.

4 مورد که باید در طراحی سایت محلی یا جهانی رعایت کنید!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

مهم نیست کجای جهان باشید و مهم نیست که در چه زمینه ای فعالیت می کنید. هیچ اشکالی ندارد که کسب و کار خودتان را از مرز هایی که در آن هستید فراتر ببرید. طراحی سایت این امکان را به شما می دهد که کاربرانی از سرتاسر جهان داشته باشید. اما این موضوع به این راحتی ها هم نیست طراحی سایت محلی یا جهانی با یکدیگر متفاوت هستند و از همان زمان که می خواهید طراحی سایت را شروع کنید باید فکر این مورد را کرده باشید. چرا؟ چون استاندارد های جهانی با استاندارد های محلی متفاوت هستند. همین حالا شما نگاهی به سایت های ایرانی بیندازید و نگاهی هم به سایت های خارجی (یک کشور خاص مثل آمریکا) بیندازید. می بینید که چقدر تفاوت بین نوع طراحی سایت آن ها وجود دارد. در ادامه این مقاله بهتر متوجه این موضوع خواهیم شد. پس همراه ما باشید.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

طراحی سایت محلی یا جهانی

طراحی سایت محلی یا جهانی

از همان اول که می خواهید استارت طراحی سایت را بزنید، باید بین طراحی سایت محلی یا جهانی یکی را انتخاب کنید. شاید پیش خودتان بگویید اگر بخواهیم سایت محلی خودمان را جهانی کنیم چه کار کنیم؟ پاسخ این است که باید سایت دیگری طراحی کنید و یا اینکه به طور کلی طراحی سایت خودتان را تغییر دهید. اینکه شما قرار است طراحی سایتتان برای کشور خودتان باشد، کاملا استاندارد هایش با طراحی سایت کلاس جهانی متفاوت است. چرا؟ به این خاطر که مردم کشور های مختلف فرهنگ های متفاوت دارند و حتی ممکن است طراحی سایت کشور آمریکا با هرکدام از کشور های حوزه بریتانیا هم متفاوت باشد. موضوع ما فقط محتوا نیست، در حال حاضر قرار است 4 موردی را به شما معرفی کنیم که در طراحی سایت محلی یا جهانی با یکدیگر متفاوت هستند. این موارد به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند و درباره مورد خاصی اند.

در طراحی سایت همیشه یک سری موارد هستند که در بین طراحی سایت محلی یا جهانی مشترک اند. همه سایت های جهان باید ریپسانسیو باشند، همه سایت ها در تمامی کشور ها باید فضا های سفید و خالی در سایت داشته باشند، کار کردن با همه سایت ها باید راحت باشد و کال تو اکشن ها در همه سایت ها باید معلوم باشد. در این موارد فرقی نمی کند که که طراحی سایت شما برای کشور خاصی باشد یا اینکه یک سایت برای مخاطبان سراسر دنیا باشد، در هر صورت این موارد باید رعایت شوند و قرار است که با رعایت این موارد کیفیت کلی سایت بالا برود. اما موضوعاتی هم هستند که بستگی دارد که شما می خواهید سایت را برای مخاطبان چه منطقه ای طراحی کنید. موضوعاتی مانند هاست شما، رنگ غالب سایت (منظور ما رنگ قالب نیست!)، تصاویر سایت و متون سایت.

چه مواردی را برای طراحی سایت محلی یا جهانی نیاز داریم؟

4 مورد هستن که طراحی سایت محلی یا جهانی باید به آن ها توجه کنیم. مواردی که هم توسعه سایت ما را تحت الشعاع قرار می دهد و هم تمرکز آن ها روی طراحی سایت است. مواردی مهم و تعیین کننده که در طراحی سایت برای یک کشور و یا طراحی سایت برای مخاطب جهانی باید لحاظ شوند. در ادامه قرار است با این موارد آشنا بشویم و این 4 مورد را با یکدیگر به طور کامل بررسی کنیم.

هاست و سرور

اول از همه از مورد تکنیکال طراحی سایت محلی یا جهانی شروع می کنیم که می توان تاثیر آن را مستقیم ترین تاثیر در این زمینه دانست. شرکت ارائه دهنده هاست و سرور شما کاملا تعیین کننده است که سایت شما برای چه مخاطبی طراحی شده است. برای مثال شما یک کسب و کار فروش لباس در تهران دارید و می خواهید برای آن یک سایت طراحی کنید. هدف شما هم مخاطبان تهرانی هستند به همین خاطر هم بهتر است از شرکتی هاست دریافت کنید که در تهران است تا مخاطبان با سرعت خیلی بیشتری وارد سایت شما بشوند و حتی در زمینه سئو محلی یا Local SEO هم موتور های جست و جو سایت شما را با اولویت بیشتری به مخاطبان تهرانی نشان بدهند. این موضوع اما به طور کامل زمانی که مخاطب شما در سرتاسر جهان هستند فرق می کند.

اول اینکه به هیچ عنوان نباید برای جذب مخاطب بین المللی از اکستنشن های خاص (.ir ، .org و…) استفاده کنید و پیشنهاد می شود که همیشه از همان .com استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید در سرتاسر جهان مخاطب داشته باشید لازم است که از شرکت ارائه دهنده هاست و سروری استفاده کنید که در جاهای مختلف جهان سرور داشته باشد تا باشد تا به راحتی مخاطبان سرتاسر جهان بتوانند به سرور وصل بشوند. شما همچنین می توانید از CDN هم استفاده کنید که در مقالات قبلی درباره آن ها صحبت کرده ایم. اگر هم نخواستید که از این موارد استفاده کنید حداقل باید هاستی که شرکت ارائه دهنده هاست و سرور شما ارائه می دهد آنقدر قدرتمند باشد که بتواند از پس ترافیک های مختلف سرتاسر جهان بربیاید. پس این مورد در طراحی سایت محلی یا جهانی بسیار مهم است و تمرکز شما باید روی آن باشد.

هاست و سرور

رنگ های سایت

تصور می کنیم که شما هاست و سرور مناسب طبق طراحی سایت محلی یا جهانی خودتان انتخاب کرده اید. حال نوبت آن می رسد که به مهمترین بخش طراحی سایت برای جامعه مخاطبان مختلف بپردازیم. رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی مختلفی دارند و اگر مخاطب هدف سایت شما فقط مختص به کشور خودتان می باشد، باید تلاش کنید که طبق سلیقه آن ها رنگ سایت خودتان را انتخاب کنید. مثلا مخاطب ایرانی از یک سایت فروشگاهی انتظار یک رنگ خاص را دارد و از یک سایت شرکتی انتظار رنگ دیگری دارد. شما باید با این موارد آشنا باشید و سعی کنید طبق سلیقه مخاطب هدف خودتان رنگ سایت خودتان را انتخاب کنید و سعی کنید آن را تبدیل به رنگ غالب سایت خودتان کنید. در انتخاب رنگ های جانبی هم باید همین دقت را به خرج بدهید. در طراحی سایت محلی تکلیف رنگ مشخص است.

در رابطه با طراحی سایت جهانی موضوع کمی متفاوت است. می دانید که جهان پر از فرهنگ های مختلف است که هرکدام از آن ها ممکن است تعریف متفاوتی از رنگ ها داشته باشند. مثلا بیایید به سراغ رنگ قرمز برویم. رنگ قدرتمندی که در مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت اشاره کردیم که به چه مواردی اشاره دارد. به خاطر خاصیت این رنگ خیلی از سایت ها می خواهند از این رنگ استفاده کنند اما این رنگ در کشور هایی مثل چین و آفریقای جنوبی، نمایانگر عذاداری و مراسم های تشیع جنازه است. پس اگر مخاطب اصلی شما در این کشور ها باشند، بهتر است از رنگ قرمز تا حد امکان استفاده نکنید. آن ها می دانند که سایت شما یک سایت جهانی است اما رنگ سایت شما نخودآگاه به آن ها حس بدی منتقل می کند.

تصاویر و ویدیو ها

بدیهی است که بیشتر موارد طراحی سایت محلی یا جهانی و تفاوت های آن ها با یکدیگر را محتوا مشخص می کند. به دلیل اختلافات فرهنگی بین کشور های جهان، انتخاب تصاویر هم می تواند پیام های متفاوتی را به اشخاص سراسر جهان بدهد. شما زمانی که در حال طراحی یک سایت محلی هستید کمی تکلیفتان مشخص تر است. تصاویر شما در همان فازی قرار می گیرند که تصاویر سایت های دیگر کشورتان در همان فاز هستند. مثلا برای تصاویر کارکنان یک شرکت آلمانی معمولا کارکنان را در حال کار کردن و تلاش نشان می دهند که یک حس جدیتی به مخاطب بدهد که آن را دوست دارد. اما ما ایرانی ها فرهنگ صمیمانه تری داریم و دوست داریم که تصاویر کارکنان را در حال لبخند زدن و معاشرت کردن ببینیم که این وجهه اجتماعی و ارتباط جمعی برایمان جذاب تر است.

حال در طراحی سایت محلی یا جهانی اگر می خواهیم یک سایت جهانی طراحی کنیم تکلیف چیست؟ اول اینکه باید ببینیم غالب مخاطب های ما از کدام کشور ها می باشند و تلاش کنیم تصاویر بر حسب فاز مشابه کشور های اصلی مخاطب ما باشند. مثلا سایت ما از کشور هایی مثل ژاپن، آلمان، چین، فرانسه و انگلستان مخاطبان بیشتری دارد. در این صورت سعی می کنیم تصاویر بیشتر درباره جنبه های کاری و شغلی ما باشند و کمی حالت جدی تری به خودشان بگیرند. (این ها هیچکدام صد در صد و کاملا با اطمینان گفته نمی شود) به این صورت شاید شما بتوانید کمی به فاز مخاطبان اصلی نزدیک تر باشید.

تصاویر و ویدیو ها

کپی رایتینگ

اشتباه نکنید دوستان! Copyright با  Copy write متفاوت است و کاملا دو مفهوم جدا از هم را دارند. اینجا کپی رایتی که مقصود ما است، Copy writing است که ساده ترین تبلیغ آن می شود جملات تبلیغاتی ای که در تبلیغات برای جذب مخاطب از آن ها استفاده می کنند. در طراحی سایت محلی یا جهانی این موارد با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا در کپی رایتینگ جهانی این موارد باید رعایت شوند:

  • متن باید کوتاه باشدو
  • فاقد اصطلاحات محلی باشد.
  • از کلمات کلیدی لانگ تیلی استفاده شود که روی محصول یا خدمت سایت تمرکز دارند.
  • انتخاب های خرید برای کشور ها مناطق مختلف ذکر شود.
  • از همکاری ها، دستاورد ها و شراکت ها با شرکت های بزرگ گفته شود.

در کپی رایتینگ محلی موضوع به شکل دیگری است:

  • کپی ها بلند تر، شخصی تر و صمیمانه تر اند.
  • می توان از اصطلاحات محلی در آن ها استفاده کرد.
  • در کلمات کلیدی بیشتر تمرکز روی موقعیت مکانی دقیق کسب و کار می باشد.
  • البته که باز هم دستاورد ها، همکاری ها و شراکت ها با شرکت های بزرگ نیز گفته می شود.

سخن پایانی

درباره موارد طراحی سایت محلی یا جهانی با شما صحبت کردیم و جا دارد که دوباره این نکته را گوشزد کنیم که قبل از طراحی سایت، تکلیف شما باید مشخص باشد که برای چه مخاطبی و در چه جایی می خواهید سایت طراحی کنید. حواستان باشد که داشتن مخاطب در سرتاسر جهان عالی است اما بهتر است گاهی هدف های بزرگ را به بعد از هدف های کوچکتر موکول کنیم و آزمون و خطا های خودمان را در زمینه ای کوچکتری انجام بدهیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این مثاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *