.

طراحی سایت با mvc

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

طراحی سایت با mvc

توسعه و ساخت وب سایت ها از ابتدای راه اندازی شبکه ی اینترنت تا به امروز تحولات زیادی را به همراه داشته است. امروزه از تعداد زیادی تکنولوژی و فناوری های پیشرفته برای تولید سایت استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل به طراحی سایت با mvc می پردازیم و با اهمیت و مزیت آن بیشتر آشنا می شویم.

مشکل اساسی چه بود؟

برنامه نویسی های بک اند و فرانت اند در کنار هم سختی های فراوانی را برای برنامه نویسها به وجود می آوردند. همچنین از یک طرف جهان اینترنت در حال پیشرفت بود و از طرفی دیگر طراحی سایت با فناوری های پیشرفته ای در حال تکامل بود. برنامه نویس های فرانت با ادغام کدهای خود به بخش سرور به کدهای بسیار پیچیده و درهم می رسیدند.در نتیجه توسعه دهندگان نیاز به فناوری های جدیدتری داشتند تا بتوانند یک سایت را بدون مشکل طراحی و از آن نگهداری کنند.

طراحی سایت با mvc تحولی عظیم

در سال ۱۹۷۰ با تلاش برنامه نویسان مختلف مدل معماری به نام مدل ام وی سی طراحی و عرضه شد. هدف اصلی این مدل از بین بردن شکاف بین ذهن کاربران انسانی و مدلهای دیجیتال رایانه ای بود. معماری mvc که مخفف model-view-controller است تحولی عظیم را در طراحی سایت اختصاصی به وجود آورد. این مدل توسط مایکروسافت در asp.net گرفته شده است. یکی از مهم ترین دلایلی که طراحی سایت با mvc بسیار محبوبیت پیدا کرد این بود که نظام مشخصی به طراحی کردن سایت می بخشید و بی نظمی ها و پیچیدگی های غیرمعمول را از بین می برد. همچنین رفع خطا و تغییرات نیز با استفاده از این مدل راحت تر انجام می گرفت

asp dot net developement

یکی از مهم ترین دلایلی که طراحی سایت با mvc بسیار محبوبیت پیدا کرد این بود که نظام مشخصی به طراحی کردن سایت می بخشید و بی نظمی ها و پیچیدگی های غیرمعمول را از بین می برد. همچنین رفع خطا و تغییرات نیز با استفاده از این مدل راحت تر انجام می گرفت

text چیست؟

همان طور که گفتیم mvc یک مدل معماری است که برنامه را به سه قسمت model-view-controller تقسیم می کند. هر کدام از این اجزا برای مدیریت قسمت مشخصی از توسعه ساخته شده اند. mvc یکی از پرکاربردترین فریم ورک های توسعه ی وب است که اجازه ی ساختن سایتی قابل ارزیابی و انعطاف پذیر را می دهد. حال بهتر است درباره ی هر شاخصه بیشتر بدانیم و با کارایی آنها آشنا شویم:

model

اجزای model با تمام داده های منطقی که کاربر با آنها کار دارد در ارتباط است. model می تواند داده هایی را که بین view و controller در حال انتقال هستند را نمایش دهند و یا هر داده ی منظقی مرتبط دیگری را می توانند نمایش دهند. مثلا مشتری(Customer) به عنوان یک آبجکت(Object) می تواند اطلاعات مشتری را از دیتابیس بازیابی کند، آن ها را دستکاری کند و به دیتابیس بازگرداند و یا برای تحویل داده های دیگر از آنها اسفاده کند. model هیچ اطلاعاتی را درباره ی بخش ظاهری سایت و یا اپلیکیشن ندارد و تنها با داده های منطقی سر و کار دارد.

همین حالا برای طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن اقدام کنید!

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن تابان شهر در تمام زمینه های طراحی سایت و اپلیکیشن و ارائه خدمات مربوط به آنها در خدمت شماست

 

View

view برای هرآنچه که کاربر می بیند و هر یک اجزا UI سایت استفاده می شود. برای مثال view مشتری می تواند شامل باکس نوشته، دراپ دان، عکس و … باشد. درواقع هرآنچه را که کاربر با آن تعامل دارد را view فراهم می کند. این اجزا اطلاعات موردنیاز خود را از model گرفته و پردازش می کنند.

Controller

کار controller به عنوان یک رابط بین اجزا model و view است برای پردازش تمامی اطلاعات منطقی و درخواست های وارد شده ، دستکاری هایی را که مدل انجام می دهد و تعامل با view برای ارائه ی خروجی نهایی. برای مثال controller مشتری تمامی فعل و انفعالات و وروردی ها از view مشتری مدیریت می کند و دیتابیسی را که مدل مشتری بکارگرفته را را آپدیت می کند.

طراحی سایت با mvc

ASP.NET از سه مدل توسعه بزرگ : صفحات وب، وب فرم ها و ام وی سی پشتیبانی می کند.
فریم ورک ASP.NET MVC یک فریم ورک سبک، و قابل تست و آزمایش است که با ویژگی های اس پی دات نت موجود مانند صفحات مستر، احراز هویت و غیره یکپارچه شده است

-مناسب برای توسعه های پیچیده اما با برنامه هایی سبک
-یک چارچوب و فریم ورک قابل اتصال و انعطاف پذیر را به وجود می آورد که به راحتی جایگزین و یا شخصی سازی می شوند. برای مثال اگر شما نمی خواهید از Razor یا ASPX View Engine ساخته شده استفاده کنید شما می توانید آن را با جایگزین هایش عوض کنید و یا شخصی سازی کنید.
-استفاده از طراحی براساس اجزا توسط جداسازی با سه مولفه ی view-model-controller بسیار کارآمد است. این مشخصه این امکان را به توسعه دهندگان می دهد تا پیچیدگی های پروژه های بزرگ را با تقسیم بندی اجزا کاهش دهند.
-یک ویژگی مهم برای طراحی سایت با mvc این است که قابلیت تست و آزمایش را فراهم می سازد. پس این معماری مناسب برای پروژه هایی هست که تیم تسعه دهنده ی بزرگی را دارد.
– تمامی ویژگی های mvc asp.net مثل احراز اصالت و احراز هویت، مستر پیج ها ، اتصال داده ها، کنترل کاربران و اعضا و روتینگ را شامل می شود.
-از مفهوم view state استفاده نمی کند. این موضوع کمک می کند به ساختن برنامه ای که سبک وزن هستند و کنترل کامل به توسعه دهنده داده می شود.

بنابراین شما می توانید از فریم ورک mvc به عنوان یک فریم ورک کامل و شناخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این معماری می توانید طراحی سایت با mvc را با پیچیدگی کمتر انجام دهید و همچنین کارایی بیشتری داشته باشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *