.

همه چیز درباره سئو ! نگاهی بر بهترین روش دیجیتال مارکتینگ

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

کلی نگاه کردن به یک مفهوم که آنقدر گسترده است که تبدیل به یک تخصص می شود، نمی تواند چندان رویکرد درستی باشد. اینکه ما بخواهیم آن مفهوم را هم خیلی سریع یاد بگیریم و کاملا به آن وارد شویم هم کار یک یا دو مقاله سایت نیست. اما باز با این اوصاف، هر مفهومی هرچقدر هم که کلی باشد، یک سری سر تیتر های مهم دارد که با دانستن آن ها به صورت پایه ای، دریچه ورود به روی ما باز می شود. برای همین می خواهیم اینجا همه چیز درباره سئو را به شما بگوییم، هرچند که این همه چیز، عملا همه چیز نیست و هیچکس هم نمی تواند همه چیز یک تخصص به این بزرگی را در یک مقاله خلاصه کند. با این حال، ما قرار است یک دید کلی درباره سئو به شما بدهیم و صرفا شما را با سئو بیشتر آشنا کنیم. همراه ما باشید.

خدمات مشاوره سئو تابان شهر

همه چیز درباره سئو

همه چیز درباره سئو

از قدیم هم گفتند، همه چیز را همگان دانند و همین موضوع باعث می شود که به شما بگوییم شما هیچوقت “همه چیز” را درباره یک چیز هم حتی یاد نمی گیرید. هیچوقت کسی نمی تواند ادعا کند که همه چیز درباره سئو را می داند. بنده نویسنده که قرار است همه چیز را هم به شما بگویم، باز هم از همین حالا با شما اتمام حجت می کنم که این مقاله نمی تواند همه چیز را در خودش جا بدهد و بنده هم اصلا همه چیز سئو را نمی دانم. نه فقط من، یک سئوکار واقعی هیچوقت ادعا نمی کند که همه چیز را درباره سئو سایت می داند. درست است که هیچکس در هیچ تخصصی نمی تواند چنین ادعایی کند، اما سئو سایت هم علم کمتر شناخته شده ای است، هم هر روز دارد چیز های جدیدی به آن اضافه می شود که ما حتی نمی دانیم.

برای همین هم هستش که باید به این مقاله اینطوری نگاه کنید که ما قرار است همه چیز درباره سئو را به صورت پایه ای به شما بگوییم و یک سری اشاراتی به اصلی ترین مفاهیم سئو داشته باشیم. باقی موارد را می سپاریم یا به دست مقالات دیگر سایتمان، یا اگر سوال بیشتری داشتید، باید خودتان دست به کار بشوید و جست و جو کنید. قبل از اینکه وارد این مبحث بشویم، باید به شما بگوییم که در سئو سایت قرار است با موتور های جست و جو درگیر باشیم و خودمان هم باید بیشتر از هر شخص دیگری کاربر این موتور های جست و جو باشیم. همانطور که با جست و جو یا هر روش دیگری به این مقاله رسیدید، درباره باقی چیز ها هم همینطوری به جست و جو بپردازید و تصور نکنید که در اینجا، ما توانسته ایم همه چیز این تخصص را در یکجا خلاصه کنیم.

همه چیز درباره سئو : اول از همه، سئو چیست؟

SEO یا همان سئو مخفف Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتور های جست و جو است. در واقع سئو، به مجموع اموری گفته می شود که منجر به بهینه شدن یک سایت برای موتور جست و جو و رتبه گرفتن در آن می شود. در سئو ما کار هایی را انجام می دهیم که سایتمان و صفحات آن در موتور جست و جو Index بشوند و سپس هر کار دیگری که بعد از آن انجام می دهیم، به این منظور است که رتبه صفحات سایت ما با یک سری کلمات کلیدی خاص بالاتر برود. برای اطلاعات بیشتر از این موضوع می توانید مقاله سئو چیست را در همین سایت نیز مشاهده کنید که در آنجا هم به ماهیت سئو بیشتر پرداخته ایم و هم درباره انواع آن صحبت کردیم. در اینجا دیگر به سراغ انواع سئو نمی رویم چون تکرار مکررات کار خوبی نیست.

سئوکار کیست ؟

احتمالا شما با اهداف بسیاری به سراغ این مقاله آمده اید که یکی از آن ها می تواند این باشد که می خواهید سئوکار بشوید. در نتیجه بگذارید به شما بگوییم که سئوکار، یک فرد متخصص در زمینه وب، محتوا و دیجیتال مارکتنیگ است که کارش این است که سایت ها را برای موتور های جست و جو بهینه سازی کند. یک سئو کار باید ویژگی ها و تخصص های لازم برای این کار را داشته باشد که در مقاله سئوکار کیست به سراغ آن ها رفته ایم. در اینجا فقط بگذارید اشاره کنیم که بیشتر از هر چیز، یک سئو کار به مطالعه و تحقیق بسیاری نیاز دارد و برای اینکه بتواند خودش را با الگوریتم های موتور جست و جو همگام کند، باید همیشه در حال یادگیری بیشتر و جست و جو باشد.

در سئو چه کار هایی انجام می شود؟

اگر بخواهید همه چیز درباره سئو را بدانید، احتمالا بیشتر از همه چیزی که دوست دارید این است که بدانید در سئو می توانید چه کار هایی انجام بدهید که بالاترین رتبه را در موتور های جست و جو داشته باشید. همانطور که در مقاله های قبلی هم گفتیم، سئو یک یا چند کار مشخص ندارد که با انجام دادن آن ها، ما تبدیل به رتبه یک گوگل بشویم و دیگر به خوشی و سلامتی شروع به کسب درآمد بیشتر کنیم. سئو سایت فاکتور های بسیار زیادی دارد که یک سری از آن ها را می دانیم، درباره تاثیر یک سری مطمئن نیستیم و یک سری را هم اصلا نمی دانیم که وجود دارند. به این خاطر که مسلما هیچ موتور جست و جویی نمی آید الگوریتم انتخاب نتایجش را به طور کامل لو بدهد و همگی ادعا می کنند که تنها چیز تاثیر گذار در انتخاب نتایج، کیفیت محتوای آن ها می باشد.

اما خیلی کلی اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، می توانیم یک سری حدس ها درباره فاکتور های سئو بزنیم که آن ها را نیز با نتیجه گیری از حرف های خود مدیران موتور جست و جو و تجربه می زنیم. در ادامه اگر می خواهید همه چیز درباره سئو را بدانید باید به شما بگوییم که ما می توانیم سه مورد را بگوییم که باید حتما روی آن تمرکز کنید، اما در نهایت، این سه مورد هم خودشان به موارد بسیار زیادی تقسیم بندی می شوند که هرکدام از آن ها باید به طور جداگانه مطالعه می شوند. پس اگر یک پاسخ سریع می خواهید و باقی موارد را می خواهید خودتان جست و جو کنید، پس بگذارید یک اشاره سریع به این سه مورد بکنیم و به سراغ بخش بعدی برویم.

تولید محتوای سئو شده

یکی از اصلی ترین موارد در سئو سایت، تولید محتوای سئو شده است. منظور ما هم از تولید محتوای سئو شده این نیست که بخواهیم در همه چیز درباره سئو به شما بگوییم که چگونه تولید محتوا کنید و چه بنویسید. ما تنها قرار است درباره “چگونه” نوشتن صحبت کنیم و کاری به موارد دیگر نداریم. در هنگام تولید محتوا شما باید یک شخص و یک ربات را در نظر داشته باشید. شخصی که قرار است مطلب شما را بخواند و ربات موتور جست و جویی که در حال کرال کردن صفحه شماست. شخصی که مطلب شما را می خواند باید مطلب را به خوبی بفهمد، از خواندن آن لذت ببرد، در هنگام خواندن چیزی مزاحم او نباشد و پاسخ را نیز به سرعت دریافت کند. کرالر موتور جست و جو هم باید بفهمد مقاله شما درباره چیست و به خوبی آن را بارگذاری کند.

پس اولین چیزی که شما باید به آن توجه کنید محتواست و اینکه این محتوا باید دقیقا چگونه نوشته بشود. نوشتن محتوای سئو شده نکات بسیاری دارد اما خیلی مختصر مواردی مانند رعایت Heading ها، نوشتن عناوین جذاب، پرهیز از تکرار بی رویه کلمه کلیدی، لینکسازی درست، رعایت اصول و علائم نگارشی و … را نا می بریم که هم مخاطب به خوبی محتوای شما را بخواند، هم موتور های جست و جو به درستی محتوای شما را متوجه بشوند.

لینکسازی

گاهی بعضی ها هستند اگر بخواهند همه چیز درباره سئو را به شما بگویند، فقط به لینک اشاره می کنند. درست است که آن ها کمی سئو را به خوبی متوجه نشده اند، اما لینکسازی واقعا یکی از اصلی ترین ارکان های سئو سایت به شمار می رود. لینکسازی در واقع یکی از مهمترین بخش ها در سئو سایت است که انواع مختلفی دارد. ما لینکسازی Internal را داریم که به لینک هایی می گوییم که در سایت به صفحات دیگر سایت خودمان می دهیم و لینک های External که به دو دسته Outbound Link و Inbound Link تقسیم بندی می شوند. Outbound Link ها لینک هایی هستند که ما به دیگر سایت ها می دهیم و Inbound Link ها، لینک هایی هستند که دیگر سایت ها به ما می دهند.

وجود تمامی این لینک ها برای سئو سایت ما لازم است و در واقع این لینک ها هستند که دارند اعتبار سایت ما را مشخص می کنند. با لینکسازی داخلی ما به موتور های جست و جو این نوید را می دهیم که حرف هایی که می زنیم منبع دارند و از خودمان نمی گوییم، با لینک های خارجی نیز دیگر سایت ها به موتور های جست و جو می گویند که سایت ما مورد تاییدشان است و موتور جست و جو می تواند به سایت ما اعتماد کند.

تجربه کاربری

اگر از گوگل بپرسید همه چیز درباره سئو را به شما بگوید، احتمالا روی این موضوع تجربه کاربری بیشتر از هرچیزی صحبت می کند. اینکه حالا گوگل می خواهد ادعا کند بیشترین اهمیت را به تجربه کاربری می دهد را کاری نداریم، مهم این است که تجربه کاربری اگر در سایت شما خوب باشد، کاربر وقت بیشتری را در آن می گذراند و مسلما این موضوع می تواند تاثیر بهتری در سئو سایت ما داشته باشد. تجربه کاربری خوب، با یک سری نکات محدودی حاصل نمی شود و نمی توان تجربه کاربری را نیز صرفا مختص به سئو دانست. اما به هر حال یکی از موارد اصلی ای است که شما باید در سئو سایت توجه بسیار زیادی به آن داشته باشید و فاکتور های بسیاری را نیز شامل می شود.

مواردی مانند سرعت سایت، سرعت بارگذاری صفحه، ساختار بندی درست سایت، عدم وجود عوامل مزاحم در سایت، امنیت سایت، Core Web Vitals و … جزو اصلی ترین موارد تجربه کاربری در سئو سایت هستند. همین موارد اگر به درستی رعایت بشوند، سئو سایت شما می تواند شاهد پیشرفت چشمگیری باشد و همه چیز روی روال درست خودش پیش خواهد رفت. اما مطمئن باشید که مطالعه هرکدام از موارد تجربه کاربری به صورت جداگانه، می تواند وقت بسیاری از شما را پر کند و البته که اگر بخواهید همه چیز درباره سئو را بدانید، این موضوع ارزش خود را دارد.

سخن پایانی

مسلما مقاله ای که ما برای شما نوشتیم همه چیز درباره سئو نیست و خود شما هم می دانید که مفهوم به این بزرگی را نمی شود صرفا در چند کلمه و یک مقاله خلاصه کرد. سئو سایت مفهوم بزرگی است و یکی از اصلی ترین عناصر در مدیریت سایت به حساب می آید. این روش دیجیتال مارکتینگ آنقدر گسترده هست که شغل سئوکار را بوجود آورده باشد و خودتان می دانید که برای وارد شدن به هر شغلی هم باید یک سری تخصص هایی را بدست آورد. هرچند که این مقاله شاید نتواند همه آنچه که می خواهید را به شما بگوید، اما سعی کردیم اصلی ترین چیز ها را به صورت خلاصه به شما بگوییم تا دروازه ورود شما به این دنیای وسیع باشد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و به جست و جوی بیشتر ادامه بدهید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *