.

6 نکته اصلی که رعایت آن در لندینگ پیج در طراحی سایت لازم است

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

در زندگی ما کار ها و مفاهیم زیادی وجود دارد و ما هر روز هم با آن ها سر و کار داریم. این موارد، هرکدام به یک اندازه خاصی برای ما اهمیت دارد و بعضی از آن ها نیاز به توجه کمتر و بعضی از آن ها نیز نیازمند توجه بیشتری هستند. آن مواردی که از همه مهمتر است، گاهی هویت و شخصیت ما را می سازند و باقی موارد در حاشیه همین موارد مهم هستند. لندینگ پیج در طراحی سایت هم مانند آن موارد مهم است، منتهی این دفعه زندگی واقعی، مثالی برای یک سایت است و لندینگ پیج ها می توان گفت، مهمترین صفحات سایت ما هستند و ما باید توجه چند برابری به آن ها داشته باشیم. در این مقاله قرار است به طور کلی به مفهوم لندینگ پیج، نقش طراحی لندینگ پیج در سایت و نکات کلیدی آن آشنا بشویم. همراه ما باشید.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

لندینگ پیج در طراحی سایت

یک لحظه صبر کنید، متوجه شدید که دارد چه اتفاقی می افتد؟ ما داریم چه کاری می کنیم؟ داریم یک مفهومی که جزو یک مفهوم دیگر است و به گونه ای زیر مجموعه آن حساب می شود را از آن مفهوم جدا می کنیم و کاملا جداگانه به بررسی آن می پردازیم. ما داریم طراحی لندینگ پیج را از طراحی سایت جدا می کنیم، در حالی که طراحی لندینگ پیج هم جزوی از طراحی وب سایت محسوب می شود. وقتی ما از لندینگ پیج در طراحی سایت صحبت می کنیم، شاید عملا منظوری به جز طراحی سایت و در خلال آن ساخت لندینگ پیج نداشته باشیم، اما خود لندینگ پیج به قدری صفحه مهمی است که ما در اینجا ترجیح می دهیم که آن را جداگانه مورد بررسی قرار بدهیم و آن اهمیتی که باید را در عمل هم به او بدهیم.

طراحی لندینگ پیج از طراحی سایت جدا نیست، اما چرا ما آن را جداگانه بررسی می کنیم؟ به این خاطر که ساخت لندینگ پیج مانند خیلی از مفاهیم دیگر در طراحی سایت است که می تواند هویت مستقل خودش را داشته باشد. یک شخصی ممکن است قادر باشد که یک مقاله در وب سایت بنویسد و یک شخصی هم ممکن است که به طراحی سایت وارد باشد. اما قرار نیست هردوی این ها در ساخت یک لندینگ پیج هم حرفه ای باشند. نه اینکه منظور ما این باشد که طراحان سایت قادر به ساخت لندینگ پیج نیستند، منظور این است که شاید آن ها بتوانند یک صفحه حرفه ای را به عنوان لندینگ پیج برای سایت ما طراحی کنند، اما آن ها نیستند که این صفحه را به یک “صفحه فرود” یا همان لندینگ پیج تبدیل می کنند. برای بهتر متوجه شدن این موضوع، همراه ما باشید.

لندینگ پیج در طراحی سایت چیست ؟

لندینگ پیج در طراحی سایت چیست ؟

احتمال کمی می دهم که شما اولین باری باشد که با این مفهوم رو به رو شده اید، اما باز هم این احتمال وجود دارد و اگر هم تا به حال نام این مفهوم را شنیده بودید، شاید اطلاعات دقیقی از آن نداشتید و چیستی لندینگ پیج در طراحی سایت خیلی خبری ندارید. لندینگ پیج (Landing Page) یا به فارسی صفحه فرود، به آن صفحه مهم از سایت ما می گویند که معمولا کاربران دنیای وب اولین بار از آن طریق وارد سایت ما می شوند. در عمل و در درست ترین تعریف، لندینگ پیج می تواند هر صفحه ای از سایت ما باشد، مهم این است که کاربر اول از همه یا به صورت جست و جوی ارگانیک، یا از طریق جست و جوی مستقیم سایت، یا از طریق تبلیغات کلیکی و … با آن صفحه وارد سایت ما شده باشد.

با این تعریف بالا، هر صفحه ای از سایت ما از جمله صفحه اصلی سایت، یک صفحه بلاگ، یک دسته بندی خاص و یا یک صفحه محصول و … هم می توانند لندینگ پیج باشند. اما ما با طراحی لندینگ پیج، منظورمان اصلا طراحی این صفحات نیست. لندینگ پیج یک تعریف غیر رسمی اما معمول تر هم دارد که می گوید لندینگ پیج ها صفحات مهم سایت ما هستند که ما با اقداماتی که روی آن ها انجام می دهیم، آن صفحات را آماده می کنیم که کاربر اول از همه از آن طریق وارد سایت ما بشوند. در این تعریف، ما لندینگ پیج ها را یک صفحات خاصی در نظر می گیریم که اصلا ساخته شده اند که صفحه فرود باشند و کاربران از آن طریق وارد سایت ما بشوند.

نقش لندینگ پیج در طراحی سایت چیست؟

نقش لندینگ پیج در طراحی سایت چیست؟

جالب است که ما نقش لندینگ پیج در طراحی سایت را می توانیم دو جور متناقض تعریف کنیم. یک اینکه نقش لندینگ پیج در سایت این است که در خدمت صفحات دیگر سایت ما باشد، دو اینکه لندینگ پیج هست که تمام صفحات ما در خدمت او باشند. لندینگ پیج مثل یک پیمان کار می ماند که ما هر امکانی که می خواهد را در اختیارش می گذاریم که کارش را به درستی انجام بدهد و در نهایت آن چیزی را به ما بدهد که ما نیاز داریم.

نقش لندینگ پیج ممکن است در سایت های مختلف با موضوعات مختلف متفاوت باشد، مثلا در یک سایت فروشگاهی ما نمی توانیم بگوییم یک صفحه محصول (هرچقدر هم که آن محصول مهم باشد) یک لندینگ پیج مهم است، بلکه ما باید یگ لندینگ پیجی داشته باشیم که کاربر با خواندن آن مجاب بشود که به مراحل بعدی (صفحات محصولات، صفحات کتگوری محصولات و …) برود. اما مثلا در یک سایت شرکتی ممکن است اصلا همینکه کاربر وارد لندینگ پیج ما بشود کافی باشد و از همان طریق یا با تماس بگیرد و یا به سمت صفحه تماس با ما راهنمایی بشود.

ما انواع لندینگ پیج ها را داریم و لندینگ پیج می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد، اما اصلی ترین چیز این است که لندینگ پیج در طراحی سایت باید یک سری ویژگی هایی را داشته باشد که ما ممکن است آن ویژگی ها را اصلا در صفحات دیگر مشاهده نکنیم. با ما همراه باشید تا هرچه بیشتر با این موارد آشنا شویم.

6 نکته که باید در طراحی لندینگ پیج رعایت کنید

6 نکته که باید در طراحی لندینگ پیج رعایت کنید

توجه به ترند های طراحی سایت

مهمترین مورد لندینگ پیج در طراحی سایت این است که باید حتما با توجه به ترند های روز باشد. نه اینکه فکر کنید منظور ما از این حرف این است که ما برای طراحی لندینگ پیج، فقط و فقط باید از طراحی های مدرن الهام بگیریم، منظور این است که ما باید اشتباهاتی که نیاکان ما (حالا چنان هم می گوییم نیاکان ما انگار چقدر از طراحی اولین سایت گذشته است!) انجام می دادند را تکرار نکنیم. مثلا یک تصور اشتباهی که قدیم بود این بود که لندینگ پیج باید از هر المانی بالاخره یک نمونه داشته باشد و باید پر از محتوای رنگاوارنگ و عملکرد های پیچیده باشد. در حالی که ترند امروز این است که طراحی لندینگ پیج باید به مینیمال ترین حالت ممکن خودش انجام بشود و هدفش این باشد که در عین جذابیت، کاربر را به هدفی که می خواهیم و می خواهد برسانیم.

طراحی منحصر به فرد

وقتی از ترند های لندینگ پیج در طراحی سایت صحبت می کنیم، باید حواسمان باشد که استفاده از این ترند ها دلیل بر این نیست که لندینگ پیج ما باید شبیه به لندینگ پیج های سایت های دیگر باشد. دست ما در ارائه خلاقیت بسیار باز است. برای اینکه متوجه این موضوع بشوید، یک کلمه پر سرچ را در گوگل جست و جو کنید و به چند نتیجه ای که برایتان نمایش داده می شود نگاه کنید. همه آن ها معمولا از ترند های روز دنیا استفاده می کنند و تقریبا می شود گفت که بیشترشان هم طراحی مینیمالی دارند، اما این صفحات شباهت های بنیادی با یکدیگر ندارند و منحصر به فرد بودن آن ها کاملا مشخص است. راستش را هم بخواهید اینکه چگونه یک طراحی منحصر به فرد هم داشته باشیم واقعا بستگی به خلاقیت خودمان دارد و هیچ فرمول خیلی خاصی ندارد.

رابط کاربری منطقی

بله درست است، خیلی از المان ها قشنگ هستند، خیلی از تصاویر جذاب اند و زرق و برق هم گاهی بد نیست. اما این ها واقعا الان دیگه در یک لندینگ پیج مهم نیست. یادتان باشد که کاربر با یک هدفی وارد سایت شده است و اگر قرار بود یک اثر هنری ببیند، احتمالا به جای سایت شما وارد Pinterest می شد و یا به یک گالری هنری می رفت. طراحی سایت رابط کاربری سایت شما باید منطقی باشد و در راستای این باشد که کاربر را به نیازی که از سایت ما دارد برسانیم و البته در عین حال، جذابیت و چشم نواز بودن را هم مد نظر قرار بدهیم و قرار هم نیست که همه چیز در سایت ما خیلی رسمی باشد.

اتفاقا به همین Pinterest هم اشاره کردیم، سایتی که می تواند ایده های خوبی برای طراحی UI یک لندینگ پیج به شما بدهد و می تواند بهترین نمونه ها در این کار را برای الهام گرفتن (نه تقلید!) به شما بدهد. اگر می خواهید طراحی لندینگ پیج بکنید، پیشنهاد می کنیم که حتما یک سر به پینترست بزنید تا با ذهن بازتری به سراغ طراحی بروید.

ترکیب المان ها و چند رسانه ای بودن

سه مورد قبلی را گفتیم و می خواهیم مورد چهارمی هم بگوییم که نشان بدهیم که منظور از آن سه مورد قبلی این نبوده که لندینگ پیج در طراحی سایت باید کاملا خشک و رسمی و فقط در راستای هدف ما باشد. ما می توانیم با ترکیب المان ها و چند رسانه ای کردن لندینگ پیج خود (استفاده از ویدیو، تصاویر، اینفوگرافی، جدول و …) به یک لندینگ پیج عالی برسیم و اطلاعات مفید را در یک صفحه، با کانال های مختلفی به کاربر بدهیم.

رنگ بندی مناسب

اینکه شما باید در لندینگ پیج خودتان Brand Awareness یا آگاهی از برند خودتان را بالا ببرید بدیهی است. اما اگر این سایت شما ویژگی خاصی نداشته باشد که برند شما را معرفی کند، کاربر با خارج شدن از سایت شما ممکن است کلا هر خاطره ای که از شما دارد پاک بشود و حتی اصلا اسم سایت و برند شما را یادش نماند. چه کار کنیم که حداقل یک تصویری از برند ما در ذهن مخاطب شکل بگیرد؟ توجه به رنگ می تواند این کار را انجام بدهد. خود بنده شخصا خیلی از سایت ها را از روی رنگشان به یاد دارم و این موضوع خودش اهمیت رنگ سازمانی در برندسازی را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که البته در ساخت لندینگ پیج در طراحی سایت شما باید اول از همه رنگ ها را بشناسید و کمی هم به روانشناسی رنگ ها وارد باشید. این موضوع کمکتان می کند که بفهمید هر کسب و کاری نسبت به موضوعی که دارد، چه رنگی برای سایتش مناسب تر است.

تایپوگرافی مناسب

بنده نویسنده شخصا خودم شاید خیلی به تصاویر و المان های دیگر آنقدر توجه نکنم، اما واقعا یک سایتی اگر فونت درست و حسابی نداشته باشد و کلا تایپوگرافی قشنگی نداشته باشد، میلم را به خواندن آن سایت از دست می دهم و به سراغ سایتی می روم که تایپوگرافی اش آزارم ندهد. احتمالا افراد دیگری هم مثل من هستند و من تافته جدا بافته ای نیستم، پس در نتیجه شما نیز این موضوع را حتما در لندینگ پیج های خودتان رعایت کنید و سعی کنید اندازه و نوع فونتتان را به درستی انتخاب کنید.

طراحی سایت تابان شهر

سخن پایانی

کار ما هنوز ما لندینگ پیج در طراحی سایت تمام نشده است و احتمالا درباره طراحی لندینگ پیج و ارتباط آن با طراحی سایت بیشتر از نیز از ما مطالعه خواهید کرد. اما در اینجا خواستیم یک نگاه کلی به این مفهوم بیندازیم و چند نکته کاربردی نیز درباره آن به شما ارائه بدهیم. هرچند که این موارد، تمام آن چیزی نیستند که یک لندینگ پیج نیاز دارد و در مقالات بعدی، خیلی بیشتر وارد محتوای لندینگ پیج ها خواهیم شد و تمرکزمان را از بحث طراحی بر خواهیم داشت. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و استفاده کرده باشید.

منبع:

blog.hubspot

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *