.

10 تا از بهترین ابزارهای آنالیز سئو در سال 2023

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

هرکاری ابزار های خاص خودش را دارد و متخصص آن زمینه کاری باید با این ابزار ها آشنا باشد. ابزار هایی که کار کردن با آن ها اصول خاص خودش را دارد و فرد متخصص نیز می داند که چگونه باید با این ابزار ها کار کند. سئو سایت نیز نیازمند همین ابزار ها می باشد که کار سئو کار ها و وب مستر ها را راحت تر می کنند. در این مقاله قرار است که در کنار یکدیگر بهترین ابزارهای سئو سایت را به شما معرفی کنیم و تلاشمان این است که ابزار هایی را معرفی کنیم که همگی روی بخش خاصی از سئو تمرکز دارند. به همین خاطر هم از بین بی شمار ابزار سئو، 10 مورد خاص را برای شما انتخاب کرده ایم که هرکدام کار خاصی را انجام می دهند. با ما در این مقاله همراه باشید که می خواهیم امور سئو را برای شما راحت تر کنیم.

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

ابزارهای آنالیز سئو

ابزارهای آنالیز سئو

هرچقدر هم که در کار سئو حرفه ای باشید، استفاده از ابزار ها همیشه برای شما لازم و ضروری است. ابزارهایی که موجب می شوند کار ها با سرعت بیشتری پیش بروند و امور سئو به بهترین نحو ممکن انجام بشود. یک سری از این ابزار ها را خود گوگل در اختیار شما قرار می دهد و ابزار های دیگر را شرکت های بزرگ مارکتینگ طراحی کرده اند که همه آن ها به درد کار سئوی پروژه های شما می خورد. هرکدام از این ابزارهای آنالیز سئو کار خاصی انجام می دهند و هرکدام وظیفه یک بخش خاص از سئو را به عهده می گیرند. ما نیز تلاش کردیم که برای هرکدام از این امور یک ابزار خاص را معرفی کنیم که مجموعه آن ها شده است این 10 ابزار مهمی که قرار است در این مقاله به آن ها اشاره کنیم.

کار کردن با این ابزار ها ممکن است گاهی ساده باشد، گاهی یک سری از این ابزار ها دانش خاصی را می طلبند. در ضمن، برای کار کردن با این ابزار های باید با یک سری از اصطلاحات سئو سایت آشنایی داشته باشید و تسلط حداقلی ای به زبان انگلیسی داشته باشید که بتوانید داده های این ابزار ها را تحلیل کنید و طبق آن امور سئو را پیش ببرید. این ابزارهای آنالیز سئو ممکن است اطلاعات حیاتی ای به شما بدهند که به واسطه آن ها شما بتوانید رویکرد سئو خودتان را تا حد زیادی تغییر بدهید و رتبه سایت خودتان را بالاتر ببرید. گاهی حتی این ابزار ها می توانند از پنالتی شدن و بن شدن احتمالی سایت شما نیز جلوگیری کنند و اطلاعات آن ها می تواند بیش از آنچه فکرش را بکنید برای شما و سئو سایتتان مفید باشد.

حال وقت آن رسیده است که به سراغ این “ابزار های آنالیز سئو” برویم، پس همراه ما باشید.

10 مورد از ابزارهای آنالیز سئو

Google Search Console

چه کسی بهتر از خود گوگل می تواند به ما بگوید که چگونه سایت ما رتبه دریافت کند؟ یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو همان ابزار حرفه ایی هستش که گوگل به ما ارائه می دهد. درست است که اطلاعاتی که این برنامه به ما می دهد، خیلی کلی و درباره موارد بنیادی است، اما به هر حال همین اطلاعات می توانند به شدت از پنالتی شدن و بن شدن سایت ما جلوگیری کنند. هر اروری که در سایت ما بوجود بیاید را اولین بار همین سرچ کنسول بیان می کند و اگر صفحه ای در سایت ما ایندکس نشده باشد، این سرچ کنسول است که URL آن را به ما می گوید و در واقع گوگل سرچ کنسول، یک دید کلی از عملکرد ما در صفحه SERP به ما ارائه می دهد و فقط کافیست که دامنه خودمان را در آن ثبت کنیم.

Google Search Console اطلاعات زیادی از کلیک ها و بازدید های سایت ما نیز به ما می دهد و مشخص می کند که CTR هر صفحه از سایت ما در چه حالتی قرار دارد. امکانات گوگل سرچ کنسول زیاد و است و کار هایی که در آن می شود برای سئو سایت انجام داد نیز بسیار کاربردی هستند که در این چند پاراگراف نمی گنجند. پیشنهاد ما به شما این است که اولین کاری که باید بکنید این است که وارد Google Search Console شوید و دامنه خودتان را در آن ثبت کنید و خودتان امکانات بی شمار آن را ببینید.

Google Search Console

Google Analytics

حالا شما دیگر شما عملکرد های سایت خودتان را اصلاح کردید و تمام موارد مرتبط با Index را هم رفع و رجوع کرده اید و می خواهید درباره کاربرانی که وارد صفحه شما می شوند اطلاعات کسب کنید. در اینجا نیز باز هم گوگل به کمک شما می آید و یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو را در اختیار شما قرار می دهد که به آن گوگل آنالیتیکس می گویند. ابزاری که هر اطلاعاتی درباره مخاطبان لازم دارید را به شما می دهد. (البته اطلاعاتی که قرار است به سئو سایت شما کمک کند و خود کاربر نیز این اطلاعات را ثبت کرده است) همچنین شما می توانید اطلاعات درستی از عملکرد کاربران در سایت خودتان پیدا کنید و بفهمید که کدام یک از صفحات شما عملکرد بهتری دارند و کدام یک از آن ها نیاز به تغییرات اساسی دارند.

استفاده از آنالیتیکس نیازمند این است که کمی دانش تحلیل داده را داشته باشیم و بتوانیم از اطلاعاتی که به ما می دهد به یک نتیجه گیری درست دست پیدا کنیم.

Google Analytics

Google Lighthouse

یکی دیگر از بهترین ابزار هایی که باز هم خود گوگل در اختیار شما قرار می دهد Lighthouse است. این فانوس دریایی گوگل در واقع یک اکستنش برای مرورگر (Google Chrome) است موارد زیادی را در سایت شما اسکن می کند اما از مهمترین این موارد می توانیم به عملکرد UX یا تجربه کاربری شما اشاره کنیم. تمرکز گوگل لایت هاوس در حال حاضر متمرکز بر سرعت سایت شما و Core Web Vitals است که یکی از مهمترین موارد در سئو سایت می باشند. گوگل لایت هاوس فاکتور های Core Web Vitals که در مقالات قبلی درباره آن صحبت کردیم را در سایت شما بررسی می کند و می گوید که هرکدام چه عملکردی دارند و برای بهبود عملکرد آن ها باید چه کاری انجام بدهید.

Google Lighthouse محدود به همین موارد نمی شود و یک سری موارد دیگر را نیز بررسی می کند که با نصب این اکستنشن خودتان می توانید درباره آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید.

google lighthouse

Ahref

همه ما می دانیم که لینک ها چه نقش مهمی در سئو سایت دارند. بررسی لینک هایی که داخل سایت ما هستند و لینک هایی که به سایت ما می شود یکی از مهمترین کارهاییست که سئو کار ها باید انجام بدهند. یکی از ابزارهای آنالیز سئو به نام Ahref قرار است این کار را برای شما انجام بدهد که یک ابزار حرفه ای برای بررسی لینک ها می باشد. در واقع ابزار های دیگری مانند Ahref وجود دارند اما خود این برنامه مهمترین آن ها به شمار می رود و استفاده از آن برای بررسی لینک های ما کافیست. این برنامه هرچیزی که در رابطه با لینکسازی سایت ماست را بررسی می کند و نتیجه را به ما گزارش می دهد. ما نیز می توانیم با تحلیل این داده ها استراتژی درستی برای لینکسازی خودمان ارائه بدهیم.

ahrefs

KWfinder

کلمات کلیدی در سئو سایت بسیار مهم هستند و تقریبا همه چیز روی محور آن ها می چرخند. پیدا کردن کلمات کلیدی سایت ما ممکن است با روش های زیادی انجام بشود که حرفه ای ترین آن ها، استفاده از KWfinder است. برنامه ای که می تواند طبق کسب و کار شما، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کند و به شما پیشنهاد کند که درباره آن ها تولید محتوا کنید تا بتوانید بازدید کنندگان بیشتری را به سایت خودتان بکشانید. کافی است کلمه کلیدی اصلی سایت خودتان را به او بدهید تا بهترین Keyword های مرتبط با آن را پیدا کند و به شما معرفی کند تا دستیار خوبی برای تدوین استراتژی محتوایی شما باشد.

kwfinder

MOZ Pro

یکی دیگر از ابزارهای آنالیز سئو MOZ Pro است که البته یک نسخه ساده تر هم دارد. در نسخه ساده تر شما تنها می توانید درباره Domain Authority (DA) و Page Authority (PA) و Spam Score (SS) سایت خودتان و سایت ها دیگر اطلاعات کسب کنید تا ببینید کدام سایت ها مناسب لینکسازی شما می باشند و می توانید ببینید که سایت شما از نظر اعتبار و امتیاز اسپم در چه حالتی قرار دارد. اما پلن حرفه ای آن که پولی است ابزار های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که خیلی از آن ابزار ها را در برنامه های دیگری نیز می توانید پیدا کنید اما در MOZ این ابزار ها با امکانات بیشتری ارائه می شوند که با ورود به سایت ماز می توانید درباره آن ها اطلاعات کسب کنید.

moz

Yoast SEO

یکی از محبوب ترین پلاگین های وردپرس یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو نیز به حساب می آید. Yoast SEO هر آنچیزی است که برای SEO On-Page شما لازم است که ببینید محتوای شما باید به چه صورتی باشد که مناسب سئو سایت شما باشد. این پلاگین روی وردپرس نصب می شود و به شما می گوید که تایتل های شما باید به چه ترتیبی باشند، چند بار باید کلمه کلیدی تکرار شود، پاراگراف های شما باید چه اندازه باشند و هر اطلاعاتی که شما باید در رابطه با محتوای سئو شده داشته باشید را همزمان به شما می دهد. Yoast یک پلن پیشرفته هم دارد که اطلاعات کامل تری را به شما می دهد و اجازه می دهد که کلمات کلیدی مترادف نیز برای مقالات خودتان انتخاب کنید.

yoast

SEOquake

بیایید تصور کنیم که سایت شما تازه تاسیس است و شما نمی توانید بودجه یک سری از ابزار های حرفه ای را تامین کنید. پس می توانید به سراغ یکی از ابزارهای آنالیز سئو بروید که یک سری از متراژ ها را به صورت ساده تر برای شما نمایش می دهد و یک سری اطلاعات کلی را در رابطه با صفحه سایت شما (و هر صفحه سایتی که بخواهید به شما بدهد) این برنامه یک اکستنشن مرورگر است که می توانید آن را روی مرورگر خود نصب کنید و اطلاعات لازم را از آن دریافت کنید. این اکستنشن یک سری اطلاعات از نحوه لینکسازی، نوع ایندکس شدن شما، سئوی محتوای شما و … در اختیارتان قرار می دهد که به طور رایگان می توانید همه آن ها را داشته باشید.

seoquake

SEMRush

این ابزار پولی سئو برای آن دسته سئو کار هاییست که دیگر واقعا نمی دانند باید چه کنند که سایت آن ها رتبه دریافت کند. ابزاری که با وجود داشتن ابزارهای خاص سئو، یک سری ابزار برای آنالیز رقبای شما نیز دارد که می تواند بسیار به سئو سایت شما کمک کند. یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو که نه تنها یک سری آمار و ارقام عالی از عملکرد سایت شما می دهد، همچنین یک سری پیشنهاد های خاص را نیز برای بهبود سئو سایتتان به شما می دهد که شما بتوانید طبق نظر آن ها سئو سایت خودتان را بیش از قبل بهبود ببخشید. اگر بودجه کافی برای سئو سایت کنار گذاشته اید، از این برنامه استفاده کنید و امکانات بی نظیر آن را مشاهده کنید. مطمئنا خوشتان خواهد آمد.

semrush

Seobility

یکی از جذاب ترین ابزارهای آنالیز سئو که می تواند به صورت رایگان اطلاعات بسیاری را در اختیار کاربران قرار بدهد. ابزاری که با آن می توانید ارور های فنی سایت خودتان را پیدا کنید، امتیاز سئو دقیق را دریافت کنید، از فرصت های بهینه سازی سایت خودتان مطلع بشوید و پیشنهاداتی هم در رابطه با استراتژی لینکسازی خودتان دریافت کنید. دسترسی به این برنامه راحت است و تنها کافیست که وارد سایت آن بشوید و دامنه یا صفحه مورد نظرتان را در آن وارد کنید که اطلاعات لازم را دریافت کنید و اقدام به بهینه سازی بیشتر سایت خودتان کنید.

seobility

سخن پایانی

باور کنید که ابزارهای آنالیز سئو به همین چند مورد ختم نمی شوند اما ما تلاش کردیم که بهترین های آن ها را به شما معرفی کنیم که هرکدام کار خاصی را انجام می دهند و اگر چند کار را هم انجام می دهند، خاص و کاربردی و در دسترس باشند. ابزار های دیگری هم هستند که کار های مشابه را انجام می دهند و باور کنید که استفاده از ابزار های زیاد می توانند کمی سردرگم کننده باشند. برای همین هم بهترین ها را به شما معرفی کردیم که کار شما نیز راحت تر باشد. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *