.

آموزش صفر تا صد سئو و هرآنچه باید درباره آن بدانید!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

ممکن است چندین احتمال وجود داشته باشد که شما به سراغ این مقاله آمده اید. شما می توانید یک صاحب سایت، یک طراح سایت، یک کارآموز سئو و هر شخص دیگری باشید. اما مسلما شما سئو کار نیستید که به سراغ این مقاله آمده اید. نه صرفا از سر فروتنی، بلکه این یک حقیقت است که بنده نویسنده نمی توانم آموزش صفر تا صد سئو را برای شما در یک مقاله، هرچقدر هم طولانی که باشد شرح بدهم. قصد ما در این مقاله این است که نگاهی به سئو داشته باشیم و آن را تا حد امکان مورد بررسی قرار بدهیم و صرفا، شما را نسبت به آن بیشتر کنجکاو کنیم. هرآنچه از نظر تئوری در رابطه با پایه و اساس سئو است را در اینجا به شما خواهیم گفت اما در نهایت، سئو سایت را فقط با انجام دادن آن می شود یاد گرفت. همراه ما باشید.

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

آموزش صفر تا صد سئو

آموزش صفر تا صد سئو

رسالت ما در این سایت این است که با مخاطب خودمان صادق باشیم. بالا برویم و پایین بیاییم، آموزش صفر تا صد سئو عملا غیر ممکن است. به این خاطر که ما به شما در مقالات قبلی از جمله مقاله طراحی سایت از صفر تا صد هم گفتیم که عملا برای هر کاری اگر نقطه صفر وجود داشته باشد، نقطه صدی وجود ندارد. سئو سایت هم از آن دسته مفاهیمی نیست که بشود به آن مطلق نگاه کرد و برای آن یک نقطه صفر و یک نقطه صد در نظر گرفت. هرکسی ممکن است سئو سایت را از یک نقطه ای شروع کند که مختص به خودش باشد و چون سئو سایت، همیشه در حال پیشرفت است و همیشه مفاهیم آن در حال گسترش هستند، شاید هیچوقت نقطه صدی برای آن به طور رسمی تعریف نشود. اما کاری که ما می خواهیم بکنیم چیست؟

در این مقاله تمام تلاش ما این است که شما را با تعاریف منطقی سئو سایت آشنا کنیم، درباره اهمیت آن با شما صحبت کنیم، مولفه های سئو را برشماریم، انواع سئو سایت را مورد بررسی قرار بدهیم و نگران نباشید، چند تا از روش های پیاده سازی سئو سایت را نیز در قالب عوامل تاثیر گذار بر آن، به شما خواهیم گفت. در این مقاله ما رسما آموزش صفر تا صد سئو را انجام خواهیم داد اما باز هم این آموزش هیچوقت کافی نیست. اگر صاحب سایت هستید، اگر کارآموز سئو هستید، اگر صرفا یک طراح سایت یا دیجیتال مارکتر هستید و اگر به هر نحوی با سایت و امور آن درگیر هستید، حتما بعد از خواندن این مقاله، به سراغ دیگر مطالب مرتبط با سئو سایت سایت ما نیز بروید که اطلاعات بیشتری در رابطه با این مفهوم بدست بیاورید. در ادامه با تعریف سئو همراه ما باشید.

سئو سایت چیست ؟

بیایید در آموزش صفر تا صد سئو از نقطه صفر شروع کنیم. دیگه همه می دانند و این یک اصل پذیرفته شده است که برای شروع یادگیری یک علم، شما باید اول از همه آن علم را برای خودتان تعریف کنید و از چیستی آن با خبر شوید. درباره علوم انسانی مانند فلسفه و روانشناسی این موضوع صدق می کند، در رابطه با علوم تجربی از جمله زمین شناسی و زیست شناسی این موضوع صدق می کند و در رابطه با سئو سایت هم، اول از همه باید ببینیم که SEO چیست و به طور کامل آن را تعریف کنیم. SEO یا Search Engine Optimization که در زبان فارسی به آن سئو می گوییم (که عملا گویش غلطی است و باید به آن اس.ای.او بگوییم که البته دیگر سئو جا افتاده است)، به معنای بهینه سازی برای موتور جست و جو می باشد.

در واقع سئو سایت، به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که ما برای بهینه کردن سایت خودمان برای موتور های جست و جو (خصوصا گوگل) انجام می دهیم که این فعالیت ها در نهایت باعث می شوند که صفحات سایت ما وارد موتور جست و جو شوند و به اصطلاح در آن Index شوند و در نهایت،رتبه های بالا را در صفحه SERP (Search Engine Result Page یا صفحه نتایج جست و جو) دریافت کنند. اگر تا به حال درباره سئو هیچگونه اطلاعاتی نداشتید، خیال می کردید که لینک های نتایج گوگل کاملا تصادفی بودند و یا اینکه صرفا خود گوگل است که سایت ها را انتخاب می کند. مطمئن باشید اگر چنین چیزی بود، اصلا بحث آموزش صفر تا صد سئو مطرح نمی شد که شما در حال حاضر مشغول به مطالعه آن باشید. سئو، فهمیدن اصول موتور جست و جو برای رتبه دهی هم هست.

اهمیت آموزش صفر تا صد سئو چیست ؟

چرا ما اینجا درباره آموزش سئو صحبت می کنیم؟ چرا یک شخص به عنوان صاحب یک سایت باید آموزش سئو ببنید و اصلا سئو بلد باشد؟ به این خاطر که سئو سایت در بهترین حالت خودش، یک روش کاملا رایگان برای بازاریابی سایت ما می باشد. مطمئن باشید که اگر شما سرچ کنید “خرید لباس مردانه” و یک سری لینک در صفحه اول گوگل نمایش داده شوند، صاحبان آن سایت ها هیچ پولی به گوگل پرداخت نکرده اند که لینک های آن ها اول نمایش داده شود. خیر، آن ها سئو سایت انجام داده اند و کاملا رایگان به اینجا رسیده اند. (حداقل به خود گوگل که پولی نداده اند) پس بگذارید بگوییم که مهمرین اهمیت آموزش سئو سئو سایت این است که یک روش رایگان، برای گرفتن بازدید سایت است. که این بازدید ها ممکن است به مشتریان شما نیز تبدیل بشوند و برای شما سود آور باشند.

سئو به این دلیل اهمیت دارد که کاربران اینترنت، معمولا اولین کاری که می کنند این است که موتور جست و جوی گوگل را باز می کنند و در آن به جست و جو می پردازند. گوگل، پر بازدید ترین دامنه در جهان است و دریچه ورود مردم به دنیای بی کران وب محسوب می شود. پس اینکه سایت شما در نتایج این موتور جست و جو و حتی موتور های جست و جوی دیگر قرار بگیرد، بسیار مهم است. همچنین سئو سایت به شما کمک می کند که به نتایج اول این موتور های جست و جو راه پیدا کنید و این موضوع ثابت شده است که کمتر کسی سراغ صفحات دوم و الی آخر موتور جست و جو می رود. همیشه این جمله معروف را به یاد داشته باشید که صفحه دوم گوگل، بهترین جا برای مخفی کردن مدرک جرم است. چون کسی آن را باز نمی کند.

آموزش صفر تا صد سئو : انواع سئو

قدم بعدی که در آموزش صفر تا صد سئو لازم است برداریم، آموزش انواع سئو سایت می باشد. سئو سایت، سه نوع اصلی دارد که هر کاری که ما در سئو سایت انجام می دهیم، زیر مجموعه همین سه تا قرار می گیرد.

On-page SEO

در این نوع از سئو تمامی امور، داخل خود سایت ما و روی محتوا و ظاهر سایت ما انجام می شود. هرکاری که ما برای UI سایت (رابط کاربری) خودمان انجام می دهیم و کار هایی که برای محتواهای خودمان انجام می دهیم تا در موتور جست و جو رتبه بالاتری بگیرند، جزو این دسته محسوب می شوند. کلمات کلیدی، نگارش متن، لینکسازی های داخلی، تصاویر و ویدیوها، متون ALT و موارد دیگر مرتبط با سایت خودمان، جزو این دسته محسوب می شوند.

البته که اینطور نباشد که فکر کنیم که سئو داخلی یا همان On-page SEO محدود به یک سری امور خیلی محدود می شود، هر کاری که ما برای بهتر کردن سئو سایت خودمان داخل سایت خودمان انجام بدهیم و برچسب سئو تکنیکال را نخورد، سئو آن پیج حساب می شود.

Off-page SEO

تمامی اموری که ما در خارج از سایت خودمان برای بهینه سازی برای موتور های جست و جو انجام می دهیم، جزو این دسته محسوب می شوند. اموری مانند لینکسازی خارجی، بلاگ نویسی مهمان، تبلیغات خارج از سایت، رپورتاژ و … جزو این دسته از انواع سئو سایت محسوب می شوند. این نوع از سئو را می توان ریسکی ترین و حساس ترین قسمت سئو دانست که باید با احتیاط لازم آن را انجام بدهیم و حواسمان کاملا به کاری که انجام می دهیم باشد. بین خودمان باشد، شما باید طوری سئو خارجی یا Off-page سئو را انجام بدهید که انگار اصلا آن را انجام نمی دهید و همه چیز کاملا ارگانیک بوجود آمده است. به هر حال هر طور هم بخواهیم حساب کنیم، بدون یک سری روش ها سئو میسر نخواهد شد.

Technical SEO

در این نوع از سئو، ما اموری را انجام می دهیم که به جنبه های تکنیکی سایت ما مرتبط می شود و شاید با کدنویسی هم درگیر باشند. در اینجا بیشتر تمرکز ما روی UX سایت (تجربه کاربری) و ارور های امنیتی و عملکردی سایت خودمان است. مواردی مانند بهینه سازی سرعت سایت، بالا بردن توان امنیتی سایت، بهینه سازی کد های سایت، بهبود عملکرد های المان ها و اسکریپت ها و … جزو این دسته محسوب می شوند. البته که باز هم موارد تکنیکال به همین چیز ها محدود نمی شوند. گاهی ممکن است مسائل فنی یک سری موارد پیچیده و خاصی باشند که به جز با داشتن تجربه، نتوانیم از پس آن ها بربیاییم.

در سئو سایت چه کار هایی باید انجام بدهیم؟

درست است که آموزش صفر تا صد سئو حداقل در یک صفحه مقاله، چیز ممکنی نیست. اما به هر حال بد نیست که کمی رسالت خودمان را به جا بیاوریم و چند آموزش کلیدی در رابطه با سئو سایت به شما بدهیم که تا حدودی بتوانید رتبه سایت خودتان را بهبود ببخشید. ما اول از همه چند مورد را برای شما نام می بریم که روی سئو سایت شما تاثیر دارند و سپس درباره مولفه ها و فاکتوری های آن ها صحبت می کنیم. یادتان هم باشد که هرگز به این صحبت ها نباید قناعت کنید و برای یاد گرفتن بیشتر و بهتر و جزئی تر آن ها، بهتر است که حتما به مقالات قبلی ما نیز سر بزنید. در ادامه با این فاکتور ها و مولفه ها همراه ما باشید.

تاثیر محتوا

محتوا پادشاه است! در این جمله معروف هیچ شکی نیست و سئو سایت هم مستقیما با محتوا درگیر است. خود گوگل هم اگر بخواهد به ما آموزش صفر تا صد سئو بدهد، در نود درصد چیز هایی که می گوید، روی محتوا تاکید می کند. گوگل ادعا می کند که مهمترین چیز در سئو سایت محتواست و ما هم باید این حرف را قبول کنیم. کاربر برای محتوا وارد سایت ما می شود و اولین چیزی که به آن اهمیت می دهد، محتوای سایت ماست.

برای بهینه سازی محتوا، لازم است که شما در هر صفحه از سایت خودتان Title Tag ها را داشته باشید و آن ها کاملا به ترتیب و مرتب چیده شده باشند. کلمه کلیدی باید حتما در این تگ های عنوان باشد و در متون شما نیز حداکثر 2 درصد از متن شما را شامل بشود. باید حواستان باشد که کلمه کلیدی بی رویه در صفحه سایت شما تکرار نشود. کلا کلمه کلیدی، نقش مهمی در سایت دارد. هر صفحه از سایت شما باید کلمه کلیدی مخصوص خودش را داشته باشد و روی آن کلمه تمرکز بشود. به این خاطر که قرار است کاربران آن کلمه را جست و جو کنند تا به سایت شما برسند. کلمات کلیدی Short Tail و Long Tail هر دو باید در سایت شما باشد که اولی کلمات کلیدی 2 و 3 کلمه ای هستند و دومی عبارت های بالای سه کلمه را شامل می شوند.

سعی کنید محتوایتان بر پایه سلیقه مخاطب شاخص سایت خودتان باشد و بدون هیچگونه اشتباه نگارشی و مفهومی ای نیز نوشته بشود. از تصاویر و ویدیو ها نیز حتما در محتوای خودتان استفاده کنید.

تاثیر لینک در سئو سایت

لینک ها بعد از محتوا، مهمترین فاکتور در آموزش صفر تا صد سئو هستند. لینکسازی شما اگر به خوبی انجام بشود، می تواند تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما داشته باشد. لینکسازی به بالا رفتن اعتبار سایت شما کمک می کند که همین موضوع می تواند موتور جست و جو را قانع کند که شما شایستگی رتبه های بالا را دارید. بهتر است حتما لینک های مطالب دیگرتان را در هر مطلب از سایت خودتان در صورت لزوم قرار بدهید، سعی کنید در جایی که لینک می دهید حتما در رابطه با موضوع صفحه لینک داده شده صحبت شده باشد، لینکسازی خارجی را به صورت مطمئن انجام بدهید و حتما اعتبار دامنه سایت مورد نظر را قبل از لینکسازی خارجی چک کنید.

یکی از بهترین روش های لینکسازی خارجی نوشتن رپورتاژ و بلاگ نویسی مهمان می باشد که درباره تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو در مقالات قبلی صحبت کرده ایم. تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو آنقدری بالا است که گاهی ممکن است یک سایت را از قعر رتبه های گوگل نجات بدهد. البته که تاثیر رپورتاژ آگهی زمانی خودش را در سئو سایت نشان می دهد که این رپورتاژ به خوبی نوشته بشود و نکات درست آن رعایت شده باشد.

تاثیر تجربه کاربری در سئو سایت

تجربه کاربری را نمی شود صرفا سومین فاکتور مهم در نظر گرفت. تجربه کاربری اندازه محتوا اگر مهم نباشد، کمتر از آن هم نیست. یکی از بهترین راه های بهتر کردن تجربه کاربری، بهینه سازی سرعت سایت است که با روش های مختلفی از جمله فشرده سازی کد های سایت، بهینه سازی تصاویر سایت، ایجاد Caching برای سایت و موارد دیگر انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر شما می توانید مقالات مرتبط با Core Web Vitals در سایت ما را مطالعه کنید.

تجربه کاربری فقط سرعت سایت نیست. عملکرد های سایت شما نیز باید به خوبی سرعت سایت شما باشد. سعی کنید حتما اسکریپت های سایت خودتان را چک کنید و از کارکرد های درست آن ها مطمئن باشید. تمام تلاشتان را بکنید که ساختار سایت شما آن چیزی باشد که می دانید مخاطب را اذیت نمی کند و باعث جذب او نیز می شود.

سخن پایانی

مطالب درباره سئو سایت زیاد است. گفتیم که آموزش صفر تا صد سئو عملا غیر ممکن است و اگر هم ممکن باشد، زمان زیادی می برد که البته، آموزش دیدن سئو در طولانی مدت ایده خوبی نیست. برای یاد گرفتن صفر تا صد سئو باید با آن درگیر بشوید. بعد از آن، متوجه می شوید که دنیای آن، آنقدر بزرگ است که هیچوقت نمی شود به نقطه صد رسید. به هر حال امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و حداقل توانسته باشیم شما را نسبت به سئو کنجکاو تر کنیم. اگر همین کار را هم انجام داده باشیم، آن وقت این شما هستید که مسیر صفر تا صد سئو را طی خواهید کرد و یک روی به نقطه ای خواهید رسید که خودتان در این زمینه صاحب سبک می شوید. ممنون که همراه ما بودید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *