.

سایت شخصی چیست؟ 7 نکته مهم درباره سایت شخصی

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

برای هرکسی مهمترین چیز در دنیا چیست؟ خیلی ها شاید به این سوال جواب های متفاوتی بدهند اما آخر همه ایم جواب ها تنها به یک چیز می رسد: خود. ریشه همه خواسته های ما در این دنیا خودمان هستیم و در دنیای کسب و کار هم، ما اگر در راستای اهداف شرکت یا سازمانی هم فعالیت می کنیم، در نهایت به رضایت درونی خودمان می خواهیم برسیم. تا به حال درباره سایت های عمومی صحبت کردیم و حال می خواهیم بدانیم که سایت شخصی چیست و به طور موشکافانه آن را بررسی کنیم. می خواهیم درباره چیزی صحبت کنیم که نه تنها مختص به ماست، بلکه تمامی امور آن هم حول محور خود شخص ما می چرخد و بگذارید اینطوری بگوییم، این سایت درباره شخص ما و برندسازی شخصی ماست. در این مقاله می خواهیم اختصاصا درباره سایت شخصی صحبت کنیم و آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

اگر به دنبال طراحی سایت شخصی هستی…

طراحی سایت شخصی

سایت شخصی چیست ؟

در تمامی حوزه های طراحی سایت ما درباره سایت هایی صحبت کردیم که درباره یک کسب و کار و یک برند سازمانی بودند. حال در اینجا بحث این است که در بین حوزه های طراحی سایت، سایت شخصی چیست ؟ سایت شخصی، سایتی هستش که درباره یک شخص خاص است و در راستای برندسازی شخصی آن فرد فعالیت می کند. حال این فرد می تواند یک شخص معروف باشد، خواه ممکن است خود شما باشید که می خواهید کسب و کار شخصی خودتان را، به نام خودتان راه اندازی کنید و حتی ممکن است صرفا یک سایت درباره شما باشد. به هر حال هر طراحی سایتی که مختص به یک شخص خاص باشد را سایت شخصی می گویند و این در نهایت “تعریف سایت شخصی” می باشد. تعریفی که آسان است اما اجرای آن بسیار نکته دارد.

اول از همه این موضوع را هم باید به شما خاطر نشان کنیم که این مواردی که نام خواهیم برد، هر کدام ممکن است به چند دسته جداگانه هم تقسیم بندی شوند. به این صورت که 9 موردی که ما نام می بریم، خود تکنولوژی های وب هستند که چند مورد از آن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. این “ابزار های طراحی سایت” کاری می کنند که ساخت یک سایت برای ما میسر شود و بتوانیم با کمک آن ها، کسب و کار ودمان یا دیگران را راه اندازی کنیم. قصد نداریم زیاده گویی کنیم و می خواهیم بدون معطلی به سراغ این تکنولوژی ها برویم و آن ها را به شما معرفی کنیم. پس در این مقاله همراه ما باشید.

هدف از طراحی سایت شخصی چیست ؟

چرا باید طراحی سایت شخصی داشته باشیم؟ هدف از طراحی سایت شخصی چیست ؟ این موضوع را جدی خدمت شما عرض می کنیم که چرا نباید طراحی سایت شخصی داشته باشید؟ هر کسی در این دنیا می تواند سایت شخصی خودش را داشته باشد و در کنار هر کاری که می کند، کسب و کار شخصی خودش را راه بیندازد. توجه کردید که دنیا دارد به چه سمتی می رود؟ قبول داریم که همچنان سیستم کارمندی و کار کردن برای دیگران پا برجاست اما برندسازی های شخصی دارند بیشتر می شوند و خیلی ها در این دنیا مشغول به کسب و کار شخصی خودشان هستند. مهم نیست که چه کاری انجام بدهید، پزشک باشید، بازیگر باشید، تولید کننده محتوا باشید، طراح سایت باشید، تعمیرکار سیار باشید و یا هر شغل دیگه ای که داشته باشید، طراحی سایت می تواند باعث سود رسانی بیشتر به شما بشود.

پس اصلا نگران اینکه کسب و کار و مهارت شما چیست نباشید، سایت شخصی اینجاست که شما کمی هم در خدمت خودتان باشید و یک برند شخصی در ذهن مخاطب بر جای بگذارید. برای مثال می توانید خیلی از افراد بزرگ دنیا را ببینید که برند شخصی خودشان از شرکت ها و کمپانی هایشان معتبر تر نباشد، نا معتبر تر نیست. ایلان ماسک، جف بزوس، بیل گیتس، مارک زاکربرگ و … تمامی کسانی که تا اسمشان به میان می آید چیزی در ذهن شما جرقه می زند. اما از کسانی که خودش را با سایت معروف کرد می توانیم نابغه سئو Neil Patel را نام ببریم. سایت اگر مستقیم برای شما هم کسب درآمد نکند، برندسازی شخصی شما کاری می کند که شما به آن کسب درآمدی که در ذهنتان هست، حتی بیش از کار در یک شرکت برسید. حال اما نکات یک سایت شخصی چیست ؟

نکاتی که باید در طراحی سایت شخصی رعایت کنیم

حال که می دانید سایت شخصی چیست شاید هیجان زده  شده باشید و خودتان هم دلتان از این نوع سایت ها بخواهد. هیچ مشکلی ندارد و اتفاقا خیلی هم تصمیم درستی گرفته اید اما قبل از آن باید به یکسری نکات خاص توجه کنید. به این خاطر که این سایت قرار است نه نماینده شرکت شما، بلکه نماینده شخص شما باشد. پس هرچه این سایت حرفه ای تر باشد و آن نکات ریزی که باید در آن رعایت شده باشد، برندسازی شخصی شما بهتر می شود و جای شما در ذهن و دل مخاطبتان بیشتر می ماند. پس برویم که این نکات را به اتفاق یکدیگر یاد بگیریم.

سایت شخصی باید فقط متمرکز بر شما باشد

لازم است که این را بگوییم؟ لازم است! سایتی که برای شما طراحی شده است بهتر است وابسته به هیچ جایی نباشد و کاملا درباره خود شما باشد. به این خاطر که به واسطه این سایت مخاطب قرار است شما را به عنوان یک برند شخصی بشناسد. اگر شما بخواهید تمرکز های این سایت را از روی خودتان کمی بردارید و روی یک سازمان یا شرکت بگذارید، آن موقع ممکن است کاربر هدف سایت شما را به خوبی درک نکند. در اینجا قرار بود که بدانیم سایت شخصی چیست و گفتیم که این نوع سایت ها منحصرا به شما می پردازند. پس تمرکز این سایت را به هیچ عنوان از روی خودتان برندارید.

سایت شخصی باید فقط متمرکز بر شما باشد

سایت شخصی شما باید حاوی تجربیات و رزومه شخص شما باشد

منظور ما از رزومه در سایت شخصی چیست ؟ این را با رزومه هایی که برای مدیران شرکت ها می فرستید اشتباه نگیرید. قرار نیست که خیلی فرمالیته و دقیق ذکر کنید که از چه تاریخی در کجا کار می کردید و قرار هم نیست که رزومه شما خیلی پر و پیمون باشد. موضوع اینجاست که شما باید درباره خودتان بنویسید و یک بخشی را کاملا به خودتان اختصاص دهید. از تجربیات خود بگویید، از مهارت هایتان صحبت کنید، از افتخارات خود بگویید و حتی کمی بیشتر از شخصیت خودتان صحبت کنید. سعی کنید که لحنی که با آن درباره خودتان می نویسید، خودمانی و صمیمانه باشد و مخاطب حس کند که با یک دوست طرف است، نه با یک فرد رسمی که با هویت یک شرکت فرقی ندارد. سعی کنید همه چیز در سایت شما انسانی باشد و کمی از هویت حقوقی فاصله بگیرید.

بلاگ سایت شما بسیار مهم است

بیایید اینکه برای یک فرد معروف سایت شخصی چیست و چه حکمی دارد را کنار بگذاریم، این سایت برای شما قرار است طراحی بشود که هرچند معروف نیستید، در کار خودتان خبره هستید. پس کاربران از چه طریق وارد سایت شما می شوند؟ از طریق مطالب بلاگ شما حاوی اطلاعات علمی و مهارتی شما می شود. این بلاگ شماست که قرار است به کاربران بفهماند که شما چه فرد کار درستی هستید و چقدر هم دست و دل باز هستید که علم خودتان را بوسیله بلاگ، در اختیار بقیه قرار می دهید.

تولید محتوای بلاگ شما باید منحصر به فرد باشد پس لطفا از جایی مطالب را کپی نکنید. نگران این هستید که نمی دانید چطور تولید محتوا کنید؟ فدای سرتان! با لحن خودتان و با دانش خودتان مطالب را بنویسید. کاربران قرار است که حس کنند یک دوست دارد تجربیات خودش را در اختیارشان قرار می دهد و قرار نیست خیال کنند که یک شرکت با یک نویسنده ناشناس دارد یک سری مطالب را با لحن ادبی به آن ها دیکته می کند. هیچ مشکلی هم ندارد که در مطالب از ضمیر “من” استفاده کنید و کاملا اول شخص صحبت کنید. حواسمان باشد که این یک سایت شخصی است و این شما هستید که دارید با مخاطب صحبت می کنید. نگران هم نباشید، مخاطب با کسی که بیشتر احساس راحتی داشته باشد بیشتر ارتباط برقرار می کند. بنابراین، با مخاطب خود راحت باشید.

رنگ برند خود را انتخاب کنید

حال که می دانید سایت شخصی چیست باید بدانید که هر سایت شخصی یک رنگ شخصی هم برای خودش دارد. خیال نکنید که رنگ ها فقط برای برند های شرکتی و سازمانی هستند، هر شخصی می تواند نماینده یک رنگ باشد و یا بهتر است بگوییم، هر رنگی می تواند نماینده یک شخص خاص باشد. اینکه رنگ برند خودتان را انتخاب کنید به کسب و کارتان مربوط است، اما در اینجا کمی دست شما باز تر است که هر رنگی که می خواهید را برای برند شخصی خودتان انتخاب کنید. مقاله روانشاسی رنگ در طراحی سایت را در سایت ما بخوانید و ببینید که دوست دارید چه حسی را به کاربر منتقل کنید. طلق همان حس یک رنگ انتخاب کنید و از همان برای نشان دادن برند خودتان استفاده کنید. این موضوع را اصلا شوخی نگیرید، این مورد اگر مهم نبود در نکات سایت شخصی به آن نمی پرداختیم.

طراحی سایت خودتان را به بهترین شکل انجام دهید

اگر طراح سایت هستید که سایت خودتان را به بهترین شکل طراحی کنید، اگر تا به حال با پنل سایت ها کار کرده اید که یک سایت وردپرسی عالی طراحی کنید و اگر هم تجربه ای در هیچکدام از این زمینه ها ندارید، طراحی سایت خودتان را به دست یک شرکت طراحی سایت کار درست بسپارید. واضح است که به این موضوع باید به قدر کافی توجه کنید به این دلیل که می دانیم سایت شخصی چیست و می دانیم که قرار است معرف شخص خاص ما باشد. توجه کنید که طراحی سایت به تمیز ترین و مرتب ترین حالت ممکن انجام شود، نویگیشن سایت شما کاربر را سردرگم نکند، المان های سایت شما واضح و مشخص باشند و در کل بدانید که طراحی سایت شما چهره برند شماست، پس تمام تلاشتان را برای شکل دهی این چهره بکنید. به برندسازی شخصیتان در واقع، یک رابط کاربری عالی دهید.

موارد تکنیکی سایتتان را فراموش نکنید

گفتیم نکات طراحی سایت شخصی چیست اما انگار اشاره نکردیم که “توسعه” یک سایت شخصی باید چگونه باشد. در مورد بالا درباره رابط کاربری صحبت کردیم و در این مورد می خواهیم درباره تجربه کاربری صحبت کنیم. این تجربه کاربری شامل نکات تکنیکی سایت شما می شود. عملکرد های سایت خودتان را به درستی توسعه دهید، سرعت سایتتان را بالا ببرید و همیشه آن را با ابزار هایی مثل Google Page Speed چک کنید، طراحی سایتتان حتما ریسپانسیو باشد که مخاطب با هر دستگاهی که وارد آن شد بهترین عملکرد را ببیند و در کل اینکه رفتار برند شخصی خودتان را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید.

سایت را برای موتور های جست و جو بهینه کنید

همه نکات بالا را هم که رعایت کرده باشید، فایده ای ندارد اگر سایت شما مخاطب نداشته باشد. مخاطب از کجا به سایت شما وارد می شود؟ گوگل. گوگل را چگونه راضی کنیم که سایت ما لیاقت بودن در نتایجش را دارد؟ با سئو سایت. سئو سایت شامل چه مواردی می شود؟ هر کاری که در سایت ما باعث بهینه سازی های مختلف در سایت شود را سئو سایت می گویند که در اینجا نمی شود درباره آن صحبت کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید بخش سئو سایت را در سایت ما مطالعه کنید.

سخن پایانی

حال که می دانید سایت شخصی چیست و نکات مرتبط با آن را هم می دانید، بهتر است که معطل نکنید، وقت آن رسیده است که به طراحی سایت شخصی خودتان را انجام دهید و کمی بیشتر به برند سازی شخصی خودتان بپردازید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم در راستای برندسازی شخصی کمکی به شما کرده باشیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *