.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

 طراحی سایت ریسپانسیو

تا حالا شده کار مهم اینترنتی داشته باشین به لپ تاپ یا کامپیوتر هم دسترسی نداشته باشین و نتونین با گوشی موبایل تان کار خود را انجام دهید؟ مثلا به این خاطر که سایت مورد نظرتان در گوشی تلفن همراه شما بطور کامل باز نمیشود…در اینجا به طراحی سایت ریسپانسیو میپردازیم که نوعی طراحی سایت است که به حل این مشکل میپردازد. اگر به این موضوع علاقمند هستین یا خودتان در زمینه طراحی وب سایت فعالیت دارین، مقاله زیر میتواند شروع خوبی باشد.

در این مقاله به طور مختصر به بررسی طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت موبایل پرداخته ایم. امروزه تقریبا هر کسب و کاری، به یک نسخه موبایل از وبسایت خود احتیاج دارد. طراحی نسخه برای بلک بری، آیفون، آیپد، نت بوک …، و نیز سازگار با تمام صفحات نمایش (رزولوشن)، عملا امری ضروری است. در پنج سال آینده نیز، ما احتمالا به نسخه های طراحی شده برای دستگاه های جدیدتر نیز احتیاج خواهیم داشت و این راه پایانی ندارد….!

در راه طراحی و توسعه سایت، ما در حال رسیدن به نقطه ای هستیم که قادر به پیشروی با سرعت بی پایان دستگاه های جدید نیستیم. اما برای بسیاری سایت ها، طراحی نسخه برای هر رزولوشن و دستگاه جدید امکان پذیر و یا حداقل کاربردی نیست. پس بهترین گزینه چیست؟ آیا باید بازدید کنندگانمان در یک دستگاه را از دست داده و بدنبال بدست آوردن بازدید کننده از دستگاه دیگر باشیم، و یا انتخاب دیگری هم وجود دارد؟

طراحی سایت ریسپانسیـو: راهی برای این مشـــــــکل…

طراحی سایت ریسپانسیو روشی است که پیشنهاد می کند که طراحی سایت و یا طراحی پورتال باید این قابلیت را داشته باشد که به محیط مورد استفاده کاربر بر اساس اندازه صفحه نمایش و پلتفرم  پاسخ دهد. این روش شامل ترکیبی از شبکه های قابل انعطاف و layout، تصاویر و استفاده هوشمندانه از مدیا کوئری CSS است.

 

با سوئیچ کاربر از لپ تاپ به آیپد، وب سایت باید به طور خودکار از لحاظ رزولوشن، اندازه تصویر و توانایی های اسکریپتی تطبیق یابد. ممکن است مجبور باشیم تنظیمات خود دستگاه ها را نیز در نظر بگیریم؛  برای مثال اگر کاربران روی آیپدشان VPN برای iOS داشته باشند، وبسایت نباید دسترسی کاربر به صفحه را محدود کند. بعبارت دیگر، وبسایت باید تکنولوژی پاسخ خودکار به انتخاب کاربر را داشته باشد، که  این امر نیاز به توسعه و طراحی مختلف برای هر دستگاه جدید را از بین می برد. اگر در مورد سیستم عامل iOS و طراحی اپلیکیشن iOS به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

 

طراحی سایت ریسپانسیو

 

واژه طراحی سایت ریسپانسیو توسط Ethan Marcotte در سال 2010 ابداع شد؛ و به فرایندهای طراحی وبسایت هایی اشاره دارد که به دستگاههای مورد استفاده به منظور تجربه کاربری راحت و بهینه، واکنش نشان میدهند.

در واقع، طراحی وبسایت ریسپانسیو سه اصل اساسی را دنبال میکند: شبکه های سیال، رسانه ریسپانسیو (واکنشگرا) و جستار رسانه. در اینجا اصول طراحی سایت ریسپانسیو توضیح داده شده است:

شبکه های سیال

شبکه های سیال مانند هر شبکه دیگری عمل میکنند، و به شما اجازه می دهند که عناصر را در یک صفحه از لحاظ  بصری جذاب کنید. اگرچه برخلاف شبکه های دیگر، شبکه های سیال براساس اندازه صفحه تغییر میکنند و با عرض هر صفحه ای قابل تطبیق اند. و این به آن خاطر است که در آنها بجای واحدهای ثابت مانند پیکسل، از واحدهای نسبی اندازه گیری مانند درصد و یا واحدهای EM استفاده می شود.

مدیا کوئری

مدیا کوئری به شما امکان انطباق سایت با هر اندازه صفحه ای را میدهد. وبسایت های معمول از  مدیا کوئری برای جمع آوری دیتا به جهت تعیین اندازه صفحه و سبک بارگیری CSS مناسب استفاده میکنند.

رسانه های ریسپانسیو

اصل سوم طراحی وب سایت ریسپانسیو، رسانه ریسپانسیو یا انعطاف پذیر است. باتوجه به اینکه وبسایت های مدرن از عکس ها، ویدئوها و دیگر فایل های رسانه ای استفاده میکنند، ضروری است که انواع محتوا به اندازه های مختلف صفحه نمایش پاسخ دهند. معمولا طراحان، ابعاد تصاویر را در نوع CSS شان لحاظ میکنند.

 
طراحی سایت ریسپانسیو

 

اما این امر در طراحی ریسپانسیو به دلیل واحدهای ثابت اندازه گیری که در بالا ذکر شد، مناسب نیست. بجای آن، از ویژگی حداکثر عرض برای فایلهای تصویری، ویدئوها و انواع دیگر رسانه استفاده میکنیم. برای اطمینان از آنکه این فایلها بخوبی بر اساس اندازه صفحه متناسب هستند، ویژگی حداکثر عرض باید به مقدار 100% تنظیم شود.

طراحی وبسایت ریسپانسیو و تکنیک های مورد بحث، راه حل نهایی برای دنیای همواره در تغییر دستگاه ها و موبایل، نیست. طراحی سایت ریسپانسیو راهی است که اگر به درستی اجرا شود، تجربه کاربری را بهبود میدهد، اما نه برای تمام کاربران، دستگاه ها و پلتفرم ها. ما باید دائما با دستگاه ها، رزولوشن ها و تکنولوژی های جدید کار کنیم تا همزمان با پیشرفت تکنولوژی تجربه کاربری راحتی را از هر دستگاهی فراهم سازیم.

 

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *