.

کپی رایتینگ چیست و هر آنچه باید از این مفهوم بدانید

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

هیچ‌کس و هیچ‌چیز در این دنیا نمی‌تواند قدرت کلمات را انکار کند! این کلمات هستند که مشتریان را متقاعد می‌کنند از یک کسب‌وکار خرید کنند یا نه. اما کپی رایتینگ چیست؟ هنر استفاده از کلمات برای رسیدن به فروش را کپی‌رایتینگ می‌گویند. کپی‌رایتینگ یک تکنیک جادویی است که در آن، کلمات را به‌گونه‌ای کنار هم قرار می‌دهید که کاربران با خواندن آن، متقاعد می‌شوند که بهتر از شما وجود ندارد و اگر همین الان کالای شما را نخرند یا از خدمات شما استفاده نکنند، ممکن است ضرری متحمل شوند؛ ضرری که برابری می‌کند با از‌دست‌دادن مهم‌ترین چیز در زندگی‌شان!

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

کپی رایتینگ چیست

تک‌تک واژه‌هایی که در کپی‌رایتینگ می‌بینید، با دقت و وسواس فراوان و طی یک عملیات استراتژیک انتخاب شده‌اند؛ چرا‌که باید نرخ تبدیل را بالا ببرند و در نهایت، فروش را افزایش دهند. تمام پیام‌ها، ایمیل‌ها و وبلاگ‌های جذاب و کاتالوگ‌های پر از رنگ‌ولعاب و تبلیغات فریبنده، چه در تلویزیون و چه در سوشال‌مدیا، به دست کپی‌رایترهای حرفه‌ای ساخته شده‌اند. آن شخص وظیفه داشته تا کپی بی‌نقصی را ایجاد کند که بتواند اکثر کاربران را مجذوب خودش کند.

فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؛ آ‌ن‌ چیزی که مهم است، این است که شما باید بدانید کپی رایتینگ چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانید یک کپی خوب و باکیفیت بنویسید. در اینجا قصد داریم هر آن‌ چیزی را که باید درباره کپی‌رایتینگ بدانید، به شما بگوییم تا از این به بعد، کپی‌های هوشمندانه‌تری تولید کنید. پس از شما سروران و همراهان همیشگی خواهش می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

مفهوم کپی رایتینگ چیست؟

قبل از هر مطلبی، بهتر است خیلی راحت و ساده برای‌تان توضیح دهیم که کپی رایتینگ چیست. کپی‌رایتینگ یکی از عناصر حیاتی در انواع بازاریابی و تبلیغات است. کپی‌رایتینگ می‌تواند یک متن باشد یا یک سخن که کاربر پس از خواندن یا شنیدن آن، وادار به انجام کاری می‌شود که از او خواسته شده است؛ در واقع مانند یک فراخوان در ابعاد بزرگ است. کپی‌رایترها همیشه در تلاش‌ هستند تا احساسات افراد را تحت‌تاثیر قرار دهند و کاری کنند که آن‌ها احساسی عمل کنند و تصمیماتی بگیرند که حتی شاید از نظر عقلانی درست نباشند!

در بعضی از موارد نیز کپی‌رایترها هدفشان این است که نام‌ تجاری خود را در ذهن شما حک کنند و کاری کنند که شما در اینترنت، کمپین‌های آن‌ها را دنبال کنید. کپی‌رایترها برعکس تولیدکنندگان محتوا، باید خواسته خود را با چند کلمه بیان کنند و نمی‌توانند مثل این مطلب بلندبالا، کلی توضیح دهند! اما کوتاه‌بودن و جذاب‌بودن، تنها ویژگی‌های یک کپی خوب نیست. آن کپی را می‌توان در دسته خوب‌ها قرار داد که ماندنی باشد؛ مثل «لیموشو بدم؟ هلوشو بدم؟ کدومو بدم؟» یادتان می‌آید؟ ما تا مدت‌ها پس از این تبلیغ، شاهد استفاده از این جمله بودیم! (البته که این تبلیغ و جمله برای یک سری ها هم چندان قشنگ و جالب نبود که همین هم یک دلیلی هست که خیلیا هنوز آن را یادشان هست!)

مفهوم کپی رایتینگ چیست

ظهور کپی رایتینگ

کپی‌رایتینگ اصطلاح جدیدی نیست. اولین‌بار در سال 1828، کلمه کپی توسط آقای نوا وبستر تعریف شد و برخلاف معنای تحت‌الفظی آن که «تقلید‌کردن» است، در واقع به معنای محتوای اورجینالی است که باید در نوشته‌ها رعایت شود. این جمله بدان معناست که محتوای شما باید خلاقانه باشد. این عبارت و معنای آن در ادبیات مورد پسند واقع نشد؛ اما روزنامه‌نگاران و انتشاراتی‌هایی که در اواسط دهه 1870 فعالیت می‌کردند، شروع به استفاده از آن در محتوای تبلیغاتی خود کردند که هدفشان نیز ایجاد تمایز بین خبرهای معمولی و محتواهای تبلیغاتی بود.

کپی‌رایترهای قرن بیستم با پیروی از این قاعده، توانستند به برندهای بسیاری کمک کنند تا فروششان را به بالاترین میزان برسانند و به شهرت و ثروت میلیون‌دلاری دست پیدا کنند. با ظهور اینترنت و دیجیتالی‌شدن کسب‌وکارها و حوزه‌هایی چون دیجیتال‌ مارکتینگ، کپی‌رایتینگ به حالت فرموله درآمد و کم‌کم از محتواهای تبلیغاتی دور شد. اما این پایان کار نبود!

رابطه بین دیجیتال‌ مارکتینگ و کپی رایتینگ چیست؟

کپی‌رایتینگ بخش ضروری و مهمی در استراتژی بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند احساسات کاربران را نشانه بگیرد، آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد، به‌شدت کنجکاوشان کند و سرانجام آن‌ها را مجبور کند تا کاری را برای شما انجام دهند. علاوه بر این موارد، با استفاده از کپی‌رایتینگ، می‌توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید، لیدهای باکیفیت ایجاد و جذب کنید و در نهایت، مشتریان جدیدی را به سمت خود بکشید.

کاربرد کپی‌‌رایتینگ در کمپین‌های فروشی که توسط دیجیتال‌ مارکترها ایجاد می‌شوند، به آن‌ها کمک می‌کند تا کاربرانشان را متقاعد کنند که خیلی سریع، اقدام مورد نظر آن‌ها را انجام دهند. اغلب می‌توانید این نوع از کپی را در موارد زیر مشاهده کنید:

 

  • تبلیغات PPC؛
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی؛
  • ایمیل‌های فروش؛
  • صفحات محصول؛
  • صفحات لندینگ؛
  • بنرهای تبلیغاتی.
رابطه بین دیجیتال مارکتینگ و کپی رایتینگ

تفاوت محتوای عادی با کپی رایتینگ چیست؟

خیلی از افراد، تفاوت بین کپی‌رایتینگ و نوشتن محتوای معمولی را نمی‌دانند و این دو را در گروه محتوای متنی قرار می‌دهند. قطعا بین این دو، تفاوت‌هایی وجود دارد. مهم‌ترین تفاوتی که بین محتوای عادی و کپی‌رایتینگ وجود دارد، هدفی است که هر کدام از این محتواها را برای آن می‌نویسند. محتوای عادی با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی یا سرگرم‌کردن مخاطبان نوشته می‌شود. این نوع از محتوا، طولانی است، روند کندتری نسبت به کپی‌رایتینگ دارد و هدف از نوشتن آن، این است که مخاطب جذب شما شود و یک‌ بار دیگر برگردد.

در مقابل این نوع از محتوا، کپی‌رایتینگ وجود دارد که در حالی که می‌تواند چیزی را به شما آموزش دهد یا سرگرمتان کند، در واقع قصد دارد طی یک حرکت برق‌آسا، ذهن شما را فیتیله‌پیچ کند و کاری کند که شما مجبور شوید عملی خاص را انجام دهید. لحن هم در تولید این دو نوع محتوا، کاملا متفاوت است؛ انتخاب لحن در کپی‌رایتینگ به‌گونه‌ای است که خواننده یا شنونده را ترغیب می‌کند که روی لینک خاصی کلیک کند، به شما کمک مالی کند، از شما خرید کند، به کمپین شما بپیوندد، یک تماس تلفنی با شما برقرار کند یا حتی از شما بخواهد برای‌ش برنامه‌ریزی کنید.

یک کپی رایتر چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

اصولا کپی‌رایترها قبل از آنکه متنی را نگارش کنند یا اصطلاحا کپی بنویسند، از قبل به آن فکر و برای‌ش برنامه‌ریزی کرده‌اند. آن‌ها باید نمای کلی از کاری که قرار است انجام دهند، داشته باشند. برای این کار، لازم است تمام منابعی که ممکن است به کارشان بیایند را مورد تحقیق قرار دهند که از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیدا‌کردن حقایق و شواهدی که نشان‌دهنده مفید‌بودن محصول است؛
  • پیدا‌کردن جزئیات منحصربه‌فرد و جالب برای کاربران؛
  • استفاده از تجربه‌های مشتریان کنونی و گذشته و تجربه‌های سازمانی؛
  • پیدا‌کردن زاویه متفاوتی از محصول که کاربران را شگفت‌زده می‌کند.

برای آنکه یک کپی موفق نوشته شود، کپی‌رایتر به دنبال پیدا‌کردن پاسخ سوالات زیر است:

  • در حال‌ حاضر، مشتریان فعلی و مشتریان گذشته در سوشال‌مدیاهای مختلف درباره چه‌ چیزی صحبت می‌کنند و چه نظراتی دارند؟
  • چه کلمات‌ کلیدی مرتبطی را می‌توان استفاده کرد؟
  • آیا مصاحبه‌های مرتبط با محصولی که می‌خواهیم بفروشیم، وجود دارد؟

بعضی از کپی‌رایترها، معتقد هستند که اگر قرار است محصولی را معرفی کنند، پس باید خودشان آن را مصرف کنند تا بتوانند راهی پیدا کنند که آن محصول را به بهترین نحو به کاربر معرفی کنند. حالا که کپی‌رایتر عزیز اطلاعات لازم را به‌ دست آورده است، نوبت به نوشتن و ویرایش‌کردن رسیده است. او باید این کار را تا زمانی ادامه دهد که به یک کپی مختصر، مفید و متقاعدکننده دست پیدا کند.

کپی رایتر چه کاری انجام می دهد

علت ارزشمند‌بودن کپی رایتینگ چیست؟

کپی‌رایتینگ تنها برای افزایش مشتری و فروش بیشتر نیست؛ این تکنیک جادویی، می‌تواند برای هر سازمانی کارآمد باشد و کاری کند که اصلا انتظارش را هم نداشته باشید! استفاده از یک کپی قوی، می‌تواند چهره و پیامی که قرار است برند شما منتقل کند را ارزشمندتر نشان دهد و شما را در ذهن مخاطبان هدفتان همیشگی کند.

کپی‌رایتینگ همچنین می‌تواند کاری کند که کسب‌وکار شما از سایر رقبایتان متفاوت شود که این تفاوت را می‌توانید در سئو سایت، تولید محتوای سایت و حتی تصاویری که در طراحی سایت استفاده می‌کنید، اعمال کنید. شما می‌توانید با استفاده از کپی‌رایتینگ، نقاط‌ قوت خود را بزرگ‌تر از آن‌ چیزی که هستند، نشان دهید. در نهایت، شما توانسته‌اید برندسازی را در کنار افزایش فروش انجام دهید که این، نشان‌دهنده یک موفقیت بزرگ است.

انواع کپی رایتینگ در کسب‌وکارها

درست است که ماهیت کپی‌رایتینگ، متقاعد‌سازی است؛ اما به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در هر کدام از این بخش‌ها، نوشتن کپی قاعده خاص خودش را دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که انواع کپی رایتینگ چیست و برای هر کدام باید چه کاری انجام دهید.

1- کپی رایتینگ تبلیغات

در این نوع از کپی‌رایتینگ، هدف این است که با کمترین کلمات، بتوانید خواننده را متقاعد کنید که عمل مورد نظر شما را انجام دهد؛ پس یعنی تک‌تک واژه‌هایی که انتخاب می‌کنید، مهم و حیاتی است. در این نوع کپی‌رایتینگ، شما باید یک هدف یا یک مشکل خاص را پیدا کنید که کاربر می‌تواند با خدمات یا محصولات شما، آن را برطرف کند.

2- کپی رایتینگ ایمیل

ایمیل همچنان یکی از روش‌های آنلاین برای متقاعدسازی است که در سراسر دنیا از آن استفاده می‌شود. در این نوع کپی‌رایتینگ، شما باید موضوع و متنی جذاب بنویسید که شامل فراخوانی واضح برای اقدامی خاص است.

3-کپی رایتینگ سوشال‌ مدیا

این نوع از کپی‌رایتینگ، شامل ایجاد پست، استوری و در کل پیامی هدفمند است که به‌طور مستقیم به مخاطبانتان منتقل می‌شود. با‌این‌حال، محتوای هر پستی که منتشر می‌کنید، باید با پلتفرم هدف، هم‌خوانی داشته باشد.

چگونه در کپی رایتینگ قوی شویم؟

نوشتن کپی قوی، نیازمند توانایی و استعداد خاصی نیست. برای موفق‌بودن در این کار، باید مانند هر کار دیگر، فرمول‌های خاص آن را بدانید و اقدامات خاصی انجام دهید تا به نتیجه برسید. ما نیز قرار است در ادامه، یک‌سری نکات مهم را به شما بگوییم که با استفاده از آن‌ها، بتوانید کپی‌های قوی‌تری بنویسید که در نهایت به سئو سایت و تولید محتوای سایتتان کمک شایانی می‌کنند. این نکات به شرح زیر هستند.

1-سرنخ‌هایی ایجاد کنید که مخاطب را جذب کنند

شما باید توجه خوانندگانتان را به سمت خود جلب کنید. برای این کار، می‌توانید سرنخ‌های جذاب بسازید. بهترین سرنخ برای کاربر نیز تیتر جذاب و تاثیرگذار است.

2-همه چیز باید مشخص باشد

در مورد چیزی که می‌خواهید بنویسید، شفاف باشید. شما زمان زیادی برای متقاعد‌کردن مخاطبتان ندارید؛ پس باید از کلی‌گویی پرهیز کنید. از چیزهایی صحبت کنید که خاص هستند و می‌توانند تبدیل به نقطه‌ قوت شما شوند.

3-کوتاه، مفید و مختصر بنویسید

کوتاه‌نویسی اصل اول در نوشتن کپی قوی است. از استفاده از کلمات عریض‌وطویل، کلمات سخت و دشوار چه در معنی و چه در خواندن و گفتن عبارات هجو یا کوچه‌خیابانی پرهیز کنید. یک کلام، ختم کلام؛ ساده‌، کوتاه و واضح بنویسید. لقمه را دور سرتان نچرخانید!

4-مانند یک مکالمه بنویسید

لحن محتوایتان باید به‌گونه‌ای باشد که انگار می‌خواهید با خواننده صحبت کنید. از تک‌گویی یا موعظه‌کردن دوری کنید که اصلا جواب نمی‌دهد! سعی کنید از زبان و لحن امروزی استفاده کنید؛ نه خیلی کتابی و نه خیلی عامیانه که این، بهترین نوع ارتباط با کاربران است.

5-توصیف‌ها و توصیه‌ها را اضافه کنید

یکی از کارهایی که باعث می‌شود اعتبار شما پیش کاربرانتان بالا برود، استفاده از توصیه‌ها و نظرات مثبتی است که مشتریان قبلی شما داشته‌اند. این توصیفات باید به‌گونه‌ای باشند که موجب باورپذیری خدمات و محصولاتتان و در گام بعدی نیز موجب ایجاد حس نزدیکی و راحتی بین شما و مخاطبانتان شوند.

چگونه یک کپی رایتر قوی بشویم

سخن پایانی

در این مطلب، درباره این موضوع صحبت کردیم که کپی رایتینگ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد. ابتدا به سراغ تاریخچه کپی‌رایتینگ رفتیم و سرمنشا آن را پیدا کردیم. پس از آن به سراغ رابطه‌ای که بین کپی‌رایتینگ و دیجیتال‌ مارکتینگ وجود دارد، رفتیم و سر از کار آن‌ها درآوردیم. نوبت به مقایسه‌کردن رسید و محتوای عادی را با محتوایی که در کپی‌رایتینگ استفاده می‌شود، مقایسه کردیم. پس از آن نوبت به کپی‌رایتر رسید و متوجه شدید که کپی‌رایتر کیست و چه کاری انجام می‌دهد.

از آنجایی که کپی‌رایتینگ مانند یک الماس زیبا و تاثیرگذار است، از ارزشمند‌بودنش گفتیم و اینکه چرا باید از آن استفاده کنید. کپی‌رایتینگ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که آن‌ها را توضیح دادیم و در نهایت، فرمول‌های مخفی برای نوشتن یک کپی قوی را در اختیارتان قرار دادیم. قطعا پس از استفاده از این فرمول‌ها، کپی‌هایتان از این‌ رو به آن‌ رو می‌شوند! اگر تاکنون کپی نوشته‌اید یا تازه می‌خواهید به این کار دست بزنید و کلی سوال در ذهنتان ایجاد شده، آن‌ها را در قسمت نظرات بنویسید.

منابع:

Awei

Rockcontent

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *