.

اصول طراحی سایت

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

اصول طراحی سایت

برای مطالعه بر روی اصول طراحی سایت با دریایی از نکات و مسائل مختلف مواجه می شویم. که همگی برای طراحی سایت مهم و موثر هستند. در این مقاله سعی بر آن است که به کلیدی ترین نکات در زمینه طراحی وب سایت بپردازیم که به دودسته مفاهیم غیر مشهود در طراحی سایت و همچنین مفاهیم مربوط به ظواهر و آنچه که برای کاربر قابل رویت است تقسیم می شوند.

لوگو و ارم اینترنتی

لوگو نمادیست که یک مفهوم را القا میکند که برای بیان موجودیت یک شخص یک ارگان یک مکان یا موسسه به کار می رود طراحی لوگو یا همان نشانه از زمانهای بسیار دور که انسان برای بیان مفاهیم از حکاکی نماد ها استفاده میکرد وجود داشته است هر نماد مفهومی را به ذهن بیننده تلقین میکرده است.

امروزه هم از این مفهوم در طراحی سایت بهره گرفته شده است و از اصول طراحی سایت پرداختن به نماد است. شرکتها و ارگانها برای تفکیک خود از سایرین از لوگو و نماد استفاده می کنند که بنا به کیفیت و مناسب بودن طراحی لوگو و ارم اینترنتی میتوان به کیفیت برند نیز پی برد. پس این دو متناسب با یکدیگر هستند و باید به آن توجه شود .

نکات مهم در طراحی لوگو

منظور از حالت افقی این است که به حالت مستطیلی (طول بیشتر از عرض) طراحی شود. باید طراحی لوگو به گونه ای جذاب باشد که بر بیننده اثر بگذارد . چرا که به هنگام ورود به سایت اولین چیزی که نظر بیننده را جلب میکند لوگوی سایت است.از طرفی، لوگو نیز یکی ازاصول سایت شرکتی است.

این را باید بدانیم که در درجه اول لوگو باید به شکلی طراحی شود که در سایز کوچک هم قابل اجرا باشد و هویت خود را از دست ندهد. بهتر است که به صورت افقی هم طراحی شود چرا که اگر به صورت استوانه ای و عمودی طراحی شود. در صورت کوچک شدن جلوه خوبی پیدا نمیکند و نامفهوم خواهد شد.

اصول طراحی سایت

طراحی لوگو تایپ سایت گونه ای از طراحی لوگوست که شامل نام شرکت یا سایت خواهد شد. که معمولا بیش از 90 درصد طراحی ها به این صورت هستند. به این دلیل که بیشتر این طراحی ها به صورت افقی هستند. این نوع طراحی کمک میکند که نام برند بهتر در یاد بماند و نام وب سایت بیشتر به چشم بیاید. طراحی لوگوی سایتهای معروفی مانند google  یا yahoo .. از این جمله طراحی ها هستند.

تایپوگرافی

شاید با شنیدن نام تایپوگرافی، یاد انتخاب فونت بیافتید اما تایپوگرافی چیزی فراتر از انتخاب فونت است که درمقاله ای تحت عنوان ” تایپوگرافی در طراحی سایت “کامل به آن پرداخته ایم. اما اگر بخواهیم به طور کلی تایپوگرافی که یکی از موارد اصول طراحی سایت است را تعریف کنیم باید بگوییم که هنر چیدمان حروف و متن بگونه ای که متن را خوانا، واضح، و لذت بخش میکند. به طور خلاصه، تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده می‌کند و به آن چاشنی جذابیت را می‌بخشد.

انتخاب فونت مناسب

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی سایت باید به میزان زیادی به آن توجه کنید انتخاب فونت مناسب جهت طراحی سایت است که در مقاله  انتخاب فونت در طراحی سایت مفصل به آن پرداخته ایم؛ تاثیر فونت در طراحی سایت به قدری است که حتی در بهینه سازی یک سایت و همچنین عدم بهبود سایت آشکار است. یکی دیگر از مزیت های انتخاب فونت مناسب، بهبود بخشیدن به تجربه کاربری است. زیرا امروزه کاربران نسبت به گذشته سخت‌گیرتر شده اند و به محض اینکه مشکلی در وبسایتی مشاهده کنند، آن سایت را ترک می کنند و به وبسایت های دیگر می روند. و خیلی کم پیش می آید که کاربران یک وب سایت با ظاهر نامناسب را بتوانند تحمل کنند. این بدین معنی است که با انتخاب یک فونت نامناسب از ترافیک سایت خود می کاهید.پس سعی کنید در انتخاب فونت مناسب طراحی سایت دقت به خرج دهید.

 به سایت وردپرسی نیاز داری؟  همین حالا کار رو بسپر به کاردان

کنترل میزان ترافیک وب سایت

روشهای مختلفی برای بررسی ترافیک وب سایتها وجود دارد که به برخی از آنها درباره اصول طراحی سایت اشاره میکنیم. اگر سایتتان ورد پرسی است میتوان از طریق آن به ترافیک هر صفحه دست پیدا کرد همچنین از طریق ابزارهایی مانند Google analytics به بررسی و تحلیل بازدید ها و حتی بازدید کنندگان پرداخت به این طریق که زمانی که در سایت ثبت نام میکنید، یک قطعه کد اختصاصی در اختیارتان قرار میدهد تا در سایت خود قرار دهید.

به این طریق سایت شما را تحت نظر داشته و پایش میکند. از طریق سایت  Alexa، الکسا هم میتوان به رتبه بندی کشوری و جهانی و همچنین سرعت سایت و چیزهای دیگر دست یافت. همینطور میتوانید با استفاده از برخی از افزونه ها نیز به ترافیک سایت وغیره دسترسی داشت. که با توجه به میزان بودجه یا به طور رایگان میتوان آنها را تهیه کرد.

بررسی بهینه بودن کد های سایت

برای بهینه کردن محتوای سایت باید به عناوین توجه شود. همچنین محل قرارگیری کلمات کلیدی ، تعداد کاراکتر های استفاده شده در هر جمله و رعایت درست هدر ها مثلا عنوان اصلی باید H1 باشد .فقط عنوان اصلی به این شکل تعریف گردد.

سایر عناوین به ترتیب   H2 , H3  تعریف شوند که میتوان ظاهر کلمات را به وسیله CSS  تغییرداد. لینک های خروجی به سایتهای معتبر و همچنین لینکهای داخلی سایتتان بسیار اهمیت دارند. موتورهای جستجو به تگ Title  توجه دارند توجه به ملاکهای موتورهای جستجو از اصول طراحی سایت است.

اصول طراحی سایت

تگ های Header  هم به همین صورت دارای اهمیت هستند که همان H1,H2,..  است. که برای عناوین تعیین میکنیم. تگ Alt text  که برای تصاویر کاربرد دارد که در صورت باز نشدن عکس این عبارت نمایش داده شود. بهتر است از کلمات و عبارات کلیدی مناسب برای این بخش استفاده شود.

نحوه ارتباط با کاربران

از به کار بردن توضیحات طولانی بپرهیزیم. تصاویر هم در انتقال سریع مطلب نقش به سزایی دارند به خصوص در مواردی که توصیف دشوار باشد. استفاده از GIF ها و ویدیوها در انتقال منظور تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب و رعایت اصول طراحی سایت خواهد داشت.هنگام انتخاب رنگ در طراحی سایت هم دقت به خر دهید که رنگ ها نیز در القای احساسات صحیح به کاربر نقش موثری دارند.

اینکه کاربران به طور متوسط 10 ثانیه از زمان خود را در سایت شما سپری میکنند، این مسئولیت را برای شما ایجاد میکند که به نحوه خوبی با آنها در ارتباط باشید و تعامل مناسبی را با آنها برقرار نمایید از طرق مختلفی میتواند برقرار شود.برای بهبود این ارتباط که به آن رابط کاربری هم می گویند، ابتدا باید بتوانیم در این مدت زمان کوتاه پیام کلیدی سایت خود را به کاربر منتقل کنیم بهتر است که پیام ساده باشد.

باید از رنگها متناسب با ماهیت سایت انتخاب شوند. استفاده نا مناسب از رنگها و یکدست نبودن طراحی باعث گیج شدن کاربر خواهد شد. استفاده از نظر سنجی تعاملی مستقیم با کاربران را ایجاد خواهد کرد. میتوانید از نظرات کاربران بهره کافی گرفت و ارتباط دوطرفه ایجاد نمود.

اصول طراحی سایت

ایجاد نقشه برای سایت

هدف از تهیه نقشه سایت ، ایجاد درک صحیح و آسان برای موتورهای جستجوست که لینک ها و مطالب سایت را برای موتورهای جستجو قابل درک تر میکند. این یکی از مهمترین اصول طراحی سایت است. مطالب سایت سریعتر ایندکس می شوند و شناسایی سایت آسانتر خواهد شد . بر سئوی سایت نیز تاثیر به سزایی دارد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *