.

طراحی سایت با گوشی ، از توهم تا واقعیت!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

دقت کردید یک سری سوال ها هستش که مطرح کردن آن ها همیشه با خجالت همراه است؟ نه اینکه آن سوال ها شرم آور و بد باشند، بلکه یک سری سوال ها هستند که ممکن است مطرح کردن آن ها وجهه علمی ما را زیر سوال ببرد. سوال هایی که می دانیم احتمالا پاسخشان باید “قطعا خیر!” یا “ابدا!” باشند اما هنوز امیدی داریم که کسی به این سوال ها در نهایت پاسخ “بله” بدهد. اینکه آیا طراحی سایت با گوشی امکان پذیر هست یا خیر، یکی از همین سوال ها به حساب می آید. شما می توانید ما را امین خودتان بدانید و ما به هیچکس نخواهیم گفت که شما این سوال را پرسیده اید. اتفاقا جواب آن هم قطعا، “قطعا خیر!” نیست و اینطور نیست که این موضوع کاملا غیر ممکن باشد. برای اینکه منظور ما را دقیق تر متوجه شوید، در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

طراحی سایت با گوشی

طراحی سایت با گوشی

بیایید چند قدم بریم عقب تر و اول از همه درباره یک موضوع خاصی صحبت کنیم. قبل از اینکه وارد بحث طراحی سایت با گوشی بشویم، لازم است که منظور خودمان از “طراحی سایت” را کاملا روشن کنیم. درست است که به مجموعه کار هایی که برای طراحی، توسعه و لانچ کردن یک سایت انجام می دهند، طراحی سایت می گویند، اما این صرفا یک اصطلاح است. ساخت یک سایت، بخش های مختلفی دارد و شامل طراحی سایت، توسعه سایت، تولید محتوا، تنظیمات سرور، سئو سایت و … می شود. پس در نتیجه اینکه ما طراحی سایت انجام بدهیم با اینکه توسعه سایت انجام بدهیم کاملا متفاوت است. اما ما در اینجا فرض را بر این می گیریم که وقتی می خواهیم درباره طراحی سایت با گوشی صحبت کنیم، منظورمان به طور کلی، ساخت یک سایت با گوشی است اما در ادامه بخش های مختلف آن را توضیح می دهیم.

چرا این مقدمه را گفتیم؟ برای اینکه متوجه بشویم که دقیقا قرار است ما با گوشی موبایل خودمان چه کاری انجام بدیم که به ساخت یک سایت منجر بشود. آیا می خواهیم طرح یک سایت را با گوشی تنظیم کنیم؟ کدنویسی سایت را قرار است با گوشی موبایل انجام بدهیم؟ قرار است از ابزار یا اپلیکیشن خاصی برای طراحی سایت با گوشی استفاده کنیم؟ قرار است دققا چه کاری انجام بدهیم؟ برای کسانی که دنبال جواب کوتاه آمده اند، در ادامه پاسخ صریح و محکمی برای شما آماده کرده ایم تا خیال همه شما را راحت کنیم. اما برای کسانی که کنجکاو تر هستند، توضیح می دهیم که چگونه می شود یک سایت را حداقل تا حدودی در گوشی موبایل طراحی کرد و آن را پیاده سازی کرد. پس در ادامه همراه ما باشید که پاسخ ها را بدست بیاوریم.

همه چیز در مورد طراحی سایت با گوشی

آیا طراحی سایت با گوشی امکان پذیر است؟

نه خودمان را قرار است گول بزنیم، نه خدایی نکرده قصد داریم که شما را گمراه کنیم. پس بگذارید از همین حالا به شما بگوییم که خیر، طراحی سایت با گوشی عملا امکان پذیر نیست و اگر هم امکان پذیر باشد، اصلا چیز خوبی قرار نیست از آب دربیاید. دقت کنید که ما داریم درباره “ساخت سایت با گوشی” صحبت می کنیم. یک لحظه تصور کنید که یک برنامه نویس، با آن لباس هودی مخصوص اش به جای اینکه جلوی لپ تاپ نشسته باشد و با صورتی جدی در حال کد زدن برای طراحی یک سایت باشد، یک گوشی موبایل دستش گرفته است و دارد در یک ادیتور موبایل کد می زند. صحنه عجیبی نیست؟ همانقدر که این صحنه عجیب است، ساخت سایت با گوشی نیز عجیب است. پس بهتر است که این کار را انجام ندهیم و برای ساخت سایت به دنبال PC یا لپ تاپ بگردیم.

حالا شما بیایید تصور کنید که یک طراح بخواهد طرح یک سایت را روی گوشی موبایل پیاده سازی کند. قرار هم نیست که صرفا طرح ریسپانس آن روی گوشی موبایل را به شما نشان بدهد، خیر، قرار است خود عمل طراحی سایت را با گوشی موبایل انجام بدهد و طرح سایت را کاملا با گوشی موبایل ترسیم کند. ابزار مناسبی برای این کار هست؟ اگر هم باشد، آیا یک طراح حرفه ای از آن استفاده می کند؟ اگر هم استفاده کند، نتیجه چیز خوب و درستی از آب در می آید؟ پاسخ تمامی این سوالات خیر است. اما یک طراح، می تواند یک صفحه طراحی را با گوشی اش باز کند و یک سری المان را در آن قرار بدهد و مثلا یک سایت طراحی کند. پس برای رفع تکلیف می شود این کار را انجام داد، اما برای طراحی حرفه ای چه؟ پاسخ، خیر می باشد.

حالا واقعا راهی برای ساخت سایت با گوشی وجود دارد؟

اگر از آن هایی باشید که دنبال جواب سریع هستید، در دو پاراگراف بالا پاسخ خود را گرفته اید و دیگر در حال حاضر دارید به دنبال یک لپ تاپ می گردید. اما اگر هنوز در حال خواندن این مقاله هستید، باید ضمن تشکر از شما، حتما این موضوع را ذکر کنیم که ما تلاش خودمان را می کنیم که به شما بگوییم حداقل از چه راه هایی می شود تا حدودی به طراحی سایت با گوشی دست پیدا کرد. این راه ها در نهایت همگی به یک سری سایت بسیار ساده و دم دستی ختم می شوند که اصلا فکرش را نکنید که بخواهید با آن سایت ها کاری انجام بدهید، برندسازی کنید و یا حتی خرید و فروش های کوچک انجام بدهید. این سایت ها را شما صرفا می توانید تاسیس کنید تا یک دستگرمی کوچک به حساب بیایند.

طراحی سایت با سایت ساز ها

درباره سایت ساز ها قبلا صحبت کرده ایم و خصوصا بیشتر از همه می خواستیم بگوییم که طراحی سایت رایگان که این سایت ساز ها نوید آن را می دهند، چیزی نیستش که بتواند در نهایت شما را به موفقیت برساند و فقط در حد سایتی برای یادگیری چگونگی مدیریت یک سایت هستند. پس همانطور که شما می توانید وارد این سایت ساز ها بشوید و در محیط پنل آن ها سایت خودتان را در لپ تاپ یا PC طراحی کنید، این کار را با گوشی موبایل هم می توانید انجام بدهید. می توانید وارد یکی از سایت های WIX یا Weebly بشوید و با گوشی موبایل خودتان المان های سایت را در جایی که می خواهید قرار دهید و در نهایت سایت خودتان را بسازید. امکانات این سایت ساز ها بسیار محدود است و دست شما را برای خلاقیت باز نمی گذارند.

البته که حتی طراحی سایت با این نوع سایت ساز ها نیز با PC و لپ تاپ راحت تر است و بهتر انجام می شوند. همچنین پیشنمایش سایت شما نیز در PC و لپ تاپ همیشه جلوی چشمان شماست و می توانید نتیجه کار را ببینید. در حالی که در گوشی موبایل هم صفحه کوچک است و نمی شود که پیشنمایش به خوبی نمایان شود، هم اینکه واقعا زحمت می خواهد که با هر بار اضافه کردن یک المان جدید، صفحه را عوض کنید و وارد صفحه پیشنمایش بشوید. پس با وجود اینکه ما این را طراحی سایت با گوشی را پیشنهاد نمی کنیم، ولی به هر حال راهی هست که وجود دارد و می توانید از آن استفاده کنید.

کد زنی با ادیتور های گوشی

این موضوع سعی کنید بین خودمان بماند و اگر هم آن را پیش یک برنامه نویس سایت مطرح کردید، حتما بعد آن با صدای بلند بخندید که متوجه بشود که شوخی کرده اید. طراحی سایت با گوشی هم که باشد، نیازمند کد زنی می باشد و احتمالا شما باید این کد زنی را در یک ادیتور برای گوشی موبایل انجام بدهید. بله، اگر کافه بازار، گوگل پلی و اپ استور را بگردید، احتمالا یک ادیتور برای کدنویسی سایت پیدا خواهید کرد. اما کار کردن با این نوع ادیتور ها در گوشی موبایل آنقدر سخت است که واقعا نزدیک به یک شوخی عجیب می باشد. اما به هر حال این ادیتور های می توانند برای ویرایش کردن بخشی از کد های سایت مناسب باشند اما مسلما برای ساخت یک سایت، اصلا مناسب نیستند.

طراحی نمونه اولیه سایت با گوشی

این یکی را هم هرگز پیش یک طراح مطرح نکنید که حتی شوخی آن هم قشنگ نیست. طراحان سایت کلی هزینه برای امکانات طراحی و هنرشان می کنند و اصلا خوششان نمی آید که به آن ها بگوییم آن کار ها را با گوشی موبایل نیز می توانند انجام دهند. خیر، واقعا طراحی سایت با گوشی امکان پذیر نیست و اینکه شما بتوانید طرح کلی یک سایت را با گوشی موبایل پیاده سازی کنید، عملا نزدیک به غیر ممکن است. شاید بعد ها در آینده این امکان برای ما بوجود بیاید، اما همچنان این موضوع چیزی نیست که رد حال حاضر قابل اجرا باشد.

چرا طراحی سایت با گوشی غیر ممکن است؟

باز هم به شما می گوییم که در این دنیا، هیچ چیز غیر ممکن نیست و لااقل هیچ چیز “غیر ممکن” نمی ماند. اما موضوع طراحی سایت با گوشی حتی اگر ممکن هم باشد، نیازی واقعا به انجام و پیاده سازی آن نیست. چرا وقتی راه های بهتر وجود دارند، ما بخواهیم سخت ترین راه را برای این کار انتخاب کنیم؟ شاید پیش خودتان تصور کنید که جالب می شود اگر بشود طراحی سایت با گوشی را انجام داد اما بگذارید خیالتان را باز هم راحت کنیم که آن سایتی که با گوشی موبایل طراحی می شود، نه ساختار درست و خوبی دارد، نه به راحتی می توان برای آن تولید محتوا کرد، نه پنل خوبی روی آن سوار می شود، نه می شود موارد تکنیکال آن را مدیریت کرد و عملا یک چیزی است که صرفا در فضای وب وجود دارد.

برای اینکه شما بتوانید یک سایت خوب طراحی کنید، لازم دارید که پیشنمایش آن را ببینید، احاطه کامل روی تمام ابعاد آن داشته باشید، فضای مانور در اختیار شما باشد، جایی برای آزمون و خطا داشته باشید، بتوانید به راحتی عیب یابی و دیباگ کنید و در نهایت جایی را داشته باشید که بتوانید سایت خودتان را پیاده سازی کنید. مواردی که در طراحی سایت با گوشی وجود ندارند و فعلا امکانشان در دسترس نیست.

سخن پایانی

در این مقاله خواندیم که با وجود اینکه طراحی سایت با گوشی امکان پذیر است و می شود ساخت سایت با گوشی را انجام داد، اما ارزشش را ندارد که وقت و انرژی خودمان را روی آن بگذاریم. همین حالا اگر شما با جست و جوی انگلیسی هم دنبال روش های آن بگردید، در نهایت شاید یک سری ویدیوی یوتیوب پیدا کنید که با عناوین جذاب بخواهند شما را دعوت کنند تا ویدیو هایشان را نگاه کنید. در حالی که در نتایج معتبر تر، تمرکز روی ریسپانسیو سایت برای موبایل و طراحی Mobile-first می رود که اصلا به چیزی که مقصود شماست ربطی پیدا نمی کنند. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به خوبی این موضوع را روشن کنیم و امیدواریم که به خوبی توانسته باشیم پاسخ سوالات شما را بدهیم. از همراهی شما متشکریم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *