.

5 هدف از طراحی سایت و کار هایی که سایت برای شما انجام می دهد!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

چرا این همه سایت در دنیا برای کسب و کار های مختلف وجود دارد؟ به احتمال زیاد چند دلیل محدود و غیر ضروری نیستند که باعث شده اند کسب و کار ها در سرتاسر دنیا به فکر طراحی سایت بیفتند. سایت ها با اهداف زیادی طراحی می شوند و ما نیز قرار است در این مقاله به 5 هدف از طراحی سایت پردازیم که اصلی ترین اهدافی هستند که ارزش دارند که ما به خاطر آن ها هم که شده، بودجه ای را برای طراحی سایت کنار بگذاریم. در این مقاله قرار است ریزتر این اهداف را بررسی کنیم و بله می خواهیم شما را قانع کنیم که کسب و کار شما مسلما به یک سایت نیاز دارد. هرچند که همه چیز به کیفیت طراحی سایت شما بستگی دارد، سایت قرار نیست نتیجه بدی برای شما داشته باشد. در این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

هدف از طراحی سایت

هدف از طراحی سایت چیست ؟

حق دارید که این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید سایت داشته باشید. خصوصا زمانی که به قیمت یک سری از طراحی سایت ها نگاه می کنید ممکن است با خود فکر کنید مگر هدف از طراحی سایت چیست؟ چرا مدیران کسب و کار این همه روی سایتشان سرمایه گذاری می کنند و این همه هم برای آن اقدامات بعد از طراحی انجام می دهند؟ احتمالا شما این سوالات را به این خاطر در ذهن دارید که معجزه فضای دیجیتال را نمی دانید و نمی دانید که دنیای وب چه تاثیری روی اعتبار شما می گذارد. اشکالی هم ندارد! به هر حال گاهی این تاثیر کاملا واضح و مشخص است و بیشتر اوقات هم جز صاحبان سایت کسی نمی تواند پیشرفت در کسب و کار را ببیند. برای همین هم می خواهیم به شما بگوییم که طراحی سایت با چه اهدافی انجام می شود.

اهداف طراحی سایت به 5 دسته کلی تقسیم می شوند و باقی اهداف زیر مجموعه همین هدف ها هستند. طراحی سایت به منظور برندسازی، به منظور کسب درآمد، به منظور خدمات دیگر به مشتریان، پایین بردن هزینه ها و ارتباط با مشتریان انجام می شود. اما یک هدفی هم به جز این ها هستش که برای هر کسی متغیر است. آن هدف از طراحی سایت “هدف شما” می باشد. شما ممکن است خودتان هدف خاصی از طراحی سایت داشته باشید که در کمال تعجب هیچکدام از مواردی که نام بردیم نباشد. ممکن است خود شما هدفی در ذهنتان باشد و بخواهید با آن سایت را طراحی کنید. مهم نیست که هدف شما چیست، مهم این است که هدف خودتان را بشناسید و در راستای آن تلاش کنید که یک طراحی سایت مناسب برای خودتان داشته باشید که هم خودتان از آن راضی باشید و هم مخاطبان شما با آن ارتباط برقرار کنند.

5 هدف از طراحی سایت

هدف از طراحی سایت شما هرچیزی هم که باشد در زیر مجموعه همین 5 هدف اصلی قرار می گیرد که خود این اهداف کافی هستند که شما برای هر 5 تای آن ها به فکر طراحی سایت باشید. تصور کنید که شما با طراحی سایت می توانید کار هایی را انجام بدهید که هرگز در دنیای واقعی امکان پذیر نیستند و ممکن است آن طور که باید دنیای خارج از دنیای وب نتواند این اهداف را برای شما محقق کند. می دانید که دنیا دارد به چه سمتی می رود و دیگر در اینجای عصر مدرن که طراحی سایت به اوج پیشرفت خودش رسیده است (و البته هنوز هم جای پیشرفت دارد) و شما می توانید از این پیشرفت نه تنها به نفع خودتان استفاده کنید، بلکه می توانید کسب و کار خودتان را هم به واسطه آن دستخوش پیشرفت های بسیاری کنید. بیایید این اهداف را بررسی کنیم.

فروش مستقیم/کسب درآمد

مهمترین و اصلی ترین هدف از طراحی سایت همین است و تا ابد هم احتمالا همین خواهد ماند. کسب درآمد برای همه مهم است و بیشتر برند ها و شرکت ها اگر به سراغ طراحی سایت می روند هدف اصلی شان کسب درآمد بیشتر است و گاهی همین سایت خودش تبدیل به یک محیط کاری می شود. گاهی شما طراحی سایت را برای این انجام می دهید که یک منبع درآمد داشته باشید و ممکن است اصلا نه فضایی برای فروش فیزیکی داشته باشید و نه حتی صاحب یک شرکت باشید و بخواهید برای آن سایت طراحی کنید. طراحی سایت می تواند خودش برای شما شروع یک کسب و کار جدید باشد که اتفاقا محدودیتی هم ندارد و اگر تلاش کنید، روز به روز هم قرار است به کسب درآمد شما اضافه کند. پس در این مورد دو حالت ممکن است که پیش بیاید.

یک اینکه شما ممکن است یک سایت با هر موضوعی را طراحی کنید و در آن به فعالیت های مختلف بپردازید و در نهایت هم برای کسب درآمد تبلیغ دریافت کنید. دریافت تبلیغات یکی از بهترین روش های کسب درآمد است. روش های مختلفی هم وجود دارد مانند تبلیغات کلیکی، رپورتاژ و … که می توانید با آن ها برای دیگر کسب و کار ها تبلیغ کنید و کسب درآمد کنید که این مورد نیازمند این است که سایت شما بازدید بالایی داشته باشد. دوم اینکه همین سایت شما می تواند جایی باشد که افراد مستقیما محصولات و خدمات شما را خریداری کنند و فرایند پرداخت را هم در همان سایت شما انجام بدهند. کالا و خدمات اگر الکتریکی باشد، کاربر همانجا آن را دریافت می کند و اگر کالای فیزیکی باشد، می توانید با پست آن را برای مخاطب بفرستید.

با همین روش ها کسب درآمد مستقیم شما میسر می شود.

فروش مستقیم/کسب درآمد

برند سازی/ کسب اعتبار بیشتر

چه شما یک شرکت داشته باشید، چه صاحب یک برند معتبر باشید و چه بخواهید برندسازی شخصی خودتان را انجام بدهید، شما به طراحی سایت “نیاز” دارید. بله! نمی خواهیم طراحی سایت را به کسی تحمیل کنیم و شاید شما برای فروش و کسب درآمد به آن نیاز نداشته باشید اما برای برندسازی و کسب اعتبار بیشتر در دنیای امروز وجود یک سایت لازم است. در دنیای امروز خیلی از افراد دیگر به دنبال فروشگاه ها و شرکت های فیزیکی نیستند و می خواهند در دنیای وب به دنبال کسب و کار های مورد نیاز خود بگردند. شما اگر یک سایت در دنیای وب داشته باشید می توانید پاخگوی نیاز این افراد باشید و هم مشتریان خودتان را افزایش بدهید و هم در دنیای وب هم خودتان را به دیگران بشناسانید و اعتبار بیشتری برای برند خود بخرید.

گاهی این برندسازی ممکن است اصلا برای یک شرکت نباشد و این خود شخص شما باشید که با طراحی سایت بیشتر پروموت شوید. شما می توانید به عنوان یک متخصص در هر زمینه ای، یک سایت برای خودتان طراحی کنید و اسم خودتان را بیشتر بر سر زبان ها بیندازید. خود من شخصا نمی دانم که Neil Patel برای چه شرکتی کار می کند و خیلی از مردم عام به جای Tesla، ایلان ماسک را می شناسند و این یعنی برندسازی شخصی قوی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.

کاهش هزینه ها

برای اینکه این هدف از طراحی سایت را بخواهیم توضیح دهیم شاید بهتر باشد مثالی بزنیم که بیشتر متوجه این موضوع بشوید. شاید شما هم در حال حاضر شده باشد که یک کافه یا رستوران رفته باشید که از شما خواسته باشند که وارد سایت آن ها بشوید و منوی کافه یا رستوران را از آن جا نگاه کنید و سفارش خودتان را بدهید. همین موضوع خودش باعث می شود که در هزینه هایی که قرار است برای طراحی و چاپ منو بشود صرفه جویی شود. یا مثلا شاید کسب و کار شما نیاز داشته باشد که شخصی آمار خرید و فروش های شما را داشته باشد و به طور کلی انبارداری شما را کنترل کند. مثل اینکه دیگر نیازی نیست شخصی را برای این کار استخدام کنید و خود سایت این کار ها را برای شما انجام دهد.

با مثال های بالا می توانیم به وضوح متوجه شویم که تا چه مقدار سایت به کاهش هزینه های ما کمک می کند و فقط هم محدود به همین موارد نمی شود. گاهی شما با داشتن سایت ممکن است کاری که چندین نفر قرار است انجام دهند را فقط به یک نفر بسپارید. همین موضوع بسیار در کاهش هزینه های شما و ذخیره بودجه به شما کمک می کند.

خدمات مشتریان

مشتریان درباره خدمات شما سوال دارند و یا می خواهند از خدمات شما استفاده کنند. نمی دانند هم که دقیقا کجا باید حضوری به سراغ شما بیایند. اسم شما را در گوگل سرچ می کنند و به سایت شما می رسند. در آن جا هم می توانند اطلاعات تماس شما را دریافت کنند و هم اگر شما این امکان را برایشان قرار داده باشید، می توانند با کارشناسان شما چت کنند و سوال هایشان را آنجا از او بپرسند. همچنین شما می توانید با بلاگ خودتان اطلاعات زیادی از خدمات و محصولاتتان در اختیار مشتریان قرار بدهید تا هم بیشتر از حرفه ای بودن شما اطمینان حاصل کنند و هم بهتر با محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کنند.

ارتباط با مشتریان

یک هدف از طراحی سایت این است که اصلا مشتری شما را بیشتر بشناسد. تحقیقات نشان داده اند که کاربران بیشتر از برندی استفاده می کنند که با آن احساس راحتی بیشتری داشته باشند و آن را بیشتر بشناسند. برای همین هم سایت می تواند این بستر ارتباطی را فراهم بکند که هم کاربران با محیط و نوع کار شما بیشتر آشنا شوند و هم انتقادات و پیشنهادات خودشان را در اختیار شما قرار دهند. همچنین شما می توانید با طراحی کمپین های اینترنتی در سایت خودتان ارزش های بیشتری را به مشتریان اضافه کنید تا هم اسم برند خودتان را بیشتر سر زبان ها بیندازید و هم مشتریان را از خودتان راضی تر کنید.

سخن پایانی

5 هدف از طراحی سایت را به شما گفتیم که احتمال می دهیم همین 5 هدف می توانند به شما بگویند که چقدر طراحی سایت برای شما لازم است. شاید با اطمینان نشود گفت که طراحی سایت یک “امر ضروری” است. چون ممکن است خیلی از برند ها همین حالا هم توانسته باشند بدون سایت کار خودشان را به خوبی پیش ببرند اما از یک جایی به بعد، دنیا به شکلی در خواهد آمد که طراحی سایت دیگر یک آپشن لازم محسوب نمی شود و تبدیل به یک اصل اساسی می شود. تا زمانی که آن روز برسد بهتر است سریعتر دست به کار بشوید که شما یکی از پیشرو ها در این پیشرفت باشد. ممنون که در این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *