.

از طراحی سایت بین المللی چه می‌دانید؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

طراحی سایت بین المللی، موضوع جذابی است که قرار است در این مطلب، درباره آن صحبت کنیم. عبارت «سایت بین‌المللی» نوید اخبار خوبی برای افراد و گروه‌های مختلف است. خیلی از کارفرمایان علاقه‌مند به گسترش کسب‌وکارشان هستند و می‌خواهند مرزها را پشت‌سر بگذارند، به نقاط مختلف دنیا بروند و کسب‌درآمد در آن مناطق را تجربه کنند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت در آن نقشی کلیدی دارد و مانند غول چراغ‌جادو می‌تواند خواسته‌هایمان را برآورده کند!

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

طراحی سایت بین المللی

اینترنت وجه اشتراک قدرتمندی بین انسان‌هاست. خیلی از افراد از این بستر استفاده می‌کنند تا رویاهای خود را محقق کنند و در جای‌جای دنیا بفروشند. خیلی از افراد هم علاقه‌مند هستند برای این افراد کار کنند و درآمدهای فوق‌العاده‌ای را تجربه کنند. طراحی سایت چندزبانه مستلزم رعایت نکات مختلفی است. در ادامه، این نکات را به شما خواهیم گفت تا بدانید پیش از طراحی سایتی با این ویژگی‌ها، باید چه‌ کارهایی را انجام دهید. لطفا تا انتها همراه ما باشید تا رازهای مگوی این نوع سایت را به شما بگوییم!

لزوم استفاده از طراحی سایت بین المللی چیست؟

اینترنت جهانی و داشتن یک وب‌سایت چندزبانه، شما را تبدیل به یک بازیکن جهانی می‌کند؛ دقیقا مثل مسی و رونالدو! گسترش یک کسب‌وکار و رساندن آن به سطح بین‌المللی، کار ساده‌ای نیست؛ اما شدنی است. در آن طرف مرزها، فرصت‌هایی وجود دارند که خیلی از افراد از آن‌ها خبر ندارند. کار در بازار بین‌الملل، آرزوی خیلی از افراد و کسب‌وکارهاست. دستیابی به این هدف حتی برای افراد خارج از کشور هم هزینه‌بر و زمان‌بر است.

آن‌ چیزی که باعث موفقیت یک کسب‌وکار در سطح جهانی می‌شود، وجود یک وب‌سایت چندزبانه است. سایت‌هایی با این ویژگی، قدرتمندترین ابزار برای دسترسی شما به مشتریان و در ادامه آن، بهترین ابزار برای تعامل با مشتریان هستند. اگر از افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، درباره مردمان آن سرزمین‌ها بپرسید، قطعا پس از شنیدن پاسخ‌هایشان شگفت‌زده خواهید شد و متوجه می‌شوید که حتی در کشورهای همسایه نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که از زمین تا آسمان است!

پیش از اقدام به طراحی سایت بین المللی، باید به این موضوع توجه کنید که کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی برای تجارت آنلاین دارند که باید این قوانین را بیاموزید. رعایت این قوانین‌ومقررات در طراحی سایت بین المللی، اهمیت بسزایی دارد. نکته‌ای که باید بدانید، این است که حتی سئوی سایت‌های بین‌المللی و کلا سئو سایت گردشگری هم با سایت‌های داخلی فرق دارد. منظور، تفاوت در شیوه سئو نیست؛ چون این موارد در سراسر دنیا ثابت هستند؛ منظور فاکتورهایی است که به آن‌ها می‌پردازید.

بارزترین مواردی که باید در سئوی سایت بین‌المللی مورد توجه قرار دهید، شامل منطقه جغرافیایی است که قرار است برای آن طراحی سایت را انجام دهید، موتورهای جست‌وجوی مختلفی که در این کشور‌ها استفاده می‌شوند، تفاوت بین هر مخاطب محلی در آن منطقه جغرافیایی و مواردی از این دست. طراحی سایت چندزبانه ملزم به دانستن نکات مهمی است؛ چرا‌که سایت شما قرار است با فرهنگ‌ و اعتقادات یک ملت سروکار داشته باشد. پس مهم است که جنبه‌های مختلف آن بررسی شوند. در ادامه، هر آن چیزی را که باید بدانید، به شما خواهیم گفت.

هر آن‌ چیزی که باید درباره طراحی‌ سایت چندزبانه بدانید

هنگامی که می‌خواهید یک وب‌سایت چندزبانه را راه‌اندازی کنید، باید تصمیم‌هایی حیاتی بگیرید و جنبه‌های مختلف تصمیمتان را بررسی کنید. این تصمیم‌ها، می‌توانند کل پروژه را تحت‌ تاثیر قرار دهند. بنابراین، باید ریزترین جزئیات را نیز در نظر بگیرید. جزئیاتی که به بود یا نبودشان فکر می‌کنید، می‌توانند عاملی برای موفقیت یا شکست آن سایت باشند. فراموش نکنید که برای تصمیماتی که می‌گیرید، مستلزم پرداخت هزینه و صرف زمان هستید. ما در ادامه، مواردی را به شما می‌گوییم که مطالعه آن‌ها منجر به سهولت در تصمیم‌گیری‌هایتان می‌شود.

1- برای برند‌سازی به الگوهای جهانی توجه کنید

خیلی از افراد، ترجیح می‌دهند برای هر زبانی، یک سایت جداگانه داشته باشند که این کار خیلی جالب نیست. وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود، قطعا انتظار دارد تجربه‌ کاربری ثابتی داشته باشد و برای‌ش فرقی نکند که در کدام نسخه از سایت شما وارد شده است. به‌طور مثال، اگر یک بازدیدکننده از ترکیه وارد سایت انگلیسی شما شد، باید همان برند و طراحی ترکی را ببینند.

شما نمی‌توانید از ورود کاربر انگلیسی‌زبان به سایت فارسی‌زبانتان اجتناب کنید؛ اما کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که وقتی کاربر، زبان سایت را تغییر داد، همان برندسازی، همان طراحی و همان عناصر را در جای خودشان ببیند. اگر از سایت وردپرسی یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید برای چندزبانه‌کردن سایتتان از Weglot استفاده کنید. این ابزار به‌طور یکپارچه‌ای با سایت شما ترکیب می‌شود و به‌صورت کاملا خودکار محتوای سایتتان را ترجمه می‌کند.

وقتی ابزاری با این ویژگی وجود دارد، پس لزومی ندارد که از چند سایت استفاده کنید. به تصاویری که در ادامه آمده‌اند، توجه کنید. وقتی که شما از کشوری انگلیسی‌زبان مانند استرالیا به صفحه‌ اصلی سایت Airbnb وارد می‌شوید، تصویری به شرح زیر را می‌بینید:

توجه به الگوهای جهانی در طراحی سایت بین المللی

اگر زبان همین وب‌سایت را به ژاپنی تغییر دهید، تصویری که مشاهده خواهید کرد به‌ شرح زیر است:

توجه به الگوهای جهانی در طراحی سایت بین المللی

همانطور که مشاهده کردید، هیچ تغییری به‌ وجود نیامده است! اگر شما نیز بتوانید مانند Airbnb یک طرح ثابت را برای زبان‌های مختلف ارائه دهید، قطعا به تقویت برند خود کمک کرده‌اید. این ثبات UI و UX در طراحی سایت گردشگری خیلی مهم است؛ چون کاربر را گیج نمی‌کند و او را به هدفش می‌رساند.

2- گزینه تغییر زبان سایت را در جای مناسب قرار دهید

یکی از موارد مهمی که در طراحی سایت بین المللی باید به آن توجه شود، گزینه، آیکون یا دسترسی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا بتواند زبان سایت را تغییر دهد. این گزینه باید کاملا برجسته و به‌ قول معروف، در چشم باشد تا توجه کاربر را جلب کند. در ثانی، بهترین مکان برای قرار‌دادن این آپشن، در صفحه‌ اصلی سایت و در قسمت بالای‌ صفحه است. گزینه تغییر زبان را جایی قرار دهید که کاربر به‌محض ورود به سایت، آن را ببیند.

علاوه‌ بر انتخاب مکان مناسب، باید مطمئن شوید که گزینه‌های تغییر زبان واضح هستند. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که به‌جای نوشتن نام آن زبان، از کلمات آن زبان استفاده کنید. به‌طور مثال، به‌جای نوشتن کلمه «German»، بنویسید «Deutsch»، یا به‌جای نوشتن کلمه «Korean»، بنویسید «한국인». در تصویر زیر، منوی کشویی تغییر زبان‌های سایت Asana را می‌بینید که چقدر انتخاب زبان در این سایت آسان است.

گزینه تغییر زبان سایت چند زبانه

3- به کاربرانتان اجازه دهید زبان دلخواهشان را انتخاب کنند

ممکن است با خودتان فکر کنید که اجازه‌دادن به کاربران برای تغییر زبان، کاری بیهوده است! خیلی از سایت‌ها هم این فکر را می‌کنند و انتخاب زبان را برای کاربرانشان سخت کرده‌اند. اکثر این سایت‌ها کاربرانشان را مجبور می‌کنند تا مناطقشان را تغییر دهند و بعد از سایت آن‌ها استفاده کنند. این موارد حتی در سایت برندهای بزرگ هم دیده می‌شود. یکی از سایت‌هایی که متاسفانه این‌طور رفتار می‌کند، سایت Adobe است!

انتخاب زبان دلخواه توسط کاربر

همانطور که مشاهده کردید، آدرس جهانی این سایت www.adobe.com است؛ اما اگر کسی از کشور دیگری مانند ایالات‌ متحده وارد سایت شود، باید آدرس سایت را به www.adobe.com/US تغییر دهد. اگر واقعا قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح جهانی گسترش دهید و برای این کار، می‌خواهید از طراحی سایت بین المللی استفاده کنید، پس خواهشا برای کاربرانتان محدودیت ایجاد نکنید! این نکته بسیار مهم، باید در انواع طراحی سایت چندزبانه، پیاده‌سازی شود. به‌طور ویژه در طراحی سایت خبری و طراحی سایت گردشگری این عامل بسیار حیاتی است.

اگر بخواهیم یک مثال خوب برای این قضیه بیاوریم، می‌توانیم به سایت Uber اشاره کنیم. این سایت به کاربرانش اجازه می‌دهد تا زبان مورد نظرشان را خودشان انتخاب کنند. گزینه تغییر زبان را نیز در فوتر سایت قرار داده است. تصویر آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

انتخاب زبان دلخواه توسط کاربر

وقتی شما روی کلمه «English» کلیک کنید، یک پاپ‌آپ باز می‌شود که منویی از زبان‌های مختلف است و به شما اجازه می‌دهد تا زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید. تصویر این مورد را در ادامه می‌بینید:

انتخاب زبان دلخواه توسط کاربر

4- بین کدگذاری و فونت‌ وب سازگاری ایجاد کنید

کنسرسیوم وب جهانی یا همان W3C همیشه این نکته را متذکر می‌شود که کدگذاری صفحات سایتتان را مشخص کنید. برای آنکه کاراکترهای نوشته‌شده در متن به‌صورت صحیح نمایش داده شوند، از UTF-8 استفاده کنید. نگران نباشید؛ ما به شما خواهیم گفت که چگونه UTF-8 را در قسمت هدر سایتتان ایجاد کنید:

مشخص کردن زبان سایت با کدگذاری

نکته مهمی که باید بدانید، این است که هر فونتی که استفاده می‌کنید، باید تمام زبان‌های غیر اصلی که قرار است سایتتان نمایش دهد را پشتیبانی کند. دقت کنید که فونت‌های انتخابی‌تان، باید تمام کاراکترها و نمادها را پشتیبانی کنند. به‌طور مثال، ممکن است برخی از فونت‌ها از اسکریپت‌های لاتین پشتیبانی کنند؛ اما از RTL پشتیبانی نکنند. کاری که شما باید بکنید، این است که تمامی زبان‌هایی که قرار است به سایتتان اضافه شوند را بررسی کنید. برای مثال، گوگل قبل از انتخاب و دانلود بسته فونت، به شما اجازه می‌دهد که زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مشخص کردن زبان سایت با کدگذاری

5- برای زبان‌های راست‌ به‌ چپ یا برعکس هم طرحی داشته باشید

اگر قرار است طراحی سایت بین المللی انجام دهید، پس باید به همه جوانب آن دقت کنید. یکی از این جوانب، بررسی زبان‌های راست‌به‌چپ و برعکس است. آقای رابرت دودیس که یکی از توسعه‌دهندگان SteelKiwi است و برای مجله Smashing می‌نویسد، گفته است که طراحی برای TRL با تغییر رابط هم‌معنی است. برای مثال، بهتر است به سراغ یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار، یعنی فیسبوک برویم. تصویر زیر نمونه‌ای از چیدمان چپ‌به‌راست است:

طراحی سایت بین المللی برای زبان های چب به راست

تصویر بعدی که می‌بینید، طرح فیسبوک با چیدمان راست‌به‌چپ است:

طراحی سایت بین المللی برای زبان های راست به چپ

اگر برای هر دو زبان LTR و RTL طراحی می‌کنید، باید توجه کنید که در طراحی‌تان اختلالی پیش نیاید و تغییری نکند.

6- از نمادها و تصاویر ضد فرهنگی و نژادپرستانه استفاده نکنید

شما به‌عنوان یک فرد در جامعه، دارای مسئولیت‌های اجتماعی هم هستید. روزی سایت شما تبدیل به یک سایت معروف خواهد شد و کاربران زیادی در آن رفت‌ و‌ آمد خواهند داشت؛ پس باید دقت کنید که از تصاویر، نمادها و مواردی از این دست به‌ نحو احسن استفاده کنید و به هیچ قومیت، ملیت، زبان، رنگ‌ پوست و موارد مشابه این‌ها توهین نکنید.

اگر قرار است در کره‌ جنوبی سایتتان را عرضه کنید، پس باید از افرادی با چهره‌های آسیای‌ شرقی استفاده کنید. برای مثال به تصویر صفحه‌ اصلی سایت فرانسوی‌الاصل Clarins دقت کنید. زنی که در تصویر می‌بینید، یک خانم قفقازی است که شباهت زیادی به فرانسوی‌ها دارد!

طراحی سایت بین المللی

اما وقتی نسخه کره‌ای این سایت را مشاهده می‌کنید، می‌بینید که به‌جای این خانم، تصویر یک زن کره‌ای قرار داده شده است.

طراحی سایت بین المللی

شاید باورتان نشود؛ اما انتخاب اموجی هم خیلی مهم است! در تصویر زیر 3 کره‌ زمین را مشاهده می‌کنید. دقت کنید که یکی از این کره‌ها، کشور خاصی را نشان نمی‌دهد و همین، بهترین گزینه برای استفاده در طراحی سایت بین المللی است!

طراحی سایت بین المللی

7- در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید

رنگی که برای طراحی سایت انتخاب می‌کنید، باید متناسب با نوع کسب‌وکارتان و فرهنگ کشوری که قرار است سایتتان را در آن عرضه کنید، باشد. به‌عنوان مثال در کشورهای آسیایی، رنگ قرمز معمولا نماد خوشبختی و خوش‌شانسی است، در کشورهای غربی، قرمز نماد عشق، شور، اشتیاق و خطر است و در کشورهای آفریقایی، این رنگ نماد مرگ و پرخاشگری است! معمولا آبی ایمن‌ترین رنگ برای یک سایت است. به‌طور مثال در طراحی سایت فروشگاهی که مواد غذایی عرضه می‌کند، می‌توانید از رنگ نارنجی استفاده کنید.

انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت

سخن پایانی

در این مطلب، درباره طراحی سایت بین المللی صحبت کردیم و به شما گفتیم افرادی که به دنبال فروش در سطح‌ جهانی هستند و می‌خواهند نبض بازار آن سوی مرزها را نیز در دست بگیرند، باید به سراغ طراحی سایت چند‌زبانه بروند. پس از آنکه از اهمیت ایجاد سایت‌ جهانی به شما گفتیم، به سراغ بررسی مواردی رفتیم که باید در طراحی سایت‌های چندزبانه اعمال شوند.

نکاتی که در قسمت‌های قبل گفتیم، خیلی‌ خیلی مهم هستند و سهل‌انگاری در پیاده‌سازی هر کدام از آن‌ها، می‌تواند پروژه طراحی سایت چندزبانه شما را منتهی به شکست بدی کند! امیدواریم که از این مطلب در راستای تحقق‌سازی اهدافتان و گسترش سایتتان استفاده کنید. اگر سوالی دارید یا می‌خواهید موردی را با ما در میان بگذارید، می‌توانید آن‌ را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

منابع:

Weglot

Intechnic

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *