.

جوملا چیست و طراحی سایت با آن چگونه است؟

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

 طراحی سایت با جوملا

تکنیک سینماگراف در طراحی سایت

 جوملا یک سیستم خوب برای مدیریت محتوای سایت به شمار می آید. این سرویس رایگان است و همه میتوانند از آن استفاده کنند؛ طراحی سایت با جوملا کار پیچیده ای نیست و حتی مبتدیان هم میتوانند با آن یک وبسایت طراحی کنند ، البته برای طراحی های حرفه ای ، فرد باید دانش و تجربه بیشتری داشته باشه. طراحی سایت با جوملا مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت پس تا اخر این مقاله با تابان شهر همراه باشید.

جوملا چیست؟

جوملا همانند وردپرس یک (CMS (content management system است که در فارسی به آن سیستم مدیریت محتوا میگویند؛ طراحی سایت جوملا این روز ها طرفداران زیادی دارد. زبان برنامه نویسی جوملا هم مثل وردپرس PHP است و برای دیتابیس هم از MySQL استفاده میکند تا بتواند مدیریت و دریافت محتوا را هم از نظر ادمین سایت و هم از نظر کاربر آسانتر کند. جوملا از ابتدای تاسیسش به فکر توسعه بستر خود بوده و از سال 2005 تا کنون جوایز زیادی را برده که از مهم ترین آنها میتوان به جایزه بهترین سیستم مدیریت محتوا یاد کرد که جوملا 3 بار موفق به دریافت آن شده است. از جمله سایت های مطرح که با جوملا طراحی شده اند میتوان به هاروارد ، iHop و MTV اشاره کرد. مجموعه گسترده تکنولوژی های یکپارچه مدیران سایت ها و دولوپر ها را ترغیب به طراحی سایت با جوملا کرده است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از جوملا به سایت joomla.org سر بزنید.

چرا از جوملا استفاده می کنیم؟

یکی از اصلی ترین تفاوت های جوملا با یک سری از رقبایش این است که جوملا رایگان است. جوملا یک CMS کامل است و طراحی سایت با جوملا آسان، ارزان و راه انداری آن سریع است. البته اگر شما بخواهید قالب آماده برای جوملا تهیه کنید باید کمی هزینه کنید که آن هم مبلغ خیلی بالایی نیست.طراحی سایت با جوملا به صورت Open Source (منبع باز) است. یعنی شاید شما در ابتدا وقتی آن را راه اندازی کردید شگفتی خاصی در آن مشاهده نکنید اما دست شما برای توسعه آن کاملا باز است و میتوانید از صفر یک وبسایت حرفه ای طراحی کنید بدون نیازبه حتی یک خط کد نویسی! البته شما برای موارد بسیاری به افزونه ها نیاز دارید که باید آنها را نصب کنید. نصب این افزونه ها هم کار بسیار راحتی است و شما میتوانید از مخزن جوملا به راحتی این افزونه ها را نصب کنید الیته باید این نکته را در نظر داشته باشید که ورژن CMS شما چند است و آیا قالبی که دارید از آن افزونه پشتیبانی میکند یا خیر.جوملا طیف گسترده ای از کسب و کار ها را در بر میگرد و هر کس با هر کسب و کاری میتوانید یک وبسایت با جوملا بسازد. وبسایت های بسیاری مانند وبسایت های سازمانی ، شرکتی، آموزشی، مارکتینگی، و… با جوملا طراحی شده اند.

مزایا و معایب طراحی سایت با جوملا

جوملا در کنار مزیت های بسیاری که دارد معایبی هم دارد. در واقع این طبیعی است چون جوملا یک سرویس سایت ساز است و در همه این سرویس ها ایراداتی دیده میشود. طراحی سایت با جوملا شاید ساده باشد اما برای استفاده های خاص شما نمیتوانید از جوملا استفاده کنید در کل شاید هیچ سایت ساز آنلاین و سیستم مدیریت محتوا نتواند نیاز شما را بر طرف کند و شما برای بر طرف کردن آن احتیاج به طراحی سایت اختصاصی داشته باشید. به شما طراحی سایت با mcv را نیز پیشنهاد میکنم البته اغلب کسب و کار ها میتوانند در ابتدای عمل از CMS هایی همچون وردپرس، جوملا و… استفاده کنند.
و اینکه در ادامه این مبحث حتما مقاله معرفی برترین سیستم های مدیریت محتوا را نیز مطالعه نمایید

در ادامه به صورت جزئی تر به مزایا و معیب جوملا خواهیم پرداخت.

پشتیبانی کردن از زبان فارسی

جوملا از ابتدای تاسیسش به فکر جهانی شدن بود و از همان آغاز خواست تا از همه جا افراد بتوانند با این سیستم کار کنند و احساس راحتی داشته باشند به همین دلیل جوملا از اول از همه زبان ها پیشتبانی میکرد. البته قبل از آن جوملا یک سرویس لوکال بود به اسم مامبوکه در سال 2001 تاسیس شد اما به علت فراز و فرود ها تغیرات اساسی در خود ایجاد کرد و نام خود را به جوملا تغیر داد.

پلاگین ها و ماژول های رایگان

پلاگین (افزونه) ها ابزار هایی هستند که شما میتوانید آنها از مخزن جوملا یا سایت های ارائه دهنده بر روی سرور خود نصب کنید. این پلاگین ها به ما قابلیت هایی میدهد که به طور پیشفرض در سایت آن امکان وجود ندارد. به عنوان مثال بدون نصب ماژول و یا افزونه مرورگر نمیتواند سایت ما را کش کند و برای اینکار باید افزونه نصب کنیم ، البته همه افزونه ها رایگان نیست و افزونه غیر رایگان هم داریم برخی از افزونه ها هم رایگان هستند اما برای ارائه امکانات و دسترسی بیشتر از شما مبلغی میخواهند.

امکان نصب قالب رایگان

در طراحی سایت با جوملا هم شما میتوانید به مانند وردپرس در کنار اینکه میتوانید از ابتدا خودتان همه چیز را طراحی کنید میتوانید از قالب مشخصی برای وب سایتتان بهره ببرید، این قالب ها بخش های زیادی را در خود دارند و شما احتیاج به طراحی خیلی از بخش ها را ندارید و اگر به شخصی سازی یا سفارشی سازی نیاز دارید میتوانید انها را ویرایش کنید. علاوه بر این اگر بخواهید بدون قالب پیش بروید باید وقت بیشتری صرف کنید و شاید احتیاج به دانش کد نویسی داشته باشید اما قالب آماده این دردسر ها را ندارد. جوملا هم به مانند وردپرس قالب های آماده زیادی دارد که قطعا امکانات قالب های پولی را ندارند.

قابلیت ایجاد سایت فروشگاهی

امکان تبدیل سایت به سایت فروشگاهی در طراحی سایت با جوملا وجود ندارد و شما برای اینکار احتیاج به نصب ماژول و افزونه دارید که خود جوملا آنها را دارد و شما میتوانید نصب کنید. پس از تبدیل سایت به یک وبسایت فروشگاهی شما میتوانید که به وسیله همین افزونه ها محصولاتتان را هم در سایت بارگذاری کنید برای اضافه کردن ویژگی های محصول هم این افزونه ها به شما کمک میکنند.

قابلیت ایجاد سایت فروشگاهی

به دلیل اینکه جوملا در بین سایت های بزرگ طرفداران زیادی دارد و رایگان بودن آن و open source بودن آن باعث شده تا هکر ها از این فرصت استفاده کنند.با کمی تحقیق میتوانیم پی ببریم خیلی از سایت هایی که هک میشوند توسط CMS هایی همچونوردپرس و جوملا طراحی شده اند اگر دلیل آن را هم بررسی کنید پی خواهید برد بخاطر یک باگ در پلاگین (غالبا رایگان) و یا مشکل از خود قالب آن سایت است. در کل این سایت ها پتانسیل هک شدن را دارند و شما باید در نصب ماژول های سایت با دقت عمل کنید و از امنیت آن اطلاع دقیق پیدا کنید

سخن آخر

در این مقاله با طور جامع به CMS جوملا پرداختیم و جوانب طراحی سایت با جوملا را با هم بررسی کردیم. خیلی از افراد درگیر مقایسه جوملا و وردپرس هستند و ، هر دوی این ها سرویس های قوی ای هستند اما با یکدیگر کمی تفاوت دارند، میتوان گفت جوملا کمی تخصصی تر از وردپرس است و طراحی سایت با جوملا کمی بیشتر زمان ببرد پس به شما پیشنهاد میکنیم در مورد انواع فریم ورک های طراحی سایت بیشتر مطالعه نمایید، اما خب جوملا هم مزیت های خود را دارد و خبلی از افراد آن را به وردپرس ترجیح میدهند. شما هم اگر به یک وبسایت حرفه ای فکر میکنید که سختی آنچنانی و هزینه بالایی نداشته باشد ، جوملا میتواند یک گزینه مناسب برایتان باشد.

“همین حالا برای طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن اقدام کنید!”

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *