.

معرفی برترین سیستم های مدیریت محتوا

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

سیستم های مدیریت محتوا

قدیم تر ها که طراحی سایت برای اولین بار انجام شده بود همه چیز به سادگی الان نبود. همه چیز یک سایت با کد نویسی انجام می شد و گاهی این کدنویسی خیلی وقت طول می کشید. آرام آرام سیستم های مدیریت محتوا وارد عرصه طراحی سایت شدند و کار را برای کاربر های عادی اینترنت نیز ساده تر کردند. به این صورت که صاحبان سایت دیگر برای تولید محتوا به برنامه نویس نیاز نداشتند و می توانستند با کمک یک سیستم مدیریت محتوا، هم تولید محتوا انجام دهند و هم هر تغییری که می خواهند بر روی سایت خودشان اعمال کنند. حال در اینجا می خواهیم برترین سیستم های مدیریت محتوا را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

همین حالا برای راه اندازی سایتتان اقدام کنید

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که به اختصار به آن CMS هم گفته می شود، نرم افزار تحت وبی است که به کاربران اجازه تولید، مدیریت و بهینه سازی محتوای سایت را بدون نیاز به دانش فنی می دهد. به بیان ساده تر سیستم مدیریت محتوا، ابزاری است به شما کمک می کند بدون نیاز به کدنویسی وب سایت خودتان را بسازید و آن را مدیریت کنید. این سیستم ها طراحی سایت را برای شما راحت تر می کنند.

سیستم مدیریت محتوا این امکان را به شما می دهد که درگیر ساختار های پیچیده سایتتان نشوید. سیستم مدیریت محتوا موارد پایه ساختار سایت را برای شما انجام می دهد و تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که بر روی هدف و موضوع سایتتان تمرکز کنید و برای سایتتان محتوا تولید کنید.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟

سیستم های مدیریت محتوا از شما محتوا را می گیرند و همانطور که باید به کاربر نمایش دهند آن را عرضه می کنند. در واقع شما اگر بخواهید بدون یک سیستم مدیریت محتوا در وبسایت خود مطلبی بارگذاری کنید، باید یک فایل HTML استاتیک درست کنید آن را در سرور خودتان بارگذاری کنید. مسلما این کار هم وقت گیر است و هم چندان هم آسان نیست.

برای اینکه این موضوع را به خوبی درک کنید بگذارید یک مثال از معرف ترین سیستم مدیریت محتوا یعنی WordPress برای شما بزنیم. WordPress این امکان را به شما می دهد که زمانی که می خواهید یک مطلب در سایتتان بارگذاری کنید، یک صفحه “افزودن نوشته” باز کنید، و ببینید که یک صفحه مانند محیط Office Word برای شما باز شده است که مسلما با آن آشنایی دارید. تمامی ابزار های نگارش محتوا را هم در اختیار شما قرار می دهد. کافیست تنها مطلب خودتان را بنویسید و دکمه انتشار را بزنید. حال به راحتی کار شما انجام شده است و مطلب شما برای مخاطب سایتتان قابل مشاهده است.

برترین سیستم های مدیریت محتوا کدام هستند؟

هرچقدر هم که ما سیستم های مدیریت محتوا با کارکرد های متفاوت برای سایت های مختلف داشته باشیم، مشخصا می‌توان گفت بین این سیستم ها کدام هایشان جزو برترین ها به حساب می‌آیند. به این دلیل که گاهی یک سیستم مدیریت محتوا صرفا برای یک امر خاصی ساخته شده است اما یک سیستم مدیریت محتوای دیگر چندین حوزه کاری را می تواند پوشش دهد. پس با تابان شهر همراه باشید تا با برترین سیستم های مدیریت محتوا و ویژگی هایشان آشنا شویم.

وردپرس (WordPress)

کسانی که تو حوزه طراحی وب سایت فعالیت می کنند، کسانی که صاحب سایت هستند، کسانی که در کسب و کارشان با وبسایت درگیر هستند و حتی ممکن است خیلی از کسانی که صرفا از وجود داشتن مفهوم وب سایت با خبر اند ممکن است چندین بار اسم وردپرس را شنیده باشند. تعجبی هم ندارد چون در نهایت هرچقدر که دیگر سیستم های مدریت محتوا قوی عمل کنند، شهرت و کارایی وردپرس زبانزد خاص و عام است. طبق آمار، بیش از 50 درصد سایت های جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند. تعجبی ندارد که وقتی یک سیستم مدیریت محتوا نصف سهم سایت های جهان را دارد ما هم آن را اول از همه در لیست معرفی کنیم.

از وردپرس هرچه بگوییم کم گفته ایم. معمولا اولین سوالی که برای یک نفر که می خواهد سایت داشته باشد پیش می آید این است که طراحی وب سایت وردپرسی داشته باشم یا طراحی وب سایت اختصاصی؟ معمولا عامه مردم به دیگر سیستم های مدیریت محتوا فکر نمی کنند. چرا؟ به این دلیل که معمولا وردپرس کار همه را راه می اندازند. طراحی سایت شرکتی لازم دارید؟ به راحتی با وردپرس سایت شرکتی خودتان را می توانید راه اندازی کنید. طراحی سایت فروشگاهی نیاز دارید؟ از وردپرس استفاده کنید و افزونه WooCommerce را در وردپرس نصب کنید و سایت فروشگاهیتان را طراحی و مدیریت کنید.دیگر چه سایتی ممکن است لازم داشته باشید؟ می توان گفت تقریبا تمامی انواع طراحی سایت را می توان با وردپرس انجام داد

اعمال تغییر در قالب سایت در وردپرس راحت تر است. اگر بخواهیم از امکانات وردپرس صحبت کنیم یک یا دو مقاله کافی نیست تقریبا هرکدام از امکانات وردپرس توضیح جداگانه خودشان را دارند. در هر حال اگر می خواهید یک سایت داشته باشید
که به راحتی و بی دغدغه از آن استفاده کنید. CMS وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا برای شماست.

سیستم های مدیریت محتوا

جوملا (Joomla)

تو رتبه دوم بهترین ها هم مسلما جوملا قرار می گیرد. Joomla بعد از وردپرس معروف ترین و برترین سیستم مدیریت محتوا به حساب می آید. می توان گفت جوملا هم مانند وردپرس امکانات بی شماری دارد و قالب های متنوع بسیار زیادی دارد. همچنین مانند وردپرس هم برای تمامی انواع طراحی وب سایت مناسب است. در سال 2005 جوملا بیش از 99 میلیون دانلود داشته است اما هرگز نتوانست محبوبیت و شهرت وردپرس را از آن خود کند. چرا؟

جوملا با تمام ویژگی های خوبی که دارد یک ضعف بسیار بزرگ دارد که حتی طرفداران متعصب آن هم به این موضوع معترف هستند. این ضعف پیچیدگی زیاد کار کردن با این CMS است. به نوعی که خیلی از کاربران عادی جوملا و صاحبان سایت ممکن است در کار کردن با این سیستم با مشکلاتی مواجه شوند که نتوانند به تنهایی از پس آن بربیایند و به ناچار باید از یک توسعه دهنده و برنامه نویس کمک بگیرند. در هر صورت با تمام این تفاسیر، برتری جوملا نسبت به وردپرس قالب های آن است که هم تنوع بالایی دارند و هم می توان امکان اختصاصی را برای آن ها راحت تر مهیا کرد.

دروپال (Drupal)

بعضی برنامه نویس ها هستند که از پیچیدگی کار خودشان بسیار لذت می برند. این برنامه نویس ها به سیستم های مدیریت محتوایی که می توانند حجم بالایی از داده ها را در خود جای دهند علاقه بسیاری دارند. برترین این نوع از سیستم های مدیریت محتوا دروپال است. این سیستم CMS یکسری از سایت های بزرگ است و خیلی از سایت های مرتبط با اقتصاد و سایت های دانشگاهی از این سیستم استفاده می کنند.

دروپال به دلیل قابلیت شخصی سازی بسیار بالا، کاملا مناسب برنامه نویسان می باشد. مثلا اگر شما یک صاحب سایت با سیستم مدیذیت محتوای دروپال هستید، می توانید یک برنامه نویس حرفه ای استخدام کنید و او را پای دروپال بنشانید و به او اعتماد کنید. مسلما نتیجه بدی نخواهید گرفت، هرچند که دروپال برای استفاده افراد با دانش کدنویسی کم چندان مناسب نیست. در ضمن قالب های این نوع CMS هم به دلیل پیچیدگی در طراحی گران تر هستند.

تایپو 3 (TYPO3)

شاید بین سیستم های مدیریت محتوا این اولین باری باشه است که اسم این CMS به چشمتان می آید. شاید هم قبلا یک یا دو بار نامش را شنیده باشید اما حقیقتا احتمال کمی می دهم که از آن استفاده کرده باشید. (اگر استفاده کردید حتما نظرتون درباره آن را برایمان کامنت کنید) در هر صورت اینجا می خواهیم برترین سیستم های مدیریت محتوا را معرفی کنیم نه اینکه بخواهیم معروف ترین ها را برشماریم.

تایپو 3 جزو اون دسته از CMS های خاص و حرفه ای است که برای طراحی سایت شرکتی بسیار مناسب است. وقتی هم صحبت از شرکت می کنیم اینجا منظورمان یک شرکت خاص و بزرگ با امکانات پیچیده است. تایپو 3 اختصاصا بر روی مدیریت محتوا تمرکز دارد و می توان گفت در بین CMS هایی که نام بردیم برای مدیریت صرفا محتوا از همه مناسب تر است. این سیستم مدیریت محتوا تقریبا برای همه چیز هم یک افزونه (اینجا به نام Extension) دارد و از این نظر هم مشکلی بوجود نمی آورد. این CMS مشتری خاص خودش را دارد و پیشنهاد می شود قبل از استفاده از آن درباره امکاناتش حتما تحقیق کنید.

مگنتو (Magento)

دیگه کم کم داریم آرام آرام به CMS های مختص به کار های خاص نزدیک می شویم. یکی از همین CMS ها هم که مختص به طراحی سایت فروشگاهی می باشد هم مگنتو می باشد که توسعه دهنده آن هم شرکت نام آشنای Adobe است.

مگنتو هر چیزی را که از یک سایت فروشگاهی بخواهید به شما می دهد که کمترین آن ها هم مدیریت فروش و مدیریت محصولات است. امکانات این CMS برای سایت های فروشگاهی بی شمار است. پیشنهاد می شود اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای داشته باشید، در کنار ووکامرس وردپرس، نگاهی هم به این CMS داشته باشید.

سیستم های مدیریت محتوا

سرندیپیتی (Serendipity)

اسمش آشناست مگه نه؟ سرندیپیتی جزو آن دسته از سیستم های مدیریت محتوایی محسوب می شود که برای بلاگر ها طراحی شده است. ( در کل بخواهیم بگوییم هر نوع کاری برای خودش یک سیستم مدیریت محتوای آشنا و گمنام دارد)

سرندیپیتی یکی از سبک ترین و یوزر فرندلی(کاربر پسند) ترین سیستم های مدیریت محتوا محسوب می شود. این سبکی هم باعث شده است که به شدت به کار بلاگر هایی بیاید که صرفا می خواهند محتوا تولید کنند و کار پیچیده ای نمی خواهند در سایت خودشان انجام دهند.

در آخر بهترین سیستم مدیریت محتوا چیست؟

پاسخ به این سوال هم ممکن است و هم غیر ممکن. احتمالا تا الان هم متوجه شدید که وردپرس همیشه به عنوان بهترین برشمارده شده و باقی CMS ها را هم با وردپرس مقایسه می کنند. اما یادتان باشد که هر خدمت و هر فعالیتی برای خودش CMS مخصوص خودش را دارد و باقی موارد هم بستگی به مهارت، کارکرد و در نهایت علاقه شخصی کاربر دارد که می خواهد کدام CMS را برای سایت اش انتخاب کند. پیشنهاد تابان شهر همیشه به شما وردپرس است اما باز هم به هیچ عنوان قصد زیر سوال بردن دیگر سیستم های مدیریت محتوا را نداریم. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

همین حالا برای راه اندازی سایتتان اقدام کنید

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *