.

10 تا از نکات طراحی دارک مود که حتما باید بدانید!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

طراحی سایت می تواند زیباتر از آن چیزی باشد که فکرش را بکنید. در حال حاضر در بحث وب دیزاین، موارد جالبی مطرح می شوند که به علاوه زیبایی، کاربرد و فایده های خودشان را دارند. یکی از همین موارد هم دارک مود است و در اینجا می خواهیم به نکات طراحی دارک مود بپردازیم. حتما شما هم اگر خودتان از این امکان استفاده نمی کنید (که البته پیشنهاد می کنیم که حتما این کار را بکنید)، مسلما دیده اید که خیلی ها از حالت دارک مود اپلیکیشن ها و یا سایت ها استفاده می کنند. احتمال زیاد بعد از خواندن این مقاله، شما هم از این به بعد به دنبال بخش دارک مود سایت ها خواهید گشت و اپلیکیشن های خودتان را هم به این حالت در خواهید آورد. پس با ما همراه باشید.

طراحی دارک مود

نکـات طراحـی دارک مــود

قبل از اینکه وارد بحث نکات طراحی دارک مود بشویم، جا دارد به شما بگوییم که درست است که این مورد جزو تکنیک های جدید طراحی سایت به حساب می آید و شاید در وهله اول جنبه زیبایی و تنوع داشته باشد، اما در واقع موضوع چیز دیگری است. دارک مود یکی از تکنیک های طراحی سایت است که اتفاقا هدف آن بیش از اینکه زیبایی باشد، مزایای باور نکردنی دیگری هستش که آن ها را جلوتر بیان خواهیم کرد. تکنیک های طراحی سایت امروزه هدفشان فقط زیبایی و اضافه کردن المان های بصری نیست. توسعه دهندگان دغدغه مند امروزی، قصد دارند که بهترین تجربه کاربری ممکن را به وسیله بهترین رابط های کاربری برای مخاطبان به ارمغان بیاورند. دقیقا تمرکز دارک مود به عنوان یکی از تکنیک های طراحی سایت همین است که یک تجربه کاربری عالی را رقم بزند.

“نکات طراحی حالت تیره” که جلوتر به آن ها اشاره خواهیم کرد 10 مورد است که 4 تا از آن ها بیشتر نکات طراحی دارک مود مارکتینگی است که به ما می گوید چه زمانی باید از این نوع طراحی استفاده کنیم و نکات دیگر، به مواردی که باید در دیزاین این حالت لحاظ بشود اشاره دارد. درست است که طراحی Dark Mode یکی از تکنیک های کاربردی و عالی طراحی سایت می باشد، اما باز هم این موضوع نباید باعث شود حواسمان از ابعاد مختلف آن پرت بشود و بدون دقت و برنامه ریزی این حالت را پیاده سازی کنیم. قبل از اینکه به سراغ این نکته ها برویم اول از همه کمی درباره ماهیت این نوع از طراحی با شما صحبت خواهیم کرد، مزایای حالت دارک مود را برای شما خواهیم گفت و سپس به سراغ این نکات طلایی خواهیم رفت. در ادامه همراه ما باشید.

اگه میخوای استاد طراحی سایت دارک مود بشی…

دارک مود چیست؟

دارک رابط کاربری کم نوری است که از رنگ های تیره در آن استفاده می شود. رنگ هایی که بیشتر شامل مشکی و طیف های خاکستری می شود. در واقع این حالت، برعکس طراحی سفیدی است که دهه هاست توسط طراحان سایت و اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع توسعه دهندگان به مرور زمان فهمیدند که طراحی سایت Dark Mode باعث می شود که خستگی چشم برای مخاطب بوجود نیاید، مخصوصا زمانی که کاربر، در یک مکان تاریک در حال مشاهده سایت باشد. مسلما هم خستگی چشم کمتر موجب سر درد های کمتر می شود و کارایی ما هم بالاتر می رود. پس چرا از طراحی سایت Dark Mode استفاده نکنیم؟

دارک مود را شاید نشود یک حالت قدیمی از طراحی سایت دانست اما مسلما یک تکنیک جدید است که امروزه به کار می رود. اگر البته یادتان باشد کامپیوتر های خیلی قدیمی هم از همین حالت استفاده می کردند و ریشه طراحی Dark Mode به آن زمان برمی گیردد. بیش از سه دهه بود که حالت پس زمینه سفید و فونت های مشکی در طراحی سایت، شکل پیشفرض را داشتند اما از سال 2010 بود که دارک مود معرفی شد و انقلابی در طراحی سایت بوجود آورد.

مزایای طراحی دارک مود

قبل از گفتن نکات طراحی دارک مود لازم است که شما را از کمالات این حالت با خبر کنیم که اول مطمئن شوید که این حالت چقدر به درد ما می خورد. اگر طراح سایت باشید شاید باعث شود در استفاده نکردن از این حالت کمی صرف نظر کنید و اگر هم یک مخاطب عادی سایت باشید، احتمالا از این به بعد به طراحی Dark Mode در سایت توجه بیشتری خواهید داشت و از این امکان بیشتر استفاده خواهید کرد.

کاهش خستگی چشم

همه می دانند که نگاه کردن به صفحه سفید مانیتور در طولانی مدت باعث خستگی چشم می شود. حال تصور کنید که محیطی که در آن قرار گرفته اید هم تاریک است و شما مستقیم به صفحه سفید پر نور گوشی و یا مانیتور نگاه می کنید و در حال خواندن مطالبی در یک وب سایت هستید. این موضوع باعث می شود که بعد از مدتی دید شما تار شود، دو بینی بگیرید، دچار سر درد شوید و خیلی از موارد دیگری که فقط با اضافه کردن حالت دارک مود حل و فصل می شود. پس طراحی دارک مود به معنی واقعی کلمه، درد های فیزیکی شما را کمتر خواهد کرد.

نقص توجه را کاهش می دهد

خیر اشتباه نکنید! قرار نیست اینجا تبلیغ حالت دارک مود انجام بشود که ما هم اغراق کنیم و دارک مود را بیش از چیزی که هست نشان دهیم. اما نور سفید رنگ کمی توجه ما را ضعیف تر می کند و باعث می شود توجه ما کمی از کاری که در حال انجام آن هستیم پرت بشود. رابط کاربری دارک مود می تواند به ما کمک کند که نقص توجه را کمی کمتر کنیم.

اطمینان خاطر را بیشتر می کند

منظور ما از این مزیت از نکات طراحی دارک مود چیست؟ اگر کسی بداند که حالت Dark Mode چقدر برایش مفید تر است، همیشه حس می کند که دارد از سلامتی خود محافظت می کند و این موضوع حس خوبی به او منتقل می کند. در نتیجه این نکته روانشناسی را باید در نظر داشت که طراحی دارک مود، یک اطمینان خاطر روانی هم به کاربران سایت ها می دهد.

عمر باتری را بیشتر می کند

خیلی از دستگاه هایی که صفحه OLED دارند، اگر مدتی از آن ها استفاده نشود صفحه را برای هدر نرفتن باتری و سلامت آن دارای پیکسل های سیاه می کنند. حال شما تصور کنید که این نکات طراحی دارک مود را باید وجه داشته باشید که خود این حالت، پیکسل های سیاه را بیشتر می کند و باعث می شود که انرژی کمتری مصرف بشود.

بیشتر کردن وضوح تصویر در محیط کم نور

اگر شما خواب باشید و چشم هایتان به تاریکی عادت کرده باشد و کسی چراغ را روشن کند، احتمالا یا سر درد خواهید گرفت یا به شدت چشمتان اذیت خواهد شد. همین موضوع برای کسانی که طولانی مدت در شب به صفحه کامپیوتر یا گوشی خیره می شوند هم پیش خواهد آمد. به همین خاطر طراحی دارک مود باعث می شود که نور صفحه بسیار کم بشود و شما به راحتی بتوانید در نور کم هم از خواندن محتوا لذت ببرید.

چه زمانی از طراحی دارک مود استفاده کنیم؟

در این بخش از نکات طراحی دارک مود می خواهیم به این اشاره کنیم که چه زمانی بهتر است از حالت Dark Mode استفاده کنیم. در نظر داشته باشید که اگر یک توسعه دهنده حرفه ای هستید، تقریبا استفاده از حالت دارک مود به عنوان یک حالت جانبی و قابل تغییر می تواند همیشه مناسب باشد. اما گاهی اوقات، طراحی دارک مود به یک اصل اساسی تبدیل می شود و نبود آن ممکن است حتی آسیب زننده هم باشد. پس بهتر است اینطور بگوییم که در این شرایط، بهتر است حتما از طراحی دارک مود استفاده کنیم:

حالت دارک مود با برند شما مطابقت دارد

اگر رنگ های یک برند به خودی خود یره هستند، چرا از طراحی Dark Mode استفاده نکنیم؟ به این کار هم می توانیم یک رابط کاربری کاربردی و زیبا داشته باشیم، هم می توانیم از لحاظ مارکتینگی به برند خودمان بیشتر کمک کنیم.

می خواهید اهمیت به مخاطب را نشان بدهید

کاری به این موضوع نداریم که اگر کاربر امروزی متوجه بشود که یک سایت یا اپلیکیشن حالت دارک مود دارد، به احتمال زیاد از آن استفاده می کند. نسل جدید کاربران اینترنت اشخاصی هستند که عاشق فضاهای دارک هستند و تصور می کنند که این حالت، کلاس کاری بالاتری دارد. موضوع اینجاست یکی دیگر از نکات طراحی دارک مود این است که شما با این نوع طراحی، هم به حق انتخاب مخاطب اهمیت می دهید، هم اینکه نشان می دهید که برای سلامت چشمان او اهمیت قائل هستید. اینطوری کاری می کنید که کاربر شما با این حالت، خستگی چشمانش کمتر بشود.

طراحی سایت شما مینیمال است

اگر طراحی سایت شما مینیمال باشد و از المان های خیلی شلوغ در آن استفاده نشده باشد، حالت دارک مود بسیار مناسب است. مخصوصا اگر قوت غالب سایت شما متن باشد و چند تصویر هم در آن وجود داشته باشد. اما اگر المان های شلوغ و زیادی در سایتتان قرار دارد، استفاده نکردن از این حالت بهتر است. هرچند که باز هم این موضوع بستگی به میزان ماکسیمال بودن سایت شما هم دارد. یعنی اگر طراحی سایت شما مینیمال نیست اما آنقدر ها هم به ماکسیمال بودن نزدیک نیست، بد نیست که طراحی سایت دارک مود را در آن امتحان کنید.

کلاس کاری خود را نشان بدهید

خود من شخصا وقتی می بینم یک سایتی حالت دارک مود هم دارد، اصلا یک حساب ویژه دیگری روی آن سایت باز می کنم. به این معنی که پیش خودم فکر می کنم که این سایت، می داند که چه چیزی می خواهد و می داند که مخاطبش به چه چیزهایی جذب می شود. قطعا طراحی دارک مود همه چیز نیست، اما نشان از این دارد که سایت طراحی شده دست افراد خوش فکر با کلاس کاری بالا بوده است.

احساسات را می توانید برانگیخته کنید

دارک مود اگر درست استفاده بشود، می تواند هیجان های متفاوت را برانگیخته کند. مثلا شما با دارک مود می توانید احساس رمز آلود بودن محتوا یا کمی حتی دراما را وارد طراحی سایتتان کنید.

خدمات لوکس ارائه می دهید

به طور کلی طراحی Dark Mode به شدت برای کسب و کار هایی که خدمات لاکچری ارائه می دهند مناسب است. خدمات و محصولاتی مانند جواهرات یا ساعت مچی می توانند در قالب یک صفحه تیره تر ارائه بشوند تا بیشتر حس خاص و لوکس بودن را منتقل کنند.

نکات طراحی دارک مود

میخوای سایتت دارک مود طراحی شه ؟

اصلی ترین نکات طراحی دارک مود چیست؟

همون نکاتی که هیچکس بهت نمیگه

خیلی هم وارد تاریکی نشوید!

دقت کردید که ناشران کتاب از صفحات سفید خالص استفاده نمی کنند؟ سیاهی بیش از اندازه هم می تواند در مواردی آسیب رسان باشد. در طراحی دارک مود تلاش کنید که به علاوه رنگ مشکی، از رنگ های طیف خاکستری و دیگر رنگ های تیره نیز استفاده کنید.

از Contrast مناسب تصویر استفاده کنید

پس زمینه طراحی سایت دارک مود شما باید به حدی باشد که متون سفید در آن دیده بشوند. پس باید کنتراست تصویر شما در بهترین حالت خودش باشد که پیشنهاد گوگل کنتراست 15.8:1  در کمترین حالت می باشد.

از رنگ های بی روح استفاده نکنید

در نکات طراحی دارک مود شما قرار است جذابیت را بیشتر کنید، قرار نیست به این خاطر که تاریکی اصل طراحی شماست، از رنگ های بی جون و مرده استفاده کنید. به علاوه اینکه باید بیشتر رنگ ها از رنگ های خود برند کسب و کار تشکیل بشوند، سعی کنید در رنگ های جانبی از رنگ های شاد استفاده کنید و المان هایی با این رنگ ها نیز در طراحی سایت خود جا بدهید.

از خالص ترین حالت رنگ ها استفاده نکنید

نیازی نیست که حتما فونت سفید صفحه سیاه شما در این حالت، سفید خالص باشد. بد نیس که کمی از خاکستری را هم در خود جای بدهد. به این خاطر که خود این موضوع کمی از زیبایی طراحی شما می کاهد.

تست کنید و آزادی عمل به مخاطب بدهید

هر دو حالت دارک مود و لایت مود را برای سایتتان تست کنید و ببینید دقیقا کدام یک برای سایت شما مناسب تر است. اگر هم می توانستید و برایتان مقدور بود، از هر دو حالت استفاده کنید و به کاربر اجازه دهید که بین حالت های مختلف سوئیچ کند.

رنگ ها را صرفا برعکس نکنید

وقتی می خواهید از روی طراحی لایت مود، طراحی دارک مود را انجام دهید، به برعکس کردن رنگ های المان ها و تکست بسنده نکنید. گاهی یک المان یا بخش از سایت رنگ مخصوص به خودش را دارد و باید رنگ آن حفظ بشود. یا ممکن است اصلا برعکس یک رنگی به رنگ دیگر نخورد. پس حواستان به اهداف روانشناسانه رنگ ها باشد.

نتیجه گیری

تاریکی گاهی واقعا بد نیست. طراحی دارک مود نشان می دهد که چقدر ممکن است گاهی تاریکی به داد ما برسد و برای ما مفید باشد. شما هم حتما سعی کنید اگر می خواهید از این تاریکی استفاده کنید، نکات طراحی دارک مود را به خاطر بسپارید. این نکته ها می توانند به شدت به طراحی سایت شما در حالت دارک مود کمک کنند. پیشنهاد ما به شما این است که این نوع طراحی را جدی بگیرید و به عنوان تکنیک های کاربردی طراحی سایت از آن استفاده کنید. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید.

منبع

99designs

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *