.

نگاهی بر اینکه سئو چیست به زبان ساده و کاملا خودمانی!

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

خیلی از مفاهیم در دنیای ما پیچیده و تخصصی هستند. هرکسی نمی تواند از این مفاهیم سر در بیاورد و برای سر در آوردن از آن ها لازم است که مدت زیادی زمان صرف کنیم و مطالعه کنیم. اما گاهی می شود یک سری از مفاهیم را برای یک سری از افراد، با زبانی ساده توضیح داد. این توضیح، می تواند به علاقه مند تر شدن آن ها به موضوع کمک بسیاری کند. در این مقاله نیز ما به سراغ سئو چیست به زبان ساده رفته ایم. سئو سایت مفهوم ساده ای نیست، اصطلاحات تخصصی بسیاری دارد و امور سئو سایت جزو امور تخصصی ای هستند که انجام دادن آن ها باید توسط یک فرد خبره و کاربلد انجام بشود. اما با این وجود، در این مقاله قصد داریم این مفهوم را برای شما به سادگی شرح بدهیم که کاملا برایمان ملموس بشود. پس در این مقاله همراه ما باشید.

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

سئو چیست؟ به زبان ساده

سئو چیست به زبان ساده

همانطور که گفتیم یک سری اصطلاحات هستند که به خودی خود ناشناخته اند و هرکسی در زندگی خود با آن ها درگیر نیست. سئو سایت هم از آن جمله مفاهیمی هستش که تنها در صورتی شما با آن سر و کار پیدا خواهید کرد که مشغول به امور سایت باشید و یا اینکه خودتان صاحب وب سایت یک کسب و کار باشید. اینجاست که باید سئو چیست به زبان ساده را برای شما شرح بدهیم تا بیش از هر چیز متوجه کارکرد آن بشوید. این مقاله بیشتر برای کسانی مناسب است که هیچگونه شناختی نسبت به سئو ندارند و صرفا یا اسم آن را شنیده اند و یا اینکه علاقه مند به یادگیری آن هستند اما هیچگونه شناختی درباره آن ندارند. ما در این مقاله قرار است برای این افراد کار را راحت تر کنیم و تعریف ساده تری از سئو ارائه بدهیم که البته کار راحتی نیست.

وقتی یک مفهوم تخصصی باشد و یا زیر مجموعه ای از مفاهیم دیگر باشد، برای تعریف ساده تر آن باید شما با یک سری مفاهیم دیگر آشنا باشید. در توضیح سئو چیست به زبان ساده هم شما اول از همه باید  با مفاهیمی مانند دیجیتال مارکتینگ، موتور جست و جو و خصوصا گوگل آشنا باشید. به احتمال زیاد شما با این مفاهیم آشنا هستید و شاید تنها دیجیتال مارکتینگ به گوشتان نخورده باشد که آن را نیز برای شما تعریف خواهیم کرد. سئو سایت، یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است و دیجیتال مارکینگ یا بازاریابی دیجیتال، به اموری گفته می شود برای پروموت کردن، تبلیغ و شناساندن کسب و کار خاصی در فضای دیجیتال انجام می شوند و این کار به طور کامل توسط ابزار های دیجیتال مختلف مانند سایت، اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی انجام می شود. در ادامه با سئو چیست به زبان ساده همراه ما باشید.

تعریف سئو چیست به زبان ساده

SEO یا اس ای او که در زبان فارسی به آن سئو می گوییم، در واقع مخفف Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتور های جست و جو می باشد. به عبارت ساده تر، سئو سایت، اموری هستند که باعث می شوند سایت ما برای موتور های جست و جو و خصوصا گوگل بهینه سازی بشوند و این موتور های جست و جو سایت ما را در نتایج خودشان نشان بدهند. زمانی که شما یک سایت یا صفحه ای از یک سایت را سئو می کنید، شانس اینکه مخاطبان موتور جست و جو با سرچ کردن یک کلمه کلیدی مرتبط با سایت شما، سایت را پیدا کنند بیشتر می شود. در واقع سئو، تمامی آن اموری است که انجام می شوند تا یک سایت در موتور جست و جو ثبت بشود و در ادامه، رتبه های بالاتر موتور جست و جو را هم کسب کند.

حال این سئو سایت خودش به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود و گسترده تر از آن چیزی هستش که فکرش را می کنید. ما نیز در این مقاله قصد داریم هر آنچه که به سئو چیست به زبان ساده مرتبط می شود را برای شما شرح بدهیم. در ضمن، اگر با سئو آشنایی دارید و به دنبال مطالب تکمیلی به غیر از تعریف ماهیت آن و امور مربوط به آن هستید، می توانید دیگر مقاله های سایت ما را مطالعه کنید. چون در اینجا قرار است کاملا ابتدایی و پایه ای مفاهیم سئو را تعریف کنیم.

نقش کلمه کلیدی در سئو سایت

در مبحث سئو چیست به زبان ساده بد نیست که در رابطه با کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی نیز توضیح بدهیم. کلمه کلیدی یکی از ابزار های مهم در سئو سایت است و می توان گفت خیلی از امور سئو ما کاملا به آن بستگی دارد. هر کسب و کاری یک کلمه کلیدی خاص خودش را دارد. زمانی که کاربران می خواهند از خدمات یک کسب و کار خاصی بهره مند بشوند، معمولا این کلمات را در موتور جست و جو سرچ می کنند و به سایتی می رسند که روی کلمه کلیدی مورد نظر و صفحه مربوط به آن، سئو سایت بهتری انجام داده اند. ما به این کلمه کلیدی به اصطلاح Keyword می گوییم و به عبارتی هم که در موتور جست و جو سرچ می شود، Query می گوییم.

هر کسب و کاری معمولا یک سری عبارت کلیدی اصلی دارد و یک سری عبارت کلیدی دیگر نیز در کنار آن دارد که شاید مردم کمتر از آن استفاده کنند، اما باید در تقویم محتوایی سایتمان برای آن ها نیز جایی باشد. کلمات کلیدی می توانند کوتاه یا Short Tail باشند که محدود به یک یا دو کلمه می شوند و می توانند Long Tail باشند که سه کلمه یا بیشتر هستند. شما باید از ترکیبی از این انواع عبارت کلیدی در سایت خودتان استفاده کنید تا بتوانید جامعه بزرگتری از مخاطبان را به سمت سایت خودتان بکشانید. اگر بخواهیم درباره این عبارات کلیدی مثال هم بزنیم، باید بگوییم مثلا یک شرکت برنامه نویسی و توسعه سایت، اصلی ترین کلمه کلیدیش “طراحی سایت” است یا مثلا یک آژانس هواپیمایی احتمالا “خرید بلیت هواپیما” جزو کلمه کلیدی های اصلی اش باشد.

مشخص کردن ساختار طراحی سایت

انواع امور سئو چیست به زبان ساده

سئو سایت در بحث اجرا، به سه دسته تقسیم می شود که در سئو چیست به زبان ساده به آن ها اشاره خواهیم کرد. این سه مورد، سئو آن پیج، سئو آف پیج و سئو تکنیکال می باشند. در اینجا می خواهیم هرکدام از این سه مورد را به ساده ترین نحو ممکن برای شما تعریف کنیم و بگوییم که در خلال این موارد، چه اموری پیگیری می شوند و سئو کار ها برای هرکدام از این انواع سئو، چه کار هایی را باید انجام بدهند که سایت را برای موتور های جست و جو بهینه کنند.

سئو آن پیج

On-page SEO یا سئو آن پیج در سئو چیست به زبان ساده به اموری از سئو سایت می گویند که روی صفحه سایت انجام می شوند و خارج از آن نمی باشند. معمولا افرادی که با سئو آشنا نیستند، اموری که در این بخش قرار دارند را بیشتر می شناسند و تصور می کنند که سئو به همین مورد ختم می شود در حالی که درست است که عمده فعالیت های سئو را در بر می گیرد، اما سئو سایت فقط محدود به خود صفحه سایت نیست. در این نوع از سئو اموری مانند تولید محتوای بهینه و درست سایت، لینکسازی داخلی خوب، بهینه سازی تصاویر و نوشتن ALT برای آن ها، امور مرتبط با نوشتن کلمه کلیدی در متن، بهینه سازی رابط کاربری یا UI و هر امور دیگری که مربوط به خود صفحه سایت و خصوصا بخش ظاهری آن می باشد را شامل می شوند.

سئو آف پیج

در این نوع از سئو که می خواهیم در سئو چیست به زبان ساده درباره آن صحبت کنیم، امور مرتبط با سئو سایت، در خارج از سایت ما پیگیری می شوند و تمامی امور سئو Off-page در خارج از سایت ما به هدف بهینه سازی صفحات سایت ما برای موتور جست و جو انجام می شوند. در واقع سئو آف پیج، یک سری امور بیرون از سایت ما هستند که در نهایت باعث می شوند سایت ما در موتور جست و جو رتبه دریافت کند و با بهتر کردن این امور، رتبه های بالاتری را نیز در موتور جست و جو به خودش اختصاص بدهد. امور این نوع از سئو سایت کمی حساس تر و پیچیده تر از دیگر امور می باشد و معمولا امور مرتبط با سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری نیز بیشتر در این دسته از سئو قرار می گیرند.

هرچند که امور سئو آف پیج بسیار حساس هستند، اما دلیل نمی شود که آن ها را انجام ندهیم یا تلاش نکنیم که آن ها را یاد بگیریم. اموری مانند لینکسازی خارجی، بلاگ نویسی مهمان، رپورتاژ نویسی، لینکسازی با کامنت، لینکسازی در فروم ها و … جزو امور این مورد از سئو سایت هستند. امور این نوع از سئو، اعتبار سایت ما را بالا می برد اما در این نوع از سئو، باید به اعتبار سایت هایی که می خواهیم در آن ها لینکسازی انجام بدهیم یا بلاگ نویسی کنیم را نیز در نظر بگیریم.

نام دامنه، نام سایت و کپی رایتینگ

سئو تکنیکال

سئو فنی یا Technical SEO از آن دسته امور پیچیده سئو محسوب می شود. در اینجا نیز شما باز هم با سایت خودتان کار دارید، اما تمرکز دیگر روی یک صفحه خاص نیست و معمولا بهینه سازی های فنی خود سایت را به خودی خود شامل می شود. سئو تکنیکال بیشتر روی تجربه کاربری تمرکز دارد و به نشان می دهد که تجربه کاربری کاربر شما در سایت شما، چقدر برای موتور های جست و جو مهم است و برای همین هم، ملاک هایی را برای سئو تکنیکال قرار داده اند تا شما با پیروی از آن ها، بتوانید رتبه های بهتری در موتور جست و جو دریافت کنید. این بخش از سئو سایت هم حساس است و نیازمند یک سری تخصص های خاص است که البته به مرور زمان، می توانید این تخصص ها را یاد بگیرید و با تجربه کردن آن ها را بهتر کنید.

امور سئو تکنیکال در سئو چیست به زبان ساده شامل مواردی مثل بهینه سازی سرعت سایت، بهینه سازی المان ها و عملکرد های سایت، بهینه سازی امنیت سایت، امور مرتبط با robot.txt و ایندکس سایت در موتور جست و جو، امور مرتبط با شبکه و سرور سایت و … می شود. معمولا شما برای انجام امور سئو تکنیکال به کمک یک توسعه دهنده سایت یا برنامه نویس سرور نیاز دارید که بتوانید با مشورت با او این امور را پیش ببرید تا اشتباهی در سایت شما پیش نیاید که تاثیر منفی روی سئو سایت نیز داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که سئو چیست به زبان ساده را برای شما شرح بدهیم و تلاش کنیم که شما نیز سئو را بشناسید. این مقاله، شروع کار است و سئو مسلما به اینجا ختم نمی شود. این یک مقدمه به زبان ساده بود تا شما را مجاب کند که درباره سئو بیشتر مطالعه کنید و سعی کنید که به دنبال مطالعه تخصصی آن باشید. سئو از آن دسته مواردی نیست که بشود ساده تر از این حرف ها درباره آن حرف زد و مسلما سئو سایت اصلا چیز ساده ای هم نیست که بشود آن را ساده توضیح داد. یادتان باشد که برای شروع کار سئو، حتما با یک سئو کار خوب مشورت کنید که خسارت های جبران ناپذیری به سایت خودتان وارد نکنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *