.

ساخت اپلیکیشن با پایتون چگونه انجام می شود ؟

تولید شده توسط پارسا امین زاده

سابقه علمی و عملی در زمینه سئو و تولید محتوا و مفاهیم عمیق و با تکیه بر روی دانش و تجربه عملی با تمامی چالش ها و نکات حوزه های گوناگون آشنایی کامل را دارد در نتیجه نکته در آموزش های ایشان نکته ای از قلم نخواهد افتاد ، همچنین روحیه شاد و پر انرژی او باعث می شود هرگز از یاد گرفتن خسته نشوید .

ساخت اپلیکیشن با پایتون

این روز ها برنامه نویسان کار کردن بر روی اپلیکیشن های وب و موبایل را بیشتر ترجیح می دهند. نه اینکه این موضوع به این معنا باشد که طراحی سایت کار رفته باشد، خیر اینطور نیست. اما به طور کلی ساخت “اپلیکشن ها” چه برای وب و چه برای موبایل محبوبیت بسیار زیادی هم بین عموم مردم و هم بین برنامه نویسان پیدا کرده است. حال چگونه با پایتون می توانیم اپلیکیشن موبایلی بسازیم؟ خود پایتون شاید قابلیت های درون سازی برای اپلیکیشن های موبایل را نداشته باشد، اما پکیج هایی مانند Kivy، PyQt و Toga را ارائه می دهد که توسط آن ها ساخت اپلیکیشن با پایتون امکان پذیر می شود. با تابان شهر همراه باشید تا ببینیم این نوع از طراحی اپلیکیشن چگونه انجام می شود.

قبل از اینکه بخواهیم سراغ ساخت اپلیکیشن با پایتون برویم، لازم است که یک سری موارد را در رابطه با این زبان برنامه نویسی بدانیم. اول از همه هم بگذارید به شما بگوییم که پایتون فقط برای ساخت اپلیکیشن موبایل نیست و استفاده های دیگری هم دارد. پس اینکه بخواهیم این مورد را فقط محدود به موبایل کنیم کاملا اشتباه است. ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون فقط نمونه ای از کارهاییست که پایتون انجام می دهد و برای همین هم قبل از هرچیز باید با وجودیت این مفهوم آشنا بشویم.

پایتون چیست؟ چرا طراحی اپلیکیشن با پایتون امکان پذیر است؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است که هم یاد گرفتن آن به راحتی انجام می شود و هم به خوبی روی اصلی ترین سیستم های عامل قابل اجرا می باشد. این برنامه روی دستگاه های مجازی Java و .NET هم پورت شده است و همین موضوع کارایی آن را به شدت بالا برده است. حالا چرا ما ساخت نرم افزار با پایتون امکان پذیر است؟ به این خاطر که این زبان برنامه نویسی به علاوه Library های گسترده ای که دارد، یاد گرفتن آن برای تازه کار ها هم راحت است.

 چرا برای ساخت اپلیکیشن از پایتون کمک می گیریم؟

برای این ما ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون را انجام می دهیم چون خود پایتون واقعا یک زبان برنامه نویسی عالی برای نرم افزار های موبایل محسوب می شود. خواندن و نوشتن در پایتون راحت است، به راحتی می توان پایتون را فهمید (البته یادمان نرود که این راحتی به این معنی نیست که هرکسی که علم برنامه نویسی ندارد هم می تواند با پایتون کار کند) و اینکه پایتون قادر به حل راحت و سریع مسائل پیچیده نیز می باشد. همچنین این زبان به شما اجازه می دهد که آن را به API های Third Party یا ماژول های مختلف نیز وصل کنید.

همچنین پایتون این قابلیت را دارد که در پلتفرم های مختلف اندروید، IOS، دسکتاپ و … نیز مورد استفاده قرار بگیر.

آموزش ساخت اپلیکیشن با پایتون

انتظار که ندارید ساخت اپلیکیشن با پایتون را در یک مقاله به شما آموزش بدهیم؟ مسلما یک مقاله سایت از عهده یاد دادن یک زبان برنامه نویسی برنمی آید. اما یک کار را می توانیم برای شما انجام بدهیم. برای آموزش ساخت برنامه با پایتون ، ما یک سری ابزار را برای شما آماده کرده ایم تا شما حداقل مسیرتان برای طراحی اپلیکیشن با پایتون هموار تر باشد. این ابزار ها به شما کمک می کنند تا تجربه بهتری از کار با پایتون داشته باشید و همه چیز طبق انتظارتان پیش برود.

ابزارهای مفید برای ساخت اپلیکیشن با پایتون

Kivy

تمامی پکیج های نام برده شده نقش به سزایی در ساختن اپ موبایل با پایتون دارند. با این حال، مزایای Kivy تقریبا بیشتر از دیگر پکیج ها می باشد.  کیوی نه تنها این امکان را برای شما فراهم می کند که اپلیکیشن شما در تمامی پلتفرم ها بدون هیچگونه مشکلی اجرا شود، بلکه بعد از هر تغییری که شما در کد هایتان ایجاد می کنید نیازی نیست که حتما بار دیگر آن ها را کامپایل کنید. علاوه بر این، می توانید مستقیما از سینتاکس های خود پایتون نیز برای طراحی اپلیکیشن خودتان استفاده کنید.

Kivy برای اولین بار در سال 2011 منتشر شد. این فریم ورک پایتون بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و Raspberry Pi قابل اجرا می باشد. وقتی شما یک اپلیکیشن با کیوی می سازید در واقع در حال ساخت یک رابط کاربری طبیعی هستید. به این معنا که با استفاده از این فریم ورک، شما می توانید برای مخاطبان خود تجربه کاربری ای توام با استفاده آسان از اپلیکیشنتان بدون استفاده از هیچگونه دستورالعمل خاصی به ارمغان بیاورید.

ساخت اپلیکیشن با پایتون با kivy

PyQt

PyQt یکی از تنظیمان ورژن دوم و سوم پایتون برای اپلیکیشن های کمپانی Qt می باشد و بر روی تمامی پلتفرم هایی که Qt را پشتیبانی می کنند اعم از ویندوز، macOS، لینوکس، IOS و اندروید اجرا می شود. هرکدام از ورژن های PyQt ورژن مخصوص Qt خودش را پشتیبانی می کند. به فرض مثال، PyQt4 از ورژن 4 Qt پشتیبانی می کند. با این حال توصیه می شود برای توسعه اپلیکیشن های جدید حتما از ورژن پنجم PyQt استفاده شود.

PyQt این قابلیت را دارد که کار کراس پلتفرم های فریم ورک اپلیکیشن Qt سی پلاس پلاس و زبان های برنامه نویسی ادغام شده با پایتون را با همدیگر فراخوانی کند و داده های آن ها را با هم تطابق دهد.

ساخت اپلیکیشن با پایتون با PyQt

Toga

توگا یک ابزار GUI کراس پلتفرم های Python و OS می باشد. توگا می توان یک اپلیکیشن کاملا Native به حساب آورد. می توان اینطور عنوان کرد که توگا یک امکان برای طراحی ظاهر اپلیکیشن می باشد. اینکه منو ها دقیقا در کجا ها قرار بگیرند، ویجت ها چگونه عمل کنند و چیدمان آن ها به چه صورت باشد و به طور کلی هدف آن این است که کاربر اپلیکیشن بتواند به بهترین نحو ممکن از امکانات اپلیکیشن استفاده کند و در میان انبوهی از منو ها گم نشود.

استفاده از توگا در طراحی اپلیکیشن باعث می شود که به طور کلی اپلیکیشن یک ساختار نیتیو به خودش بگیرد و به گونه ای همان رفتاری را داشته باشد که کاربر از یک اپلیکیشن بومی انتظار دارد.

ساخت اپلیکیشن با پایتون با toga

شروع ساخت اپلیکیشن با پایتون

وقتش رسیده که بریم سراغ اصل مطلب و اولین ساخت اپلیکیشن با پایتون را که یکی از زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن است را تجربه کنیم. صفحه شروع کار ادیتور پایتون برای امتحان بد نیست اما برای تولید اپلیکیشنتان بهتر است از یک ویندوز ادیتور استفاده کنید. به این خاطر که Python Shell Window عملکرد فوری دارد، به این منظور که به محض اینکه شما یک دستور در آن تعریف کنید، آن دستور اجرا می شود و به شما فیدبک می دهد.

اما Edit Window یک محیط ثابت برای شما فراهم می کند که شما بتوانید دستور های خودتان را تایپ کنید، ذخیره کنید و زمانی که کارتان به طور کلی تمام شد و به اندازه کافی تایپ کردید، دستور ساخت را صادر کنید.

خوشبختانه برای ساخت اپلیکیشن با پایتون کار کردن با Edit Window آن بسیار راحت است. زیرا ادیت ویندو مانند دیگر تکست ادیتور ها عمل می کند. شما به امکانات ویرایشی پایه مانند کپی و پیست در آن دسترسی دارید و زمانی که دکمه Enter را بزنید به جای اینکه دستوری اجرا شود، به سادگی فقط به خط پایین می روید.

برای ساختن اپلیکیشن با پایتون به مشکل برخوردی؟

سفارش اپلیکیشن رو به تابان شهر بده و اپلیکیشن حرفه ای رو تحویل بگیر

اجرای دستور ها

همانند Python Shell Window، شما می توانید به سادگی یک دستور در Edit Window تایپ کنید و آن را به اجرا دربیاورید. برای اینکه ببینید که کار چگونه انجام می شود عبارت )print را تایپ می کنید. پس از آن شما باید یک ارزش یا value به پرینت اضافه کنید.

حال به عنوان یک value شما می توانید داخل پرینت چیزی بنویسید و با زدن دکمه Enter آن را اجرا کنید.

به طور مثال

Print(“This is a simple Python application.”)

این ساده ترین اپلیکیشنی است که در حال حاضر شما می توانید با پایتون طراحی کنید. راحت بود؟ مسلما که تمامی مفاهیم پیچیده از یک مفهوم ساده سرچشمه می گیرد پس مسلما ساخت اپلیکیشن با پایتون به این سادگی ها هم نیست!به طور کلی ساخت اپلیکیشن با پایتون می تواند هم به شدت کاربردی باشد و هم اینکه واقعا می توان از طراحی اپ با پایتون لذت برد. درست است که پایتون پیچیدگی های خودش را دارد و ممکن است هرکسی نتواند ساخت اپلیکیشن با پایتون را انجام دهد، اما به خاطر داشته باشید که پایتون زبان برنامه نویسی قابل اعتمادی است که از نظر ما بهتر است هر برنامه نویسی حتی اگر در کار کردن با آن حرفه ای هم نیست، حداقل نیم نگاهی به آن داشته باشد.

سخن پایانی

بدون شک نمی توان کار مانند ساخت اپلیکیشن با پایتون را در یک مقاله آموزش داد. اما اینطور هم نیست که دست ما کاملا در این موضوع بسته باشد. اینکه شما هرچه بیشتر در رابطه با این موضوع اطلاعات کسب کنید می تواند مسیر شما را به سمت یادگیری زبان پایتون هموار تر کند. امروزه ابزار های بسیار زیادی هم هستند که این آموزش ها را برای ما راحت تر می کنند و دیگر لازم نیست نگران یادگیری این مسائل باشیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم در مسیر یادگیری به شما کمک کنیم.

منبع:

Doumly

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

9 Comments

  1. ارصلان

    سلام خسته نباشید با پایتون ایا میشه برنامه ios نوشت یا خیر؟؟؟

    پاسخ
    • سبحان بهرامی زاده

      سلام دوست عزیز. بله امکانش هست.

      پاسخ
  2. اسد

    ببخشید باید کجا ای هارو یاد بگیرم؟
    اگه جواب بدین ممنون میشم

    پاسخ
    • سبحان بهرامی زاده

      سلام دوست عزیز و گرانقدر. شما می توانید هم به صورت خودآموز به آموزش های از راه دور این موارد را یاد بگیرید و هم اینکه می توانید از دوره های آموزشی که در سرتاسر ایران برپا میشه استفاده کنید.

      پاسخ
      • پارسا

        سلام من میگم مثلا دید با اسکوچر میشه برنامه ساخت با پیتون هم میشه یا فقط کد میاد

        پاسخ
        • سبحان بهرامی زاده

          سلام دوست عزیز و گرامی اگر می شود کمی منظورتان را واضح تر بیان کنید. خب مسلما با پایتون (که یک زبان برنامه نویسی است) می توان اپلیکیشن ساخت و کدنویسی با این نوع زبان هم انجام می شود.

          پاسخ
    • متین

      سلام سایت فرادرس عالیه من خودم باهاش اموزش ساخت سایت و زبان پایتون گرفتم بعد که زبان پایتون رو یاد گرفتید برید دنبال اموزش ساخت اپلیکیشن با پایتون

      پاسخ
  3. سجادمرتضوی

    اصلا مقاله جللبی نبود و به مطالب اصلی اشاره نکرد

    پاسخ
    • سبحان بهرامی زاده

      سلام سجاد عزیز مرسی از نظرت و انتقادت. درست میگی اما تو یک مقاله اینچنینی نمیشه توضیحات کامل از چگونگی ساخت اپلیکیشن با پایتون داد. مسلما شما خودتون در جریان هستید و به این موضوع احاطه دارید که کار کردن با پایتون راحت نیست و توضیح کاملش یک مقاله چندین صفحه ای یا حتی دوره آموزشی می طلبه. اینجا صرفا یک یا دو روش ازش توضیح داده شده و چند نکته پایه ای. بازم از نظرت ممنونم و در آینده اگر مقدور باشه توضیحات کامل تر اضافه خواهد شد.

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *