود.

در این مقاله ما اما تلاش کردیم که به چند تا از این حوزه ها اشاره بکنیم و خوش حالیم که شما هم تا به اینجا همراه ما بودید. لازم به ذکر است که قبل از اینکه سایت خودتان را طراحی کنید، حتم شناخت کافی از کسب و کار و نیازتان از یک سایت را پیدا کنید و ببنید که دقیقا قرار است سایت شما برای خودتان و مخاطب چه کاری را انجام بدهد. یادتان نرود که هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ می تواند دارای یک وب سایت خوب باشد که اعتبار و سود دهی آن کسب و کار را بیشتر(گاهی متاسفانه کمتر) بکند. ممنون که در این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم که موارد این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *