.

بک لینک چیست و چند نوع دارد؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

یک کسب‌وکار تا زمانی زنده است که فعالیت داشته باشد و مشتری به آن سر بزند. حیات یک سایت هم به همین شکل است. کاربرانی که به سایت‌ها سر می‌زنند، باعث می‌شوند حیات آن سایت ادامه پیدا کند. پس شما موظف هستید کارهایی را انجام دهید که کاربران را بیشتر و بیشتر به سایت خودتان سرازیر کنید که یکی از این کارها، استفاده از بک‌لینک است. مطمئنا الآن علامت سوال بزرگی بالای سرتان قرار دارد؛ زیرا نمی‌دانید که بک لینک چیست و چه فایده‌ای برای سئو سایت دارد.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

بک لینک چیست؟

تک‌تک فعالیت‌هایی که برای سئو انجام می‌شوند، برای آن است که صفحات سایت در نتایج موتور جست‌وجوی گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگری نمایش داده شوند و کاربران را به سمت سایت بکشند. برای آنکه این صفحه در بین نتایج باشد، کلمات‌ کلیدی مناسب را پیدا کنید، برای آن‌ها تولید محتوا انجام دهید و همچنین سئوی داخلی و تکنیکال را انجام دهید. بعد از همه این‌ها نیز نوبت به یک مورد کلیدی می‌رسد که آن، چیزی نیست جز بک‌لینک. اگر قول بدهید تا انتها همراه ما بمانید، به شما خواهیم گفت که بک لینک چیست و چه‌ کاری انجام می‌دهد.

مفهوم بک لینک چیست؟

بک‌ لینک‌ ها، لینک‌هایی هستند که از یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگر می‌روند و دو سایت را به هم مرتبط می‌کنند. بک‌ لینک می‌تواند از سایت شما به یک سایت دیگر برود یا از یک سایت دیگر به سایت شما بیاید و این اتصال می‌تواند یک‌طرفه یا دوطرفه باشد؛ هیچ محدودیتی در این‌ باره وجود ندارد. نام‌های دیگر بک‌ لینک‌ ها عبارت است از incoming links و inbound links که در حرفه ای ترین حالت ممکن به آن ها External Inbound Link می گویند.

بک‌ لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که گوگل برای رتبه‌بندی از آن‌ها استفاده می‌کند و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده باشند، به‌ نوعی تبدیل به نورچشمی گوگل می‌شوند! نوع دیگری از لینک هم وجود دارد که مختص به صفحات یک سایت است و از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر داده می‌شود. به این نوع لینک‌ها، internal links یا لینک‌های داخلی گفته می‌شود.

این مورد نیز برای سئو خیلی مهم است و مربوط به لینک‌سازی داخلی است. آیا می‌دانید رابطه لینک داخلی با بک لینک چیست؟ رابطه آن‌ها مانند قطب منفی و مثبت یک آهنرباست و با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه، متوجه خواهید شد که بک‌لینک‌ها چگونه کار می‌کنند و اصلا چرا برای سئوی یک سایت مهم هستند.

مفهوم بک لینک چیست؟

بک‌ لینک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

بک‌لینک‌ها نقش بسیار مهمی در سئوی یک سایت دارند و به رشد یک وب‌سایت کمک‌های شایانی می‌کنند. ساده‌ترین مثال برای آنکه نحوه کار بک‌لینک‌ها را درک کنید، این است که متوجه شوید بک‌لینک‌ها ساده‌ترین راه برای شکل‌گیری گفت‌وگو بین دو سایت هستند. از آنجایی که می‌دانیم موافق یک مثال هستید و ما نیز با شما هم‌نظر هستیم، با یک مثال این مسئله را جا می‌اندازیم.

فرض کنید رکسانا یک وبلاگ‌نویس است که یک مقاله جذاب‌ و کاربردی درباره فشن و صنعت مد نوشته است. یک وبلاگ‌نویس دیگر به نام آتوسا در وبلاگ خودش به نقد مقاله رکسانا می‌پردازد و نظرات خودش را آنجا به اشتراک می‌گذارد و به مقاله رکسانا لینک می‌دهد. لینک از وبلاگ آتوسا که در سایت خودش نوشته است، به مقاله رکسانا که در یک سایت دیگر می‌رود، از نوع بک‌لینک یا لینک اکسترنال است.

از آنجایی که سایت آتوسا یک سایت معروف است، بسیاری از سایت‌های دیگر نیز به سایت او لینک می‌دهند که این امر، باعث افزایش اعتبار مجله آنلاین آتوسا می‌شود. رکسانا نیز این وسط یک بک‌لینک ارزشمند از یک سایت معتبر و شناخته‌شده دریافت کرده است. اساسا این یک معامله برد-برد برای سئو سایت دو طرف است!

دلیل اهمیت بالای بک لینک چیست؟

اکنون که متوجه شدید بک لینک چیست و چگونه کار می‌کند، نوبت به پاسخ این سوال 1000 میلیارد تومانی رسیده است که چرا بک‌لینک‌ها مهم هستند؟ اصلی‌ترین پاسخی که به این سوال می‌توان داد، این است که بک‌لینک‌هایی که به سایت شما می‌آیند، باعث جلب نظر گوگل درباره آن صفحه می‌شوند که این امر به رتبه‌گیری آن صفحه کمک بسیاری می‌کند.

بک‌لینک‌ها نشان‌دهنده محبوبیت و اعتبار سایت شما هستند و این سیگنال را به گوگل می‌دهند که سایت شما یک سایت مرجع است. ایجاد بک‌لینک‌ها همیشه بخش مهمی از استراتژی سئو سایت است. یکی‌ دیگر از دلایل اهمیت بالای بک‌لینک‌ها، این است که به کشف شما کمک می‌کنند. ممکن است سایت شما یک سایت کمتر‌دیده‌شده باشد و زمانی که یک سایت پرطرفدار با کلی بازدیدکننده به سایت شما لینک دهد و کاربرانش را به سایت شما هدایت کند، این کار باعث کشف و دیده‌شدن سایت شما می‌شود!

این تکنیک سئو نه‌تنها کاربران را به سایت شما می‌آورد، بلکه خزنده‌های گوگل را نیز به سایت شما می‌آورد تا گوگل بیشتر متوجه شود که در سایتتان چه می‌گذرد. شاید با خودتان بگویید که این عالی است و باید شروع به ایجاد بک‌لینک‌های بیشتر کنیم تا بیشتر از قبل دیده شویم. متاسفانه باید چیزی به شما بگوییم که کم از ضد حال‌زدن نیست و آن هم این است که این، همه ماجرا نیست و اصلا ماجرا به همین سادگی‌ها نیست! اگر سئو سایت به همین سادگی بود که در جلسات مشاوره سئو ، فقط می‌گفتند بک‌لینک بسازید!

آشنایی با انواع بک‌ لینک

پس از آنکه متوجه شدید دلیل اهمیت بالای بک لینک چیست، نوبت به آن رسیده که انواع بک‌لینک را بشناسید. دو نوع اصلی بک‌لینک وجود دارند که یکی از آن‌ها از دیگری مهم‌تر است. بیایید نگاهی به این دو مدل بک‌لینک بیندازیم و از نزدیک با آن‌ها آشنا شویم. بک‌لینک‌ها به شرح زیر هستند.

1.    Nofollow

تگ نوفالو به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که یک لینک را نادیده بگیرند. لینک‌های نوفالو هیچ مقداری را از سایتی به سایتی دیگر نمی‌برند. بنابراین، برای بهبود رتبه در موتور جست‌وجو و دیده‌شدن شما مفید نیستند.

2.    Dofollow

لینک‌های دوفالو نوعی بک‌لینک هستند که کلی خاطرخواه دارند! این نوع از لینک، دقیقا همانی است که به درد سئو سایت می‌خورد. البته آن‌هایی به درد سئو می‌خورند که از سایت معتبری به سایت شما آمده باشند. با وجود مزیت و برتری که این نوع بک‌لینک دارد، لینک‌های دوفالویی هم وجود دارند که به نوعی بد و سمی هستند.

این نوع از لینک‌های سمی، آن‌هایی هستند که از سایت‌های نامعتبر و مشکوک می‌آیند یا از راه‌هایی به سایت شما آمده‌اند که گوگل علاقه‌ای به آن‌ها نداشته است. از آنجایی که این نوع لینک‌ها مورد تایید گوگل نیستند، پس سایت شما مورد خشم و غضب گوگل قرار می‌گیرد و جریمه می‌شود! فراموش نکنید که کمیت بکلینک‌ها مهم نیست؛ بلکه کیفیت آن‌هاست که موجب رتبه‌گیری بهتر سایت می‌شود.

راه‌های دریافت بک لینک چیست؟

دریافت بک‌لینک ملزم به تلاش زیاد و گذر زمان است. در اینجا می‌خواهیم روش‌هایی را به شما بگوییم که به شما کمک می‌کنند بک‌لینک‌های باکیفیتی برای سایت خود بسازید.

  • در پروفایل‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، لینک‌هایی را قرار دهید که به سایتتان می‌روند.
  • برای پست‌هایی که رتبه‌های بهتری دریافت کرده‌اند، در گوگل جست‌وجو کنید و آن‌ها را بهبود و گسترش دهید.
  • پست‌های فهرستی و پست‌هایی که «چرایی» و «چگونگی» را توضیح می‌دهند در سایتتان قرار دهید.
  • در پست‌هایتان از اینفوگرافیک و ویدیو استفاده کنید؛ چرا‌که این فرمت‌های محتوایی، بیشترین میزان بک‌لینک را به سایت شما می‌آورند.
  • پست‌هایی بنویسید که جنبه راهنمایی دارند. اصولا این پست‌ها، محتوایی طولانی و حاوی چند هزار کلمه هستند. مقالات راهنما باید تمام جوانب مربوط به آن موضوع را پوشش دهند.
  • در سایت‌هایی که قابلیت پست مهمان دارند، محتوا بنویسید.
  • با اینفلوئنسرهای حوزه خودتان یا بزرگان صنعتی که فعالیت می‌کنید، صحبت کنید و از مقالاتی که در سایتتان وجود دارند، بگویید. ممکن است آن‌ها بخواهند به سایت شما لینک بدهند.
  • با اینفلوئنسرهای فعال در صنعت خودتان مصاحبه کنید و یک لینک از سایتتان برای آن‌ها ارسال کنید؛ بدون شک، آن‌ها به سایت شما لینک خواهند داد.

شما همچنین می‌توانید روی بک‌لینک‌هایی که رقبایتان استفاده کرده‌اند، کار کنید و رقابت با آن‌ها را شروع کنید. یک ابزار کاربردی برای بک‌لینک‌ها، مانند SEMrush می‌تواند به شما کمک کند تا بک‌لینک‌های رقبایتان را پیدا کنید. با این کار، می‌توانید دامنه‌های هدفتان را پیدا کنید و استراتژی بک‌لینک خود را حساب‌شده‌تر بچینید.

چگونه بک لینک دریافت کنیم

سخن پایانی

در این مطلب، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین انواع لینک را به شما معرفی کردیم و گفتیم که بک لینک چیست. در ادامه درباره نحوه کار بک‌لینک‌ها، دلایل اهمیت آن و انواع دسته‌بندی بک‌لینک‌ها صحبت کردیم. در نهایت نیز راز سرآشپز را به شما گفتیم که بتوانید برای خود بک‌لینک‌های خوبی دریافت کنید!

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره بک‌لینک‌ها وجود دارد، این است که تعداد بک‌لینک مهم نیست؛ آن‌ چیزی که اهمیت دارد، کیفیت آن است که کیفیت را نیز سایتی مشخص می‌کند که به شما بک‌لینک داده است. توصیه ما به شما این است که در استراتژی سئو سایتتان حتما بک‌لینک را نیز بگنجانید. ممنون هستیم که یک‌ بار دیگر تا انتها با ما همراه شدید و اجازه دادید که کلی مطلب جدید به شما آموزش دهیم. اگر سوالی درباره بک‌لینک‌ها، نحوه ساخت آن‌ها و هر چیزی پیرامون بک‌لینک‌ها دارید، در قسمت نظرات از ما بپرسید.

منابع:

Backlinko

Mailchimp

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *