.

10 تا از ویژگی‌ های مورد نیاز سایت آموزشی

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

طراحی یک سایت آموزشی از آن دسته طراحی سایت هایی ست که نیاز به دقت فراوان دارد. دیگر در اینجا شما قرار نیست یک محصول را به نمایش بگذارید و یا خدماتی ارائه دهید. اینجا قرار است که علم خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید و حتی اگر شد با آن کسب درآمد نیز بکنید. در نتیجه دانستن ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی برای شما واجب و ضروری است. چه شما یک طراح سایت باشید و چه یک صاحب سایت، دانستن این ویژگی ها لازم است. به این خاطر که این ویژگی های قرار است هم بخش طراحی را در نظر بگیرد، هم اینکه قرار است نکاتی مهم برای محتوای این نوع سایت ها به شما بگوید. پس قبل از اینکه طراحی سایت آموزشی خودتان را شروع کنید، این مقاله را با دقت مطالعه فرمایید و با ما همراه باشید.

طراحی سایت آموزشی تابان شهر

ویژگی‌ های مورد نیاز سایت آموزشی

ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی

قبل از اینکه به سراغ ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی برویم، لازم است که کمی درباره این نوع سایت ها حرف بزنیم و ببینیم این نوع طراحی سایت اصلا چیست و چه فرقی با دیگر طراحی سایت ها دارد. در مقالات قبلی درباره حوزه های طراحی سایت صحبت کردیم و طراحی سایت آموزشی یکی از حوزه های طراحی سایت است که هدف از طراحی آن آموزش یک علم یا یاد دادن یک مهارت می باشد. در طراحی سایت آموزشی هدف اصلی این است که شما به مخاطب چیزی را یاد بدهید و هدف مخاطب هم از ورود به سایت شما، چیزی جز یادگیری نیست. در نتیجه شما باید یک بستر خوب برای یادگیری در سایتتان فراهم کنید و تصور کنید که سایت شما یک مرکز آموزشی است. پس هم می توانید علمتان را در اختیار دیگران قرار بدهید و هم می توانید به واسطه آن کسب درآمد کنید.

همانطور که می دانید طراحی سایت آموزشی با هدف های گوناگونی انجام می شود و تقریبا برای هر هدفی می شود یک سایت طراحی کرد. حال هرکدام از این طراحی سایت ها باید در راستای هدف اصلی خودشان باشند و به همین خاطر هم هست که ما می خواهیم “ویژگی های مورد نیاز طراحی سایت آموزشی” را مورد بررسی قرار بدهیم ببینیم که دقیقا چه کاری باید انجام بشود که ما در راستای هدف خود، قدم های محکمی برداریم. پس قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت آموزشی خودتان بکنید، این موارد را مطالعه کنید و یادتان باشد، هیچکس به علمی که شما دارید شک ندارد. اما اینکه چگونه این علم ارائه بشود و اجرای این آموزش به چه صورت باشد به خود شما و علم شما در رابطه با سایت بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این 10 نکته مورد نیاز بپردازیم.

دقیق بودن اطلاعات در سایت آموزشی

یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی ، این است که اطلاعا شما دقیق باشد. شما یک واحد آموزشی هستید و مسلم است که باید به طور جدی روی دقیق بودن اطلاعاتی که قرار است بدهید حساب کنید. حال این موضوع در یک سایت آموزشی هم بیشتر خودش را نشان می دهد. به این دلیل که شما جامعه مخاطب بیشتری دارید و تقریبا همه ممکن است که اطلاعات شما را ببینند. خواه این افراد کسانی باشند که برای یادگیری آمده باشند، خواه کسانی که در حوزه شما متخصص هستند و می خواهند صحبت اطلاعات شما را راستی آزمایی کنند. هیچ کاربری از اطلاعات اشتباه خوشش نمی آید و اطلاعات اشتباه اعتبار شما را خدشه دار می کنند. پس در نتیجه قبل تولید هرگونه محتوا  از صحت آن اطمینان کافی را حاصل کنید و سپس آن را انتشار بدهید.

کاربر پسند بودن ناوبری سایت آموزشی شما

مسلم است که یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی این است که ساختار مناسبی داشته باشد و اینکه شما Navigation خوبی داشته باشید، نیمی از راه ساختار درست را رفته اید. ناوبری یا همان نویگیشن سایت آموزشی شما باید به بهترین نحو ممکن ساخته شده باشد به این دلیل که کاربر شما احتمالا می خواهد در سایت شما گشت و گذار کند و فقط برای یاد گرفتن یک مطلب نیامده است. طراحی ناوبری سایت، روی دیگر بخش ها نیز تاثیر خودش را می گذارد.

ساختار سایت شما اگر سردرگم کننده باشد، تمامی زحماتی که شما برای محتوای سایتتان صرف کرده اید به باد می روند. به طور مثال این موضوع را باید مد نظر داشته باشید که کاربر باید از هرکدام از صفحات سایت شما بتواند اطلاعات تماس با شما را ببیند و اگر ساختار سایت شما این اجازه را به او ندهد، احتمالا شما یک کاربر وفادار را از دست خواهید داد.

یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی ، ساده بودن آن است

این مورد از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی را در نظر داشته باشید که شما با طراحی سایت پیچیده یک سایت آموزشی هیچ چیزی را به کسی ثابت نمی کنید. یادتان نرود که کاربر برای شگفت زده شدن نیامده است، کاربر آمده است که چیزی یاد بگیرد. سعی کنید المان های داخل سایت شما قابل فهم و قابل خواندن باشند و اضافه کردن ویژگی های زیاد به سایتتان می تواند کاربران امروزی را خسته کند. اگر کاربر حواسش بیش از اندازه از محتوای آموزشی شما پرت بشود، نمی تواند روی هدف اصلی که آموزش است تمرکز کند.

حواستان هم به فضا های خالی در سایت باشد و آن ها را حتما در سایت قرار بدهید که هم چشم مخاطب خسته نشود، هم بتوانند فرصتی داشته باشند که کمی به محتوا فکر کنند و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

سایت آموزشی را ریسپانسیو طراحی کنید

چند بار دیگر لازم است که روی این موضوع تاکید بشود؟ یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی مانند دیگر سایت ها، طراحی ریسپانسیو آن است. طراحی ریسپانسیو به زبان ساده یعنی سایت شما بر روی تمامی دستگاه ها از جمله اسمارتفون، لپ تاپ، دسکتاپ، تبلت و … بهترین عملکرد خودش را داشته باشد و نسخه های جداگانه و مخصوص برای هرکدام از آن ها طراحی شده باشد. ما بیشتر تمرکزمان معمولا روی نسخه دسکتاپ سایت است(تقصیر ما هم نیست، به هر حال سایت دارد روی یک کامپیوتر طراحی می شود) ولی باید بدانیم که بیش از 50 درصد کاربران وب با گوشی موبایل خود سایت ها را چک می کنند.

ریسپانسیو بودن سایت شما این اجازه را به کاربر می دهد که هر زمان که بخواهد در هر کجا که هست وارد سایت شما بشود و چیزی یاد بگیرد. این موضوع باعث بالاتر رفتن تعامل در سایت شما می شود و اتفاقا موتور های جست و جو هم اینطوری خیلی از سایت شما راضی خواهند بود و شما را در اولویت های اول جست و جو قرار می دهند.

از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی : تصاویر یادتان نرود 

از تصاویر زیاد استفاده کنید، هیچ اشکالی ندارد! یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی استفاده از تصاویر مناسب و آموزشی است که می تواند هم سایت شما را برای توضیح اطلاعات سبک تر کند، هم تعامل مخاطب را با شما بالا ببرد. کاربر هم اینطوری برایش جذاب تر است که با تصاویر موارد آموزشی را یاد بگیرد. تصاویر به شما کمک می کنند که اطلاعات زیاد را در کمترین زمان و با جمع و جور ترین حالت ممکن به مخاطب بدهید. شما می توانید از اینفوگرافی ها، چارت ها، تصاویر آموزشی و حتی تصاویر چشم نواز برای لذت بخش تر کردن آموزش استفاده کنید.

سرعت بارگذاری سایت آموزشی را بالا ببرید

بار ها در مقالات قبلی به شما گفته ایم که دنیا روز به روز در حال سریعتر شدن است و کاربران معمولا وقت ندارند. آن ها می خواهند پاسخ سوال هایشان را در سریعترین زمان ممکن بدست بیاورند. پس یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت های آموزشی این است که باید سریع لود بشوند و کاربر را معطل نکنند. کاربر اگر معطل بشود سایت شما را می بندد و این موضوع هم به انگیجمنت سایت شما صدمه می زند و هم رتبه شما را در موتور های جست و جو پایین می آورد. تصاویر را بهینه سازی کنید، حجم کد های صفحه را کم کنید، CSS و جاوا اسکریپت سایتتان را بهینه سازی کنید و کار های مختلف دیگر که یک سایت کم حجم و با سرعت بارگذاری بالا داشته باشید.

توضیح زیاد ندهید، ساده صحبت کنید

یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی این است که محتوای قابل فهم و ساده داشته باشد. پس اول اینکه خیلی از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نکنید، ساده صحبت کنید! دوم اینکه یک موضوع را بیش از آنچه باید توضیح ندهید. یادتان باشد که کاربر شما در محضر حافظ شیرازی نیامده است و در کلاس درس هم نیست که دوست داشته باشد با توضیحات اضافی زمان بگذرد. کاربر واقعا برای اطلاعات آمده است و می خواهد که یاد بگیرد و سریع هم می خواهد که یاد بگیرد. پس از لحن خوب استفاده کنید، ساده حرف بزنید و گزیده صحبت کنید تا کاربر از سایت آموزشی شما راضی باشد.

طراحی سایت آموزشی خودتان را رنگارنگ و هیجان انگیز کنید

اشتباه نکنید! همچنان تاکید بر این است که سایت شما باید به دور از پیچیدگی باشد. اما یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی این است که در عین سادگی باید جذاب باشد. درست است که این موضوع شاید خیلی برای مخاطب مهم نباشد، اما بی روح بودن سایت شما و استفاده از رنگ های کم می تواند مخاطب را خسته کند و حس کند فضای سایت شما کمی خشک است. تمامی محیط های آموزشی در عین اینکه روی هدفشان یعنی آموزش تمرکز دارند، سعی می کنند فضایی دلچسب برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند. شما هم در سایتتان این کار را انجام بدهید.

سایت آموزشی را سئو کنید

در مقالات پیشین بسیار درباره سئو سایت صحبت کرده ایم و یکی از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی شما این است که برای موتور های جست و جو بهینه شده باشد تا کاربران بیشتری به سایت شما بیایند. سئو خوب برای سایت آموزشی یعنی شما کاری کنید که پاسخ دهنده اول سوال مخاطب باشید. درباره نکات سئو در مقالات قبلی صحبت کرده ایم اما چند تا از آن ها را در اینجا می گوییم که پیش زمینه داشته باشید. از کلمات کلیدی مرتبط در سایت استفاده کنید، سرعت بارگذاری را بالا ببرید، لینک سازی داخلی و خارجی برای سایتتان انجام بدهید و کار های دیگری که به موتور های جست و جو بفهماند که سایت شما خوب و قابل اعتماد است.

از افراد متخصص در طراحی سایت آموزشی استفاده کنید

طراحان سایت بسیاری وجود دارند که طراحی سایت را به خوبی انجام می دهند. اما شما باید به دنبال طراح سایتی باشید که طراحی سایت آموزشی را بلد باشد و به بهترین نحو ممکن آن را برای شما انجام بدهد. اگر شما این کار را انجام بدهید، دیگر نیازی نیست نگران ساختار سایت خودتان باشید و مطمئن خواهید بود که محتوای آموزشی شما در بستر خوبی قرار خواهند گرفت. شما می توانید سایت آموزشی خودتان را هم به صورت اختصاصی طراحی کنید و یا اینکه از CMS یا سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای آن استفاده کنید.

کلام آخر از ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی

در این مقاله سعی کردیم مهمترین ویژگی های مورد نیاز سایت آموزشی را به شما بگوییم تا شما دیگر برای طراحی سایت آموزشی خود دچار مشکل نشوید. به یاد داشته باشید که همانطور که گفتیم، کسی به علم و مهارت شما شک ندارد، اما این علم و مهارت باید در یک بستر خوب آموزش داده بشود. این بستر که همان سایت آموزشی شماست، همانند یک کلاس درس است و باید ویژگی های خوبی که یک کلاس درس لازم است داشته باشد را در خود جای بدهد. پس برای طراحی سایت آموزشی خود عجله نکنید و نکاتی که گفتیم را مو به مو رعایت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. ممنون که در این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم که موارد آن مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید به نحو احسنت از این اطلاعات و نکات در سایت آموزشی خود استفاده کنید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *