.

دیجیتال مارکتر کیست؛ راهنمای آشنایی با حرفه‌ای ارزشمند

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

دیجیتال مارکتر کیست ؟ با هر هدفی که در جست‌ و جوی پاسخ این سوال هستید؛ چه قصد دارید یک دیجیتال مارکتر شوید و چه می‌خواهید برای کسب‌ و کار خود از مهارت‌های یک دیجیتال مارکتر بهره ببرید و…، باید بگوییم که راه را درست آمده‌اید! بازاریابی دیجیتال، دیگر یک صنعت خاص نیست. این حوزه به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های بازاریابی در سراسر صنایع تبدیل شده است تا مشتریان بالقوه را درگیر، ترافیک را هدایت و سرنخ‌ های با‌ کیفیت ایجاد کند.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

دیجیتال مارکتر کیست

برندهایی که می‌خواهند در دنیای دیجیتالی امروزی موفق شوند، به دیجیتال مارکترهایی با مهارت و تخصص کافی نیاز دارند تا محصولات و خدمات آن‌ها را به بهترین شکل در بازار رقابتی امروز معرفی کنند. ما در این مطلب، می‌خواهیم به شما بگوییم که دیجیتال مارکتر کیست و چه مهارت‌ها و وظایفی دارد. ادامه این مطلب را هم اصلا رها نکنید؛ چرا‌که  برای افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنند یا به‌ دنبال شروع یک حرفه در این زمینه هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست و دیجیتال مارکتر کیست؟

پیش از آنکه به پرسش دیجیتال مارکتر کیست پاسخ دهیم، بیایید ببینیم اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ با شروع به کار اینترنت در جهان، محبوبیت پیدا کرد. فناوری‌ها و روندهای مدرن، سازمان‌ها را وادار به تغییر استراتژی‌های بازاریابی خود کرده‌اند. در دیجیتال مارکتینگ، از کانال‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات ارائه‌شده توسط یک کسب‌وکار جهت دستیابی به مشتریان هدف استفاده می‌شود.

حتما می‌دانید که بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ، موتورهای جست‌وجو و سایر پلتفرم‌های آنلاین مشابه انجام می‌شود. بهتر است بگوییم گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی مختلف، بازاریابی یک برند، محصولات و خدمات یک کسب‌وکار را برای مشتریان آسان‌تر هم کرده‌اند! خب حالا بیایید برویم به سراغ اصل مطلب و ببینیم دیجیتال مارکتر کیست.

با توجه به تفاسیر بالا، دیجیتال مارکتر شخصی است که از پلتفرم‌های دیجیتال مختلف جهت دستیابی به مشتریان بالقوه برای تبلیغات محصولات و خدمات ارائه‌شده توسط یک کسب‌وکار استفاده می‌کند. البته وظیفه او به‌سادگی همین یک جمله نیست! چیزی که یک دیجیتال مارکتر را تعریف می‌کند، توانایی آن شخص برای برنامه‌ریزی، اجرا و تجزیه‌وتحلیل کمپین‌های بازاریابی مختلف است. در نقش یک دیجیتال مارکتر، شما می‌توانید مسئولیت تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک کسب‌وکار را بر عهده داشته باشید و به‌قولی، آچار فرانسه آن کسب‌وکار شوید یا فقط روی یک جنبه تمرکز کنید.

دیجیتال مارکتینگ کیست

یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می‌دهد؟

بسته به صنعت، سابقه و نوع کسب‌وکاری که یک دیجیتال مارکتر در آن مشغول است، یک روز عادی او شامل مدیریت کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، کار روی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، نظارت بر کمپین‌های ایمیلی و ایجاد محتوای جذاب برای یک وبلاگ و… است. به‌طور کلی، همان‌طور که گفتیم، وظایف یک دیجیتال مارکتر در برندینگ و معرفی محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار به مخاطبان، جذب و حفظ آن‌ها خلاصه می‌شود. اصلا بیایید به‌صورت موردی ببینیم وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست. در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی؛
  • بازاریابی درونگرا (Inbound marketing)؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • بازریابی محتوا؛
  • روابط عمومی (به معنی برقراری ارتباط با مشتریان، شبکه‌های همکار و شرکای وابسته برای تهیه گزارش‌ها و تجزیه‌وتحلیل با هدف افزایش نرخ بازگشت سرمایه)؛
  • پوشش تبلیغات پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC)؛
  • بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) (طراحی استراتژی‌های مبتنی بر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو و بازاریابی موتورهای جست‌وجو و به‌ دنبال آن، بازاریابی محتوا)؛
  • تجزیه‌وتحلیل روند بازاریابی.

علاوه بر موارد بالا، یک دیجیتال مارکتر باید درباره فرصت‌های جدید رسانه‌های آنلاین تحقیق کند و از روندهای دیجیتال فعلی به‌روز باشد تا بتواند از آن‌ها به‌‌نفع کسب‌وکار استفاده کند. همچنین باید پایگاه داده مخاطبین را برای تولید سرنخ مدیریت کند. از دیگر مسئولیت‌های یک دیجیتال مارکتر، انجام تحقیقات کلمات کلیدی و تهیه گزارش‌های آمار وب با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای نظارت بر عملکرد سایت‌ها و دادن پیشنهادهای موثر در راستای سئو سایت است. سخت شد؟ خلاصه بگوییم، یک دیجیتال مارکتر باید کلاه مهارت‌های مختلفی را بر سرش بگذارد. شاید به نظرتان سخت بیاید؛ اما یادتان باشد که این حرفه بسیار شیرین است!

مهارت‌هایی که از شما یک دیجیتال مارکتر موفق می‌سازند

اکنون که می‌دانید یک دیجیتال مارکتر کیست و چه کاری انجام می‌دهد، وقت آن است تا با مهارت‌های اساسی که از شما یک دیجیتال مارکتر موفق می‌سازند، آشنا شوید. قبل از آن، بگذارید نکته‌ای را به شما بگوییم. زیبایی این حرفه در این است که می‌توانید انتخاب کنید در تمام زمینه‌ها یک متخصص باشید یا روی یک یا دو مهارت اصلی تمرکز کنید تا شما را از سایرین متمایز کنند. خب حالا بیایید نگاهی به این مهارت‌های دوست‌داشتنی بیندازیم.

1- آشنایی با بازاریابی ویدیو (ویدیوشناسی)

لازم نیست یک تولیدکننده حرفه‌ای ویدیو باشید؛ اما با توجه به اینکه بازاریابی ویدیویی، اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر و البته جذاب از رسانه‌های اجتماعی است، مطمئن شوید که نحوه استفاده موثر از آن را در پلتفرم‌هایی که مخاطبان شما را درگیر می‌کنند، می‌دانید. به یاد داشته باشید که با توجه به جذابیت محتوای بصری و ویدیوها در میان مخاطبان، همیشه امکان دیده‌شدن با یک ویدیو وجود دارد؛ بنابراین، مطمئن شوید که مهارت‌های کلیدی در ارتباط با بازاریابی ویدیویی را دارید.

2- تسلط بر SEO و SEM

جست‌وجوهای آنلاین، ترافیک را به‌ سمت یک وب‌سایت و کسب‌وکار هدایت می‌کنند. برای کار به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) آشنا باشید. البته منظور ما مهارت‌های فنی نیست. درک اینکه SEO و SEM چگونه با هم کار می‌کنند و بر تلاش‌های آنلاین شما تأثیر می‌گذارند، به شما این امکان را می‌دهد تا از بقیه متمایز شوید.

3- شناخت بازاریابی محتوا

محتوا همان چیزی است که برای جذب و حفظ مخاطبان استفاده می‌شود. محتوا می‌تواند شامل ویدیوها، وبلاگ‌ها، مقالات، پادکست‌ها، راهنماها و… باشد. به‌طور کلی، محتوا هر چیزی است که کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین در وب‌سایت یا کانال‌های اجتماعی به آن دسترسی داشته باشند. شما باید درک کنید که چگونه می‌توانید از محتوا برای کمک به کسب‌وکار در رسیدن به اهداف خود، به‌ویژه در پلتفرم‌های کلیدی مانند رسانه‌های اجتماعی، استفاده کنید. یادتان باشد که در کنار آن، باید تسلط کامل به تحقیق کلمات کلیدی، آگاهی از کاربرد آن در محتوا و چگونگی تحلیل محتوا را هم داشته باشید.

4- توانایی تجزیه‌وتحلیل و استفاده از داده‌ها

تجزیه‌وتحلیل در بسیاری از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال نقش اساسی دارد. باید گزارش‌ها را ارزیابی کنید؛ اما آنچه مهم‌تر است، نحوه استفاده از اطلاعاتی است که پیدا می‌کنید. نظارت بر کمپین‌ها و به‌کارگیری یافته‌های مبتنی بر رفتار مصرف‌کننده، به شما این امکان را می‌دهد که راه‌حل‌های بهتری ارائه دهید تا میزان تبدیل‌ها و ترافیک را افزایش دهد. یادتان باشد جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها در نقش دیجیتال مارکتر ضروری است؛ اما چرا؟ اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط کسب‌وکارهای امروزی، یک معدن طلا هستند تا از آن‌ها در روش‌های نوآورانه برای جذب و حفظ مشتریان استفاده شود!

5- داشتن درک طراحی

می‌دانید که تجربه کاربری، کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال است؟ (اگر تا الان نمی‌دانستید، پس این جمله را حتما در ذهنتان حک کنید.) داشتن درک و تفکر طراحی بسیار مهم است؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا مشتریان را به بهترین نحو جذب کنید. اما فراتر از آن، تضمین می‌کند که آن‌ها تجربه‌ای ساده، جذاب و موثر از کسب‌وکار شما داشته باشند. این می‌تواند شامل استفاده از سایت، دسترسی به اطلاعات و سایر مواردی باشد که کسب‌وکار شما ممکن است به مشتریان ارائه دهد. به خاطر داشته باشید هر چه مسیر سفر مشتری، ساده‌تر و جذاب‌تر طراحی شود، تاثیر آن شگفت‌انگیزتر خواهد بود!

دو مهارت کلیدی که به تثبیت آینده شغلی شما کمک می‌کنند

حالا که متوجه شدید دیجیتال مارکتر کیست و چه مهارت‌هایی به موفقیت او کمک می‌کنند، می‌خواهیم نکته‌ای را به شما بگوییم که شاید خیلی‌ها ندانند. به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر، شما باید توانایی مقابله با چالش‌هایی که ممکن است این حرفه برای‌تان ایجاد کند را داشته باشید. در این راستا، 2 مهارت کلیدی وجود دارند که با کسب آن‌ها، می‌توانید چند قدم از سایر دیجیتال مارکترها و رقبای خود جلو بیفتید.

1- از دانش فنی نترسید

نیروی محرکه در دنیای دیجیتال، فناوری است؛ بنابراین، باید از آخرین فناوری روز و چگونگی استفاده از آن آگاه باشید. بسیاری از سازمان‌ها این موضوع را نادیده می‌گیرند؛ اما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید به‌سرعت خود را با تغییرات وفق دهید و بدانید که چه چیزی در راه است تا برنامه‌های بازاریابی دیجیتال شما همیشه به‌روز باشند. دوستانه به شما می‌گوییم، نباید از تغییرات بترسید! در همین راستا، بهتر است با دانش برنامه‌نویسی وب و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) آشنا باشید.

2- تعامل را درک کنید

بیش از هر زمان دیگری، به درک چگونگی جذب مشتری نیاز دارید. برای اجرای کمپین‌های نوآورانه که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند، به مهارت‌های متقاعدسازی بالایی نیاز دارید. علاوه بر این، باید درک کنید که چه چیزی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان امروزی، متعهد و در نهایت به مشتری تبدیل شوند.

این کافی نیست که مردم فقط شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند. آن‌هاد باید متقاعد شوند که محصولات یا خدمات شما برای آن‌ها مفید هستند. درک تمام جنبه‌های بازاریابی دیجیتال از محتوا گرفته تا SEO و آگاهی از آخرین فناوری روز دنیا تا هر آنچه که افراد به آن پاسخ می‌دهند، موثرترین راه برای ایجاد تعامل با کاربران و همکاری آن‌ها با برنامه‌های شماست.

دیجیتال مارکتر کیست و مهارت هایش

پوزیشن‌های شغلی مختلف یک دیجیتال مارکتر را بشناسید

بعد از اینکه فهمیدید دیجیتال مارکتر کیست، احتمالا می‌خواهید بدانید که در این حرفه، چه موقعیت‌های شغلی وجود دارد. خبر خوبی که مطمئنیم شما را ذوق‌زده می‌کند، این است که صنعت دیجیتال مارکتینگ، حوزه وسیعی را شامل می‌شود که مجموعه متنوعی از نقش‌های شغلی مختلف را در بر می‌گیرد. پس اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید، می‌توانید با فراخ بال و بر اساس علاقه‌تان انتخاب کنید. در ادامه، تنها تعدادی از مشاغل برتر در حوزه دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

1- کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در این موقعیت، شما بر توسعه استراتژی‌های کلی محتوا و همچنین همه کمپین‌های بازاریابی آنلاین نظارت خواهید داشت. به‌عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، شما مسئول افزایش آگاهی از برند و شناساندن برند در حین هدایت ترافیک، با هدف به‌دست‌آوردن مشتریان جدید خواهید بود. همچنین مسئول همگام‌شدن با فناوری‌های جدید برای بهینه‌سازی تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود هستید. توانایی تجزیه‌وتحلیل هم یکی از نیازهای ضروری این جایگاه شغلی است.

2- متخصص سئو

در این موقعیت، از مهارت‌های خود به‌عنوان یک متخصص سئو برای کمک به افزایش ترافیک و بهبود محتوا استفاده خواهید کرد. همچنین می‌توانید در زمینه مشاوره سئو فعالیت کنید. یک متخصص یا مدیر سئو، پروژه‌های محتوا را طوری هدایت می‌کند تا علاوه بر افزایش ترافیک، کسب‌وکار جایگاه برتری در لیست نتایج جست‌وجو به دست آورد. این می‌تواند شامل سئوی داخلی یا خارجی باشد. در مشاوره سئو هم در واقع همچنان موضوع همین است منتهی با این تفاوت که مشاور، به خود کارفرما راه و روش ها را می گوید و او کارها را انجام می دهد.

3- کارشناس بازاریابی محتوا

یک متخصص بازاریابی محتوا، خالق محتوا و همچنین صاحب یک استراتژی محتوا خواهد بود تا از افزایش ترافیک و همچنین رتبه‌بندی گوگل اطمینان حاصل کند. شما باید برنامه‌ای ایجاد کنید تا با استفاده از محتوای ویدیویی، وبلاگ‌نویسی و… مخاطبان را به‌ سمت کسب‌وکار جذب کنید.

4- مدیر رسانه‌های اجتماعی

یک مدیر رسانه‌های اجتماعی، بر ایجاد محتوای موثر در رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کند. هدف او برنامه‌ریزی استراتژیک برای تعامل با بازار هدف و افزایش ترافیک به‌ سمت وب‌سایت است. در این نقش، شما احتمالا مسئول رسیدگی به تمام تعاملات با مخاطبان هم هستید.

5- طراح UX

طراحان تجربه کاربری (UX) مسئول ایجاد یک تجربه کاربری رضایت‌بخش برای کاربران هستند. برای این منظور، یک طراح تجربه کاربری باید مخاطبان، نیازها و خواسته‌های آن‌ها را درک کند و همچنین دانش عمیقی از محصول یا خدمات مشتری داشته باشد.

6- کارشناس ایمیل مارکتینگ

ایمیل همچنان یکی از قوی‌ترین روش‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف متعهد است! این موقعیت، یک حوزه تخصصی توسعه محتوا و بازاریابی است. هدف یک کارشناس ایمیل مارکتینگ، تولید سرنخ است؛ بنابراین، متخصصان بازاریابی ایمیلی احتمالا در کنار مدیران بازاریابی دیجیتال یا مدیران محتوا در کمپین‌های هدفمند فعالیت می‌کنند.

سخن پایانی

جذابیت حوزه دیجیتال مارکتینگ، باعث شده تا خیلی‌ها به فکر ورود و فعالیت در این حوزه بیفتند! خود شما تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌اید؟ البته باید بدانید که مثل تمام حرفه‌ها، یک دیجیتال مارکتر هم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود و برای حل آن‌ها به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. پس بهتر است پیش از تصمیم‌گیری، با این حوزه به‌خوبی آشنا باشید.

برای همین ما در این مطلب، به شما گفتیم که یک دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایف و مهارت‌هایی دارد. اگر سوالی در این زمینه دارید، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در ضمن خوشحال می‌شویم نظر شما را درباره حرفه جذاب دیجیتال مارکتینگ بدانیم.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *