.

12 باید و نباید برای طراحی صفحه اصلی سایت

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

خانه همیشه بوی آشنایی می دهد. برای همین همیشه می گویند هیچ جا خانه خود آدم نمی شود. طراحی و دیزاین خانه از هر چیز دیگری برای ما مهمتر است و هر جا هم که باشیم آخر به همان جایی که به آن خانه می گوییم برمی گردیم. مهم نیست خانه کجاست، مهم این است آن جاییست که بیش از هرچیز می خواهیم که باشیم. صفحه اصلی سایت ما حکم خانه سایت ما را دارد. برای همین طراحی صفحه اصلی سایت بسیار مهم است. برای همه این موضوع واضح است که هرچقدر یک سری صفحه ها در سایت ما بیش از هر چیز برای ما مهم باشد، صفحه اصلی سایت یا Homepage سایت ماست که هویت اصلی سایت ما را تشکیل می دهد. برای اینکه بیشترین وسواس و دقت باید روی این صفحه باشد، چند نکته برای طراحی این صفحه آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

طراحی صفحه اصلی سایت

طراحی صفحه اصلی سایت

مهمترین مورد در طراحی سایت را می توان طراحی صفحه اصلی سایت دانست. همانطور که گفتیم صفحه اصلی سایت همانطور که از اسمش هم پیداست، اصلی ترین صفحه و نماینده اصلی سایت و کسب و کار ما به شمار می رود. همین حالا تصور کنید وقتی اسم طراحی سایت می آید، شما یاد کدام یک از صفحات سایت ها می افتید؟ به احتمال زیاد نه یک صفحه بلاگ تو ذهنتان می آید، نه تماس با ما و نه دیگر صفحات سایت که آن ها هم جزوی از طراحی سایت محسوب می شوند. بلکه شما اول از همه ذهنتان به سراغ صفحه Homepage می رود و انتظار دارید که وقتی درباره یک سایت و طراحی آن صحبت می کنیم، بیشتر تمرکز ما روی این بخش باشد. حال اینکه طراح سایت روی این صفحه از چه خلاقیت هایی استفاده کند بستگی به مهارت او دارد.

در این مقاله ما به سراغ چند نکته برای “طراحی صفحه Homepage” رفته ایم. در واقع قرار است هم به شما بگوییم که دقیقا چه مواردی را در صفحه اصلی باید قرار دهید و در نهایت هم برای هر مورد اشاره می کنیم که چه کار هایی را درباره آن باید انجام دهید و چه کار هایی را نباید در دستور کار قرار دهید. طراحی صفحه اصلی سایت کار ساده ای نیست، به این خاطر که هرچقدر هم که بخواهیم دیگر صفحات سایتمان را از سایت های دیگر الهام بگیریم، صفحه اصلی سایت ما باید کاملا طراحی یونیک و منحصر به فردی داشته باشد. این صفحه قرار است خانه ما باشد و با آن از میهمان ها (بازدید کنندگان سایت) پذیرایی کنیم. پس مسلما دوست داریم که میهمان ما خانه ما را تمیز و مرتب ببیند و در آن احساس راحتی داشته باشد تا باز هم به آن سر بزند.

نکاتی برای طراحی صفحه اصلی سایت

داشتن یک طراحی صفحه اصلی سایت زیبا و جذاب کافی نیست. صفحه اصلی سایت باید کارکرد های درستی هم داشته باشد. بگذارید اینطوری به شما بگوییم که طراحی صفحه Homepage باید بهترین باشد، شاخص باشد و واقعا آن چیزی باشد که به آن افتخار کنید. برای رسیده به چنین صفحه ای موارد زیر را باید رعایت کنید.

چیدمان المان ها را مرتب طراحی کنید

طراحی صفحه اصلی سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند به راحتی در میان المان ها گشت و گذار کند. کاربران سایت زمانی که وارد یک صفحه اصلی شلوغ می شوند ممکن است کمی سردرگم شوند و نتوانند به خوبی با اطلاعات و تصاویر ارتباط برقرار کنند. پس چیدمان Homepage باید به قدری مرتب و تمیز باشد که کاربر از نویگیت کردن آن لذت کافی را ببرد.

باید ها: یک چیدمان مرتب با کارکرد آسان طراحی کنید. مطمئن شوید که تصاویر و محتوا های مهم شما بالای Fold (بخش اول صفحه سایت که کاربر هنوز به پایین اسکرول نکرده است) قرار می گیرند.

نباید ها: صفحه اصلی را با تصاویر، آیکون ها، بنر ها، ویدیو ها، متون طولانی و موارد دیگر، زیاد پر نکنید. کسی دوست ندارد با این همه المان مواجه شود.

تصاویری با کیفیت و رزولوشن بالا قرار دهید

یک تصویر خوب از هزاران کلمه بهتر است. وقتی هم که صحبت از طراحی صفحه اصلی سایت می شود، این موضوع خودش را بیشتر هم نشان می دهد. تصاویر این قدرت را دارند که به کاربران نشان دهند سایت شما درباره چیست و قرار است شما چه کاری انجام دهید. در انتخاب تصاویر دقت کنید و نیازی هم نیست که تصاویر شما زیاد باشند، در این زمینه، کیفیت بر کمیت غالب است. پس سعی کنید عکس های با کیفیت طراحی کنید و یادتان هم باشد که آن ها را کم حجم طراحی کنید.

باید ها: از تصاویر کیفیت بالا استفاده کنید. مشکلی هم ندارد اگر فقط کمی حجم این عکس ها بالا باشد، با آپتیمیاز کردن این مشکل هم حل می شود.

نباید ها: عکس خوب بگذارید اما هر عکس خوبی که داشتید را خرج صفحه اصلی نکنید. چند عکس خوب کافی است.

تصاویری با کیفیت و رزولوشن بالا قرار دهید

رنگ بندی و پس زمینه را با یکدیگر هماهنگ کنید

معمولا در طراحی صفحه اصلی سایت یک تصویر پس زمینه بزرگ وجود دارد که در پشت محتوا ها خودنمایی می کند. حواستان باشد که رنگ های داخل تصویر با رنگ اصلی سایت شما و المان های شما هماهنگی لازم را داشته باشد. اگر این موضوع رعایت نشود ممکن است ترکیب بدی بوجود بیاید که کاربر سایت شما چندان از آن استقبال نخواهد کرد.

باید ها: مطالعه کنید که چه رنگ هایی کنار یکدیگر خوب هستند و رنگ کسب و کار شما چیست و از همان استفاده کنید. (خود ما هم در این رابطه مقاله ای به نام روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت تولید کرده ایم)

نباید ها: رنگ های شما باید محدود و مرتبط باشند. از زنگ های مختلف و زیاد در سایت خودتان استفاده نکنید.

دکمه ها را بهینه سازی کنید

این دکمه ها در طراحی صفحه اصلی سایت مهم هستند. قرار است که کاربر را از صفحه اصلی به صفحات دیگر ببرند. پس باید به درستی از آن ها استفاده کنید و هم رنگ بندی آن ها را خوب رعایت کنید، هم اینکه از خلاقیت خودتان استفاده کنید و به آن ها هاور بدهید. یادتان هم باشد که این دکمه ها نقش مهمی ایفا می کنند پس، متن های جذاب در آن ها بنویسید.

باید ها: متن داخل دکمه ها کوتاه باشد و تا جایی که می شود زیر 4 کلمه باشد.

نباید ها: کاری نکنید که این دکمه ها دیده نشوند، این دکمه ها را در جای نامناسب که کاربر اصلا آنجا را نگاه نمی کند قرار ندهید.

محتوای صفحه اصلی را بروزرسانی کنید

بدون متن خوب، طراحی صفحه اصلی سایت شما محقق نخواهد شد. اول از همه مطمئن شوید که کاربران به خوبی با متن سایت شما، بفهمند دقیقا سایت شما درباره چیست. البته همه جزئیات و حتی موارد اصلی را در صفحه اصلی نگنجانید و به جای آن سعی کنید کاربران را تشویق کنید که به صفحات دیگر هم بروند. همیشه هم قرار نیست محتوا یکسان بماند، پس گاهی هم این محتوا را تغییر بدهید که موتور های جست و جو هم یک سری به صفحه اصلی شما نیز بزنند.

باید ها: متن سایت را تازه و بروز نگه دارید. این موضوع باعث می شود کاربران بدانند که سایت شما زندست و به فعالیت خودش ادامه می دهد.

نباید ها: بروزرسانی بیش از اندازه هم انجام ندهید. هیچکس قرار نیست تمامی متون سایت شما را بخواند و سعی نکنید با تغییر زیاد در صفحه اصلی، حواس کاربر را پرت کنید.

محتوای صفحه اصلی را بروزرسانی کنید

نویگیشن سایت را به درستی طراحی کنید

تصور می کنیم که کاربر با موتور های جست و جو به سایت شما آمده و یکی از مطالب آن را خوانده و از آن هم خوشش آمده است. حال شما به هدف خود رسیده اید و دفعه بعد، کاربر مستقیم دامنه اصلی سایت شما را جست و جو می کند و وارد صفحه اصلی سایت می شود. در اینجاست که شما باید کاربر را به خوبی در همین صفحه راهنمایی کنید که به هدف خودش برسد. منو های نویگیشن را به خوبی طراحی کنید تا کاربر به راحتی بتواند مسیر خودش را در سایت شما پیدا کند.

باید ها: نویگیشن بار خلاقانه طراحی کنید و سعی کنید متون نویگیشن شما واضح و قابل فهم باشد.

نباید ها: خلاقیت شما به جدی نرسد که کاربر حس کند سایت شما غریب است و مثل سایت های دیگر نمی تواند در آن به خوبی گشت و گذار کند.

سخن پایانی

همیشه یادتان باشد که در طراحی صفحه اصلی سایت شما باید هر آنچه در توان دارید را بگذارید. اما حواستان هم باشد که این موضوع به حدی نباشد که اهمیت دیگر صفحه ها زیر سوال برود. تمرکز ما قرار است روی کلیت سایت باشد و درست است که خانه (Homepage) مهم است، اما دلیل نمی شود که به اطراف خانه اهمیتی ندهیم. به هر حال سایت شما برای خودش یک دنیایی است که محدود به یک صفحه نمی شود. همیشه یادتان باشد که نکاتی که در بالا گفتیم روی اعتبار شما و تصویری که کاربران از برند شما دارند تاثیر می گذارد. سعی کنید بهترین نماینده را برای خود طراحی کنید که نام شما همیشه در ذهن مخاطب یک نام معتبر باشد. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع:

Wix

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *