.

طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟ 9 قدم اصلی طراحی سایت

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

دقت کردید اگر شما در یک کاری متخصص باشید، و البته آن کار هم خیلی پردرآمد باشد، همه از شما می پرسند که از کجا شروع کرده اید؟ این موضوع به این خاطر است که آدم ها فکر می کنند که همه چیز یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد. در حالی که گاهی یادگیری برای هرکسی می تواند متفاوت باشد و پایان، باور کنید، هیچ پایانی برای یادگیری وجود ندارد. حال اگر سوال شما این است که طراحی سایت از کجا شروع کنم ، باید به شما بگوییم که شما ممکن است طراحی سایت را از هرجایی شروع کنید اما همیشه یک نقطه مناسب تری وجود دارد. پس ما نیز قرار است در 9 قدم این نقاط را به شما توضیح دهیم و البته که یادتان باشد، در نهایت بعد از این 9 قدم هم آموزش تموم نمی شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

در پاسخ به این سوال که طراحی سایت از کجا شروع کنم ، باید به شما بگوییم که شروع طراحی سایت ساده است. باز هم اشتباه نگیرید، منظور ما شروع برنامه نویسی نیست و ما قرار نیست اینجا درباره برنامه نویسی صحبت کنیم. یادتان باشد که طراحی سایت یک موضوع کاملا جدا از برنامه نویسی و جدا از حتی توسعه سایت است. در مقالات قبلی بار ها به شما درباره تفاوت های طراحی سایت و توسعه سایت گفته بودیم. در اینجا هم فقط این نکته را بدانید که تمرکز ما روی طراحی سایت است. پس اگر سوال شما این است که طراحی سایت از کجا شروع کنم ، ما می توانیم پاسخگوی شما باشیم و اگر می خواهید برنامه نویسی را شروع کنید، کافیست فقط یک سر به سایت W3Schools بزنید و از آنجا اطلاعات لازم را کسب کنید. پس در ادامه همراه ما باشید.

طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟ از این 9 قدم شروع کنید

فهمیدن مفاهیم کلیدی طراحی بصری

قبل از هرچیز، اگر سوال شما این است که طراحی سایت از کجا شروع کنم باید با مفاهیم اصلی طراحی بصری یا ویژوال دیزاین (Visual Design) آشنا بشوید. پس اول از همه ما نیز به این مفاهیم می پردازیم.

Line

هر حرف، بوردر و لی اوت از لاین هایی تشکیل شده است که ساختار بزرگتر را می سازند. یادگیری طراحی سایت به معنی فهمیدن کارایی لاین ها و ساخت ترتیب و تعادل بین آن ها می باشد.

Shapes

شما در طراحی سایت باید اشکال یا همان Shape ها را بشناسید. اشکالی مانند مربع ها، دایره ها و مثلث ها که می دانیم که درباره آن ها آگاهی دارید، اما مفهوم آن ها و اینکه در چه زمینه هایی باید استفاده بشوند متفاوت است. اشکال، خودشان برانگیزاننده احساسات هستند و شما باید بدانید که در هر بخشی باید از چه شکلی استفاده کنید. برالی مثال، دایره بیشتر برای دکمه هاست و مثلث بیشتر برای تاکید روی یک موضوع خاص.

Texture

ما از طریق تکسچر ها است که می توانیم المان ها را ظریف یا خشن کنیم. تکسچر ها برای هرکدام از المان ها متفاوت است و دانستن این مفهوم در طراحی سایت مهم است.

Color

بله شما رنگ ها را می شناسید و مفهوم آن را هم می دانید اما درباره تاثیر آن ها در طراحی سایت خبر دارید؟ بیش از این درباره مهم بودن رنگبندی توضیحی نمی دهیم و در عوض شما را به مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت سایت خودمان راهنمایی می کنیم که با خواندن آن می توانید اطلاعات بسیار زیادی را بدست بیاورید.

Grids

گرید ها در حال حاضر بسیار در طراحی سایت ریشه دوانده اند. شما با گرید ها می توانید عملکرد نظم دادن به تصاویر، متون و المان های دیگر را در طراحی سایت انجام بدهید. برای ساختار بندی لی اوت های طراحی سایت شما باید از گرید ها استفاده کنید.

دانستن پایه های HTML

معمولا افراد وقتی می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند از HTML شروع می کنند و کسانی که می خواهند طراحی سایت را شروع کنند، در قدم دوم از HTML شروع می کنند. شما به عنوان یک طراح سایت باید این زبان مارک آپ را بلد باشید. در واقع این زبان مارک آپ نویسی است که با کد های خاص خودش، تصاویر، نویگیشن ها و دیگر المان ها را به اجرا در می آورد. HTML تمام آن چیزی است که یک سایت را به سادگی طراحی می کند و برای یادگیری پایه های آن می توانید از سایت W3schools کمک بگیرید. این بهترین راه برای یاد گرفتن پایه های HTML است.

فهمیدن CSS

CSS یا Cascading Style sheets از آن دسته مفاهیمی نیست که مانند HTML لازم باشد فقط پایه های آن را بدانید. شما باید یک آشنایی متوسطی با CSS داشته باشید. به این خاطر که CSS اصل آن چیزیست که یک طراح سایت نیاز دارد. کار هایی مانند تغییر استایل فونت ها، انتخاب رنگ ها و ساخت گرید ها با CSS انجام می شود.  شما باید لیست اتریبیوت ها و در کل کلاس های CSS را بدانید و بدانید که چگونه باید کلاس های CSS را با یکدیگر ترکیب کنید. اینکه شما متوجه بشوید که CSS چگونه کار می کند، پایه های یادگیری طراحی سایت است.

یادگیری پایه های تجربه کاربری یا UX

اگر سوال شما این است که طراحی سایت از کجا شروع کنم ، باید به شما بگوییم بد نیست که کمی از شناخت مخاطب و کمی روانشناسی نیز شروع کنید. چند تا چیز است که شما باید در این بخش یاد بگیرید و همه آن ها، برای این است که شما بدانید که چگونه باید در خدمت مخاطب خودتان باشید. شما باید بدانید پرسونای مخاطب شما کیست، ساختاربندی اطلاعات را باید بلد باشید که چگونه باب میل مخاطب باشد، باید بدانید که مخاطب می خواهد چه مسیری را در سایت شما طی کند و بلد باشید که چگونه باید نمونه اولیه سایت خودتان را بسازید و آن را به اجرا بگذارید. تمامی این ها باعث می شوند که شما بتوانید سایتی طراحی کنید که مخاطب پسند باشد و امکان این وجود داشته باشد که مخاطب، تبدیل به یک مشتری بشود.

با UI یا رابط کاربری آَشنا بشوید

رابط کاربری هم از آن دسته چیز هاییست که وقتی می پرسید طراحی سایت از کجا شروع کنم ، در پاسخ می آید. رابط کاربری به شما کمک می کند که شما بدانید که چه المان هایی باید در سایت وجود داشته باشد و چگونه کاربر می تواند به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه یک مثال ساده از رابط کاربری بزنیم، بگذارید به یک سری موارد آشنا اشاره کنیم. دکمه های ضبط ماشین شما و صفحه نمایشگر کوچک آن، یک رابط کاربری است. دکمه های خودپرداز بانک، یک رابط کاربری به حساب می آید. در یک سایت هم، تمام آن چیزی که شما در سایت مشاهده می کنید، رابط کاربری است و مسلما باید به بهترین شکل طراحی شود.

شما باید بدانید که یک رابط کاربری باید چگونه باشد که کاربر به راحتی کارش را در سایت شما شروع کند، اینکه رابط کاربری چگونه باید به ساده ترین شکل ممکن باشد که پیچیدگی ای نداشته باشد و در کل اینکه رابط کاربری آن چیزی باشد که خود مخاطب بخواهد که دوباره به سایت شما برگردد.

فهمیدن پایه های ساخت لی اوت ها

در مقالات قبلی در رابطه با لی اوت های طراحی سایت صحبت کردیم و شما نیز باید برای شروع طراحی سایت، اهمیت لی اوت ها را بدانید. در بحث لی اوت ها شما باید با مفاهیمی مانند مفهوم Z-patter و F-pattern نیز آشنا باشید که هرکدام از آن ها بر پایه موارد خاصی می باشد. یادتان باشد، این لی اوت ها هستند که باعث می شوند سایت شما تبدیل به یک سایت جذاب و چشمگیر بشود.

درباره تایپوگرافی اطلاعات داشته باشید

یکی از پاسخ ها به اینکه طراحی سایت از کجا شروع کنم این است که شما باید حتما درباره تایپوگرافی اطلاعات لازم را داشته باشید. اگر می خواهید طراحی سایت را بلد باشید، باید بدانید که تایپوگرافی به چه صورت است و باید متن ها فونت های مناسب طراحی سایت را بشناسید. در حال حاضر دو تا از بهترین تایپ فیس ها برای تایپوگرافی سایت ها Serif و Sans serif است که شما می توانید برای طراحی سایت از آن ها نیز استفاده کنید. شما همچنین باید تایپوگرافی سایت خودتان را بر اساس خواست و سلیقه پرسونای مخاطب خودتان طرح ریزی کنید.

دانش خودتان را به نمایش بگذارید

در مرحله یکی مانده به آخر یادگیری طراحی سایت، شما باید شروع به طراحی سایت کنید. هنر خودتان را به نمایش بگذارید و سعی کنید که تنها به صورت تئوری عمل نکنید. تمام آن چیز هایی که یاد گرفتید را به کار ببندید و شروع به طراحی سایت کنید. حتی اگر سایت شما بد از آب در آمد هم مشکلی ندارد و مطمئن باشید تا شروع به کار نکنید، هرگز طراحی سایت را یاد نمی گیرید. پس تمام این مراحلی که به شما گفتیم را مو به مو اجرا کنید و سعی کنید که از دیگران در رابطه با سایت هایی که طراحی می کنید نظر خواهی کنید. البته، زمانی شما می توانید کامل طراحی سایت را یاد بگیرید که مرحله آخر را نیز به خوبی اجرا کنید و آن چیز هایی که لازم است را انجام بدهید.

یک معلم یا منتور داشته باشید

بد نیست که در پروسه یادگیری طراحی سایت حتما یک شخص حرفه ای هم روی کار شما نظارت داشته باشد. آن ها نه تنها تمام مراحل قبلی را طی کرده اند، بلکه احتمالا سال ها دارند در این زمینه کار می کنند و به کسب درآمد نیز دست یافته اند. برای همین هم بد نیست که از دانش این افراد استفاده کنید تا به حد زیادی کارتان را پیشرفت دهید و بتوانید طراحی سایت بهتری داشته باشید. البته این موضوع را هم به شما بگوییم که اینکه شما این کار را تنهایی هم یاد بگیرید عالی است و اتفاقا اینطوری حتی می تواند بهتر هم باشد. ولی اینکه یک منتور در کنار شما باشد و به شما کمک کند که پروسه یادگیری را بهتر پیش ببرید، می تواند تا حد زیادی به کار شما کمک کند و نتیجه بهتری هم حاصل بشود.

سخن پایانی

پاسخ اینکه طراحی سایت از کجا شروع کنم را به شما دادیم و از اینجا به بعد دیگر همه چیز به شما بستگی دارد. یادتان هم باشد که مسیری که ما برای شما شرح دادیم، تنها مسیر یادگیری طراحی سایت نیست و همه چیز به خلاقیت شما هم بستگی دارد. تنها چیزی که شما برای طراحی سایت لازم دارید، تلاش، پشتکار، حوصله و از همه مهمتر، علاقه قلبی است. این موارد بسیار می توانند به شما کمک کنند که بهتر طراحی سایت را یاد بگیرید و خودتان هم از آن نتیجه بهتری دریافت کنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم در پروسه یادگیری طراحی سایت به شما کمک کنیم. امیدواریم که روزی برسد که همین سوال شما را، یک نفر دیگر از خود شما بپرسد و این شما باشید که تبدیل به منتور او بشوید.

منبع:

Webflow

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *