.

معرفی کامل مجوزهای لازم سایت فروشگاهی

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

مجوزهای لازم سایت فروشگاهی، یکی از مواردی است که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و فروشگاه اینترنتی به آن نیاز دارید. حتما می‌دانید که زمانی که تصمیم می‌گیرید یک فروشگاه یا مغازه سنتی راه‌اندازی کنید، به یک سری مجوزها نیاز دارید. در واقع، بدون داشتن مجوزهای لازم، نمی‌توانید سر‌خود مغازه‌ای باز کنید و محصولات خود را بفروشید. همین داستان، برای فروشگاه‌های اینترنتی هم صدق می‌کند. علاوه بر ضرورت داشتن مجوز برای سایت فروشگاهی، این کار به اعتمادسازی مشتریان هم کمک می‌کند.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

مجوزهای لازم سایت فروشگاهی

شما حاضرید از سایتی خرید کنید که هیچ‌گونه مجوزی ندارد و به‌طور کلی هیچ نشانه‌ای برای اعتمادسازی در آن سایت نیست؟ مسلما خیر! پس حالا که تصمیم گرفته‌اید وارد بازار جذاب و پرسود کسب‌وکارهای اینترنتی شوید و سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید، ما هم در این مطلب، شما را با مجوزهای لازم سایت فروشگاهی آشنا می‌کنیم تا از ابتدای مسیر، راهتان را اصولی و صحیح طی کنید.

آیا داشتن مجوز برای سایت و فروشگاه اینترنتی ضرورت داد؟

همان‌طور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین دلایل برای کسب مجوز برای طراحی سایت فروشگاهی و راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، جلب اعتماد مشتری است. خوب می‌دانید که بازار کسب‌وکارهای اینترنتی، روزبه‌روز در حال داغ‌شدن و رشد است. خیلی‌ها این روزها با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، محصولات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از طرفی هم خیلی از افراد، ترجیح می‌دهند بسیاری از محصولات مورد نیازشان را به‌راحتی از سایت‌ها سفارش دهند و درب خانه تحویل بگیرند؛ البته به‌شرطی که سایت و فروشگاه مورد نظرشان قابل اعتماد باشد!

متاسفانه در طول این چند سالی که کسب‌وکارهای اینترنتی شروع به فعالیت کرده‌اند، کلاهبرداران زیادی هم در این مسیر پیدا شده‌اند که با ساخت یک سایت تقلبی، پول کاربران را به‌راحتی بالا کشیده‌اند! حتما خود شما یا حداقل یکی از اطرافیانتان تا حالا در دام یکی از این کلاهبرداران افتاده‌اید، نه؟ با همه این تفاسیر، باید گفت که کسب مجوز برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی ضرورت دارد. مجوزها به همه نشان می‌دهند که شما یک کسب‌وکار واقعی هستید و محصولات خود را صادقانه به فروش می‌رسانید.

با مجوزهای لازم سایت فروشگاهی آشنا شوید

خب حالا که به‌خوبی متوجه ضرورت داشتن مجوزها برای یک سایت فروشگاهی شدید، بیایید ببینیم اصلا به چه نوع مجوزهایی نیاز دارید. پیش از آن، باید به شما بگوییم دریافت برخی از این مجوزها، ممکن است ضروری نباشد؛ اما داشتن آن‌ها، اعتبار شما را بیشتر می‌کند. پس با صرف اندکی زمان و کسب این مجوزها، می‌توانید به مهم‌ترین هدف هر کسب‌وکاری که همان جلب اعتماد، رضایت کاربر، افزایش تعداد مشتری‌ها و به‌دنبال آن سود است، دست یابید.

1- نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیکی یا همان «ای‌نماد»، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت) به کسب‌وکارهای اینترنتی که این نماد را درخواست داده‌اند، اعطا می‌شود. اگر دقت کنید، معمولا این نماد را پایین سایت‌های فروشگاهی خواهید دید. داشتن نماد اعتماد الکترونیک در سایت یا فروشگاه اینترنتی شما، به کاربران نشان خواهد داد که شما یک فروشگاه قابل اعتماد هستید و خرید از شما، تضمینی، امن و مطمئن است. پس در واقع، ای‌نماد یکی از ضروری‌ترین مجوزهای لازم سایت فروشگاهی است که به شما اعتبار می‌بخشد.

با مراجعه به سایت enamad.ir می‌توانید برای دریافت این نماد مهم درخواست دهید. بد نیست بدانید که ای‌نماد به 3 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • نماد موقت: اگر قصد دارید هر چه زودتر، سایت یا فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید، می‌توانید درخواست نماد موقت دهید.
  • نماد دائم تک ستاره: کسب این نماد در مقایسه با نماد موقت زمان‌برتر است؛ چرا‌که به بررسی معیارهای بیشتری نیاز دارد. برای این منظور، باید مدارک لازم را ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرند.

نماد دائم دو ستاره: زمانی که مشتری می‌خواهد از سایت شما خرید کند، باید اطلاعاتی مانند شماره کارت، مشخصات شخصی، آدرس و… را وارد کند. خودتان را به‌جای مشتری بگذارید؛ مسلما مهم‌ترین چیز برای مشتری، این است که اطلاعات و حریم خصوصی‌اش حفظ شود! نماد دائم دو ستاره این مورد را تضمین می‌کند. برای دریافت این نماد، شما ملزم به داشتن گواهی SSL هستید. در واقع، این گواهی به مشتریان شما اطمینان می‌دهد که اطلاعاتشان حفظ خواهند شد. ابتدای آدرس سایت‌هایی که گواهی SSL دارند، به‌جای http، عبارت https را می‌بینید.

مجوز سایت فروشگاهی اینماد

2- درگاه پرداخت اینترنتی

هنگام خرید، شما باید اطلاعات مهمی مانند شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و… را وارد کنید. با چه اطمینانی باید چنین اطلاعات مهمی را در اختیار یک سایت و کسب‌وکار بگذارید؟ از کجا مطمئن باشید که مورد حملات فیشینگ قرار نمی‌گیرید؟ اصلا چیزی از فیشینگ می‌دانید؟ برای کسانی که نمی‌دانند فیشینگ چیست، باید بگوییم داستان از این قرار است که برخی از افراد کلاهبردار، ممکن است با استفاده از روش‎هایی، به اطلاعات کارت بانکی شما دسترسی پیدا کنند و از شما کلاهبرداری کنند!

راه مقابله با چنین کلاهبردارانی، داشتن درگاه پرداخت آنلاین است. درگاه پرداخت اینترنتی، دست کلاهبرداران را از سایت و اطلاعات بانکی مشتریان کوتاه می‌کند و به‌عبارتی، تضمینی در راستای حفظ اطلاعات کارت بانکی مشتریان است. باید بدانید 2 نوع درگاه پرداخت آنلاین داریم که عبارتند از:

درگاه پرداخت مستقیم: زمانی شما به درگاه پرداخت مستقیم دسترسی پیدا می‌کنید که پس از دریافت ای‌نماد، به بانک بروید و تمام مدارک و اطلاعات لازم را در اختیارشان بگذارید. این درگاه، بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ با تعداد تراکنش بالا مناسب است و روند دریافت آن، ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

درگاه پرداخت واسط: در این حالت، شما با شرکتی معتبر قرارداد می‌بندید تا واسط شما و بانک باشد. عملکرد آن به این صورت است که پول ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و سپس به حساب شما انتقال می‌یابد. در این حالت، شرکت واسط مبلغی را به‌عنوان کارمزد از شما دریافت می‌کند. این درگاه برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر با تعداد تراکنش کمتر مناسب است. زرین پال نمونه‌ای از درگاه‌های واسط در این زمینه است.

3- مجوز سامان‌دهی

مجوز سامان‌دهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختیار صاحبان یا مدیران سایت‌ها قرار می‌گیرد. وظیفه این مجوز، نظارت بر محتوای منتشرشده در سایت‌هاست؛ به این معنی که محتوای سایت شما، مورد تایید است و مشکلی ندارد. خب با این تفسیر، آیا این مجوز، جزو مجوزهای لازم سایت فروشگاهی به حساب می‌آید؟

باید بگوییم که خیر، دریافت این مجوز برای سایت‌های فروشگاهی ضروری نیست؛ اما داشتن آن بهتر است! علت آن هم این است که در صورتی که سایت شما فیلتر شود، ستاد سامان‌دهی از چند روز قبل، با ارسال پیام شما را از این موضوع آگاه می‌کند. برای دریافت مجوز سامان‌دهی، باید به سایت samandehi.ir مراجعه و مراحل مربوطه را طی کنید.

4- مجوز مربوط به رسانه‌های دیجیتال

یکی از مجوزهایی که برای راه‌اندازی سایت و کسب‌وکار آنلاین خود و فعالیت در رسانه‌های دیجیتال نیاز دارید، مجوز رسانه‌های دیجیتال است. اولین قدم برای دریافت این مجوز، مراجعه به سایت saramad.ir، ثبت‌نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز است. در صورتی که مورد تایید تیم حراست باشید، وارد مراحل بعدی، یعنی آزمون آنلاین و مصاحبه می‌شوید. بعد از اینکه تمام این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید، مجوز شما صادر می‌شود که اعتبار آن 5 سال است.

جا دارد همینجا این نکته را به شما بگوییم که شاید دریافت برخی از این مجوزها از نظر شما غیر ضروری و وقت‌گیر باشد؛ اما مسلما به نفعتان است. زمانی که طراحی سایت خود را با داشتن مجوزهای لازم آغاز کنید، نه‌تنها با خیال راحت فعالیت خود را شروع می‌کنید، بلکه با کسب اعتبار، می‌توانید اطمینان کاربران را جلب کنید که همین مورد هم نرخ تبدیل شما را به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

5- مجوز مرتبط با نظام صنفی رایانه‌ای

بعد از اینکه شرکت خود را ثبت کردید، نوبت به دریافت مجوز نظام صنفی رایانه‌ای می‌رسد. این هم یکی از مجوزهای لازم سایت فروشگاهی است که برای دریافت آن، باید به واحد صنفی استان خود بروید تا مجوز مربوط به فعالیت‌های اینترنتی را کسب کنید. به خاطر داشته باشید که لازمه دریافت این مجوز، دارابودن 2 شرط زیر است:

  • مدرک مدیرعامل شرکت باید حداقل کارشناسی باشد.
  • حیطه کسب‌‎وکارتان در راستای فعالیت‎های رایانه‌ای باشد.

مجوزهای مربوط به سایت فروشگاهی با سایر سایت‌ها چه تفاوتی دارند؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که  تمام مجوزهایی که در بالا معرفی کردیم، مربوط به سایت فروشگاهی می‌شدند. ممکن است برای سایت‌های دیگر، به مجوزهای دیگری نیاز داشته باشید. در واقع، بسته به نوع کسب‌وکار و سایتی که قرار است راه‌اندازی کنید، مجوزهای لازم هم متفاوت خواهند بود. برای مثال، یکی از مجوزهای مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی، مجوزهای اختصاصی هستند. حتما می‌پرسید مجوز اختصاصی دیگر چیست؟

مجوزهای اختصاصی بسته به نوع فعالیت، متفاوت هستند. مثلا اگر محتوای سایت شما یا محصولاتی که قرار است در سایتتان بفروشید، مربوط به حوزه درمان و سلامت باشند، شما باید مجوز وزارت بهداشت را بگیرید. برای محصولات و محتوای هنری و فرهنگی، به مجوز وزارت ارشاد نیاز است و به همین ترتیب، بر اساس نوع محتوای سایت، محصولات، خدمات و… به مجوز اختصاصی مربوطه‌اش نیاز دارید. در این صورت، سایت شما فعالیت خود را با اعتبار شروع خواهد کرد که همین اعتبار، قدم بزرگی در راستای موفقیت کسب‌وکارتان است!

مجوزهای لازم سایت فروشگاهی

سخن پایانی

این روزها کسب‌وکارهای اینترنتی، فرصت بسیار خوبی در اختیار افراد قرار داده‌اند تا با کمترین هزینه، بیشترین سود را به‌ دست آورند. البته مانند هر کسب‌وکار دیگری، کسب‌وکارهای آنلاین هم به مجموعه‌ای از مجوزها نیاز دارند که به فعالیت آن‌ها اعتبار و مشروعیت می‌بخشند و آن‌ها را به مهم‌ترین هدف خود، یعنی جلب اعتماد کاربر و تبدیل او به مشتری، می‌رسانند.

ما در این مطلب، تلاش کردیم شما را با مجوزهای لازم سایت فروشگاهی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که هر سایتی، بسته به حیطه فعالیت، ممکن است به مجوزهای متفاوتی نیاز داشته باشد. اگر سوال یا اطلاعاتی درباره سایت‌های فروشگاهی و مجوزهای مورد نیازش دارید، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *