.

چگونه طراحی سایت کنیم ؟ شروعی که هیچ پایانی ندارد!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

خیلی سخت است که بخواهیم کاری را که افرادی برای یاد گرفتن آن، دوره های بسیاری را می گذرانند در یک مقاله توضیح بدهیم. شمایی که به سراغ این مقاله آمده اید هم احتمالا این را می دانید و این فقط یکی از مقاله هاییست که در این رابطه مطالعه می کنید. سوالی که اینجا مطرح شده است، پاسخ کوتاهی ندارد که هیچ، چندین دوره و فیلم آموزشی لازم است که شما بخواهید صفر تا صد این موضوع را طی کنید. چگونه طراحی سایت کنیم ؟ سوالی که امروز می خواهیم به آن پاسخ بدهیم این است. سوالی که شاید احتمالا یک علاقه مند به وب پرسیده باشد یا تعارف که نداریم، سوالی که کسی پرسیده است که هم از درآمد بالای طراحی سایت خبر دارد و هم می داند که چقدر این کار در سرتاسر دنیا خواهان دارد. پس همراه ما باشید تا کمی درباره آن مطالعه کنیم.

چگونه طراحی سایت کنیم ؟

چگونه طراحی سایت کنیم ؟

خود شما از ما بهتر می دانید که مسئله مهمی مانند طراحی سایت را نمی شود در یک مقاله حل کرد. دنیایی که درباره آن صحبت می کنیم، هم ممکن است مختص به بخشی از دنیای وب باشد و هم اگر به آن کلی نگاه کنیم، می تواند مهمترین و اصلی ترین صحبت ما در رابطه با وب باشد. از همین حالا می خواهیم با شما رو راست باشیم و بگوییم که اینکه چگونه طراحی سایت کنیم ، به آموزش های مستمر، زمان، حوصله و انگیزه بالا نیاز دارد. شما با خواندن این مقاله، صرفا قرار است یک کلیتی از ماجرا دستتان بیاید و قرار نیست که بعد از خواندن این مقاله، به سراغ صفحات دیگر وب نروید و همینجا مرورگر را ببندید. همیشه یادتان باشد، یاد گرفتن طراحی سایت بیشتر از هر چیزی به صبر و تلاش در کنار یکدیگر نیاز دارد.

با وجود این مقدمه، قرار نیست ما کار خودمان را راحت کنیم. قصد ما این است که هر آنچه لازم است را در رابطه با طراحی سایت به شما آموزش بدهیم. در مقاله قبلی یعنی ” طراحی سایت چگونه است ” در رابطه به پایه های “شروع” طراحی سایت با شما صحبت کردیم. مراحلی که در مقاله طراحی سایت چگونه است گفتیم، بیشتر نگاهی بود به اقدامات “پیش از طراحی سایت” و حالا می خواهیم به سراغ خود “طراحی سایت” برویم. در واقع، نگاه ما در اینجا کمی فنی تر می شود و قرار است که کمی بیشتر وارد ساختار طراحی سایت بشویم. قرار است که یک کلیتی از اینکه چگونه طراحی سایت کنیم دستمان بیاید و به یکدیگر این قول را بدهیم که این آموزش، چه اینجا و چه در جای دیگر، هرگز قرار نیست به پایان برسد و یادگیری هرگز متوقف نشود.

بخش اول: از نقطه صفر، چگونه طراحی سایت کنیم ؟

حال بیایید تصور کنیم که شما چندین مقاله درباره طراحی سایت خوانده اید و چند فیلم آموزشی هم دیده اید. آیا شما طراحی سایت را یاد گرفته اید؟ مسلما خیر! اگر سوال این است که چگونه طراحی سایت کنیم ، باید پاسخ دهیم که باید طراحی سایت را شروع کنید. از کجا؟ُ

یادگیری HTML

یک سری هستند که وقتی از آن ها بپرسید، برنامه نویسی را باید از کجا شروع کنم، به شما می گویند که از HTML شروع کنید. درست و غلط بودن این موضوع در حوزه تخصصی ما نیست، اما زمانی که کسی پرسید طراحی سایت را از کجا شروع کنم، قطعا پاسخ ما HTML است. Hyper Text Markup Language یا HTML همانطور که از نامش هم پیداست، یک زبان فرا متن مارک آپ است که یک سری به اشتباه آن را یک زبان برنامه نویسی خطاب می کنند. HTML زبان صفحه سازی سایت است و المان های سایت را در کنار یکدیگر قرار می دهد. ساختار صفحات سایت ها همگی از HTML هستند (مگر در یک سری استثناها) و برای یادگیری طراحی سایت، اول از همه شما باید HTML را به خوبی یاد بگیرید.

برای یادگیری HTML هم بهترین راه استفاده از سایت W3schools است که نه تنها کد های HTML را به شما آموزش می دهد، بلکه فضایی در اختیار شما قرار می دهد که خودتان نیز این کد ها را بزنید و نتیجه کار خودتان را ببینید.

یادگیری CSS

در مرحله بعدی چگونه طراحی سایت کنیم باید شما از CSS استفاده کنید. CSS یاCascading Style Sheets در واقع یک زبان برای نمای ظاهری HTML شما می باشد. در واقع اگر ما HTML را اسکل یک ساختمان در نظر بگیریم، CSS نمای آن ساختمان می باشد. شما باید به HTML خودتان شکل و ظاهر درست را بدهید که برای کاربرتان جذاب باشد و المان ها به طور مرتب و به زبا ترین شکل در کنار یکدیگر قرار بگیرند. دقیقا مانند HTML، W3schools فضایی برای یادگیری CSS هم دارد که شما می توانید در آن با دستورات مختلف CSS آشنا بشوید و آن ها را به اجرا در بیاورید.

یادگیری JavaScript

خیلی رک بخواهیم بگوییم، دو مورد قبلی به معنی واقعی کلمه پاسخ چگونه طراحی سایت کنیم هستند. اما اگر می خواهید طراحی سایت شما حرفه ای تر باشد و عملکرد هم در سایتتان لحاظ کنید، باید از جاوا اسکریپت استفاده کنید. بله درست است! یادگیری جاوا اسکریپت خیلی سخت تر از دو مورد قبلی می باشد، اما این جاوا اسکریپت است که سایت ما را زنده می کند و باعث می شود که مخاطب بتواند تعاملات مختلف را در سایت ما انجام بدهد. پس در مرحله بعدی در همان W3Schools، بد نیست که به سراغ جاوا اسکریپت هم بروید و آن را نیز یاد بگیرید.

این سه زبانی که گفتیم، زبان های اصلی طراحی سایت هستند و خیلی از سایت ها، ساختارشان با همین سه زبان تکمیل می شود. اما زبان های دیگری هم برای طراحی سایت وجود دارد که بعد از یاد گرفتن این موارد، آرام آرام به سراغ آن ها نیز خواهید رفت. مطمئن باشید در آن زمان، آنقدر حرفه ای شده اید که خودتان زبان اصلی کارتان را پیدا کنید.

CMS ها یا سیستم های مدیریت محتوا

ببینید، وقتی می پرسیم چگونه طراحی سایت کنیم باید به دنبال راه های آسان آن هم باشیم. ما قرار نیست از راه های سخت و قدیمی استفاده کنیم و از روش های مدرن غافل شویم. یکی از این روش های عالی برای طراحی سایت، سیستم های مدیریت محتوا (Content Management System یا CMS) ها هستند. معروف ترین این سیستم ها هم وردپرس است که بیش از 50 درصد سایت های جهان، از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. شاید یکی از بهترین راه ها برای یادگیری طراحی سایت، یادگیری استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس باشد که بهترین سیستم مدیریت محتوا محسوب می شود. در رابطه با وردپرس، مطالبی را در سایت ما نیز می توانید پیدا کنید و سایت وردپرس فارسی هم اطلاعات لازم را به شما خواهد داد.

برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا بر روی سایت، تنها کافیست که وارد سایت وردپرس شوید، آن را دانلود کنید و فایل آن را در Database سرور خودتان Extract کنید.

ابزار های مرتبط با دیباگ یا اشکال یابی سایت

هیچ طراحی سایتی در نمونه اولیه خود، بدون مشکل نیست. باگ ها همیشه ممکن است در طراحی سایت شما باشند و در آینده، مشکلاتی را برای کاربران یا مدیران سایت ایجاد کنند. بعد از اینکه نمونه اولیه سایت شما آماده شد، شما بهتر است با ابزار های Debugging، کد های خودتان را بررسی کنید و آن ها را دیباگ کنید. این کار باعث می شود که دیگر مجبور نباشید چندین بار کد ها را عوض کنید و دوباره کاری انجام بدهید. شما می توانید برای این کار از ابزار هایی مانند Fiddler، Visual Studio و Debugger استفاده کنید.

مراحل طراحی سایت و اینکه چگونه طراحی سایت کنیم

تعیین ساختار سایت

اول از همه شما باید یک شماتیک کلی از سایتی که می خواهید طراحی کنید داشته باشید. شاید بتوان گفت، این مرحله مهمترین مرحله در شروع طراحی سایت باشد. بعد از رد کردن مراحلی که در مقاله طراحی سایت چگونه است گفتیم، شما به این مرحله می رسید. در این مرحله، شما به عنوان “طراح” سایت، نقشه کلی سایت را روی یک ادیتور مخصوص طراحی رسم می کنید و المان های مختلف را در جای خودشان قرار می دهید.

خرید هاست و دامنه

در این مرحله شما باید از یک شرکت هاستینگ معتبر، سرور و دامنه خودتان را خریداری کنید. در این مرحله باید حواستان به دامنه سایتتان باشد که قرار است دروازه ورود مخاطبان به سایت شما باشد. حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید که اگر سایت شما وردپرسی است، حتما باید اقدام خرید هاست وردپرس کنید.

طراحی صفحه اصلی

در این مرحله شما باید اول از همه صفحه اصلی سایت خودتان را طراحی کنید. این صفحه، مهمترین صفحه سایت شما می باشد و شما باید تمام آموخته های خودتان را در طراحی این صفحه به کار ببرید. در اینجا، شما باید آن نقشه ای که در مرحله اول رسم کرده اید را به مرحله اجرا بگذارید. اینجا هم پنل سیستم مدیریت محتوا به کار شما می آید و هم دانش کدنویسی و تمامی زبان های برنامه نویسی که آن ها را یاد گرفته اید.

طراحی صفحات مهم سایت

در این مرحله شما باید صفحات مهمی که هر سایتی دارد یعنی تماس با ما، درباره ما، خدمات ما، سیاست حریم شخصی و شرایط و … را مطابق با موضوع سایت خودتان طراحی کنید. در طراحی این صفحات باید دقت لازم به کار گرفته شود چون این صفحات، صفحاتی هستند که می خواهیم مخاطب حتما از آن ها دیدن کند و ترغیب به استفاده از خدمات سایت بشود.

طراحی لندینگ پیج ها و قالب بلاگ

معمولا تمامی صفحات سایت، یک سری صفحات اصلی و هدف به عنوان لندینگ پیج یا صفحه فرود دارند. کاربران در وب، معمولا بوسیله موتور های جست و جو وارد این صفحات می شوند و با خدمات شما آشنا می شوند. پس از آن باید به سراغ قالب بلاگ سایت بروید که در آن، قرار است مطالب آموزشی و تکمیلی سایت در آن بارگذاری بشود. این صفحات، بار اصلی تولید محتوای سایت را به دوش خواهند کشید.

امور پس از طراحی

بعد از طی کردن این مراحل، باید تولید محتوا برای سایت ما در دستور کار قرار بگیرد و سایت، برای موتور های جست و جو بهینه بشود. سئو سایت یا بهینه سازی برای موتور های جست و جو نیازمند تخصص و مهارت در این زمینه می باشد که بد نیست به عنوان طراح سایت، پایه های آن را بلد باشیم.

سخن پایانی

ما همچنان در بحث اینکه چگونه طراحی سایت کنیم روی حرفمان هستیم و می گوییم که این مقاله ای که ما برای شما آماده کردیم، چیزی به جز یک مقدمه و آشنایی با کلیت طراحی سایت نیست. بعد از این، این شما هستید که باید بیش از قبل به دنبال کشف بیشتر در این دنیای گسترده طراحی سایت باشید. همیشه یادتان باشد که یادگیری طراحی سایت پایانی ندارد و ترند های مختلف طراحی سایت، هر روز آپدیت می شوند و شما نیز نباید از این ترند ها عقب بمانید. مطالعه خودتان را بیشتر کنید و برای موفقیت، با پشتکار بالا در این مسیر قدم بگذارید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *