.

جادویی‌ترین تکنیک های تولید محتوا برای سئو

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

آیا به‌ دنبال تکنیک های تولید محتوا برای سئو هستید؟ تبریک می‌گوییم! شما قرار است از بهترین روش‌ها برای موفقیت سایت و کسب‌وکارتان استفاده کنید. از کسی پنهان نیست که برای درخشش یک سایت یا به‌طور کلی یک کسب‌وکار، محتوای عالی و باکیفیت و سئو، باید دست در دست هم دهند. بدون سئو، محتوای شما هر چقدر هم که خوب باشد، جایی در میان آخرین صفحات جست‌وجو گم می‌شود و این اصلا چیز خوبی نیست.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

تکنیک های تولید محتوا برای سئو

حتی اگر مشتری یا دنبال‌کننده داخلی و وفادار داشته باشید، محتوایی که با بهترین شیوه‌های سئو ترکیب شده باشد، ترافیک بیشتر و مخاطبان بالقوه بیشتری را برای‌تان تضمین می‌کند. در این مطلب، قرار است همه چیزهایی که برای ایجاد یک محتوای بهینه‌شده و حرفه‌ای نیاز دارید را بیابید. پس بیایید ببینیم بهترین تکنیک های تولید محتوا برای سئو چیست و چطور کسب‌وکارتان را متحول می‌کنند.

اهمیت تولید محتوای سئو شده

مطمئنا با مفهوم سئو و محتوا آشنا هستید. با‌این‌حال، باز هم به شما می‌گوییم که سئو به بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا فرایند بهینه‌سازی یک وب‌سایت اشاره دارد تا افراد بتوانند به‌راحتی آن را از طریق موتورهای جست‌وجو مانند گوگل پیدا کنند. محتوا هم که به هر نوع اطلاعاتی شامل محتوای متنی، مقاله، ویدیو، تصویر و… می‌گویند که در وب وجود دارد. کنار هم قرار‌دادن این دو مفهوم، یعنی محتوا و سئو، محتوای سئوشده را ایجاد می‌کند که هدف آن جذب ترافیک موتورهای جست‌وجو است.

تولید محتوای سئو‌شده اهمیت بسیاری در بهبود قابلیت دسترسی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جست‌وجو، مانند گوگل دارد. با تولید محتوایی که برای موتورهای جست‌وجو بهینه شده است، می‌توانید شانس دریافت ترافیک طبیعی و هدفمند از جست‌وجوهای مرتبط با کسب‌وکارتان را بالا ببرید؛ البته به شرط اینکه به مخاطبان خود ارزش ارائه دهید. منظور ما، این است که علاوه بر رعایت اصول سئو سایت ، محتوای آموزنده، به‌روز و ارزشمند تولید کنید.

با توجه به نکته‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، صرفا فقط تولید هر محتوایی برای جذب ترافیک، هدف نیست؛ چرا‌که در این مسیر، رضایت و نظر کاربران تعیین‌کننده همه‌چیز است. بگذارید واضح‌تر بگوییم. کسب‌وکار خود را به‌عنوان یک راهنما در نظر بگیرید که به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات خود را به‌طور موثر حل کنند. محتوای ارائه‌شده توسط شما در این مسیر، یک نقشه راه است. ارباب حلقه‌ها را که دیده‌اید؟ فرودو هرگز نمی‌توانست سرزمین میانه را بدون راهنمای خود، یعنی گاندالف نجات دهد! در مسیر تولید محتوا، مثل گاندالف باشید. فراموش نکنید که نقشه راه شما، سرشار از محتوای سئوشده است.

اهمیت تولید محتوای سئو شده

10 مورد بهترین تکنیک های تولید محتوا برای سئو

حالا که قرار شد در مسیر کسب‌وکارتان، نقش راهنما و حلال مشکلات و نیازهای کاربران را داشته باشید، باید علاوه بر ارائه محتوای مفید و ارزشمند، با رعایت اصول سئو، به خودتان هم سود برسانید. از همین رو، ما قصد داریم 10 مورد از بهترین و جادویی‌ترین تکنیک های تولید محتوا برای سئو را در اختیارتان بگذاریم؛ پس حسابی از آن‌ها بهره ببرید.

1- ابتدا برای مخاطبان خود بنویسید

می‌توانیم بگوییم که در میان تمام تکنیک‌ها، این مورد شماره یک است. نوشتن محتوا برای مخاطبان به نظر آسان می‌رسد؛ اما بسیاری از کسب‌وکارها به دلایلی، به اندازه کافی به این مورد مهم توجه نمی‌کنند. محتوایی بنویسید که هم‌راستا با منافع مخاطبان شما و به‌عبارتی، پاسخی برای سوالات و مشکلات آن‌ها باشد.

لازم نیست تمام محتواهای شما در مورد محصول یا خدماتتان باشند؛ اما همه آن‌ها باید مرتبط با کسب‌وکارتان باشند. با نوشتن محتوای سئوشده که البته به‌روز و آموزنده است، خود و کسب‌وکارتان را به‌عنوان یک متخصص موثر در صنعت خود معرفی کنید. با این کار، حسابی از رقبایتان جلو می‌زنید.

2- تیترهایی بنویسید که تاثیرگذار باشند

شما عبارت کوتاهی در اختیار دارید که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد؛ بنابراین، قدرت یک عنوان موثر در سئو را اصلا دست‌کم نگیرید! تیترهایی بنویسید که واضح و جذاب باشند و از کلمات کلیدی غنی استفاده کنند. علاوه بر یک عنوان عالی، مطمئن شوید که توضیحات متای شما جالب باشند و موضوع مقاله را توضیح دهند.

حتما از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید و آن را به‌گونه‌ای بنویسید که کاربر را برای خواندن مقاله‌تان تشویق کند. به خاطر داشته باشید که عنوان و توضیحات متای شما، همان چیزی هستند که در نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شوند و عامل جذب کاربر به محتوای شما هستند؛ بنابراین، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

3- از کلمات کلیدی هدفمند استفاده کنید

از کلمات کلیدی هدفمند و غنی در عنوان‌ها و همچنین در سرتاسر محتوای خود استفاده کنید تا هم خوانندگان و هم موتورهای جست‌وجو، بدانند محتوای شما در مورد چیست. اما مراقب باشید! تعداد زیاد کلمات کلیدی نه‌تنها برای خوانندگان جالب نیست، بلکه باعث می‌شود موتورهای جست‌وجو شما را جریمه کنند. پس یادتان نرود که از کلمات کلیدی به‌طور هوشمندانه و به اندازه کافی در متن خود استفاده کنید.

4- به حفظ ساختار مقالاتتان دقت کنید

محتویات مقالات شما هر چقدر هم که عالی باشند؛ اما با نداشتن قالب و ساختاری اصولی، ناکارآمد خواهند بود. پس هنگام تولید محتوای سایت و نوشتن مقالات، محتوای خود را به پاراگراف‌های کوچک‌تر با سرفصل‌های جذاب، تقسیم و خواندن مقاله را برای مخاطبان خود آسان‌تر کنید. انجام این کار برای موتورهای جست‌وجو هم امری کلیدی است. یادتان باشد که استفاده از تگ‌های مناسب برای عنوان‌ها (H1 برای عنوان اصلی و به همین ترتیب H2 و… برای عنوان‌های به‌کاررفته در متن مقاله) برای حفظ ساختار مناسب مقاله بسیار مهم است.

5- تصاویر و ویدیوها را در محتوای خود جای دهید

مقالات خود را با تصاویر و ویدیوها برجسته‌تر و جذاب‌تر کنید. باید بدانید که کاربران علاقه زیادی به محتوای بصری دارند. افزودن یک تصویر یا ویدیو به مقاله وبلاگ شما، می‌تواند تاثیر زیادی بر نتیجه بگذارد. علاوه بر اینکه افزودن تصاویر و ویدیوها به مقالات برای مخاطبان جذاب است، این کار گوگل را هم خوشحال می‌کند؛ اما چطور؟

تصاویر و ویدیوهای موجود در مقالات، مدت‌زمان ماندن یک کاربر در سایت شما را افزایش می‌دهند. از دید گوگل، محتوایی مفید است که کاربر زمان بیشتری را برای آن صرف کند. پس این یعنی رضایت کاربر و رضایت کاربر هم یعنی خوشحالی گوگل. به همین سادگی!

6- محتوا را از طریق رسانه‌های اجتماعی چند قدم به جلو پرتاب کنید

یکی از ابزارهای قدرتمندی که به ترویج اشتراک‌گذاری محتوای شما و افزایش دسترسی به آن کمک می‌کنند، رسانه‌های اجتماعی هستند. هر مقاله جدیدی که در سایتتان منتشر می‌کنید را در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و… با استفاده از توضیحات و کال‌تو‌اکشن (CTA) جذاب، نشر دهید. از آنجایی که قدرت رسانه‌های اجتماعی در اشتراک‌گذاری نهفته است، قراردادن گزینه اشتراک‌گذاری برای هر یک از مقالات بلاگتان را فراموش نکنید.

7- حتما از لینک‌دهی استفاده کنید

یکی از تکنیک های تولید محتوا برای سئو، لینک‌دهی مناسب و اصولی است. در واقع لینک‌دهی یک فاکتور مهم رتبه‌بندی برای سئو به حساب می‌آید. لینک‌دادن به سایر مقالات منتشرشده در سایتتان، تضمین می‌کند که اگر مقاله شما توسط سایت دیگری هم استفاده شود، کاربر به وب‌سایت شما بازمی‌گردد. البته این نکته را فراموش نکنید که باید به‌صورت اصولی و درست لینک دهید. استفاده از روش‌های فریبنده در لینک‌دهی، گوگل را عصبانی خواهد کرد و مطمئن باشید که این کارتان بدون مجازات نخواهد بود!

8- یک تقویم محتوا ایجاد و از جدول زمانی پیروی کنید

متخصصان در مشاوره سئو به شما می‌گویند که برای کسب رتبه بالا در نتایج جست‌وجو، اهمیت افزودن مداوم و منظم محتوای جدید را فراموش نکنید. به همین دلیل است که هر کسب‌وکار و سازمانی، باید از یک تقویم مدیریت پروژه ساده استفاده کند. تنها چیزی که نیاز دارید، یک صفحه Excel یا Google Sheet است. رعایت نظم و انتشار در تولید و انتشار محتوای باکیفیت، معجزه‌ای در راستای سئوی سایتتان است که هرگز تصورش را نمی‌کنید!

9- محتواهای قدیمی را ارزیابی و اصلاح کنید

فقط با تولید محتوای جدید، انتظار نداشته باشید که ترافیک مد نظرتان را دریافت کنید. گاهی ارزیابی و اصلاح محتواهای قدیمی، کلید موفقیت بیشترتان است. یادتان نرود که اطلاعات به‌طور مداوم تغییر می‌کنند و گاهی اوقات، تغییر یک کلمه کلیدی در تگ هدر می‌تواند رتبه‌بندی قوی‌تری برای‌تان ایجاد کند. کاربر اصلا دلش نمی‌خواهد با محتوای قدیمی و به‌دردنخور روبه‌رو شود! از آنجایی که اطلاعات با سرعت زیاد در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند، پس محتواهای قدیمی شما هم باید با همان سرعت به‌روز شوند.

10- حتما بر روند کار خود نظارت داشته باشید

خیلی اوقات بزرگ‌ترین اشتباه کسب‌وکارها، این است که خیال می‌کنند تولید محتوای باکیفیت و سئو‌شده و انتشار آن در سایت، پایان کار است! در واقع آن‌ها اهمیت نظارت بر روند کارشان را فراموش می‌کنند. مبادا شما دچار چنین اشتباهی شوید! با نظارت بر تلاش‌های خود، می‌توانید روند کار و پیشرفتتان را بهبود ببخشید. گوگل آنالیتیکس یک راه آسان و رایگان برای ارزیابی محتواها و میانگین زمان صرف‌شده در یک صفحه است.

مواردی مانند نرخ پرش و زمان حضور در سایت را بررسی کنید تا یک دید کلی از نحوه تعامل کاربران با وب‌سایتتان داشته باشید. اگر شاهد افت زیادی در زمان صرف‌شده در سایتتان هستید، این نشانه آن است که محتوای شما با نیاز کاربران مرتبط نبوده یا بدتر از آن، اصلا برای‌شان جالب نبوده است! همچنین، یادتان نرود نگاهی به تعداد تعاملات اجتماعی (اشتراک‌گذاری، لایک و…) بیندازید؛ چرا‌که این کار هم اطلاعات باارزشی در اختیارتان می‌گذارد.

به خاطر داشته باشید که فقط ارزیابی همین معیارهای ساده، می‌تواند به شما ایده خوبی درباره محتواهایتان بدهد. اینکه کدام قسمت‌های محتوایتان به‌خوبی مورد استقبال و پسند کاربران قرار گرفته‌اند، به شما کمک می‌کند تا همان روند را با چاشنی خلاقیت پیش ببرید. این کار برای دیده‌شدن و جذب کاربران بیشتر، بسیار موثر است و همین یعنی پیروزی!

تفاوت تولید محتوای آموزشی و فروش چیست؟

بیایید یک بار برای همیشه، یاد بگیریم که محتوای آموزشی با محتوای فروش چه تفاوتی دارد. محتوای آموزشی همان‌طور که از نامش پیداست، قرار است چیز مفید و جدیدی را به کاربران ارائه دهد. در واقع از طریق محتوای آموزشی، شما قرار است اطلاعات ارزشمندی ارائه دهید که به سوالات و دغدغه‌های کاربرانتان پاسخ دهد. این می‌تواند شامل مقالات آموزشی، ویدیوهای آموزشی، راهنماها و… باشد. پس در محتوای آموزشی، هدف، افزایش دانش کاربر در یک زمینه خاص است.

محتوای فروش را می‌توان شکل جدیدی از تبلیغات دانست، موافقید؟ در این نوع محتوا، هدف، ترویج و فروش محصولات یا خدمات است که به‌شکل مقالات تبلیغاتی، محتوای تبلیغاتی در ویدیوها و… ارائه می‌شود. در واقع شما می‌خواهید با جلب توجه مخاطبان و ایجاد ارزش و انگیزه برای خرید محصول یا خدماتتان، آن‌ها را جذب کسب‌وکارتان کنید.

بگذارید خیلی ساده به شما بگوییم که هدف محتوای آموزشی، این است که به کاربرانتان چیز ارزشمندی بدهید؛ به این امید که در نهایت، جذب شما شوند و هدف محتوای فروش، این است که به کاربران بگویید مشتری شما شوند؛ به این امید که این درخواستتان را قبول کنند. یادتان باشد که در هر دو نوع محتوا، ارزش، کیفیت و قابلیت جذب مخاطبان بسیار مهم است. همین‌طور استفاده از رویکردهای سئو در هر دو نوع محتوا، می‌تواند بهبود قابلیت دسترسی و رتبه‌بندی محتوا در موتورهای جست‌وجو را آسان‌تر کند.

تفاوت تولید محتوا برای آموزش و فروش در سئو

سخن پایانی

هم سئو و هم نوشتن محتوا، قطعات مهمی برای پازل موفقیت کسب‌وکارها هستند؛ بنابراین، استفاده از تکنیک‌های باکیفیت برای اطمینان از ترافیک و تعامل بیشتر در وب‌سایتتان مهم است. صرف نظر از نوع محتوایی که می‌خواهید ایجاد کنید، همیشه باید مانند یک متخصص سئو فکر کنید تا بتوانید آن محتوای باارزشی را که به‌سختی تولید کرده‌اید، به‌خوبی رتبه‌بندی کنید.

ما در این مطلب، تلاش کردیم بهترین تکنیک های تولید محتوا برای سئو را در اختیارتان بگذاریم تا به کمک آن‌ها، مسیر صعودی کسب‌وکارتان را آسان‌تر طی کنید. اگر شما هم پیشنهاد یا تجربه‌ای در رابطه با تولید محتوای سئو‌شده دارید، حتما در بخش نظرات، آن را با ما در میان بگذارید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *