.

ویژگی های فونت مناسب اپلیکیشن

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

اهمیت گزینش فونت مناسب اپلیکیشن هنگام طراحی آن، به اندازه فونت در طراحی سایت بسیار زیاد است؛ چرا که اولین موردی که هنگام مشاهده مطالب سایت یا اپلیکیشن به چشم می خورد همین فونت است. بهترین حالت آن است که فونت اپلیکیشن و سایت تا حد امکان یکی باشد. با این عمل، نظم سازمان بیشار نمایان می شود. در ادامه با هم ویژگی های فونت مناسب اپلیکیشن را بررسی می کنیم.پس با ما همراه باشید.

فونت مناسب اپلیکیشن

برای بررسی فونت مناسب اپلیکیشن بهتر است ابتدا به تعریف فونت بپردازیم.
فونت یا در لغت فارسی ” قلم رایانه ای ” به حرف هایی گویند که با رابطه های گرافیکی، تصویر نوشتاری یک زبان را نشان می دهند.

انواع نحوه نمایش فونت ها 

bold: این گزینه برای درشت نمایی و بزرگ تر شدن حروف به کار می رود.
italic: این حالت منشا گرفته از برج پیزا در ایتالیاست که حروف را به صورت کج نشان می دهد.
underline: با انتخاب این گزینه از حالت های فونت، حروف، عدد یا نماد مورد نظر با کشیده شدن خط افقی زیر آن نمایش داده می شود.

بهترین فونت مناسب اپلیکیشن

نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری یا به اصطلاح ” UX ” دارند. بدون شک با درک این مسئله، می توانید بهترین فونت ها را برای اپلیکیشن خود برگزینید.
خوانایی مسئله بسیار مهمی است و انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن تاثیر بسزایی در رضایت و راحتی کاربران در استفاده از اپلیکیشن شما دارد.

چرا انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن مهم است؟

فونت مناسب اپلیکیشن

کلمات همان چیزی ست که شما روی صفحه می خوانید و فونت به عنوان سبک آن تعریف می شود. فونت همانند لباسی برای کلمات است. پس این نوع لباس علاوه بر خاص بودن، باید متناسب با اهداف صفحه و مناسب با موضوع انتخاب شود. اگر فونت مناسب اپلیکیشن نباشد، مفهوم و زیبایی اپلیکیشن را از بین می برد. مثلا اگر در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی از فونت نستعلیق استفاده کنید، مانند آن است که لباس مناسب برای شنا در میان برف بروید! همین اندازه پوچ و بی مفهوم! اما برای طراحی اپلیکیشن اختصاصی خود در انتخاب فونت آزاد تر هستید. پس با ایجاد تناسب بین موضوع و فونت مناسب اپلیکیشن، بهترین تجربه را برای کاربران ایجاد کنید.

چرا برخی از فونت ها مناسب تر هستند؟

به دنبال مثال قبل و تشبیه فونت به لباس، این بار تصور کنید که در یک مراسم خاکسپاری، با لباس مناسب جشن حاضر شوید! به نظر شما این کار درست است؟ بدون شک جواب منفی ست! بنابراین می توان گفت بسیاری از ما، احساسی را که فونت ها ایجاد می کنند درک می کنیم و همین درک می تواند بهترین راهنما برای انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن باشد. فراموش نکنید در ساخت اپلیکیشن جدای از شکل ظاهری، در انتخاب فونت مناسب برای اپلیکیشن توجه به دو نکته ضروریست؛ اول خوانایی و دوم قابل استفاده بودن یکی از مهمترین نکات طراحی اپلیکیشن می باشد!

responsive ux thumbnail

ریسپانسیو بودن فونت، نکته ای ظریف اما مهم!

ریسپانس بودن فونت نیز اهمیت بالایی دارد. حالت ریسپانسیو یا واکنشگرا به این معناست که فونت برای استفاده روی تلفن همراه نیز بهینه شده باشد. چرا که امروزه اکثر استفاده از فضای مجازی به وسیله تلفن همراه صورت می گیرد. توجه کنید که مهم ترین وظیفه فونت خوانایی است نه زیبایی! نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگر برای انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن، توجه به فاصله میان حروف و خطوط است.

چگونه بهترین فونت را برای اپلیکیشن انتخاب کنیم؟

اولین قدم، نادیده گرفتن اغلب فونت هاست! شاید به نظر کمی سخت گیرانه باشد اما بسیاری از فونت های موجود برای طراحی اپلیکیشن و به عنوان فونت مناسب اپلیکیشن جایگاهی ندارند. با این حال گاها پیش می آید که یک فونت مناسب است و توسط اکثریت مورد استفاده قرار می گیرد. مانند فونت گاتهام. درست است که داشتن فونت و قالب منحصر بفرد شما بسیار تاثیر گذار است اما باید بدانید که تعداد فونت های مناسب اپلیکیشن انگشت شمار است و اغلب از یک سری فونت شناخته شده که قابلیت خوانایی بسیار مناسبی دارند استفاده می شود. در این صورت لازم نیست فقط به خاص بودن و تک بودن فونت فکر کنید، بدون شک اگر انتخاب دیگری ندارید همین فونت تکراری اما مناسب برای اپلیکیشن می تواند بهترین انتخاب باشد.

چند سئوال!

می توانید برای انتخاب بهترین فونت مناسب اپلیکیشن، سئوال های زیر را از خود بپرسید:

  • فونت چه وزنی باید داشته باشد؟
  • ارتفاع و فاصله خطوط چه میزان باشد؟
  • آیا این فونت در همه دستگاه ها و صفحه های نمایش به صورت مناسب نمایش داده می شود؟
  • آیا این فونت در دسترس است؟

زیاد شلوغش نکن!

پس از بررسی و انتخاب فونت ها، سعی کنید نهایتا از یک یا دو فونت استفاده کنید. این فونت ها باید با فونت سایت شما نیز همخوانی داشته باشد.
بعضی مواقع، استفاده از یک فونت در وزن های متفاوت می تواند به اندازه استفاده از چند فونت مناسب باشد و تنوع ایجاد کند!

خبر خوب این است که شرکت  تابان شهر در تمام زمینه اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آن در خدمت شماست 

یک توصیه دوستانه!

قبل از انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن، بهترین کار آن است که چند نمونه از آن را تست کنید! بهتر است قبل از نهایی کردن فونت اپلیکیشن خود، آن را با چند فونت تست کنید. می توانید از طریق  Justinmind mockup tool این بررسی را انجام دهید. پس قبل از انجام هر عملی که بر روی” UX ” شما تاثیر گذار است، آن را تست کنید.

بهترین فونت فارسی مناسب اپلیکیشن

با توجه به موارد گفته شده انتخاب فونت مناسب اپلیکیشن کاملا بستگی به نوع کاربری اپلیکیشن دارد. برای مثال دو فونت ایران سنس و ایران یکان، پر استفاده ترین فونت ها برای اپلیکیشن فارسی محسوب می شوند. اپلیکیشن هایی همچون اسنپ، کافه بازار، ایزی تریدر مفید، علی بابا  و … از فونت محبوب ایران سنس استفاده می کنند. همچنین اپلیکیشن های شیپور، روبیکا، دیجی‌کالا، دیجی‌استایل و … نیز مواردی هستند که فونت ایران یکان را برای طراحی اپلیکیشن خود انتخاب کرده‌اند.

کلام آخر 

در نهایت یک بار دیگر سئوال را مرور کنیم؛ بهترین فونت مناسب اپلیکیشن کدام است؟ طبق موارد گفته شده پاسخ این سئوال به عوامل متعددی بستگی دارد! از فرهنگ و جامعه مخاطب گرفته تا هدف و موضوع اپلیکیشن. اما در یک جمع بندی کلی می توان گفت بهترین فونت برای اپلیکیشن آن است که دارای وزن های متنوعی باشد، فاصله بین خطوط مناسب و تغییر پذیر باشد، ریسپانس باشد و تاثیر مثبتی بر UI – UX داشته باشد. تیم متخصص تابان شهر پیشرو در اموری چون طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *