.

مدت زمان سئو سایت چقدر است؟

تولید شده توسط سبحان بهرامی

من سبحانم و 4 سال از 25 سالی که زندگی کردمو با سئو یاد گرفتم و کار کردم. رشتم تو دانشگاه روانشناسی بود و با وجود اینکه هیچ ربطی به کارم نداشت، اما یه پیوند جالبی سعی کردم بین این دو تا برقرار کنم. عاشق نوشتنم، عاشق کارای فنی، عاشق یاد گرفتن و یاد دادن و البته که همزمان یکم خارج از بحث بریم، عاشق موسیقیم هستم. نوشتن درباره سئو سایت و طراحی سایت باعث میشه خودمم به این بهونه چیزای بیشتری یاد بگیرم و این یاد گیریست که از هرچیزی برام مهمتره.

یکی از پرتکرارترین و ناامیدکننده‌ترین سوال‌هایی که از سئوکاران پرسیده می‌شود، این است که «مدت زمان سئو سایت چقدر است؟» ممکن است شما نیز یک کارفرما باشید که این سوال را از متخصص سئوی سایتتان پرسیده‌اید و حالا به دنبال این هستید که پاسخش را دریافت کنید. اگر بخواهیم بدون پرده با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که هیچ راه قطعی وجود ندارد که بتوانید متوجه شوید، چقدر زمان نیاز است تا نتایج سئو، نمایان شوند. دوست‌ عزیز، گوگل تحت‌ کنترل سئوکاران نیست و آن‌ها هیچ دخل‌وتصرفی در رتبه‌بندی‌ها و مدت زمان سئو سایت ندارند! پس لطفا این‌ها را با هم مرتبط ندانید.

طراحی سایت با 200 هزار تومان!

مدت زمان سئو

شما باید بدانید که زمان مشخصی در سئو وجود ندارد و تنها کاری که می‌توان انجام داد، بیان حدس‌وگمان درباره زمان است. شما باید با نحوه عملکرد گوگل آشنا شوید تا به این توانایی برسید که برای خواسته‌هایتان، مدت‌زمانی را تخمین بزنید. هیچ جادویی در سئو وجود ندارد که بتواند خواسته شما را سریع‌السیر برآورده کند. اگر قول دهید که تا انتها همراه ما بمانید، ما نیز به شما قول می‌دهیم تا رازهایی که درباره مدت زمان سئو سایت وجود دارند را به شما بگوییم.

سئو سایت به چه مدت زمانی نیاز دارد؟

اولین رازی که هم سئوکاران آن را می‌دانند و هم کارفرمایان، این است که سئو یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و کارهای بسیاری باید انجام شوند تا سئو به نتیجه برسد. همه شما دوستان می‌دانید که بدون سئو، نمی‌توانید چشم‌اندازی برای کسب‌و‌کارتان و فعالیت‌های آینده خود داشته باشید. خیلی از صاحبان کسب‌وکارها، یک‌سری کلمات‌ کلیدی را از قبل مشخص کرده‌اند و می‌خواهند به سرعت نور جایگاه اول را با آن کلمه‌ها تصرف کنند؛ اما آن‌ها نمی‌دانند که داستان از چه قرار است!

نکته دوم، این است که همانقدر که شما علاقه‌مند به دیده‌شدن هستید، رقبای شما نیز می‌خواهند دیده شوند و کاربران را به سمت خودشان بکشند. رقابت در سئو مانند یک مسابقه طناب‌کشی است؛ با این تفاوت که این طناب، دو سر ندارد، بلکه هزاران سر دارد و هر کسی آن را به سمت خودش می‌کشد! حال یک سایت زور بیشتری دارد و رتبه‌های برتر را به‌ دست می‌آورد و یک سایت دیگر، ضعیف‌تر است و زیر دست‌وپای سایت‌های دیگر افتاده و از میدان به در می‌شود.

بهترین کاری که شما می‌توانید برای کاهش مدت زمان سئو سایت خود انجام دهید، این است که یک بازه زمانی 4 ماهه تا یک ساله را برای سایت خود مشخص کنید و فعالیت خود را نیز بر اساس فاکتورهای سئو و یک استراتژی اصولی پیش ببرید. در این بین نیز به این فکر نکنید که از بیراهه بروید تا زودتر به خط‌ پایان برسید! در این رقابت، داور مسابقه گوگل است که مو را از ماست می‌کشد و اگر خطایی از سایتی ببینید، از آن نمی‌گذرد! این مدت‌زمان بر اساس 3 متغیر کلیدی در سئو مشخص شده است. این 3 متغیر به شرح زیر هستند:

  • رقابت؛
  • لینک‌سازی؛
  • محتوا.

البته فراموش نکنید که حتی با وجود داده‌هایی که پشت این 3 مورد هستند، باز‌ هم نمی‌توان صددرصد مشخص کرد که سئوی سایت چه زمانی به نتیجه می‌رسد. ابتدا شما باید داده‌های پشت این موارد را با دقت تمام آنالیز کنید. پس از آن، باید دست‌به‌کار شوید و کارهای لازم را انجام دهید و بعد منتظر شوید تا نتیجه مد نظرتان اتفاق بیفتد. در ادامه، نقش این 3 مورد و تاثیرشان را در مدت زمان سئو سایت بررسی خواهیم کرد.

مدت زمان سئو چقدر است

نقش رقابت بر مدت زمان سئو سایت

اگر کالایی که می‌فروشید، غلات صبحانه با طعم ماهی قزل‌آلاست، پس باید بدانید هیچ رقیبی روبه‌روی شما نخواهد ایستاد! اما اگر محصولاتی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، واقعا مشتری دارند، پس بر اساس میزان تقاضا با انواع رقابت‌ها روبه‌رو هستید. اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید شما یک لوله‌کش هستید که خدماتتان را تنها به محدوده مشخصی از شهر ارائه می‌دهید. قطعا شما در مقابل مشاور املاکی که خدماتش یک شهر بزرگ را پشتیبانی می‌کند، کمتر درگیر رقابت می‌شوید.

نتیجه‌ای که می‌خواهیم از این مثال بگیریم، این است که هر چقدر تعداد رقبای شما بیشتر باشد، رقابت سخت‌تر و رسیدن به رتبه یک گوگل نیز دشوارتر می‌شود. سرعت و زمان رتبه‌گیری در گوگل به این صورت است که اگر بخواهید قعر جدول رتبه‌بندی‌ها باشید، نیاز به کار و تلاش ندارید و خیلی سریع می‌توانید به آن دست پیدا کنید؛ اما اگر بخواهید به صدر جدول برسید، باید خیلی تلاش کنید و زمان بیشتری هم صبر کنید. نمودار زیر، نشان‌دهنده دشواری در مقابل رقابت است. هر چقدر کلمه‌ کلیدی شما دشوارتر باشد، رقابت در آن بیشتر است.

میزان رقابت

میزان تقاضا همیشه با رقابت رابطه مستقیم دارد. شرکت‌ها همیشه تمایل دارند بیشترین سهم بازار را به‌ دست بیاورند و به همین دلیل هم، همیشه خودشان را در معرض رقابت‌های بزرگ‌تری قرار می‌دهند تا بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند. اصولا این نوع رقابت‌ها به نفع شرکت‌هایی است که بزرگ‌تر هستند و جیب‌های بزرگ‌تری هم دارند.

علت این امر هم آن است که این شرکت‌ها، توانایی بالایی در پرداخت دستمزد به سئوکاران با‌سابقه و متخصص دارند و به همین دلیل هم می‌توانند بازی را به نفع خودشان تغییر دهند. اگر رقبای شما هم از این‌ دست شرکت‌ها هستند، پس کفش آهنین به پا کنید؛ چون قرار است مسیر طولانی‌تر و دشوارتری نسبت به آن‌ها طی کنید. کاری که شما باید بکنید، این است که رفتارهای آنان و کارهایی که برای سئو انجام می‌دهند را آنالیز و برنامه‌هایتان را به‌صورتی تعیین کنید که فراتر از جایگاه امروزی آن‌ها باشند.

این تازه شروع ماجراست! شما باید رفتار آن‌ها را در چند ماه گذشته آنالیز کنید تا متوجه شوید که به چه سمت‌وسویی در حرکت‌اند و پیش‌بینی کنید که در آینده نیز قرار است چه کارهایی انجام دهند. اگر واقعا هدفتان پیشی‌گرفتن از این رقبای بزرگ است، پس باید این کارها را انجام دهید. شما قرار است از آن‌ها جلو بزنید؛ پس باید چندین برابر آن‌ها تلاش کنید. آمارها نشان می‌دهند، بیشترین میزان رقابت سئو نیز مربوط به سئو سایت فروشگاهی است؛ پس اگر در این بخش فعال هستید، باید به شما خسته نباشید بگوییم!

نقش لینک‌سازی در مدت زمان سئو سایت

نقش لینکسازی در مدت زمان سئو سایت

هنوز هم لینک‌ها یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی و مدت‌زمان لازم برای سئو سایت به‌ حساب می‌آیند. اما لینک‌سازی خود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اولین فاکتور، حجم لینک‌هاست. درباره این مورد، باید بگوییم که هر چه تعداد لینک‌های شما بیشتر باشد، سرعت بیشتری در سئوی سایت خواهید داشت. البته منظور از تعداد در اینجا چیزی شبیه به بازی با اعداد نیست. به‌طور کلی، لینک‌های کمتر اما باکیفیت‌تر که از وب‌سایت‌های معتبر می‌آیند، تاثیر بیشتری دارند تا لینک‌های بیشتر اما با کیفیت‌ پایین‌‌تر که از سایت‌های غیر مرتبط هم آمده باشند.

اگر شما تلاش کنید تا تعداد لینک‌هایی که به صفحات سایتتان می‌آیند را بیشتر کنید و این کار را به‌صورت غیر طبیعی انجام دهید، گوگل خیلی‌ زود متوجه اعمال شما خواهد شد! درست است که لینک‌های باکیفیت، سخت‌تر به‌ دست می‌آیند؛ اما تاثیری که بر سئوی سایت دارند، بسیار زیاد است. برای مثال، لینک‌سازی برای سئو سایت شرکتی به‌شدت لازم است و موجب دیده‌شدن آن‌ها می‌شود. نموداری که در ادامه می‌بینید، نشان‌دهنده روند طبیعی است که لینک‌سازی بر سئو داشته است:

رشد طبیعی لینک ها

نمودار بالا می‌تواند کاملا طبیعی باشد که این امر، بستگی به آن دارد که شما محصول جدیدی را رونمایی یا کمپین تبلیغاتی را اجرا کرده باشید. نمودار بعدی، نمودار رشد تقریبا طبیعی سئوی سایت با استفاده از لینک‌سازی است:

لینکسازی کمی طبیعی

اگر بخواهیم نمودار رشد تقریبا طبیعی را تشبیه کنیم، می‌توان آن را به اسپری برنزه تشبیه کرد که باعث تغییر رنگ پوست به برنزه می‌شود؛ اما باز هم تا حدودی می‌توان تشخیص داد که فرد از یک اسپری استفاده کرده است. نمودار بعدی، رشد غیر طبیعی سئوی سایت با استفاده از لینک‌سازی را نشان می‌دهد:

رشد غیر طبیعی لینک ها در سایت

روند رشد در این نمودار، غیر طبیعی است و گوگل فورا آن را تشخیص می‌دهد و سایت را مشمول پرداخت جریمه می‌کند. نتیجه‌ای که می‌توان از این بخش گرفت، این است که هر چقدر با سرعت بیشتری بتوانید لینک‌های با کیفیت‌تری به‌ دست آورید، می‌توانید سریع‌تر در رتبه‌بندی‌ها قرار بگیرید. اما این همه سرعت، قطعا هشدارهایی را از سمت گوگل دریافت خواهد کرد.

اگر شما روند ثابتی را برای لینک‌سازی دارید، پس گوگل لینک‌سازی شما را طبیعی تشخیص می‌دهد؛ اما اگر از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کنید، روند لینک‌سازی شما از حالت طبیعی خارج می‌شود و گوگل به‌سرعت متوجه می‌شود و جلوی پیشرفت سئوی سایت شما را می‌گیرد.

نقش محتوا در مدت زمان سئو سایت

محتوا سومین عامل مهم و تاثیرگذار در مدت زمان سئو سایت است. اولین و مهم‌ترین چیزی که باید درباره محتوا بدانید، این است که کیفیت در این مورد، حرف اول را می‌زند. بهتر است محتوا نه خیلی‌ کوتاه‌ و مختصر باشد و نه خیلی‌ بلندبالا و طولانی؛ حجم آن باید به‌اندازه باشد. منظور از به‌اندازه‌بودن، این است که موضوع مورد نظرتان را پوشش دهد و گره‌ای از مشکل کاربر حل کند.

شایعه‌ای درباره تاثیر تعداد محتوای منتشر‌شده نیز وجود دارد که در آن، گفته می‌شود علاوه بر کیفیت محتوا، تعداد محتواهایی که منتشر می‌کنید نیز بر مدت زمان سئو سایت تاثیر می‌گذارد. شما باید محتواهایی که در اختیار دارید را طبق یک برنامه مشخص در روزهای مشخص و حتی ساعت‌های مشخص منتشر کنید. انتشار ناگهانی تعداد زیادی محتوا، باعث می‌شود تا گوگل به سایت شما دید منفی و غیرطبیعی‌بودن پیدا کند که نتیجه آن نیز ضربه‌زدن به رتبه سئوی سایتتان است. البته این دیدگاه توسط خیلی از سئوکاران و حتی گوگل رد شده است.

اگر واقعا محتوایی باکیفیت دارید، پس در انتشار آن درنگ نکنید! هر چقدر زودتر محتوایتان را منتشر کنید، گوگل آن را زودتر می‌بیند و تاثیر مثبتی روی سئوی سایت شما خواهد داشت. البته فراموش نکنید که رتبه‌بندی یک صفحه‌ وب با سن آن سایت مرتبط است. کافی است یک برنامه ثابت برای انتشار محتوا داشته باشید تا گوگل متوجه شود که مرتبا به سایت شما محتوا اضافه می‌شود. این‌ کار باعث می‌شود تا گوگل هم مرتبا به سایت شما سر بزند و محتواهای شما را سریع‌تر ایندکس کند.

نقش محتوا در مدت زمان سئو سایت

آیا اهمیت به این موارد باعث رشد سئو می‌شود یا خیر؟

شغل سئو مانند هواشناسی است؛ از این جهت که کارشناسان این حوزه نیز ممکن است برخلاف همه دانش، تجربه و ابزارها، گاهی دچار اشتباه شوند. کارشناسان هواشناسی تا امروز صبح، منطقه ساحلی که قصد سفر به آنجا را داشتید، آفتابی اعلام کرده‌اند. اما اکنون بارانی در آن منطقه می‌بارد که اگر ادامه پیدا کند، سیل به راه میفتد! در سئو نیز کارفرمایان ممکن است به همین اندازه ناامید شوند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نتیجه دلخواهشان را نمی‌بینند.

یکی از وظایف و مهارت‌هایی که هر متخصص سئویی به آن نیاز دارد، این است که انتظارات مشتریان را مدیریت کند. تقریبا می‌توان گفت بسیاری از سئوکاران در این مورد شکست می‌خورند! کارفرمایان باید بدانند که نتیجه‌گیری از سئو، ظرف مدت چند هفته و چند ماه به‌ دست نمی‌آید؛ البته ممکن است در عرض چند هفته، شاهد بهبود در رتبه‌بندی ارگانیک گوگل و افزایش ترافیک برای موضوعاتی با کلیدواژه‌های کم‌رقابت باشید.

از سوی دیگر، ممکن است در موضوعاتی با میزان رقابت متوسط، قرار‌گرفتن بین رتبه‌های خوب ماه‌ها طول بکشد؛ در حالی که در عباراتی که بالاترین میزان رقابت را دارند، ممکن است روند رتبه‌گیری‌ حتی یک سال یا بیشتر هم طول بکشد! کافی است برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ریزی و با پشتکار تلاش کنید.

مدت زمان سئو سایت

سخن پایانی

در این مطلب، درباره مدت زمان سئو سایت و عواملی که روی آن تاثیر دارند، صحبت کردیم. 3 عامل اصلی که می‌توانند مدت زمان سئو سایت را تغییر دهند، عبارتند از محتوا، لینک‌سازی و رقابت که هر کدام را به‌طور کامل توضیح دادیم و بایدها و نبایدهای مربوط به هر کدام را به شما گفتیم. تمامی این فاکتورها در روند سئوی سایت موثر هستند؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها، نمی‌توانند باعث شوند که سئوکاران یک زمان قطعی را برای سئوی سایت عنوان کنند.

در سئو هیچ‌چیز صددرصدی نیست و همه‌چیز تقریبی است؛ چرا‌که رفتار گوگل و کاربران مدام در حال تغییر است و شما باید با این روند همسو شوید. کاری که شما می‌توانید انجام دهید، آنالیز داده‌ها و حدس زمان نسبی برای سئو سایت است. قطعا گذشت زمان، باعث می‌شود تا حدس‌وگمان‌های شما به واقعیت نزدیک‌تر شوند. امیدواریم این مطلب برای شما مثمرثمر بوده باشد و به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید. اگر سوالی درباره زمان سئو سایت دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

شاید دوست داشته باشید بدانید

نظرات شما عزیزان…

0 Comments

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *