.

چگونه سئو کنیم ؟ 7 تا از اصول مهم سئو که در هر سایتی باید رعایت کنیم

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

احتمالا شما تا به حال کارهای سخت زیادی انجام داده اید. اما با احترام به همه مشاغل و کار های حوزه تکنولوژی، بگذارید بگوییم که سئو سایت یکی از سخت ترین آن هاست. خود سئو کردن سخت است و برای همین هم افراد متخصص در این حوزه آن را انجام می دهند و حالا می دانید که چه چیزی از آن سخت تر است؟ اینکه همین کار تخصصی را طوری توضیح بدهیم و بگوییم چگونه سئو کنیم که هر صاحب سایتی، جدا از تخصصی که دارد، متوجه آن بشود. البته اشکالی ندارد، بنده نویسنده تمام تلاشم را می کنم که نکاتی از سئو را به شما یاد بدهم که شما هم کمی تا قسمتی بتوانید آن ها را انجام بدهید. هرچند که همچنان، پیشنهاد ما به شما این است که برای این کار، از شرکت ها متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با ما همراه باشید.

خدمات مشاوره سئو تابان شهر

چگونه سئو کنیم ؟

چگونه سئو کنیم ؟

تصور کنید که شما یک صاحب سایت هستید، شخصی از شما می پرسد که آیا سایت خودتان را سئو کرده اید؟ شما اگر ندانید سئو چیست، اول از همه ماهیت او را جویا می شوید و زمانی که متوجه شدید که سئو سایت در واقع بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو است، احتمالا سوال دوم را می پرسید: چگونه سئو کنیم ؟ در این مقاله ما می خواهیم این سوال را برای شما جواب بدهیم. در واقع، هدف اصلی ما دیگر این نیست که درباره اینکه سئو سایت چیست صحبت کنیم، قرار است درباره اینکه باید چه کاری انجام بدهیم صحبت کنیم. پس اگر می خواهید بدانید که سئو چیست ، می توانید به مقاله مربوطه در همین سایت مراجعه کنید که در آن جا، به زبان ساده برای شما توضیح داده ایم که سئو سایت چیست و درباره ماهیت آن صحبت کرده ایم.

سئو کردن کار سختی است. این موضوع اصلا قابل انکار نیست. سئو به علاوه اینکه مجموعه ای از امور خاص در دنیای وب است، نیازمند پیگیری لحظه ای و تخصص در زمینه های دیگر نیز می باشد. سئو سایت از آن دسته کار هاییست که برای یاد گرفتن آن، باید ناخونکی به تخصص های دیگر هم بزنید و تخصص شما بیشتر از چیزی مانند سئو سایت باشد. در این مقاله، ما به علاوه کار های معمول سئو، در نکته هایی که خواهیم گفت یک سری از این تخصص ها را نیز معرفی می کنیم و یک سری اطلاعات کلی درباره آن ها را به شما می دهیم و اگر لازم بود، منبع خوبی برای یاد گرفتن آن ها را نیز به شما معرفی می کنیم. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شویم که واقعا چگونه سئو کنیم و چه کار هایی لازم است.

چگونه سئو کنیم ؟ نکاتی برای سئو سایت

تولید محتوای سئو شده

یکی از نکاتی که برای سئو سایت باید رعایت کنیم، نگارش محتوای بهینه سازی شده است. بهینه سازی برای کجا؟ بهینه سازی برای موتور های جست و جو. البته که تولید محتوای سئو شده، رمز خاصی ندارد و هر چیزی که تا به حال درباره آن گفته شده است را فراموش کنید. در اواخر سال 2022 هستیم، زمانی که محتوای سئو شده، در واقع همان محتوای با کیفیت است که صرفا در آن، کلمه کلیدی فراموش نمی شود و لینکسازی هم به خوبی و در جای درست خود انجام می شود. محتوای سایت شما باید بدون غلط، با علائم درست نگارشی، پاسخ دهنده، مفهومی، ساده و روان و در نهایت ساختار بندی شده باشد. برای این کار، خودتان را جای مخاطب بگذارید، خود شما اگر باشید، از چه نوع محتواهایی لذت می برید؟ از یک محتوای خوب چه انتظاراتی دارید؟ پاسخ این سوال، محتواییست که باید بنویسید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که محتواهای شما بهتر است حداقل 1800 کلمه را داشته باشند (این مورد واجب نیست، اما تاثیر خوبی دارد)، محتوای شما باید لینکسازی درستی داشته باشد و لینک به مقالات دیگر سایت و سایت های منبع دیگر نیز داده شده باشد، کلمه کلیدی باید کمتر از 2 درصد محتوا را تشکیل بدهد و دیگر Keyword Stuffing یا تکرار بی رویه کلمه کلیدی جواب نمی دهد و در نهایت اینکه محتوای شما باید محتوایی باشد که خواندن آن، به هیچ صورتی برای مخاطب آزار دهنده نباشد و مخاطب، تجربه خوبی از خواندن آن داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله مربوط به سئو On-page را در همین سایت مطالعه کنید.

شبکه سازی، کلید حل مشکلات!

این خارجی ها یک جمله دارند که می گویند “Network is the key” که ترجمه آن می شود “شبکه سازی کلید است” و البته که بی راه هم نمی گویند. شبکه سازی و داشتن ارتباطات گسترده می تواند به هر کاری کمک های بزرگی کند. حال این شبکه سازی در سئو سایت، همان لینکسازی های خارجی ما می باشند. پاسخ سوال چگونه سئو کنیم فقط در داخل سایت خودمان نیست. برای سئو سایت، ما لازم داریم که از سایت های دیگر که اعتبار دامنه بالایی دارند هم کمک بگیریم. شما باید با روش های مختلف، موفق بشوید که از سایت های دیگر (اگر معتبر هستند) لینک دریافت کنید و حواستان هم باشد که این موضوع، کاملا باید به صورت قانونی و بدون مغایرت با قوانین گوگل و دیگر موتور های جست و جو انجام بشود. در نتیجه یک سری کار های کلاه سیاه برای ما ممنوع است و نمی توانیم انجام دهیم.

لینکسازی باید در چارچوب قوانین موتور جست و جو انجام بشود، لینکسازی حتما باید در سایت هایی انجام بشود که Domain Authority و Page Authority بالایی دارند، لینکسازی باید با اجازه صاحب سایت انجام بشود و از اسپم کردن لینک باید خود داری کنیم، از امکاناتی مانند رپورتاژ و بلاگ نویسی مهمان نیز می توانیم استفاده کنیم، لینکسازی ما نباید به صورت شک برانگیز و متداوم انجام بشود و در نهایت اینکه تا حد امکان باید محتواهایی تولید کنیم که سایت های دیگر، خودشان به ما لینک بدهند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مربوط به Off-page SEO را در همین سایت مطالعه کنید.

محتواهای چند رسانه ای

خلاقیت و تنوع در سئو سایت بسیار مهم است. برای اینکه ببینیم چگونه سئو کنیم باید بدانیم که سئو، محدود به متن ها و لینک ها نمی شود. سئو سایت در سال 2022 دیگر مانند سال های قبل نیست و سلیقه مخاطب، بسیار در سئو سایت پر اهمیت است. برای تولید محتوای چند رسانه ای، شما “نباید” خودتان را محدود به متن نویسی کنید و محتواهای شما تا حد ممکن باید دارای ویدیو، تصاویر، چارت های آماری، اینفوگرافی ها، فایل های صوتی و هر محتوای دیگری در کنار متن هم باشد تا سئو سایت ما جواب بدهد. تولید محتوای خلاقانه و درست، می تواند کمک زیادی به سئو کند و رضایت مخاطب ما را جلب کند. همانطور هم که همه ما می دانیم، اصل سئو سایت، با رضایت مخاطب حاصل می شود و باقی موارد، در خدمت همین موضوع می باشند.

در این مورد باید حتما حواسمان باشد که تصاویر ما بهینه سازی شده باشند، از ویدیو های Embed شده و کم حجم استفاده کنیم، تصاویر حتما تگ ALT را داشته باشند، درباره تصاویر صحبت کنیم تا تصاویر بدون دلیل آن جا نباشند و در نهایت اینکه سعی کنیم محتوا را نه برای موتور جست و جو، بلکه برای مخاطب خودمان تولید کنیم.

سلامت فنی سایت، لازمه سئو سایت!

مطمئن باشید که سلامت فنی سایت شما که شامل همان موارد سئو تکنیکال می شود، چیز هایی نیستند که کاربر متوجه آن ها نشوند. حتی بعضی از آن ها آنقدر کوچک هستند که شاید فکر کنیم مخاطب متوجه آن ها نمی شود، اما مخاطب امروزی، خیلی باهوش تر از چیزی هستش که فکرش را می کنیم. با مطرح شدن بحث Core Web Vitals در سال 2019، این موضوع به اوج خودش هم رسید و مسائلی مانند امنیت و سرعت سایت، مهمتر از قبل شدند و اهمیت کلیدی پیدا کردند. سایت شما باید از سرعت قابل قبولی بهره مند باشد و بارگذاری محتوای سایت نباید بیش از مدت زمان خاصی طول بکشد. امنیت سایت هم باید به گونه ای باشد که سایت، این موضوع را برای مخاطب تضمین کند که از او اطلاعات شخصی اش را نمی گیرد و سایت مورد نظر، به منظور فیشینگ ساخته نشده است و عاری از هرگونه بدافزار می باشد.

برای افزایش سرعت سایت، شما باید حجم کد های داخل سایت را کمتر کنید، محتواهای بصری را کم حجم تر کنید، از CDN استفاده کنید، Caching را در سایت خودتان لحاظ کنید، بارگذاری JavaScript را در سایت به تعویق بیندازید و هر کاری که لازم است را برای افزایش سرعت سایت خودتان انجام بدهید. برای اطلاعات بیشتر از این موضوع، می توانید مقاله افزایش سرعت سایت را در همین سایت مطالعه کنید.

استفاده از ابزار های کمکی سئو

راستش اینکه چگونه سئو کنیم فقط درباره انجام کار ها نیست، درباره مانیتور کردن آن ها نیز می باشد. البته که جالبه، یک سری از ابزارهای مهم سئو را واقعا نمی شود صرفا یک ابزار کمکی دانست. مثلا Google Search Console یک ابزار لازم برای سئو سایت است و نبود آن می تواند آسیب بسیار زیادی به سایت شما وارد کند. استفاده از ابزار های سئو می تواند به شما کمک کند که ارور های مرتبط با سئو را در سایت خودتان رفع کنید، آمار سلیقه مخاطبان خودتان را داشته باشید، از عملکرد درست صفحات سایت مطلع شوید، امور مرتبط با سئو را انجام بدهید و خلاصه این ابزار ها می توانند در زمینه های مختلفی به سئو سایت شما کمک کنند. این ابزار ها معمولا رایگان هستند و یک سری از آن ها نیز پولی هستند که هزینه کردن برای آن ها نیز ارزشش را دارد.

شما می توانید از ابزارهایی مانند Google Search Console، Google Analytics، Keyword Planner، MOZ، SEMrush، Ahrefs و … استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره این ابزار ها می توانید مقاله ابزار های سئو سایت را در همین سایت مطالعه کنید.

وارد بودن به ساختار سایت

دوستان اگر دقت کرده باشید، ما در موارد قبلی این موضوع را تصور کردیم که شما قرار است از CMS ها برای مدیریت سایت خودتان استفاده کنید. و الا اگر قرار باشد سئو سایت را برای سایت های اختصاصی انجام بدهید، داشتن دانش کدنویسی لازم است. اما باز هم اگر از CMS ها نیز استفاده می کنید، بد نیست که علم کدنویسی را داشته باشید. گاهی یک سری از امور سئو هستند که واقعا با هیچ چیزی به جز HTML یا JavaScript نمی شود آن ها را حل کرد. پس برای اینکه احاطه درست به سئو سایت خودتان داشته باشید، لازم است که حداقل نیم نگاهی به HTML، CSS و JavaScript داشته باشید. برای یاد گرفتن این موارد نیز می توانید از سایت W3Schools استفاده کنید.

بهینه سازی نمایش در نتایج موتور جست و جو

یکی دیگر از مواردی که حتما باید در اینکه چگونه سئو کنیم رعایت کنیم، نوع نمایش ما در موتور های جست و جو می باشد. منظور چیست؟ منظور ما دقیقا همان اسنیپت (Snippet) شما در موتور جست و جو می باشد. وقتی شما یک کلمه را در موتور جست و جو سرچ می کنید، چند تا لینک همراه با یک سری توضیح و چند المان دیگر به شما نمایش داده می شود. به مجموع تمامی المان ها که برای لینک یک صفحه هستند را Snippet می گویند. با ابزار Yoast SEO شما می توانید این اسنیپت خودتان را در موتور های جست و جو ویرایش کنید.

برای اینکه یک اسنیپت خوب داشته باشید، باید عنوان سایت شما کوتاه، جذاب و پاسخ دهنده باشد، توضیحات متای شما باید دقیق باشد و کاربر را مجاب کند که لینک سایت را باز کند و همچنین تا حد ممکن، با استفاده از Schema Markup ها بهتر است المان های دیگر از جمله سوالات متداول، کتگوری ها و ستاره های نمره دهی را به اسنیپت سایت خودتان اضافه کنید.

سخن پایانی

هرچقدر هم که تلاش کنیم، سئو را نمی شود واقعا در یک مقاله توضیح داد. اینکه ما نیز به اتفاق یکدیگر درباره اینکه چگونه سئو کنیم یک سری ایده هایی را بدست آوردیم، باز هم نمی تواند نشان دهنده این موضوع باشد که سئو کاردن را به طور کامل یاد گرفتیم. ما در اینجا تنها یک دید کلی از سئو سایت و امور آن را به شما دادیم و قرار هم نیست که این موضوع، بدون کمک گرفتن از یک متخصص محقق بشود. اما در نهایت، همینکه بتوانیم چند تا از این امور را انجام بدهیم، می تواند به سئو سایت ما کمک بزرگی کند. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم نکات خوبی را در این رابطه به شما بگوییم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *