.

طراحی سایت و سئو چیست ؟ بررسی ارتباط بین این دو تخصص بزرگ

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

گاهی دو تخصص هستند که آنقدر تنگاتنگ یکدیگر حرکت می کنند که می شود آن ها را در کنار همدیگر نیز بررسی کرد. این دو تخصص کاملا جدا از یکدیگر هستند اما یکی از آن ها ممکن است کامل کننده دیگری یا حتی لازمه آن باشد. در این مقاله به سراغ دو تا از این تخصص ها رفته ایم و می خواهیم ببینیم که طراحی سایت و سئو چیست و هرکدام را نیز در نهایت بر حسب ارتباطی که با هم دارند بررسی کنیم. باز هم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که این دو تخصص، کاملا جدا از یکدیگر هستند اما به این خاطر گاهی در کنار هم بررسی می شوند که نشان بدهیم یکی از آن ها که همه فکر می کنند اهمیت آن از دیگری کمتر است یا حتی آن را کمتر می شناسند، چقدر می تواند در توسعه دیگری دخیل باشد.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

طراحی سایت و سئو چیست ؟ بررسی ارتباط بین این دو تخصص بزرگ (1)

طراحی سایت و سئو چیست ؟

احتمالا اگر مخاطبی داشته باشیم که هم به طراحی سایت و هم به سئو سایت وارد باشد، پیش خودش فکر می کند که “اصلا چرا این دو مفهوم دارند با همدیگر بررسی می شوند؟ اینجا چه خبر است؟!”، راستش را بخواهید این پرسش کاملا به جا و درست و است و کمتر جایی ممکن است این سوال پرسیده بشود که طراحی سایت و سئو چیست و این دو سوال باید جدا از یکدیگر پرسیده بشوند. کسی که چیزی در رابطه با این دو مفهوم نداند احتمالا اول از همه می پرسد که طراحی سایت چیست و بعد تازه ممکن است چند وقت بعد متوجه بشود که چیزی به نام سئو سایت هم وجود دارد که جویای آن نیز بشود. ولی در اینجا ما پا را کمی فراتر گذاشته ایم و قصد دیگری پشت این مقاله است. در واقع ما به دنبال تعاریف درست و ارتباط مفاهیم هستیم.

ما در اینجا قصد داریم که اول از همه یک نگاه دیگری به تعریف طراحی سایت داشته باشیم، سئو سایت را برای کسانی که نمی دانند چیست تعریف کنیم و در آخر نیز نگاه کنیم ببینیم که چقدر این دو مفهوم به یکدیگر وابسته هستند. بعد از اینکه دیدیم طراحی سایت و سئو چیست ، در نهایت انتظار می رود که ما این مفاهیم کاملا برایمان جا بیفتد و تعریف درستی از آن ها داشته باشیم. همچنین چون شما به احتمال زیاد یک صاحب کسب و کار هستید که می خواهید کسب و کار خودتان را به دنیای وب انتقال بدهید، بد نیست که یک سری اطلاعات مهم و درست را در رابطه با این دو مفهوم نیز داشته باشید که از این به بعد، برای تعریف این دو مفهوم دیگر به هیچ عنوان به مشکلی بر نخوریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد سئو و طراحی سایت

فرق طراحی سایت و سئو چیست ؟

من باز هم از افراد حرفه ای در این زمینه بابت مطرح شدن اینکه فرق طراحی سایت و سئو چیست معذرت می خواهم اما باید بگویم که دوستان، این مقاله برای افراد متخصص نیست! پس اگر فرد متخصصی هستید و این مقاله را می خوانید به تحلیل کردن ادامه بدهید، چون مسلما از نظر محتوایی، هر آنچه در اینجا نوشته می شود را دیگر شما می دانید. اما اول از همه می خواهیم فرق بین طراحی سایت و سئو سایت را قبل از تعریف کردن آن ها بگوییم. چرا؟ مگر نباید اول تعریف هر دو را بدانیم و بعد به سراغ تفاوت آن ها برویم؟ موضوع اینجاست که در اینجا نیازی نیست ما حتما تعریف هردوی این مفاهیم را بدانیم تا بخواهیم تفاوت های زمینه ای این دو را دربیاوریم. به این خاطر که تفاوت این دو مفهوم، کاملا ریشه ای و به زمینه کاریشان بر می گردد.

طراحی سایت یک تخصص در زمینه طراحی و در واقع یک تخصص هنری است که با موارد فنی نیز ادغام می شود. طراحی سایت بیشتر از همه با طراحی گرافیک، تصویر سازی، شناخت رنگ ها و خلاقیت در ارتباط است. از آن طرف سئو سایت یک تخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ است و یک تخصص بازاریابی و تبلیغاتی به حساب می آید. البته در این روش از بازاریابی دیجیتال، مهارت های فنی و تکنیکی بیشتر خودشان را نشان می دهند اما به هر حال سئو سایت مهارتی است که ما را به طور مستقیم به واکنش کاربر و دید کاربر نسبت به برند ما وصل می کند. حال با دانستن این تفاوت ها، به استقبال تعریف هر دو مفهوم می رویم و اول از همه از آن تخصصی شروع می کنیم که همه چیز با آن شروع می شود و بدون آن، دیگری هیچ معنایی ندارد.

طراحی سایت چیست ؟

حال که می خواهیم ببینیم طراحی سایت و سئو چیست ، اول از همه باید به سراغ تخصص مهمتر برویم. اشتباه نکنید! منظور من این نیست که کار طراحی سایت مهمتر از سئو سایت است، بلکه در واقع طراحی سایت اگر نباشد سئو سایت هیچ معنایی ندارد و همین موضوع به طور کامل، گواه اهمیت بیشتر طراحی سایت است. طراحی سایت را به دو صورت می توان تعریف کرد، اول اینکه طراحی سایت به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که منجر به طراحی، توسعه و ساخته شدن یک سایت می شود و در نهایت بعد از طراحی سایت، ما یک سایت کامل را داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم. این تعریف، شاید جا افتاده ترین تعریف طراحی سایت باشد اما بگذارید به شما بگوییم که درست ترین تعریف نیست. وقتی ما می توانیم طراحی سایت را به درستی تعریف کنیم که به آن جزئی تر نگاه کنیم.

در واقع در تعریف درست تر و تخصصی تر، طراحی سایت به مجموعه اموری گفته می شوند که به طراحی ساختار اولیه یک سایت منجر می شود و در آن، اسکلت اصلی سایت همراه با بخش های مختلف آن روی یک نرم افزار پیاده سازی می شوند. در واقع وقتی اسم طراحی سایت می آید، همه تصور می کنند که طراحی سایت شامل این بخش و توسعه سایت (کدنویسی سایت)، تولید محتوای آن و دیگر امور نیز می شود، در حالی که طراحی سایت در تعریف درست آن که اصطلاح Web Design را دارد، تنها به آن بخشی از پروسه “ساخت سایت” اطلاق می شود که یک “طراح”، شکل بندی و ساختار اصلی سایت را پیاده سازی می کند اما هنوز سایت در وب قرار نگرفته است و ما صرفا یک قالب از سایت خودمان را داریم. پس حالا دیگر درست ترین تعریف طراحی سایت را نیز می دانیم.

سئو چیست ؟

همه کار های طراحی سایت، توسعه سایت، تولید محتوای اولیه سایت و … که تمام شد، تازه آنجاست که سئو سایت شروع می شود. در طراحی سایت و سئو چیست از طراحی سایت که مرحله اول پروسه ساخت یک سایت است شروع کردیم و حالا روی مرحله آخر پریده ایم و می خواهیم آن را برای شما تعریف کنیم. Search Engine Optimization یا همان SEO در واقع به مجموعه اموری گفته می شود که منجر می شوند یک سایت، برای وارد شدن به فهرست مطالب موتور های جست و جو بهینه سازی بشود. به عبارت دیگر، هر کاری که ما به قصد حضور سایتمان در موتور های جست و جو انجام می دهیم سئو است و البته سئو، فقط محدود به انجام کار ها نمی شود. بلکه سئو سایت، شامل اموری مانند آنالیز اطلاعات، تحقیق کلمه کلیدی، آنالیز رقبا، مانیتور کردن کاربران و فعالیت های آن ها و … نیز می شود.

حالا که سئو را تعریف کردیم بیایید یک سری سوء تفاهم ها در رابطه با این مسئله را نیز حل کنیم. اول اینکه عبارت “سئو” در زبان فارسی رایج شده است و هیچ کجای دنیا به SEO سئو نمی گویند. درست ترین نوعی که بشود SEO را بیان کرد، اس ای او می باشد. دوم اینکه بعضی ها فکر می کنند سئو سایت تنها شامل یک سری لینکسازی های مکرر و تکرار کلمات کلیدی می شود که اتفاقا نه تنها این ها جزو سئو سایت درست نیست، بلکه جزو روش های کلاه سیاه سئو محسوب می شوند و اصلا نباید روی آن ها کوچکترین تمرکزی کرد. سوم و آخر از همه اینکه، خیر، سئو سایت اصلا کار آسانی نیست و در مدت زمان کمی هم انجام نمی شود. سئو سایت زمان می برد و باید در رابطه با آن صبر و حوصله بسیاری داشته باشیم.

ارتباط طراحی سایت و سئو چیست ؟

حال که می دانیم طراحی سایت و سئو چیست و باید به ارتباط این دو مفهوم با یکدیگر نیز توجه کنیم. طراحی سایت همانطور که دیدید، در درست ترین تعریف آن، اولین مرحله پروسه ساخت سایت است و سئو سایت نیز با اینکه در خلال طراحی و ساخت سایت در نظر گرفته می شود، اما به طور رسمی آخرین مرحله ساخت سایت به حساب می آید و البته که هیچوقت هم این مرحله متوقف نمی شود. طراحی سایت اگر نباشد سئو سایت معنایی ندارد اما اگر سئو سایت نباشد، هیچکس قرار نیست متوجه بشود که ما اصلا سایتی طراحی کرده ایم که در دنیای وب وجود دارد. طراحی سایت تخصص بسیار مهمی است و هیچکس منکر پیچیدگی و خلاقانه بودن آن نیست، اما موضوع اینجاست که سئو سایت هم به هیچ عنوان تخصص کمی نیست و اگر سئو نباشد، تمام زحمات طراحان سایت به هدر می رود.

موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشیم این است که طراحی سایت هرچقدر هم که پیچیده باشد، یک روزی بالاخره تمام می شود و شاید ویرایش های آن نیز هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد. اما سئو سایت همیشه در حال انجام است و هیچوقت نمی توانیم بگوییم که سئو برای یک سایت تمام شده است. به این خاطر که زمانی که ما حتی یک صفحه از سایت را به صفحه اول و نتیجه اول گوگل نیز می رسانیم، چالش بعدی نگه داشتن آن صفحه در آن جایگاه است و باید مواظب باشیم که صفحه از جایگاهی که دارد پایین تر نیاید. همین موارد نشان دهنده ارتباط طراحی سایت با سئو سایت است و البته که یک سری موارد دیگری هم هست که در ادامه به آن ها نیز خواهیم پرداخت. می خواهیم ببینیم ارتباط سئو و طراحی سایت در حین کار چیست و چگونه صورت می گیرد.

سئو در پروسه طراحی سایت چه نقشی دارد

بیایید به مراحل قبل از سئو سایت برگردیم و برای اینکه بفهمیم ارتباط طراحی سایت و سئو چیست ببینیم که سئو سایت در طراحی سایت چگونه انجام می شود. زمانی که ما یک سایت را طراحی می کنیم، این نکات سئو سایت هستند که می گویند رابط کاربری و تجربه کاربری ما باید به چه شکلی باشند. در واقع یک متخصص سئو باید با یک طراح سایت در رابطه با چگونگی طراحی صحبت کند و نکات لازم سئویی را به او بگوید. مثلا اینکه نیازی نیست المان های شلوغ بسیار زیادی در صفحه داشته باشیم یا از تصاویر پر حجم برای قشنگ تر کردن سایتمان استفاده کنیم. چون این موارد باعث کمتر شدن سرعت بارگذاری سایت می شوند و سئو سایت را با اختلال مواجه می کنند. یک طراح سایت ممکن است این موارد را نداند و برای همین هم یک سئوکار باید به یاری او بشتابد.

به علاوه همه این ها، سئو سایت در بحث توسعه سایت نیز دخیل است و یک سئو کار باید به توسعه دهندگان سایت نیز بگوید که از اسکریپت های غیر ضروری در سایت استفاده نکنند و همچنین سعی کنند برای کدنویسی سایت، از فشرده سازی کد ها استفاده کنند. این موارد باعث می شوند که هم سرعت سایت بالاتر برود، هم تجربه کاربری در سایت بهتر شکل بگیرد. البته که شاید طراحان و برنامه نویسان اول از همه در برابر نکات سئویی کمی مقاومت نشان بدهند اما با توضیح درست این موارد، می شود این افراد را قانع کرد که می توانیم کار را به نوعی انجام بدهیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب و همه چیز در این بین رعایت بشود.

سخن پایانی

حالا دیگر به درستی می دانیم که طراحی سایت و سئو چیست و دیدید که سعی کردیم از حرف های تکراری پرهیز کنیم. ما در اینجا می خواستیم صرفا به شما اطلاعات بیشتری در رابطه با سئو و طراحی سایت بدهیم و سعی نکنیم که با تکرار مکررات، ذهن شما را خسته کنیم و این حس را به شما بدهیم که با خواندن این مقاله، وقت شما تلف شده است. هرچند اگر اینطور نبود، به بزرگی خودتان ببخشید که ما همه تلاشمان را کردیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *