.

آموزش گام‌ به‌ گام ثبت کسب و کار در گوگل

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

ثبت کسب و کار در گوگل، یکی از اولین گام‌های هر کسب‌ و کاری برای پرش به نردبان بازاریابی آنلاین است. این کار، بخش مهمی از بهینه‌ سازی موتورهای جست‌ و جو را تشکیل می‌دهد؛ چرا‌ که امکان افزایش تعداد مشتریان بالقوه را برای کسب‌ و کار شما به همراه دارد. در واقع با ثبت کسب‌ و کار خود در گوگل، مشتریان بالقوه می‌توانند هنگام جست‌ و جو، جزئیات مفیدی درباره شما به دست آورند. همین امر، گامی مهم برای ایجاد اعتمادسازی است.

ثبت‌ کردن کسب‌ و کار در گوگل، یک فرایند رایگان است؛ اما بیشتر از آنچه که فکر کنید، برای کسب‌وکار شما سودمند خواهد بود! از همین رو، ما قصد داریم در این مطلب، نقشه راه و مراحل ثبت کسب و کار در گوگل را در اختیارتان بگذاریم و برای برداشتن این گام مهم، شما را راهنمایی کنیم.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

ثبت کسب و کار در گوگل

فرقی نمی‌کند که مدت‌ هاست صاحب یک کسب‌ و کار هستید یا اینکه به‌ تازگی کسب‌ و کار خود را راه‌ اندازی کرده‌ اید؛ در هر حال، ثبت کسب و کار در گوگل برای همه است. با انجام این کار، شما برای مشتریان، این امکان را فراهم می‌کنید که کسب‌ و کار شما را به‌ صورت آنلاین کشف و با آن ارتباط برقرار کنند. به‌طور کلی، زمانی که کسب‌ و کار خود را در گوگل ثبت می‌کنید، اجازه می‌دهید تا برخی مزایا به‌ راحتی و کاملا رایگان به کسب‌ و کار شما سرازیر شوند.

فواید ثبت‌ کردن کسب‌ و کار ها در گوگل

مزایا ثبت کسب و کار در گوگل عبارت است از:

  • با ثبت کسب‌ و کار خود در گوگل، شما به‌ وضوح در نتایج جست‌ و جوی گوگل ظاهر می‌شوید. این به شما امکان می‌دهد تا به‌ راحتی در دسترس مشتریان هدف خود قرار بگیرید و بیشترین استفاده را از حضورتان در جست‌ و جوهای کاربران ببرید.
  • وجود یک کسب‌ و کار در لیست نتایج جست‌ و جوی گوگل، باعث اعتباربخشیدن به آن می‌شود. مشتریان بیشتر به کسب‌ و کار هایی اعتماد می‌کنند که در نتایج گوگل حضور داشته باشند. بنابراین، ثبت یک بیزینس در گوگل، می‌تواند به افزایش اعتبار آن کسب‌ و کار و اعتماد مشتریان به آن کمک کند.
  • با ثبت کسب‌ و کار خود در گوگل، می‌توانید اطلاعات تماس مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس وب‌سایت و ساعات کار را به‌ صورت رسمی نمایش دهید. این امر به مشتریان کمک می‌کند تا به‌ راحتی با شما تماس بگیرند یا در زمان مناسب به فروشگاه یا محل کسب‌وکارتان مراجعه کنند.
  • ثبت‌ کردن کسب‌ و کار در گوگل، امکان دسترسی به امکانات افزوده گوگل مانند نقشه‌ها، نظرات مشتریان، عکس‌ها و ویدیوها را به همراه دارد. این امکانات به شما کمک می‌کنند تا تجربه مشتریان را بهبود دهید و اطلاعات بیشتری در مورد کسب‌ و کار خود به اشتراک بگذارید. مسلما این کار، می‌ تواند شما را در میان رقبا بسیار متمایز کند.
  • با ثبت کسب‌ و کار خود در گوگل، شما می‌توانید از ابزارهای آمار و تحلیل مشتریان مانند Google Analytics استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا رفتار مشتریان را بررسی کنید و بهبود های لازم را در راستای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو انجام دهید.
فواید ثبت‌ کردن کسب‌ و کار ها در گوگل

عناصر لازم برای ثبت‌کردن یک کسب‌وکار در گوگل

تا اینجا مشخص شد که اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی از کسب‌ و کارتان ارائه دهید، به نظرات پاسخ دهید، مشتریان را جذب کنید و در جست‌ و جوی محلی، رتبه بالاتری به دست آورید، ایجاد یک حساب گوگل برای کسب‌ و کارتان مهم است. پیش از آنکه مراحل لازم برای ثبت‌ کردن یک بیزینس در گوگل را بررسی کنیم، بهتر است با عناصر لازم برای این کار آشنا شوید. برای به‌ثبت‌ رساندن یک کسب‌ و کار در گوگل به 3 مورد زیر احتیاج دارید:

  • حساب گوگل (Google Account): این حساب، همان حساب رایگانی است که با گوگل ایجاد می‌کنید تا بتوانید به Google Docs، Google Drive، Google Photos، Gmail و موارد دیگر دسترسی داشته باشید. بسیاری آن را با حساب جیمیل اشتباه می‌گیرند؛ اما Gmail تنها یکی از ویژگی‌های آن است. در واقع، می‌توانید از هر ایمیلی برای راه‌اندازی یک حساب گوگل استفاده کنید.
  • نمایه (پروفایل) کسب‌وکار (Business Profile): همان فهرست کسب‌ و کار شما در گوگل است که در Google Maps و نتایج محلی جست‌ و جوی گوگل ظاهر می‌شود.

حساب Google My Business: حساب رایگانی است که ایجاد می‌کنید و در نتیجه، داشبوردی برای مدیریت و ارتقای نمایه کسب‌ و کارتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

آشنایی با مراحل ثبت کسب و کار در گوگل

ثبت‌ کسب‌ و کار در گوگل ، یک فرایند کاملا رایگان است و تکمیل آن تنها چند دقیقه طول می‌کشد؛ اما در عین حال، مزایای زیادی را خصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک محلی به همراه دارد. در ادامه، به بررسی مراحل لازم برای ثبت کسب و کار در گوگل می‌پردازیم.

1- مطمئن شوید که یک حساب گوگل برای کسب‌وکار خود دارید

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این حساب با جیمیل متفاوت است و در عین حال، بسیار ضروری است. اگر از قبل، این حساب را دارید، به مرحله دوم بروید. البته این نکته را در نظر بگیرید که این حساب، باید از حساب شخصی شما جدا و فقط مختص به کسب‌ و کارتان باشد. اگر برای کسب‌ و کار خود، حساب گوگل ندارید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • به google.com/signin بروید.
  • روی گزینه « Create account» کلیک کنید.
  • سپس روی گزینه « To manage my business» کلیک و اطلاعات لازم را وارد کنید.
ساخت حساب بیزنسی در گوگل

2- مطمئن شوید که یک پروفایل تجاری دارید

پروفایل کسب‌ و کار شما، یک اصطلاح رسمی برای فهرست کسب‌ و کار گوگل شماست. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، نمایه‌ های کسب‌ و کار گوگل جدا از حساب‌ های Google My Business هستند. پروفایل کسب‌وکار را می‌توان به‌ تنهایی و بدون داشتن حساب Google My Business ایجاد کرد؛ اما مشکل این است که مالک کسب‌وکار، نمی‌تواند کنترلی بر اطلاعات موجود در نمایه کسب‌وکار داشته باشد. این کار فقط از طریق Google My Business انجام می‌شود. بنابراین، برای راه‌اندازی حساب Google My Business باید مطمئن شوید که یک نمایه کسب‌وکار هم دارید.

اگر از قبل، یک نمایه تجاری ایجاد کرده‌اید، به مرحله چهارم بروید؛ اما اگر نمایه‌ کسب‌وکار ندارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای ثبت در گوگل مپ به com/maps بروید.
  • نام کسب‌وکار خود را جست‌وجو کنید.
  • اگر نام کسب‌وکار شما با یک آدرس در کنار آن وجود دارد، این بدان معناست که پروفایل کسب‌وکار شما از قبل ایجاد شده است و این عالی است! می‌توانید به مرحله چهارم بروید. اگر نام کسب‌وکار شما با آدرس وجود ندارد، ادامه دهید.
  • اکنون روی گزینه « Add a missing place» کلیک کنید.
  • اطلاعات درخواستی را ارائه دهید و گزینه اتمام را بزنید. اکنون مراحل ثبت کسب و کار در گوگل مپ انجام شده است. شما باید منتظر تایید گوگل باشید.
ساخت پروفایل تجاری

3- برای ایجاد یک حساب Google My Business ثبت‌نام کنید

ابزاری که از طریق آن، می‌توانید مالکیت پروفایل کسب‌ و کار خود را در گوگل به دست آورید، از طریق حساب Google My Business است. به شرط داشتن یک حساب گوگل (به مرحله اول مراجعه کنید)، در ادامه، نحوه ثبت‌نام برای یک حساب Google My Business برای‌تان آورده شده است.
● مطمئن شوید که وارد حساب گوگلی که برای کسب‌وکارتان ایجاد کرده‌اید، شده‌اید. همان‌طور که گفتیم، این حساب باید از حساب شخصی جدا باشد.
● به آدرس google.com/business بروید.
● گزینه « Manage now» را انتخاب کنید.
● اطلاعات اولیه‌ای را که گوگل از شما درخواست می‌کند، ارائه دهید. این اطلاعات شامل نام کسب‌وکار (حتما یک نام خلاقانه انتخاب کنید)، نشانی، سایت اینترنتی، شماره تلفن و دسته‌بندی است.
پس از اتصال این حساب به نمایه کسب‌وکار خود، فیلدهای دیگری در داشبورد شما باز می‌شوند تا بتوانید اطلاعات بیشتری درباره کسب‌وکارتان ارائه دهید. این اطلاعات، کلید بهینه‌سازی کسب‌وکار شما برای سئوی محلی و جذب مشتریان بیشتر خواهند بود.

البته متاسفانه جا دارد اشاره کنیم که به دلیل تحریم ها، ممکن است از این مرحله به بعد کمی موارد با مشکل انجام شود و یا کلا انجام نشود.

ثبت نام در Google Business

4- برای مالکیت پروفایل کسب‌وکار خود درخواست دهید

در این مرحله از ثبت کسب‌وکارتان در گوگل، قطعات را کنار هم قرار می‌دهیم. متاسفانه، ایجاد یک حساب Google My Business (مرحله سوم) به‌طور خودکار آن را به نمایه کسب‌وکار شما متصل نمی‌کند. باید از گوگل بخواهید آن‌ها را به هم متصل کند؛ این کار را با تایید مالکیت کسب‌وکار خود انجام می‌دهید. برای انجام این کار، ابتدا باید پروفایل کسب‌وکار خود را در گوگل‌مپ یا جست‌وجوی گوگل پیدا کنید. شما می‌توانید این کار را به 2 روش انجام دهید که در ادامه، توضیح می‌دهیم.

  • در روش اول، ابتدا باید به com بروید. نام و مکان کسب‌وکار خود را جست‌وجو کنید. اگر پروفایل کسب‌وکار شما در سمت راست ظاهر می‌شود، گزینه « ?Own this business» را پیدا و انتخاب کنید. از آنجا به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که می‌گوید «این کسب‌وکار را مدیریت کنید تا بتوانید به نظرات پاسخ دهید، اطلاعات را به‌روزرسانی کنید و موارد بیشتر». روی گزینه «Manage now» کلیک و برای دریافت مالکیت کسب‌وکارتان در گوگل، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. یک بار دیگر، مطمئن شوید که با حساب گوگل مورد استفاده برای کسب‌وکار خود و نه حساب شخصی‌تان که در مرحله اول به آن اشاره کردیم، وارد سیستم شده‌اید.
  • در روش دوم، به Google.com/maps بروید. نام کسب‌وکار خود را وارد کنید. روی پروفایل کسب‌وکارتان کلیک کنید تا بزرگ شود. روی گزینه « Claim this business» کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر هدایت شوید. اکنون روی گزینه « Manage now» کلیک و دستورات را دنبال کنید. مجددا، مطمئن شوید که با حساب گوگلی که برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید، وارد شده‌اید.
مالکیت کسب و کار در گوگل

5- مالکیت کسب‌وکار خود را تایید کنید

خب، اکنون به مرحله آخر رسیدیم. هنگامی که طبق دستورالعمل مرحله چهارم، روی گزینه «Manage now» کلیک می‌کنید، از شما خواسته می‌شود اطلاعاتی ارائه دهید تا ثابت کنید که مالک قانونی کسب‌وکار هستید. بسته به نوع کسب‌وکاری که دارید، اگر پروفایل کسب‌وکار را ایجاد کرده باشید و به حساب Google My Business وارد شده باشید، ممکن است در همان لحظه تایید شوید.

اگر خودتان پروفایل کسب‌وکار را ایجاد نکرده‌اید، گوگل یک کد تایید برای شما ارسال می‌کند که باید آن را در داشبورد Google Business خود وارد ‌کنید. ممکن است این کد به ایمیل شما ارسال شود. پس از دریافت کد و وارد‌کردن آن، شما مالکیت کامل پروفایل کسب‌وکار خود را در گوگل خواهید داشت. اکنون می‌توانید نظرات را مدیریت و اطلاعات را به‌روزرسانی کنید؛ همچنین می‌توانید جزئیات جذاب‌تری اضافه و کسب‌وکار خود را برای بازاریابی محلی موفق بهینه کنید.

نکاتی برای ثبت بهینه‌تر و حرفه‌ای‌تر کسب‌وکار در گوگل

ثبت‌ کردن یک کسب‌ و کار در گوگل به‌ تنهایی برای استفاده کامل از ابزار بازاریابی و موفقیت کافی نیست. یک پروفایل تجاری که به‌خوبی ایجاد شده باشد، توجه را به خود جلب می‌کند و در جست‌وجوهای گوگل در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد. برای اطمینان از اینکه کسب‌وکار شما تا حد ممکن، رتبه بالایی می‌گیرد، نکات زیر را دنبال کنید:

  • پروفایل خود را کامل کنید. در این صورت، مشتریان بالقوه، تمام اطلاعات مهم را در اختیار خواهند داشت. علاوه بر جزئیات تماس، ساعات کاری و طیف وسیعی از خدمات، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند زمان‌بندی مربوط به قرارهای آنلاین را هم اضافه کنید.
  • از تصاویر حرفه‌ای و با‌کیفیت استفاده کنید؛ به‌طوری که برای مشتریان بالقوه جذاب باشند. همین نکته ساده، می‌تواند یک مزیت رقابتی بزرگ برای کسب‌وکارتان به حساب آید!
  • می‌توانید پیشنهادهای خاص یا تبلیغات ویژه و منحصر‌به‌فردی را در توضیحات به اشتراک بگذارید تا خود را از سایر فروشندگان متمایز کنید.
  • از مشتری‌های خود مراقبت کنید. از عملکرد پیام‌رسانی در ابزار مدیریت گوگل، برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و پاسخ به نظرات آن‌ها استفاده کنید. پروفایل‌های فعال در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری خواهند داشت.
  • از بهینه‌سازی وب‌سایت خود غافل نشوید. سئوی وب‌سایت شما، باعث می‌شود که ثبت کسب‌وکار شما در گوگل دیده شود. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط را در تمام عناوین، سرفصل‌ها و محتواها در نظر بگیرید.

سخن پایانی

گوگل فرصتی عالی در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد تا با ثبت خود در گوگل، مشتریان جدید خود را پیدا و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. قطعا این فرصت، می‌تواند جریان‌های درآمدی بیشتری برای کسب‌وکار شما به همراه بیاورد. ثبت بیزینس در گوگل به‌ هیچ‌ وجه کار سختی نیست و کاملا هم رایگان است. فقط کافی‌ست مراحل آن را به‌درستی طی کنید و از مزایای آن بهره ببرید.

ما در این مطلب از وبلاگ تابان، گام‌به‌گام مراحل ثبت کسب و کار در گوگل را برای‌تان توضیح دادیم. شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه با مشاوران باتجربه آکادمی تابان در میان بگذارید و به کسب‌وکار خود، ماهیتی حرفه‌ای ببخشید.

منابع:

Wordstream

Ionos

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *