.

9 مورد از راهکارهای سئو حرفه ای سایت و دلیل “حرفه ای” بودن آن ها !

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

بله دوستان در جریان هستیم! ما هم مثل شما خسته شده ایم. احتمالا هر سال که یک سرچ جدید برای راهکار های جدید سئو سایت چه به انگلیسی و چه به فارسی داشته اید، چند مورد تکراری با ادبیات متفاوت را شاهد بودید و با خودتان گفتید، پس اینکه می گویند سئو همیشه در حال بروزرسانی است چه شد؟ چرا پس دیگر این روش ها جواب نمی دهد؟ اصلا برای همین ما سراغ راهکارهای سئو حرفه ای سایت رفته ایم. شما اگر واقعا کلمه “حرفه ای” را هم به کوئری خودتان اضافه کردید و جست و جو کردید و حالا در این مقاله هستید، نمی خواهید که همان حرف های تکراری به شما زده شود، دوست دارید چیز جدید بشنوید و ما هم به شما می خواهیم راه های جدید معرفی کنیم. در این مقاله با ما باشید که این دیگر یک داستان واقعی است!

خدمات سئو سایت تابان شهر

راهکارهای سئو حرفه ای سایت

راهکارهای سئو حرفه ای سایت

وقتی عنوان این مقاله را راهکارهای سئو حرفه ای سایت گذاشتیم، فکر همه جایش را کرده بودیم. می دانستیم که شما هم دیگر از روش های مثلا “نوین” سئو سایت که باز هم درباره لینکسازی و محتوای خوب صحبت می کنند خسته شدید. پس اینجا قرار است واقعا چیزی تحویل شما داده شود که حرفه ای است و به معنی واقعی کلمه به درد سئو سایت شما می خورد. تصور ما این است که شما با راهکار های ابتدایی و اولیه سئو سایت آشنا هستید و احتمالا یا سئو کار هستید، یا کارآموز سئو و یا یک کارفرمای باهوش و پیگیر که دوست دارید از زیر و بم سایتی که مدیریت آن در دست شماست سر دربیاورید. جای درستی را انتخاب کردید، اینجا قرار حرف های همیشگی را به شما بزنیم. چرا؟ چون همین حالا هم این حرف ها را می دانید و بدیهی هستند که باید انجام شوند.

در اینجا اگر قرار باشد در “روش های سئو حرفه ای سایت” صحبت کنیم، قرار است یادمان نرود که کلمه “حرفه ای” داخل عبارت ماست. اگر درباره لینک سازی گفتیم، دقیق تر درباره آن صحبت کنیم، اگر درباره سئو داخلی گفتیم دقیق درباره آن صحبت کنیم و اگر درباره سئو تکنیکال، تجربه کاربری، ریسپانسیو سایت و درباره هرچیزی که درباره آن صحبت می کنیم، دقیق صحبت کنیم. قرار هم نیست که بیش از اندازه زیاده گویی کنیم و با تعریف سئو سایت و اهمیت سئو سایت، بیاییم محتوا را بیش از چیزی که باید باشد پر کنیم. رک و پوست کنده به سراغ اصل مطلب می رویم و ریز تر می شویم و یادتان هم باشد، اگر خواستید توضیحات پایه از سئو سایت را بخوانید می توانید به سئو سایت خدمات ما سر بزنید. برویم سراغ اصل مطلب که همین حالا هم دیر شده است!

راهکارهای سئو حرفه ای سایت که باید رعایت کنیم

توجه به Core Web Vitals در سئو سایت

شاید لازم باشد کمی درباره این Core Web Vitals به عنوان یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت توضیح بدهیم. عبارتی که معنا کردن آن به فارسی کمی سخت است و همه هم با همین نام تخصصی آن را می شناسند و ما هم ترجیح می دهیم که معادل سازی بیهوده برای آن نکنیم و به جاش به اختصار به آن CWV بگوییم. این موارد یک سری نکات در رابطه با تجربه کاربری هستند که رعایت کردن آن ها در حال حاضر یکی از مهمترین نکات در سئو سایت به شمار می رود. این موارد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که بهینه سازی هرکدام از آن ها به موارد زیادی بستگی دارد که البته تمرکز همه آن ها هم روی مفهوم سرعت است.

سرعت بارگذاری سایت، سرعت عملکرد سایت، سرعت پاسخ دهی سرور و سرعت تغییر و جا به جایی المان های سایت که بالا بودن سرعت همه این ها می تواند کمک شایانی به سئو سایت ما کند. موارد CWV را دونه دونه با یکدیگر بررسی می کنیم و توضیح می دهیم برای بهینه سازی هر کدام چه کاری لازم است.

Largest Contentful Paint

Largest Contentful Paint یا LCP متراژی است که در آن، زمان بارگذاری بزرگ ترین محتوای شما (پر حجم ترین آن در واقع) روی صفحه به نمایش در می آید و کاربر می تواند با آن تعامل داشته باشد. البته منظور از این بزرگترین محتوا، تنها محتوای بالای Fold است. یعنی محتوایی که قبل از اسکرول کردن کاربر روی صفحه نمایش داده می شود و در واقع اولین محتوای پر حجم شما در سایت به حساب می آید. این موضوع را خود گوگل هم تایید کرده است. حال این محتوای شما چه زمانی بهینه تلقی می شود؟ زمانی که زیر 2.5 ثانیه بارگذاری آن طول بکشد. برای پیدا کردن این محتوا یا می توانید از Inspect مرورگر خود استفاده کنید یا اینکه از ابزار هایی مثل Google Page Speed یا Gtmetrix کمک بگیرید. بعدش چه کار کنیم؟

اگر محتوای شما متنی است، متن آن را کاهش دهید یا المان های متن را کم کنید، اگر محتوای شما تصویر است حجم تصویر را کم کنید و آن را با ابزار های Compressor بهینه سازی کنید و اگر هم یک محتوای کد دارد است، کد های آن را مینیفای کنید و حجم کد را کم کنید.

Cumulative Layout Shift

رسیدیم به یکی از موارد کلیدی و البته پیچیده ی راهکارهای سئو حرفه ای سایت که CLS نام دارد. در واقع این متراژ، پایداری و ثبات المان های سایت شما را اندازه گیری می کند. اینکه آیا المان سایت شما همانطوری رفتار می کند که کاربر انتظارش را دارد یا اینکه با جا به جایی های بیهوده و تغییر کردن او را آزار می دهد؟ برای اینکه از صحت این موضوع اطمینان حاصل کنید خودتان را جای کاربر بگذارید. مثلا ببینید آیا صفحه شما بدون اینکه کاربر کاری انجام بدهد تغییر می کند یا اینکه ثابت می ماند. یا مثلا سعی کنید تا حد ممکن از قرار دادن Pop-up های آزار دهنده در سایت خود داری کنید که این موضوع خود به خود رفع بشود.

First Input Delay

چقدر طول می کشد که کاربر شما بتواند با المان های سایت شما تعامل داشته باشد؟ FID به همین موضوع اشاره می کند. متراژی که نشان می دهد چقدر طول می کشد که کاربر شما بتواند با یک المان در صفحه شما تعامل برقرار کند (روی آن کلیک کند، آن را باز کند یا هر استفاده دیگری) و این موضوع باید کمتر از 3 ثانیه یا در بدترین حالت کمتر از 4 ثانیه طول بکشد. برای اینکار، شروع به کم کردن حجم تمامی المان های صفحه تا حد ممکن کنید و سعی کنید زمان پاسخگویی سرورتان را هم بالا ببرید (برای این موضوع باید با شرکت ارائه دهنده سرور خود تماس بگیرید).

پیشنهاد می کنیم که در مقاله Core Web Vitals ما بیشتر درباره این موارد مطالعه کنید.

رپورتاژ را در سئو سایت جدی بگیرید!

اینکه ما یک سایت ایرانی هستیم فرصت خوبی است که از یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت استفاده کنیم که همان رپورتاژ نویسی است. به این صورت که شما یک مطلب غیر تبلیغاتی درباره کسب و کار خودتان می نویسید و آن را به یک سایت با Domain Authority و Page Authority بالا می دهید و مطمئن می شوید که سایت مذکور Spam Score پایینی هم داشته باشد. لینک های به صفحات اصلی خودتان را در این مطلب قرار می دهید و کمال وسواس و دقت را هم در نوشتن رپورتاژ خود به خرج می دهید. درست است که یک راه هزینه بر است اما می تواند واقعا نتیجه عالی ای برای سئو سایت شما داشته باشد.

دقت کنید که با Extension سایت MOZ که با ثبت نام در این سایت نسخه رایگان آن را بدست می آورید می توانید Domain Authority (DA)، Page Authority (PA) و Spam Score (SS) سایت ها را چک کنید و ببینید که بهتر است به کدام رپورتاژ خودتان را بدهید. دقت کنید که در این کار زیاده روی هم نکنید که گوگل این کار شما را مشکوک تشخیص دهد و سعی کنید با استراتژی کار خودتان را جلو ببرید.

به کلمه کلیدی اصلی اکتفا نکنید

بدیهی است که تمرکز روی کلمه کلیدی در محتوا مهم است اما تکرار آن به اندازه 2 درصد محتوا که قرار نیست درد خاصی را دوا کند. تصور کنیم که با آن کلمه ما رتبه اول گوگل هم باشیم، اگر کاربر کلمه را طور دیگری جست و جو کرد اما منظورش مفهوم همان کلمه کلیدی ما بود چه می شود؟ پس صرفا به تمرکز روی کلمه کلیدی اصلی اکتفا نکنید و کمی به مترادف های آن هم بها بدهید. “طراحی سایت” را ممکن است “ساخت سایت” یا “درست کردن سایت” هم جست و جو کنند و ممکن است ما با تمرکز اختصاصی روی “طراحی سایت”، جست و جو کنندگان دو عبارت دیگر را از دست بدهیم. سعی کنید در این زمینه جاه طلب باشید و به فکر تمامی مخاطبان احتمالی باشید.

به کلمه کلیدی اصلی اکتفا نکنید

از ابزار های پیشرفته استفاده کنید

یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت این است که یک قدم جلو تر بروید و از ابزار های حرفه ای سئو سایت استفاده کنید. تا کی می خواهیم از دیتا های ساده Google Search Console استفاده کنیم؟ تا کی قرار است برای سرعت سایت خودمان را به داده های Gtmetrix و Google Page Speed خودمان را محدود کنیم؟ بد نیست سراغ Ahref، Google Analytics، SEMrush، Mangools و … هم برویم. درست است که شاید نسخه پریمیوم این یکسری از این ابزار ها پولی باشند، اما ارزش سودی که به ما می رسانند را دارند. البته که این موضوع زمانی جواب می دهد که ما تمامی نکات ابزار های ساده تر را بدانیم و رعایت کرده باشیم.

تحلیل داده را در سئو سایت یاد بگیریم

یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت این است که Data Analysis را بلد باشیم. مثلا هرچقدر هم که شما به داده های Google Analytics نگاه کنید و آن ها را ثبت کنید، اتفاقی قرار نیست بیفتد. شما باید بدانید که مثلا اگر Time on Page یکی از صفحات شما پایین است چه کاری باید برای آن انجام بدهید یا مثلا اگر بیشتر مخاطبان شما رنج سنی 20 الی 30 سال را دارند چگونه باید برای آن ها محتوا تولید کنید. دانستن این اطلاعات به تنهایی کافی نیست و این اطلاعات باید تحلیل شوند و برای آن ها فکری صورت بگیرد. پس یاد گرفتن تحلیل داده را در اولویت قرار دهید و درباره هر کدام از موارد ابزار های سئو جست و جو کنید ببینید که لازم است دقیقا چه کار هایی در رابطه با داده های خود انجام دهید.

رقبای خودتان را آنالیز کنید

یکی از روش های سئو حرفه ای سایت این است که حواسمان به رقبای سطح بالای خودمان باشد. خود همین رقبا کلاس درس سئو سایت هستند و می شود از آن ها راه های زیادی یاد گرفت. کلمه کلیدی اصلی سایت خودتان را در گوگل سرچ کنید و بروید نگاهی به مطالب صفحه اول نتایج بیندازید. ببینید آن ها چه کار هایی انجام می دهند. محتوا را چگونه می نویسند، استراتژی لینکسازی آن ها به چه صورت است، ابزار ها چه اطلاعاتی از آن ها می دهند و به طور کلی چه چیزی دارند که شما ندارید.

آموزش بدهید و آموزش ببینید

بله درست است! جامعه سئو کار ها به حالتی در آمده است که اکثریت نمی خواهند علمی که به دست آورده اند را با کسی به اشتراک بگذارند تا به اصطلاح دست زیاد شود. اما دوستان دقت کنید که همین حالا هم جامعه دیجیتال مارکتینگ با وجود افراد خوبی که تلاش کردند علم خودشان را به اشتراک بگذارند پیشرفت کرده است. یکی از روش های سئو سایت حرفه ای این است که درباره سئو صحبت کنیم و درباره سئو گوش به حرف های دیگران گوش بدهیم. سئو یک علم است که شاید 10 درصد آن تئوری و باقی آن تجربی است و تمامی داده های حال حاضر آن هم با تجربه بدست آمده است. دوستان، گوگل اگر قرار بود خودش به ما چیزی یاد بدهد تا حالا یاد داده بود و رازی درباره سئو پنهان نمی ماند. پس سئو کار ها هستند که باید هوای هم را داشته باشند.

خودتان را محدود به سئو و دیجیتال مارکتینگ نکنید

یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت این است که خودتان را فراتر از یک بازاریاب دیجیتالی بدانید. شما باید دیگر به عنوان یک سئو کار حرفه ای زیر و بم وردپرس را بدانید، از HTML/CSS سر دربیاورید، چند زبان برنامه نویسی را بشناسید و لااقل بتوانید کد های آن ها را متوجه شوید و دستی هم در طراحی و ادیت تصاویر داشته باشید. مگر سئو چیست؟ مجموعه ای از کار هایی که منجر به بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو می شود. پس بد نیست که کمی از بحث لینک و محتوا فراتر بروید و تکنیکی تر هم به موضوع نگاه کنید.

ریسپانسیو سایت را بهینه کنید! (نکته ای که همه جا هست)

بالا برویم و پایین بیاییم طراحی ریسپانسیو همچنان یکی از راهکارهای سئو حرفه ای سایت می ماند. اینکه سایت شما بهترین عملکرد را در تمامی دستگاه ها اعم از گوشی موبایل، دسکتاپ، تبلت و … داشته باشد هم یکی از نکات ابتدایی سئو است، هم تکراری است و هم بدیهی است که یک ویژگی نیست بلکه یک اصل محسوب می شود. اما تا وقتی سایت های ایرانی این موضوع را در اولویت های خود قرار ندادند، همچنان تکرار چندین باره آن هم لازم است. دوستان نکته اینجاست که اینکه تصویر سایت شما در همه دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود کافی نیست. جزء به جزء المان های شما باید برای گوشی های موبایل و دستگاه های دیگر بهینه سازی شده باشد و حتی نسخه گوشی موبایل از نسخه دسکتاپ هم بهتر باشد!

بخواهیم و نخواهیم باید این نکته را همیشه رعایت کنیم چون کاربران وب که از طریق گوشی موبایل سایت ها را چک می کنند همین خالا هم از کاربران دسکتاپ بیشتر است و روز به روز هم دارند بیشتر می شوند.

سخن پایانی: راهکار ها نیاز به تمرین و اثبات دارند

ما به شما راهکارهای سئو حرفه ای سایت را گفتیم اما باز هم به شما می گوییم. مهمترین راهکار برای قوی تر کردن سئو سایت، تجربه و مطالعه است و هیچکدام از این دو مورد بدون وجود دیگری معنایی ندارند. پس پیشنهاد می کنم اگر سئو کار هستید یا خودتان مدیر سایت هستید و از ریسک کردن می ترسید، یک سایت امتحانی را بالا بیاورید و در آن محتوا تولید کنید و تمامی راهکار های سئو را روی آن امتحان کنید. این موضوع می تواند تمرینی برای زمین بزرگتر باشند. البته این را هم به شما بگوییم دوستان که در سئو سایت از تجربه کردن و گاهی محتاطانه ریسک کردن نترسید، سئو سایت برای آدم های شجاع است. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم حرف تازه ای بگوییم و مشکلی را حل کنیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *