.

مشخصات سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

وقتی نوبت به طراحی‌ سایت یا بازطراحی آن می‌رسد، می‌توان فاکتورهایی را در نظر گرفت که اعمال هر کدام از آن‌ها، می‌تواند یک سایت را از این‌ رو به آن‌ رو کند! در کنار این موارد، سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت هم فاکتور خیلی مهمی است. سیستمی که بتواند از پس کار بربیاید و رفیق نمیه‌راه برای شما طراحان سایت نباشد!

در این مقاله ما در رابطه با پیشنیاز های طراحی سایت و سیستم مورد نیاز طراحی سایت صحبت خواهیم کرد. مطمئن هستیم که عزیزانی هستند که عجله دارند و حوصله توضیحات دیگه ای ندارند و می خواهند سریع به سراغ اصل مطلب بروند. برای این دسته عزیزان، پیشنهاد می کنیم که از  فهرست مطالب زیر استفاده کنند و روی سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت کلیک کنند.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت

شاید باورتان نشود؛ اما شما در دنیایی زندگی می‌کنید که حدود 2 میلیارد وب‌سایت مختلف وجود دارند. شما باید مطمئن شوید که سایتتان فقط دارای یک ظاهر زیبا نیست؛ بلکه قابلیت استفاده و حتی وابسته‌کردن کاربر را هم دارد و در کاربر، حس لذت ایجاد می‌کند. حال شما دو راه پیش‌ رو دارید. اولین راه، این است که سال‌های‌ سال مطالعه کنید تا به همه پیش‌نیازهای مهم در طراحی‌ سایت برسید.

راه‌ دوم هم این است که این مطلب را تا انتها بخوانید و فهرستی از مهم‌ترین مواردی که باید در طراحی‌ سایت به‌ کار گرفته شوند را بیاموزید. علاوه بر این، در این مطلب، قرار است مشخصات سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت را هم معرفی کنیم که می‌تواند خیلی از دردسرهای شما را حین خرید یک سیستم مناسب کم کند. اگر راه‌ دوم را انتخاب کرده‌اید، پس بهتر است بدون معطلی به سراغ اصل‌ مطلب برویم.

6 اصل اساسی در طراحی‌ سایت که باید رعایت کنید

در این قسمت، قرار است مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصولی را که هر وب‌سایتی باید رعایت کند، به شما بگوییم. رعایت این اصول، باعث می‌شود که سایت شما تبدیل به یک سایت کاربرپسند شود و از این‌ به‌ بعد، کاربران برای هر موردی که به سایت شما ربط پیدا می‌کند، مستقیم به سراغتان بیایند. توصیه ما به شما، این است که این اصول را مانند یک چک‌لیست یادداشت کنید؛ چون این‌ها پیش‌نیازهایی هستند که هر طراح سایتی، باید آن‌ها را اعمال کند. بعد از این مرحله هم نوبت به معرفی سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت و پیاده‌سازی این موارد در سایت مذکور می‌رسد.

سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت

1- سادگی

درست است که ظاهر زیبای یک وب‌سایت خیلی‌ مهم است؛ اما هیچ‌کس به‌ خاطر ظاهر به وب‌سایت شما سر نمی‌زند! کاربران می‌خواهند عملی را در سایت شما انجام دهند یا اطلاعات خاصی را به‌ دست بیاورند. خیلی از مواردی که در طراحی یک صفحه استفاده می‌شوند، تقریبا غیر ضروری هستند و فقط باعث می‌شوند کاربر دیرتر به آن‌ چیزی که می‌خواسته است، برسد یا حتی کلا  نرسد. اینجاست که اصل سادگی مطرح می‌شود.

حتما شما هم با این جمله موافق هستید که «زیبایی در سادگی است». از دیدگاه کاربر و UX هم این جمله کاملا درست است! به‌طور مثال، لازم نیست هر رنگی که دوست دارید را در صفحاتتان استفاده کنید. شما مجاز هستید حداکثر 5 رنگ مختلف (±2) را در طراحی صفحاتتان استفاده کنید. فونت‌هایی که انتخاب می‌کنید، باید کاملا خوانا و مناسب باشند. رنگ فونت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که با رنگ پس‌زمینه تضاد داشته باشد. تصویر زیر، نمونه‌ای از یک طراحی ساده، اما موثر است. این طراحی مربوط به صفحه‌ اصلی سایت HERoines Inc است.

سادگی در طراحی سایت

2- سلسله مراتب بصری

سلسله‌مراتب بصری، اصلی است که با سادگی گره خورده است. منظور از این عبارت، مرتب‌کردن و سازماندهی عناصر وب‌سایت است. رعایت اصل سلسله‌مراتب بصری در طراحی‌ سایت، موجب می‌شود تا آن سایت کاملا حرفه‌ای به نظر برسد. سایتی که این مورد را رعایت کرده باشد، در اصل کاری کرده است که کاربر به‌محض ورود به آن، به سراغ مهم‌ترین عناصر برود.

وقتی که صحبت از بهینه‌سازی UX سایت باشد، منظور این است که بتوانیم بازدیدکنندگان را به‌ سمتی که می‌خواهیم، هدایت کنیم تا آن‌ها عملی را که مد نظر داریم، انجام دهند. نکته‌ ظریفی که طراح سایت باید در اینجا رعایت کند، این است که این هدایت‌کردن کاربر، باید خیلی طبیعی و زیرپوستی انجام شود! قرار‌دادن همه‌چیز در جای‌ درست، انتخاب رنگ‌ و فونت‌ مناسب و مواردی از این دست، باعث هدایت کاربر به‌ سمتی می‌شود که شما می‌خواهید.

به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر مربوط به معروف‌ترین سایت اشتراک موسیقی به نام اسپاتیفای است. همانطور که مشاهده می‌کنید، «دریافت اشتراک 3 ماهه پریمیوم رایگان» به‌گونه‌ای طراحی و جای‌گذاری شده است که هر کاربری را به خود جذب می‌کند.

سلسله مراتب بصری در طراحی سایت

3- جابه‌جایی آسان بین صفحات

هنگامی که یک کاربر به سایت شما وارد می‌شود، باید کاری کنید که خیلی‌ راحت بتواند محتوای مورد نظرش را پیدا کند و نیازی نباشد مرتبا صفحه را بالا و پایین کند تا شاید فرجی شود و آن‌ چیزی که به دنبالش بوده را پیدا کند! اگر بخواهیم خیلی‌ ساده بگوییم، حرکت کاربر از نقطه A به نقطه B باید بدون اصطکاک باشد.

از جمله کارهایی که می‌توانید برای کاهش اصطکاک کاربر انجام دهید، این است که یک نوار جست‌وجو در بالای‌صفحه‌ سایت قرار دهید تا کاربر بتواند خیلی‌ سریع از طریق جست‌وجوی کلمات‌ کلیدی، به نتیجه‌ای که می‌خواهد، دست پیدا کند. سعی کنید تا جایی که ممکن است، گزینه‌های غیر کاربردی در صفحاتتان قرار ندهید.

یکی از کارهای موثری که می‌توانید انجام دهید، تهیه نقشه‌ای هرمی است که صفحه اصلی یا HOME در بالای این هرم قرار دارد و لایه‌به‌لایه پایین می‌روید تا به دورترین‌ و عمیق‌ترین صفحات برسید. نقشه هرمی هاب‌اسپات، می‌تواند بهترین مثال برای این مورد باشد.

جا به جایی در صفحات سایت

4-ریسپانسیو‌بودن سایت

طبق آمار منتشر‌شده توسط Statista، 48 درصد از بازدیدکنندگان در سراسر جهان از موبایل و تبلت برای جست‌وجوهای خود استفاده می‌کنند. همچنین طبق آمارهای منتشرشده در سایت HubSpot، 93 درصد از افراد، به‌محض ورود به سایت و عدم نمایش درست سایت در گوشی، آن را ترک کرده‌اند که این آمار واقعا تکان‌دهنده است!

برای آنکه بتوانید کاربران خود را راضی کنید، باید سایتتان را به‌درستی به آن‌ها نمایش دهید. نمایش درست سایت هم مشروط به ریسپانسیو‌بودن است. سایت شما باید با هر نوع دستگاهی سازگار باشد. در سایتی که طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا دارد، اجزای سایت به‌طور خودکار تغییر اندازه می‌دهند تا با ابعاد دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند، هماهنگ شوند.

سایتتان را در مرورگرهای مختلف باز کنید و نحوه نمایش آن را بررسی کنید. پس از آن، به سراغ موبایل و تبلت بروید و نحوه نمایش را در این دستگاه‌ها نیز بررسی کنید. مطمئن باشید زمانی که برای ریسپانسیو‌کردن سایتتان می‌گذارید، بیش از آنچه فکرش را کنید، ارزش دارد!

ریسپانسیو بودن سایت

5-قابل دسترس‌بودن

هدف از طراحی وب، ساخت وب‌سایتی است که همه افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. وقتی کلمه «همه» را استفاده می‌کنیم، منظورمان این است که افراد معلول یا دارای محدودیت هم توانایی استفاده داشته باشند. در‌ طراحی سایت حرفه ای، باید به این موارد هم توجه ویژه‌ای شود. کنسرسیوم وب جهانی، دستورالعمل‌هایی را قرار داده است که هر وب‌سایتی، باید آن‌ها را رعایت کند. این دستور‌العمل‌ها عبارتند از:

  • قابل‌ درک‌بودن: هنگامی که کاربر به سایت شما می‌آید، باید متوجه موضوع فعالیت شما در این سایت شود و تمامی محتواهای سایت شما را درک کند.
  • قابل‌ اجرا‌بودن: پیاده‌سازی وب‌سایت شما، باید به روش‌های مختلف ممکن باشد.

قابل‌ نمایش‌بودن: محتوای سایت شما باید در هر دستگاه و مرورگری، به‌آسانی نمایش داده شود.

6-کسب اعتبار

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هر طراح سایتی، باید آن را رعایت کند، فاکتور اعتمادسازی است. خیلی از افراد، طراحی سایت حرفه ای را در به‌کار‌بردن جزئیات زیاد می‌دانند؛ در صورتی که این مورد، شاید سایت شما را حرفه‌ای هم نشان ندهد! به شما قول می‌دهیم اگر یک سایت ساده و کاملا مینیمال داشته باشید و اعتمادسازی را به حد اعلا رسانده باشید، روز‌به‌روز بر تعداد مشتریان شما افزوده می‌شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای اعتبارسازی، این است که در مورد محصولی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، صادقانه و شفاف توضیح دهید. کاربران سایتتان را مجبور نکنید که ده‌ها صفحه جلو بروند تا بدانند شما چه کاری انجام می‌دهید. یکی‌ دیگر از کارهایی که می‌توانید برای کسب اعتماد کاربران انجام دهید، ایجاد صفحه‌ای است که قیمت‌ها در آن درج شده است و به صفحه اصلی نیز لینک می‌شود.

نمونه بارز و قابل‌ درک این موضوع، فروشگاه‌های اینستاگرامی هستند که در تمام کپشن‌هایشان نوشته‌اند “برای توضیحات بیشتر و قیمت، دایرکت پیام بدهید.” در خیلی از سایت‌ها نیز به جای دایرکت، از شماره‌ تماس و چت‌ آنلاین استفاده می‌کنند. اگر واقعا قصدتان فروش و جذب‌ مشتری است، قیمت‌های خودتان را در سایتتان لیست کنید. این کار باعث می‌شود کسب‌وکارتان قابل‌ اعتماد و قانونی به نظر برسد. در زیر، یک نمونه از صفحات قیمت‌گذاری را آورده‌ایم.

سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت چیست؟

حالا که متوجه شدید پیش‌نیازهای طراحی‌ سایت چه‌ مواردی هستند و رعایت هر کدام از آن‌ها در طراحی و توسعه یک وب‌سایت حرفه‌ای چقدر مهم است، نوبت به معرفی سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت رسیده است. هر حرفه‌ای، برای ارائه باکیفیت به مجموعه‌ای از ابزارها نیاز دارد. نیاز یک طراح‌ سایت هم، سیستمی است که بتواند در طراحی‌ سایت حرفه‌ای و حتی مبتدی به او کمک کند.

توضیح درباره اینکه هر سیستم، چه ریز‌جزئیاتی باید داشته باشد، واقعا دشوار است. با‌این‌حال، استانداردهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید یک سیستم حداقلی را برای طراحی‌ سایت‌ خود دست‌وپا کنید. بدون معطلی به سراغ معرفی فاکتورهایی در انتخاب سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت و مشخصات این سیستم می‌رویم.

1-سبک‌ زندگی

اگر از جمله افرادی هستید که یک‌ جا بند نمی‌شوند و باید مرتبا از نقطه‌ای‌ به‌ نقطه‌ای دیگر جابه‌جا شوند، پس سیستم مناسب شما یک لپ‌تاپ است. برعکس آن نیز صادق است. اگر یک‌جانشین هستید و علاقه‌ای به تحرک ندارید، به سراغ کامپیوتر بروید. یک لپ‌تاپ با باتری سالم، پس از هر بار شارژ کامل، 5 الی 10 ساعت شارژ را نگه می‌دارد.

اگر انتخاب شما کامپیوتر است، پس پیشنهاد بعدی ما، استفاده از مانیتور لمسی است؛ چرا‌که با استفاده از این مانیتورها، می‌توانید جزئیات را با وضوح بالا ببینید. دقت کنید که صفحه‌نمایش شما باید 4k باشد. اگر خیلی خواستید هزینه کنید و کارتان را راحت کنید، می‌توانید لپ‌تاپ خود را با استفاده از یک کابل USB به مانیتور بزرگ لمسی متصل کنید. خلاصه که سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت، سیستمی است که با سبک‌ زندگی شما سازگاری داشته باشد.

2-سازگار با ابزارهای طراحی وب

یکی‌ دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب سیستم، ابزارهایی است که استفاده می‌کنید.  اگر از Sublime Text، Firebug، HttpFox و سایر ابزارهای توسعه وب استفاده می‌کنید، سیستمی با مشخصات Core i3 یا i5 اینتل پاسخگوی نیاز شماست. استفاده از ابزارهای سنگین طراحی‌ سایت مانند Adobe Photoshop، GIMP و مواردی از این دست، به لپ‌تاپ یا کامپیوتر با CPU سریع‌تر نیاز دارد. CPU سریع‌تر، موجب می‌شود تا رندر سریع‌تری از افکت‌ها و محاسبات را تجربه کنید.

3-عملکرد سیستم

مشخصات سیستم معمولی برای طراحی‌ سایت:
  • پردازنده AMD Ryzen یا Intel Core i5 (نسل هشتم)
  • 8 گیگابایت رم (DDR4)
  • 256 SSD
  • Intel HD 610 (GT1)
  • وضوح صفحه‌نمایش 1366 در 768 پیکسل

مشخصات سیستم قوی برای طراحی‌ سایت:
  • پردازنده‌های Intel Core i5/i7 (نسل دهم) یا AMD Ryzen 3 و بالاتر
  • 16 گیگابایت رم یا بیشتر
  • 512 گیگابایت SSD و بالاتر
  • کارت‌ گرافیک AMD Radeon یا Nvidia GeForce GTX

وضوح صفحه‌نمایش 1920 پیکسل در 1080 پیکسل

4-سیستم‌عامل

سیستم‌عامل‌های مختلف، مزایا و معایب‌ خاص خودشان را دارند. پس باید بدانید که از چه سیستم‌عاملی می‌خواهید برای طراحی‌ سایت حرفه‌ای استفاده کنید. سیستم‌عامل ویندوز، محبوبیت زیادی بین توسعه‌دهندگان وب دارد و بزرگ‌ترین جامعه‌ آماری را نیز به خود اختصاص داده است.

لینوکس هم یکی‌ دیگر از سیستم‌عامل‌های رایج است؛ اما از لحاظ پیچیدگی، نسبت به ویندوز پیچیده‌تر است. سیستم‌عامل مک هم سومین سیستم‌عامل محبوب است؛ اما تنها دستگاه‌های ساخت شرکت اپل می‌توانند از آن استفاده کنند که این دستگاه‌ها هم گران‌تر هستند.

سخن پایانی

در این مطلب، به بررسی دو دغدغه اصلی طراحان سایت پرداختیم و سنگ‌های ریزودرشت زیادی را از مسیرشان برداشتیم. اولین مورد، پیش‌نیازهای طراحی‌ سایت حرفه‌ای و دومین مورد، سیستم مورد نیاز برای طراحی سایت بود. در قسمت‌های قبل، مواردی را گفتیم که رعایت تک‌تک آن‌ها، موجب می‌شود سایت شما تبدیل به سایتی حرفه‌ای و کاربرپسند شود.

در بخش‌ دوم محتوا نیز به معرفی حداقل مشخصات لازم در یک سیستم برای طراحی‌ سایت پرداختیم. وجود این مشخصات در سیستم، یعنی آن سیستم ارزش خرید و هزینه‌کردن را دارد؛ چراکه تا سالیان‌ سال، می‌تواند کار شما را راه بیندازد. امیدواریم این مطلب فوق‌ کاربردی به کارتان آمده و نقشی در انتخاب‌ها و تصمیم‌هایتان داشته باشد. اگر سوالی دارید یا هر نکته‌ای در این زمینه به ذهنتان رسید که باید به ما بگویید، آن را در قسمت نظرات برای‌مان بنویسید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *