.

10 راهکار کاربردی بیشتر شدن امنیت سایت

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

اهمیت بیشتر شدن امنیت سایت را جدی بگیرید و درب ورودی سایت خودتان را محکم ببندید! در سال‌های اخیر، حمله‌های سایبری افزایش چشمگیری یافته است. روزانه به‌طور متوسط، حدود 30000 وب‌سایت در سراسر جهان هک می‌شوند که نیمی از آن‌ها، کسب‌وکارهای کوچک هستند. زمان آن رسیده است که راهکارهای بیشتر شدن امنیت سایت برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات محرمانه مشتریان را یاد بگیرید؛ در غیر این صورت، ممکن است امنیت داده‌های شما در خطر باشد، سایت شما از کار بیفتد و پول و اعتبار برندتان از بین برود!

اگرچه موضوع امنیت وب‌سایت، پیچیده به‌ نظر می‌رسد، اما نیازی به یک فرایند طولانی ندارد. در این مطلب از وبلاگ تابان، 10 فاکتور اصلی امنیت وب‌سایت را با هم بررسی می‌کنیم. این موارد، استراتژی‌های ساده و ارزشمندی هستند که به شما کمک می‌کنند در کمتر از نیم‌ساعت، یک وب‌سایت یا وبلاگ امن داشته باشید. فرقی ندارد از کدام رویکرد استفاده کنید؛ چون تمامی آن‌ها در نبرد با هکرها و ربا‌ت‌ها، امتیاز بالایی کسب کرده‌اند. برای اجرای این نکات، نیازی به مدرک دکتری و اطلاعات خیلی تخصصی نیست؛ پس بدون نگرانی تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

بیشتر شدن امنیت سایت

از نظر میزان امنیت، اینترنت یک مکان خطرناک است؛ با این وجود، حضور در این فضا به افزایش فروش و درآمد کسب‌وکارها منجر می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که بالغ بر 2 میلیارد وب‌سایت در اینترنت وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در ابتدای کار، به امنیت اهمیت نمی‌دهند. این سایت‌ها در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند که فرصت استفاده از داده‌ها برای هکرها را فراهم می‌کنند.

به‌طور مرتب، می‌بینیم که تعدادی از سایت‌ها از دسترس خارج می‌شوند یا در شرایط حادتر، میلیون‌ها رمز عبور، آدرس ایمیل و جزئیات کارت‌های بانکی مشتریان به‌صورت عمومی درز می‌کنند. امنیت وب‌سایت، روشی برای محافظت از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب در برابر هک‌شدن یا هرگونه استفاده، تغییر، تخریب، اختلال و دسترسی غیر مجاز است. تامین امنیت وب‌سایت، فاکتورهای مختلفی دارد که به بیشتر شدن امنیت سایت کمک می‌کنند.

چرا سایت ها در معرض خطر هستند؟

برخی از دلایل اصلی هک وب‌سایت‌ها، عبارتند از:

  • بهره‌جویی از بازدیدکنندگان سایت‌؛
  • سرقت اطلاعات ذخیره‌شده در سرور؛
  • فریب خزنده‌ها و ربات‌ها؛
  • سوء‌ استفاده از منابع سرور.

برای تامین امنیت وب‌سایت، باید اقدامات لازم در طراحی سایت و تمامی بخش‌های آن از جمله برنامه‌های کاربردی وب، پیکربندی وب‌‌سرور ، خط‌مشی شما در ایجاد و تمدید رمزهای عبور و کدهای ارسالی برای مشتریان رعایت شوند. خبر خوب، این است که اگر از یک فریم‌ورک توسعه وب سمت سرور استفاده می‌کنید، این امر به‌طور پیش‌فرض، مکانیزم‌های دفاعی قوی در برابر تعدادی از حملات سایبری رایج را فعال می‌کند. سایر حملات را با پیکربندی وب‌سرور، مانند فعال‌سازی HTTPS، می‌توان کاهش داد. در نهایت، ابزارهای اسکنری وجود دارند که شما را از اشتباه‌های آشکارتان در طراحی، راه‌اندازی و عملکرد وب‌سایت که باعث نقض خط‌مشی امنیتی آن می‌شوند، مطلع می‌کنند.

چرا تامین امنیت سایت مهم است؟

ورود مخفیانه یک هکر به وب‌سایت شما، می‌تواند امکان دسترسی به داده‌ها، سرقت ترافیک، حمله فیشینگ و انواع تغییرات جزئی و کلی را برای او فراهم کند و شما هرگز متوجه آن نشوید! بیشتر شدن امنیت سایت در برابر هرگونه حمله‌ سایبری، اهمیت زیادی دارد که در ادامه، به 4 دلیل اصلی آن اشاره می‌کنیم.

  • ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ، از سروری که وب‌سایت شما روی آن است، محافظت می‌کنند، نه از خود وب‌سایت. نقش هاست در تامین امنیت وب‌سایت، مانند مدیر یک آپارتمان است که امنیت کلی ساختمان را فراهم می‌کند؛ اما پایداری این امنیت به قفل‌بودن درب هر یک از واحدها وابسته است.
  • ضربه اقتصادی یک حمله سایبری به وب‌سایت شما، سنگین‌تر از هزینه‌های لازم برای بیشتر شدن امنیت سایت است! هر دقیقه ازکارافتادگی وب‌سایت، می‌تواند ضرر مالی سنگینی به شما وارد کند؛ در حالی که هزینه‌ برنامه‌های امنیت وب‌سایت، ارزان‌تر است.
  • با بیشتر شدن امنیت سایت، می‌توانید از شهرت و اعتبار برندتان محافظت کنید و مشتریان و بازدیدکنندگان خود را نگه دارید. در صورتی که وب‌سایت شما با نقض داده روبه‌رو باشد، مشتریان از تجارت، مشارکت و خرید از شما امتناع خواهند کرد. در نتیجه، نقض داده منجر به ضرر اقتصادی، تخریب اعتبار برند، بی‌اعتمادی مشتریان و کاهش وفاداری آن‌ها خواهد شد. رفع چنین مشکل امنیتی، سخت و زمان‌بر است.
  • شناسایی بدافزارها و حملات سایبری دشوار است. مجرمان سایبری در بدافزارهایی تخصص دارند که چراغ‌خاموش وارد سایت می‌شوند و مخفی می‌مانند؛ بنابراین، ممکن است بدون این که مالک سایت بداند، به آن نفوذ شده باشد. یکی از این بدافزارها، درب پشتی یا Backdoor است که فرد مهاجم، بدون اینکه تشخیص داده شود، امکان ورود به یک سیستم رایانه‌ای، تغییر جزئی یا کامل زیرساخت‌ سیستم و سرقت داده‌ها را خواهد داشت. کریپتوجکینگ (cryptojacking) نوع دیگری از بدافزار است که قدرت محاسباتی سیستم را به دست می‌گیرد. این بدافزار، بدون هیچ علائمی به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازد و آن‌ها را به کیف‌پول هکر می‌فرستد. این بدافزارها روزبه‌روز رایج‌تر می‌شوند؛ در سال 2022 حدود 32 درصد از وب‌سایت‌های آلوده، یک حمله درب پشتی داشته‌اند و محبوبیت کریپتوجکینگ در نیمه اول سال 2021 نسبت به سال قبل 23 درصد افزایش یافته است.
چرا امنیت سایت مهم است

چگونه امنیت وب‌سایت را حفظ کنیم؟

در ادامه می خواهیم به یک سری از اصلی ترین ملاک های امنیت سایت اشاره کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار بدهیم. این موارد همگی مهم هستند و هیچکدام به دیگری برتری ندارد و همه آن ها باید در سایت های ما رعایت بشوند.

1- نصب گواهی‌نامه SSL(Secure Sockets Layer)

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این حساب با جیمیل متفاوت است و در این گواهی‌نامه، پروتکلی است که یک اتصال رمزنگاری‌شده بین وب‌سرور و مرورگر وب، ایجاد می‌کند که این امر، به‌ معنای ایمن‌شدن تمامی اطلاعات ردوبدل‌شده بین کاربر و وب‌سایت است. گواهی‌نامه SSL به حفظ امنیت تراکنش‌های مالی آنلاین و محافظت از اطلاعات پرداخت مشتریان شما کمک می‌کند؛ بنابراین، داشتن گواهی‌نامه SSL برای جلب اعتماد کاربران وب‌سایت‌ ضروری است؛ به‌خصوص اگر سایت فروشگاهی دارید.

برای نصب گواهی‌نامه SSL با هدف بیشتر شدن امنیت سایت، نیازی به دانش و مهارت خاصی نیست. می‌توانید گواهی‌نامه SSL را به‌راحتی از ارائه‌دهندگان هاست و دامنه یا شرکت‌های صادرکننده امنیتی (CA) مانند COMODOT, CERTUM, Geo Trust دریافت کنید. پلن‌های خرید گواهی‌نامه SSL با قیمت‌های متفاوتی وجود دارند؛ اما شما می‌توانید از گواهی‌نامه SSL رایگان هم استفاده کنید. تعدادی از شرکت‌های هاستینگ، گواهی‌نامه SSL را همراه با بسته‌های هاست خود به‌صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارند.

2- به‌روزرسانی مرتب سایت

اگر از نسخه قدیمی نرم‌افزار استفاده کنید، احتمال ویروسی‌شدن، حمله سایبری و سایر مشکلات امنیتی بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات و بیشتر شدن امنیت سایت، همیشه وب‌سایت خود را از منبع‌های اصلی و معتبر به‌روزرسانی کنید. می‌توانید تنظیمات به‌روزرسانی خودکار وب‌سایت را فعال کنید یا خودتان پیگیر آپدیت‌های جدید شوید. این آپدیت‌ها به‌طور معمول، حاوی پچ‌های امنیتی هستند؛ بنابراین، بهتر است که آن‌ها را در سریع‎‌ترین زمان ممکن نصب کنید.

اگر سایت شما وردپرسی است، بسیاری از ارائه‌دهندگان هاستینگ، هاست‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که اقدامات لازم برای به‌روزرسانی وب‌سایت را انجام می‌دهند. برای به‌روزرسانی خودکار هسته وردپرس، تم‌ها و پلاگین‌ها، می‌توانید یک گزینه داخلی وردپرس را فعال کنید. برای فعال‌سازی به‌روزرسانی خودکار هسته وردپرس، ابتدا به قسمت Dashboard بخش Updates بروید؛ سپس روی لینک Enable automatic updates for all new versions of WordPress کلیک کنید.

برای فعال‌سازی به‌روزرسانی خودکار پلاگین‌های وردپرس، ابتدا به قسمت Dashboard بخش Plugins بروید. در قسمت Installed Plugins می‌توانید تمامی پلاگین‌هایی که تاکنون نصب‌ شده‌اند را ببینید. روی لینک Enable auto-updates که در کنار هر پلاگین قرار دارد، کلیک کنید. به‌طور مشابه، برای فعال‌سازی به‌روزرسانی خودکار تم‌های وردپرس، ابتدا به قسمت Dashboard بخش Appearance و قسمت Themes بروید؛ هر کدام از تم‌ها را انتخاب و روی لینک Enable auto-updates کلیک کنید.

3- استفاده از یک رمز عبور قوی

تعیین رمز عبورهای ساده‌ای مانند اعداد پشت‌سر‌هم، کلمات رایج، اسم خودتان یا نام برندتان، مانند دعوت هکرها به وب‌سایت شماست! این نوع رمز عبورها، هک‌کردن وب‌سایت شما را راحت‌تر می‌کنند. ایجاد یک رمز عبور قوی، روشی ساده و رایگان برای محافظت از وب‌سایت شماست. یک رمز عبور قوی، باید شامل حروف بزرگ و کوچک، ترکیبی از اعداد و حروف و کاراکترهای خاص باشد.

اگر یافتن یک رمز عبور قوی برای شما مشکل است، مرورگرتان می‌تواند به شما نمونه‌ای پیشنهاد کند. علاوه‌ بر این، می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگان مدیریت رمز عبور مانند NordPass, Dashlane, Keeper برای کنترل رمز عبورهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها و موبایل استفاده کنید.

بیشتر شدن امنیت سایت

4- فعال‌سازی احراز هویت دو‌مرحله‌ای

تایید دو‌مرحله‌ای یا 2FA، یک لایه امنیتی است که به بیشتر شدن امنیت سایت شما کمک می‌کند. احراز هویت دو‌مرحله‌ای با استفاده از دو نوع شناسه مختلف برای دسترسی به برنامه، مانع دستیابی هکرها به سایت شما می‌شود. لایه امنیتی، رمز عبور شما را با یک کد متنی، تشخیص چهره یا شبکیه چشم یا با اثر انگشت شما به‌صورت یک پازل دوطرفه به هم متصل می‌کند.

ثبت اثر انگشت یا شبکیه چشم، از طریق موبایل شما انجام می‌شود. کسی که بخواهد وارد وب‌سایت شما شود، باید هر دو سمت پازل (رمز عبور و تشخیص چهره) را بتواند حل کند. احراز هویت دو‌مرحله‌ای یک سیستم بی‌عیب‌ونقص نیست؛ اما به بیشتر شدن امنیت سایت کمک زیادی می‌کند.

5- تهیه نسخه پشتیبان از سایت

با وجود اینکه پشتیبان‌گیری (backup) به‌ظاهر ارتباطی با امنیت سایت ندارد، اما داشتن یک نسخه پشتیبان از سایت، می‌تواند داده‌های شما را از حمله مخرب به سایت، خرابی سخت‌افزار و سایر اتفاقات غیر منتظره نجات دهد. با داشتن یک نسخه پشتیبان از سایت، می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان، بازگردانی کنید؛ اما بدون پشتیبان‌گیری، احتمال ازدست‌رفتن تمامی داده‌ها و تنظیمات سایت وجود دارد.

شما می‌توانید از فایل‌های اصلی، محتواهای تصویری و متنی و دیتابیس‌ها، نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و تلاش لازم برای مقابله با ازدست‌رفتن داده‌ها می‌شود. تهیه نسخه پشتیبان، به‌صورت دستی یا توسط ابزارهای پشتیبان‌گیری قابل انجام است. علاوه‌ بر این، می‌توانید از خدمات ارائه‌دهنده هاستینگ خود در زمینه پشتیبان‌گیری استفاده کنید. بیشتر ابزارها و ارائه‌دهندگان هاستینگ به شما امکان زمان‌بندی و خودکارکردن فرایند پشتیبان‌گیری را خواهند داد.

اگر وب‌سایتتان کوچک است، می‌توانید از پلن‌های پشتیبان‌گیری هاست خود استفاده کنید. بعضی از این پلن‌ها به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ای اندک، فرایند پشتیبان‌گیری خودکار داده‌ها را برای وب‌سایت شما انجام می‌دهند. اما برای یک سایت بزرگ، به فضای ذخیره‌سازی زیادی برای پشتیبان‌گیری داده‌ها نیاز است. در چنین شرایطی، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی ابری بخرید تا در هر زمان و موقعیتی، به داده‌های خود، دسترسی داشته باشید.

6- آموزش و ارتقای مهارت کارمندان

حتی شرکت‌هایی که امنیت سایبری بالایی دارند، ممکن است توسط هکرهای زیرک فریب بخورند؛ اما گاهی‌ اوقات، مقصر این قضیه، کارمندان کم‌اطلاع هستند. شاید یک کارمند در زمینه کاری خودش، بهترین باشد؛ اما تنها با کلیک روی یک لینک، دروازه‌های حمله سایبری و ویروس‌ها را به سایت باز کند!

برای جلوگیری از این اشتباهات، باید به کارمندان خود، آموزش دهید که مراقب بازکردن ایمیل‌ از فرستنده ناشناس، فعالیت‌های مشکوک و کلیک روی لینک‌های نامطمئن باشند؛ به‌خصوص حملات فیشینگ، می‌توانند باعث شوند که کارمندان به داده‌های حساس مانند آدرس ایمیل، شماره تلفن، داده‌های ورود به سیستم و اطلاعات کارت اعتباری، دسترسی غیر مجاز دهند. توصیه می‌کنیم یک دوره آموزشی امنیت سایبری در شرکت خود برگزار کنید و به کارمندان آموزش دهید که چگونه از داده‌های شرکت و مشتریان، محافظت کنند.

7- اسکن سایت

اسکن مرتب سایت، می‌تواند قبل از ورود خدشه به اعتبار برندتان یا اختلال در تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت، از هرگونه مشکل یا تهدید آگاهتان کند. اسکنرهای امنیتی وب‌سایت، کدهای مخرب، لینک‌های نامطمئن و هرگونه شکاف امنیتی در وب‌سایت شما را شناسایی می‌کنند. سرویس‌های رایگان متنوعی برای اسکن بدافزارهای وب‌سایت وجود دارند؛ از جمله:

  • اسکنر رایگان SiteLock؛
  • اسکنر رایگان Quttera؛
  • اسکنر رایگان SiteGuarding؛
  • اسکنر رایگان VirusTotal؛
  • اسکنر رایگان Sucuri SiteCheck؛
  • اسکنر رایگان سایت وردپرس isitwp؛
  • سرویس google safe browsing؛
  • اسکنر وب‌سایت وردپرس WPSCANS؛
  • اسکنر امنیتی سایت وردپرس wprecon؛
  • اسکنر رایگان web inspector؛
  • اسکنر سایت وردپرس Pentest-Tools.

علاوه‌ بر انتخاب یک نرم‌افزار امنیتی مستقل، پلاگین یا افزونه، می‌توانید شرکت هاستینگی را انتخاب کنید که خدمات اسکن ویروس و بدافزار هم به شما ارائه دهد. این گزینه برای وب‌سایت‌های غیر تجاری که تراکنش‌های مالی آن‌ها از طریق وب‌سایت انجام نمی‌شود، بهترین انتخاب است.

اسکن سایت برای بیشتر شدن امنیت سایت

8- فایروال برنامه وب (WAF)

این فایروال، کار محافظت از برنامه‌های تحت وب در مقابل حملات سایبری، بدافزارها و هرگونه تهدید امنیتی را بر عهده دارد. فایروال برنامه وب با نظارت بر ترافیک ورودی سایت، مرورگرها را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین ازپیش‌تعیین‌شده مسدود می‌کند. مزیت WAF محافظت در برابر حملات هدفمند کلی مانند DDoS، cross-site scripting و SQL injections است.

تعداد زیادی ابزار WAF وجود دارند که یکی از بهترین‌ها، Cloudflare است. این سرویس رایگان، ترافیک ورودی را فیلتر و از سایت شما در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. کلودفلر با ابزارهای قدرتمند یادگیری ماشین، توسط هک‌های واردشده به 22 میلیون سایت تحت حفاظت خود آموزش می‌بیند؛  بنابراین، فرایند اسکن را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و نیازی به افزودن ورودی از طرف شما ندارد. بااین‌حال، اگر متوجه حملات مکرر و خاصی علیه سایت خودتان شدید، می‌توانید مجموعه قوانین مورد نظرتان را تعریف و آدرس IPهای خاصی را مسدود کنید.

9- استفاده از سرویس CDN عمومی

شبکه توزیع محتوا یا CDN سیستمی از سرورهای متصل‌به‌هم است که یک نسخه از محتوای سایت شما را در خود نگه می‌دارد. زمانی که کاربر به محتوایی از سایت شما نیاز داشته باشد، از نزدیک‌ترین نقطه و با سرعت بالا برای او بارگذاری می‌شود. از نظر امنیتی، وجود یک CDN عمومی روی وب‌سایت شما اهمیت دارد؛ زیرا تضمین می‌کند که سرورهای مرکزی شما، تحت‌تاثیر ترافیک قرار نگیرند. سرور پربار به‌نوبه‌خود، سایت شما را در برابر حملات اسپم آسیب‌پذیرتر می‌کند.

10- استفاده از هاست امن

هاست، ستون وب‌سایت شماست که بدون آن، سایت شما وجود نخواهد داشت! شما باید بر اساس ویژگی‌های مورد نیاز وب‌سایت خود، مانند پهنای باند، فضای لازم برای میزبانی و ویژگی‌های مرتبط با امنیت، هاست مناسب را از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ خریداری کنید. استفاده از هاست یا میزبان امن، معتبر و قابل اعتماد برای وب‌سایت، اهمیت بالایی دارد که به بیشتر شدن امنیت سایت کمک می‌کند.

هاست پر قدرت برای امنیت سایت

سخن پایانی

تعداد قابل‌ توجهی ابزار و راهکار برای بیشتر شدن امنیت سایت وجود دارند. صرف‌نظر از اینکه سایت شما محتوامحور یا فروشگاهی است، باید تامین امنیت آن را در اولویت قرار دهید. اگر زمان و حوصله کافی دارید، می‌توانید از چند ابزار و سرویس امنیتی مختلف در کنار هم استفاده کنید یا یک هاست کامل با خدمات امنیتی سفارش دهید. انتخاب هر کدام از این‌ها، به میزان بودجه و نیازمندی‌های وب‌سایت شما بستگی دارد. شما چه تجربه‌ یا نظری در این زمینه دارید؟ مشاوران آکادمی تابان با پیشنهاد راهکارهای مناسب برای بیشتر شدن امنیت سایت، می‌توانند تجربه‌ای امن برای شما و کاربرانتان رقم بزنند.

منابع:

Hubspot

Sitelock

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *