.

تاثیر قالب در سئو سایت ، نکاتی که شاید هرکسی نداند!

تولید شده توسط بهار رضاییان

کامپیوتر خوندم و همیشه به حوزه فناوری اطلاعات، تکنولوژِی و دیجیتال مارکتینگ علاقه زیادی داشتم، این فکت که کلی چیزای جذاب و مهم تو دنیا هست که هنوز نمیدونمشون بهم انگیزه میده تا بیشتر تو مسیرم تلاش کنم! الان کارشناس سئو توی تابان شهر هستم و راه یادگیری و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی برام هموار تره و دوست دارم تا تجربیاتم رو با کسایی که مثل خودم هستن به اشتراک بذارم.

در مقاله های قبلی درباره مواردی که روی سئو سایت تاثیر دارند صحبت کردیم. می بینید که موتور های جست و جو برای رتبه بندی سایت ها تقریبا به همه چیز یک سایت اهمیت می دهند. حال در اینجا می خواهیم درباره تاثیر قالب در سئو سایت صحبت کنیم. البته بگذارید قبل از هر چیز به شما بگوییم که ما قرار نیست به شما بگوییم که چه قالب هایی را باید در سایتتان استفاده کنید و به هیچ عنوان قرار نیست در سلیقه شما دستی ببریم. تنها کاری که ما قرار است اینجا انجام دهیم این است که می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که کاری کنید قالب سایتتان نه تنها برای خودتان، بلکه برای مخاطب و در نتیجه برای گوگل هم جذابیت داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا درباره تاثیر قالب در سئو سایت صحبت کنیم.

به خدمات سئو سایت نیاز داری ؟

تاثیر قالب در سئو سایت

تاثیر قالب در سئو سایت

در تاثیر قالب در سئو سایت عوامل زیادی دخیل هستند. همانطور که می دانید خیلی از کسب و کار ها برای طراحی سایت خودشان از CMS وردپرس استفاده می کنند. همانطور هم که احتمالا بدانید وردپرس قالب های بی شماری دارد که کسب و کار ها در طراحی سایت خود می توانند از آن ها استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که همه این قالب ها سئو فرندلی نیستند و مشکل اصلی آن ها هم سرعتشان است. در مقالات پیشین درباره عوامل تاثیرگذار بر سرعت سایت صحبت کردیم و مواردی مانند هاستینگ، تصاویر، ساختار کد ها و… را در این این موضوع دخیل دانستیم. حال لازم است بگوییم که قالب هایی که برای وردپرس طراحی می شوند گاهی اصلا به این موارد توجه نمی کنند و خصوصا سرعت بارگذاری آن ها به شدت پایین است. چرا این اتفاق می افتد؟

ما همیشه به ویژگی های بصری قالب توجه می کنیم و موارد تکنیکال را نادیده می گیریم. برای موتور های جست و جو زیبایی و جذابیت سایت شما مهم است اما بیشتر از همه موتور های جست و جو می خواهند که شما کار مخاطب را راه بیندازید یا سوالی که دارد را جواب بدهید. حال اگر این موضوع در قالب زیباتری هم باشد که چه بهتر، اما موضوع اصلی خصوصا در سال های اخیر برای موتور های جست و جو، بحث تکنیکال سایت شما می باشد. “تاثیر قالب در سئو سایت” شاید چیزی نباشد که همیشه به طور عینی قابل دیدن باشد. اما با توضیحاتی که در ادامه به شما خواهیم داد متوجه خواهید شد که اتفاقا قالب سایت را می توان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در سئو دانست.

تاثیر قالب در سئو سایت چگونه است؟

اون قدیم تر ها سئو خیلی آسان بود. چند جا کلمه کلیدی را در صفحه می چپاندیم و مسابقه “هرکی کلمه کلیدیش بیشتر باشه برندست” بود. اونم اگر جواب نمی داد چند تا لینک سازی می کردیم و سایت رتبه می گرفت. در حال حاضر ولی تاثر هاست، تاثیر قالب در سئو سایت و خیلی موارد دیگر هستش که مطرح می شود و نشان می دهد که گوگل دارد روز به روز سخت گیر تر می شود. جدا از این موارد در اینج بخش به جای باید ها، می خواهیم یکسری نباید ها در تاثیر قالب در سئو سایت را بیان کنیم:

1-طراحی زشت قالب کاربر را می ترساند:

آنقدر نباید درگیر المان گذاری و سنگین کردن سایتمان شویم که کاربر به محض ورود فرار را بر قرار ترجیح بدهد و سایت ما را ببندد تا نرخ پرش ما افزایش پیدا کند. طراحی قالب سایت ما باید منظم و مرتب باشد و المان ها با فاصله گذاری مناسب از هم قرار داده شوند.

2-حوصله کاربر با سرعت کم سایت سر می رود:

مردم از صبر کردن متنفر هستند و آمار ها نشان می دهند اگر بارگذاری یک سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، کاربر صفحه را می بندد و به سراغ سایت دیگری می رود. پس قالب ما باید طوری باشد که بارگذاری المان های آن زمان زیادی نبرد.

3-ساختار بد موتور جست و جو را گیج می کند:

گوگل بات در واقع سایت ما را نگاه نمی کند، کد های سایت ما را نگاه می کند و اگر قالب سایت ما با کد های نامرتب و گیج کننده نوشته شده باشد، هرچقدر هم سایت ما قالب زیبایی داشته باشد موتور جست و جو به چیزی که به درستی نتواند بخواندش رتبه خوبی نمی دهد.

چگونه قالب های سئو فرندلی داشته باشیم؟

هدف اصلی قالب سایت ما زیبا به نظر رسیدن سایت ماست. اما این دلیل نمی شود که سئو سایت را نادیده بگیریم و حواسمان به مواردی نباشد که تاثیر قالب در سئو سایت را بیشتر می کنند. در اینجا ما به نقطه اوج بحث خودمان رسیده ایم و می خواهیم این عوامل تاثیر گذار قالب بر سئو سایت را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مارک آپ های HTML

HTML سایت شما به عنوان یکی از عوامل تاثیر قالب در سئو سایت باید کاملا سئو فرندلی باشد. به این خاطر که HTML اولین چیزیست که ربات های موتور جست و جو در سایت شما به آن برخورد می کنند. ساده ترین راه برای داشتن یک HTML خوب استفاده از HTML5 می باشد که خود آن شما را راهنمایی می کند که مارک آپ هایتان باید به چه صورت باشد.

سرعت و سایز صفحه

بحث سرعت دیگر همیشه در همه جای سئو سایت مطرح است و یکی از مهمترین عوامل تاثیر قالب در سئو سایت به شمار می رود. قالبی که شما تهیه می کنید هم باید سایز درستی برای المان ها و صفحه داشته باشد، هم اینکه باید سرعت بهینه ای داشته باشد که عملکرد سایت را مختل نکند. کد های سایت شما باید به صورتی باشند که به راحتی رندر شوند و موتور جست و جو بتواند به خوبی آن ها را تشخیص بدهد. پس حتما قبل از خرید یک قالب حتما از آن تست سرعت نیز بگیرید.

طراحی ریسپانسیو

این تاثیر قالب در سئو سایت خیلی مهم است و شما حتما باید قالبی که می خواهید برای سایتتان انتخاب کنید، بر روی همه دستگاه ها اعم از لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت و … به بهترین نحو اجرا شود. همانطور که بار ها قبلا گفتیم بالای 50 درصد از کاربران سایت از طریق گوشی های موبایل به سراغ سایت می ِآیند و اگر طراحی قالب شما ریسپانسیو نباشد، کاربر رغبتی برای ماندن در صفحه از خود نشان نمی دهد.

اولویت بندی محتوا

قالب شما باید به گونه ای باشد که دقیقا به موتور های جست و جو نشان دهد که کدام یک از بخش های محتوای شما مهمتر است. به فرض مثال تگ های Title، H2، H3 و… در قالب سایت شما باید به بهینه ترین حالت ممکن تعریف شده باشند که موتور های جست و جو به اشتباه نیفتند.

چگونه قالب های سئو فرندلی را پیدا کنیم؟

اینکه بعد از اینکه مقاله تاثیر قالب در سئو سایت ما را بخوانید قالب سایت خودتان را انتخاب کنید عالی است و در آن صورت مشکلی وجود ندارد. اما اگر در حال حاضر قالب سایتتان را انتخاب کرده اید مشکلی نیست، بعدا تمامی این نکات به درد شما خواهد خورد. نکاتی که با رعایت آن ها می توانید بفهمید که چگونه می شود یک قالب عالی برای سایتتان پیدا کرد که اتفاقا سئو فرندلی هم باشد. در واقع ما نمی خواهیم بگوییم که صرفا چگونه باید این قالب را پیدا کرد، بلکه می خواهیم یک جوری به شما آموزش دهیم که قالب را تبدیل به قالب سئو فرندلی کنید.

تصاویر قالب را چک کنید

مسلما زمانی که شما قالب را دریافت می کنید، تصاویر را تغییر خواهید داد. اما حواستان باشد که زمانی که می خواهید تصاویر خودتان را بارگذاری کنید حتما اول با ابزار های بهینه سازی تصاویر آن ها را آپتیمایز کنید یا WP Smush را حتما روی وردپرستان نصب داشته باشید. برای اینکه تشخیص دهید عکس های قالبی که خریداری می کنید هم بهینه هست یا خیر، روی دمو قالب Inspect را بزنید و مطمئن شوید که تصاویر قالب تگ srcset را دارند.

هدینگ ها را چک کنید

حواستان باشد که قالبی که دریافت می کنید باید حتما قابل سفارشی سازی باشد تا بتوانید نوع تگ هدینگ ها را چک کنید. زمانی که وارد دمو قالب شدید CTRL + U را بزنید و تگ های h1 و h2 را جست و جو کنید و ببنید که نکند چندین h1 در صفحه قرار داده باشند در حالی که هر صفحه فقط یک h1 دارد. یا چک کنید که مثلا h2 ها با فونت های متفاوت نوشته نشده باشند.

به طراح قالب ایمیل بزنید

معمولا در سایت های خرید قالب، اطلاعات تماس با سازنده قالب نوشته شده است.(اگر نبود کلا قالب را خریداری نکنید) شما می توانید با توسعه دهنده قالب تماس بگیرید و از مثبت بودن تاثیر قالب در سئو سایت مطمئن شوید. مطمئن باشید که توسعه دهندگان اطلاعات خوبی را از قالبشان به شما خواهند داد و می دانند که شما از موارد قالب آن ها آگاه هستید.

نتیجه گیری

در این مقاله فهمیدیم که تاثیر قالب در سئو سایت یک مورد انکار ناپذیر است که نمی شود هرگز آن را نادیده گرفت. ما در این مقاله تلاش کردیم که فقط به شما هشدار دهیم که برای اینکه سئو سایت خوبی داشته باشند، با وسواس و دقت بیشتری قالب سایت خودشان را انتخاب کنند. یادتان باشد که همیشه لازم نیست قالب های ارزان خریداری کنید، گاهی با صرف هزینه بیشتر شما می توانید یک قالب عالی داشته باشید که در آینده هرگز شما را به دردسر نیندازد. ممنون که در این مقاله هم با ما همراه بودید.

منبع:

Cognitiveseo

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *